Bang(feministisk tidskrift) brukar ju alltid ha en del serier.
Av serietidningar uppenbart riktade till tjejer tror jag att det finns: Min Häst(fullt med serier iaf när jag var liten, nu var det visserligen ett tag sedan jag bläddrade i den), Sagoprinsessan, Tingeling, Starlet(fanns det inte en serieversion eller var det när jag var liten?), W.i.t.c.h.(som typ var bra på riktigt ibland), Nemi, Stallgänget på Tuva(böcker visserligen), ShojoStars m.m.
Fast det är trist att många tidningar och då tjejtidningar målas upp