Tråd: Största skillnaden

Läste just [url=]Kvinnor och Seriemarknaden[/url]* där Mikke Schirén kåserar runt kvinnors närvaro på seriemarkanden idag.
Efter att ha läst den kändes det som att den största skillnaden mot förr är att det finns fler kvinnliga serieläsare. Nu är det säkert inte det som var syftet att lyfta fram, utan tanken på att det nog snart är en förändring på gång på förläggarsidan, där det är tragiskt få kvinnliga förläggare. Men vad skulle den största skillnaden vara med kvinnliga förläggare, vad är det som inte kommer fram idag? För det är ju inte så att kvinnliga serieskapare inte kommer fram, eller har jag helt fel...

*) Artikeln verkar förvisso heta " den kvinnliga påverkan på den Svenska seriemarknaden"

/ Länk borttagen på [ Admins ] begäran. Men du hittar den om du googlar på Komika Magasin.

Senaste redigerad av Isegrim (2009-05-12 15:42:06)

/ Jonas

Det finns två sorters vansinne, det ena och det andra... ... yikes big_smile

Sv: Största skillnaden

Det var väl en rätt bra genomgång av det nuvarande läget. Ur kvinnlig synvinkel är det givetvis glädjande att så många kvinnor producerar serier och förhoppningsvis också läser serier. Det är ju exempelvis väldigt kul att konstatera hur mixat det var på årets SPX. Mer sånt! Det ger onekligen hopp inför framtiden för seriekonsten.

Generation Tintin  http://www.generationtintin.se
Tintin - en hjälte med hjärta och hjärna  http://www.asterion.se/tintin

Jo, jag kanske skulle klargöra att jag gärna ser mer kvinnor inom serieskapandet och serieutgivandet, det är en positiv utveckling. Men en sak jag funderat över, vad skulle komma fram som inte kommer fram idag, med fler kvinnliga förläggare.

Vad är det som inte vi (jag) får se...

/ Jonas

Hmmm, först, för att svara på sakfrågan så behöver väl även kvinnliga förläggare anpassa sig till den s.k. marknaden, och då är frågan hur mycket skillnad man kan åstadkomma. Iaf kortsiktigt.

Man kan iofs tänka sig helt marknadsinkompetenta eldsjälar som ger ut mer personligt och udda material, men de kommer antagligen annars ha väldiga problem med att både gå runt samt nå ut utanför snäva kretsar.

Men f.ö. så blir det litet märkligt med länken. Nu tycker jag iofs inte just den här länken var så illa, då det handlade om en mer allmän diskussion, och det känns litet fånigt med att ha en diskussion som utgår från en länk man inte får visa.

Å andra sidan känns det väl envist att beskriva hur man ska nå en länk, som redan tagits bort.

Ethno-postmodernism in an Albert Speer pattern dominates.

Wakuran skrev:

Hmmm, först, för att svara på sakfrågan så behöver väl även kvinnliga förläggare anpassa sig till den s.k. marknaden, och då är frågan hur mycket skillnad man kan åstadkomma. Iaf kortsiktigt.

Man kan iofs tänka sig helt marknadsinkompetenta eldsjälar som ger ut mer personligt och udda material, men de kommer antagligen annars ha väldiga problem med att både gå runt samt nå ut utanför snäva kretsar.

Det var väl liknande funderingar jag hade först, men nu när jag tänkt på det så skulle man kunna se det tvärtom. Att kvinnliga förläggare lyfter fram andra saker och ser andra marknader, tänker på "den manliga blicken" vs "den kvinnliga blicken". Men fortfarande skulle jag vilja hävda att det borde inte vara beroende på eventuell kvinnlig/manlig förläggare, utan bara en fråga om öppenhet inför att se saker ur olika synvinklar.

/ Jonas

Jag tror att en anledning till att det finns färre serieförläggare som är kvinnor har delvis att göra med att det är mer okej för en man att hänge sig åt en hobby som tar väldigt mycket tid och energi i anspråk men som inte genererar så mycket pengar.

Vilka förläggare är det vi pratar om egentligen?
Här är några jag kommer på:
Galago: Mats Jonsson och Johannes Klenell
Kartago: Rolf Classon
Epix: Horst Schröder
Komika: Han som bara Harry Potter får nämna
Optimal: Ingmar Bengtsson
Kolik: Josefin Svenske och Fabian Göranson
Doob: Karin Didring
Man över skugga:Tobias Eliasson
Albumförlaget: Jonas Anderson

9 män och 2 kvinnor, alltså.
Jag tror även att många av dessa är vad man skulle kunna kalla etniskt svenska. Klasstillhörighet vet jag inte. De jag känner av dessa är nog alla från medelklassen i alla fall.

Sen vet jag inte hur det ser ut på Egmont och Bonnier Carlsen.

Jag har fått känslan av att jag själv främst har kvinnliga läsare eftersom jag får fanmail från olika kvinnor några gånger i veckan, och på de signeringar jag haft har det varit mest kvinnor som kommit.

Nina Hemmingsson berättade att könsfördelningen bland hennes läsare i åldersgruppen 20-30 är rätt jämn, men över det - upp till 85 år, är det främst kvinnor som läser hennes grejer.

Mina åsikter här speglar Svenska Kyrkans åsikter som jag är medlem i sedan födsel.

Antagligen skulle det bli någon slags skillnad med 50% kvinnliga förläggare, olika samhällsgrupper brukar ha olika erfarenheter som världen ser ut.

Själv uppskattar jag om man har något hum om genusfrågor och inte kör på i könsrollstraditionella spår i sina berättelser. Och kvinnor i Sverige som skapar den sorts serier som jag läser verkar överlag vara så fruktansvärt kunniga och sylvassa att det antagligen skulle bli någon slags positiv skillnad om de blev förläggare. Däremot tycker jag det är lite konstigt argument att kvinnor ska eller bör "göra skillnad".
Alltså att man frågar sig om det skulle spela någon roll om antalet kvinnliga förläggare skulle öka, för att det ändå inte skulle bli "någon skillnad" med hälften kvinnliga förläggare. Det skulle väl inte spela någon roll om det gjorde skillnad eller inte, egentligen. Det räcker väl med att det skulle vara supernajs med rättvisa förutsättningar och förväntningar mellan könen.

Jenette Kahn var forlægger på DC Comics i mange år. Større bliver det vel ikke.

"When the desert comes, people will be sad; just as Cannery Row was sad when all the pilchards were caught and canned and eaten." - John Steinbeck

Grejen är ju att många serieförläggare själva startat sina förlag. Att driva förlag på egen hand är ju en massa jobb och det är nog rätt lätt att gå i väggen. Det lever ju fortfarande kvar att kvinnor ska ta ett större ansvar i hemmet, tyvärr. Så då måste man som kvinna om man har familj på ett helt annat sätt vara förläggare, ha ett annat jobb som betalar ens leverne och hinna med familj.

Just nu verkar fokus mest ligga på att man ska vara serietecknare, men kanske det finns kvinnor i dagens tecknares omgivning som känner att de vill starta förlag och börja ge ut serier. Skolorna spotar ju ut nya tecknare varje år och eftersom förlagen oftast bara drivs av en person behövs det fler förlag framöver för att kunna ge ut alla bra serier som kommer komma.

Och så finns det ju en massa serier från utlandet man kan ge ut, så klart.
Ökar dessutom läsandet av serier bland kvinnor så är det säkert från dessa läsare som vi kommer se nya förlag startas av.

Mina åsikter här speglar Svenska Kyrkans åsikter som jag är medlem i sedan födsel.

Inom den vanliga bokbranschen finns det kvinnor som är förläggare och en hel del kvinnor som jobbar som redaktörer.

Bli medlem i Seriefrämjandet!
Vill du veta mer?

KLICKA HÄR!

Jo, men de har det väl som heltidsarbete? Det är ju inte direkt möjligt som serieförläggare eftersom man inte tjänar några pengar på att ge ut serier.

En blandad utgivning funkar kanske?

Bli medlem i Seriefrämjandet!
Vill du veta mer?

KLICKA HÄR!

Jag undrar själv hur man gör som tecknare och förälder, vilket jag skrev om på min blogg i måndags: http://wahoonieshaped.blogspot.com/2009 … vinna.html

Om någon är både serietecknare/egenföretagare och förälder så får man gärna ge ett tips på hur man får/fick ihop det. Särskilt om man är mamma. Sånt är jag väldigt intresserad av att höra mer om.

Jag tycker att ett större problem är avsaknaden av manliga serieskapare. De blir allt färre och framförallt allt färre bra, och de flesta som kommer ut håller sig inom samma genre. Kanske är problemet att det som man är mindre acceptabelt att vara konstnärlig? Eftersom sådanna kreativa yrken är något kvinnliga medan män i regel brukar ha mer riktiga arbeten.

Skämt åsido, jag slutar aldrig häpnas över att uppenbarligen tillhöra en grupp andra tror är unik.
Apropå ingenting så är Sara Hansson redaktör för cigarett.net, Lisa Medin en av de styrande på Myling Media.

Wakuran skrev:

Men f.ö. så blir det litet märkligt med länken. Nu tycker jag iofs inte just den här länken var så illa, då det handlade om en mer allmän diskussion, och det känns litet fånigt med att ha en diskussion som utgår från en länk man inte får visa.

Å andra sidan känns det väl envist att beskriva hur man ska nå en länk, som redan tagits bort.

Jag rekomenderar alla att goggla upp den artikeln, för den var faktiskt både intressant, välskriven och bra. Dessutom har Tinet Elmgren skrivit en klockren kommentar.

I övrigt anser jag att allt arbete mot ett enat seriesverige bör förstöras.
Segerkrönt i förväg - jag bloggar och serieklottrar om saker jag ser/läser, och annat smått och gott från mitt fantastiska liv.

Jag har googlat och varit inne på sidan men hittar inte den där länken, om nu någon har lust så kan de skicka den till mig på min blogg eller i ett meddelande... Suck.

Stef Gaines skrev:

Jag rekomenderar alla att goggla upp den artikeln, för den var faktiskt både intressant, välskriven och bra. Dessutom har Tinet Elmgren skrivit en klockren kommentar.

Jo denkommentaren är så välriktad att det ärvärt att googla bara därför. Den lyfter fram det somvar grunden till trådstarten, men jag visste inte att formulera det så. (ps  får man citera den här?  .ds)

/ Jonas

Malin skrev:

Jag har googlat och varit inne på sidan men hittar inte den där länken, om nu någon har lust så kan de skicka den till mig på min blogg eller i ett meddelande... Suck.

Jag kan visst inte skicka meddelanden. Men googla upp sidan och gå in på "Artiklar" så hittar du det.
Riddar KATO!

Segerkrönt i förväg - jag bloggar och serieklottrar om saker jag ser/läser, och annat smått och gott från mitt fantastiska liv.

Tack tack tack!

Jag skulle nog ändå hellre se att vi fick drivna marknadsförare och lobbyister som är kvinnor, och fler recensenter och journalister som är kvinnor som skriver om serier i media. Tror det kan göra att fler kvinnor börjar läsa serier.

Men jag är mer intresserad av att komma åt de kvinnliga läsarna som traditionellt är mer öppna för att köpa tidningar och magasin, än vad män är. Om man kollar på tidningshyllan så domineras utbudet av tidningar gjorda av kvinnor för kvinnor. När kommer vi få se en "Elle Serier", eller "Glamour Serier" - befriat från den ironi många serietecknare känner att de måste ta till när de tar upp de ämnen som förekommer i den typen av magasin?

Mikael Sol skrev:

När kommer vi få se en "Elle Serier", eller "Glamour Serier" - befriat från den ironi många serietecknare känner att de måste ta till när de tar upp de ämnen som förekommer i den typen av magasin?

... känns som jag tagit upp det förut... hmn

Men, då var det iofs mer av slaget, Hänt Extra, men i serieform. Man kan iofs fråga sig om behovet av detta,
jag tror att marknaden finns.

/ Jonas

Det gjordes ju en stor mängd rena kärleksserier under 50- och 60-talet.

Jag läste någon kommentar att Comics Code ledde till deras undergång också, genom att sexualiteten bannlystes som ämne så blev det ofta bara mjäkiga historier kvar.

Förutom sex som intressant ämne i sig, så fanns det dessutom en överhängande risk för oönskade graviditeter, då P-pillret inte slagit igenom, abort var olagligt, och man ofta blev stigmatiserad eller fick försörjningssvårigheter som ogift singelmamma. Men i princip all tillstymmelse till såna ämnen bannlystes, till förmån för tråkiga plattheter med tvålfagra idealpojkar.

Digression...

Att göra skvallerhistorier i serieform om b-kändisar från Idol låter av någon anledning inte som någon storsäljare.

Mikael Sol skrev:

Att göra skvallerhistorier i serieform om b-kändisar från Idol låter av någon anledning inte som någon storsäljare.

Jag tror det var något liknande i Truffauts filmatisering av Fahrenheit 451. (Suck, jag är en sån nörd.) Det var alltså en värld där närapå all tryckt text hade förbjudits för att den kunde ge människorna idéer (av någon anledning kunde folk fortfarande läsa), och tidningarna var fyllda av märkliga popkonst-liknande serier utan ord.

Truffaut verkar inte ha dissat serier helt och hållet, däremot, för på slutet bland ett montage av böcker som brändes var det med en gammal Mad-pocket...

Bang(feministisk tidskrift) brukar ju alltid ha en del serier.
Av serietidningar uppenbart riktade till tjejer tror jag att det finns: Min Häst(fullt med serier iaf när jag var liten, nu var det visserligen ett tag sedan jag bläddrade i den), Sagoprinsessan, Tingeling, Starlet(fanns det inte en serieversion eller var det när jag var liten?), W.i.t.c.h.(som typ var bra på riktigt ibland), Nemi, Stallgänget på Tuva(böcker visserligen), ShojoStars m.m.

Fast det är trist att många tidningar och då tjejtidningar målas upp som att de bara skulle fungera för den målgruppen, medan övriga tidningar målas som universiella.
Kortfattat kan man nog säga att kvinnor gillar serier, och vad det gäller serietidningar verkar de i olika åldersgrupper ha ett större utbud än killar. Med tanke på att det inte är lika ofta killar köper "Sagoprinsessan" eller "Julia" som tjejer köper "Pettson & Findus" eller "Spiderman"

Jag är medveten om att jag nämnt några tidningar som snart inte finns mer.

Wakuran: sex är kul, men bara för att en serie är riktad till tjejer behöver det inte handla om kärlek. Det kan vara historiska skildringar(Versailles Ros), äventyr(Cain, Witch, Finder), sport(Stallgänget på Tuva, Swan), studier(Honey & Clover, Sayonara September) eller ja öh LIVET(Utena, Hondjuret, CandyCandy, Bitchy bitch, NANA, ConfidentialConfessions, Lost Girl, Ghost World). Finns masviss med manliga kärleksserier som inte omtalas med kvinnor som målgrupp.
Dock har du helt rätt i att det finns väldigt mycket knullserier riktade till kvinnor. (jag nöjer mig med att skriva "Japan")

Att erbjuda serier till Cosmopolitan och dyl är nog en idé. Livsstilsmagasin(som numera börjar bli lite fler riktade till män med) brukar ha många illustrationer och gör nog gärna skönhetstips/test/artiklar i serieformat. Yokaj Studio gjorde hårbilder till Wella som blev riktigt snygga. Allt kan göras i serieformat.

Stef Gaines skrev:

Bang(feministisk tidskrift) brukar ju alltid ha en del serier.
Av serietidningar uppenbart riktade till tjejer tror jag att det finns: Min Häst(fullt med serier iaf när jag var liten, nu var det visserligen ett tag sedan jag bläddrade i den), Sagoprinsessan, Tingeling, Starlet(fanns det inte en serieversion eller var det när jag var liten?), W.i.t.c.h.(som typ var bra på riktigt ibland), Nemi, Stallgänget på Tuva(böcker visserligen), ShojoStars m.m.

Starlet fanns som serieversion iaf under 70- och 80-talet. Spanska studiotecknare som ritade efter manus från Skandinavien, såvitt jag uppfattat saken. Det var väl främst den typen av serier jag pratade om...

Stef Gaines skrev:

Fast det är trist att många tidningar och då tjejtidningar målas upp som att de bara skulle fungera för den målgruppen, medan övriga tidningar målas som universiella.
Kortfattat kan man nog säga att kvinnor gillar serier, och vad det gäller serietidningar verkar de i olika åldersgrupper ha ett större utbud än killar. Med tanke på att det inte är lika ofta killar köper "Sagoprinsessan" eller "Julia" som tjejer köper "Pettson & Findus" eller "Spiderman"

Jag är medveten om att jag nämnt några tidningar som snart inte finns mer.

Wakuran: sex är kul, men bara för att en serie är riktad till tjejer behöver det inte handla om kärlek. Det kan vara historiska skildringar(Versailles Ros), äventyr(Cain, Witch, Finder), sport(Stallgänget på Tuva, Swan), studier(Honey & Clover, Sayonara September) eller ja öh LIVET(Utena, Hondjuret, CandyCandy, Bitchy bitch, NANA, ConfidentialConfessions, Lost Girl, Ghost World). Finns masviss med manliga kärleksserier som inte omtalas med kvinnor som målgrupp.
Dock har du helt rätt i att det finns väldigt mycket knullserier riktade till kvinnor. (jag nöjer mig med att skriva "Japan")

Det jag menade var väl snarare tvärtom, luften gick ur marknaden för att det gjordes för få knullserier till kvinnor... =S Det ändrades väl först på allvar i USA genom underground/alternative-vågen.

Eller snarare, om alla djupare sidor av relationer skuffades undan för platta serier på högst 10 sidor, skrivna och ritade av äldre män som försökte relatera till målgruppen, känns det inte så konstigt om de inte lyckades lämna ett djupare intryck. Marknaden i Japan sen 60-70-talet verkar ha varit mer gynnsam då det tilläts att unga tjejer fick rita och skriva om sina egna drömmar, neuroser och nojor.

Stef Gaines skrev:

Att erbjuda serier till Cosmopolitan och dyl är nog en idé. Livsstilsmagasin(som numera börjar bli lite fler riktade till män med) brukar ha många illustrationer och gör nog gärna skönhetstips/test/artiklar i serieformat. Yokaj Studio gjorde hårbilder till Wella som blev riktigt snygga. Allt kan göras i serieformat.

Hmm, kanske, fast utan någon intressant historia och karaktärer känns det mest som en lustig gimmick. Jag är inte helt negativ till idén, men det behöver utvecklas. Skulle antagligen funka med "Sex and The City"-liknande historier och sånt.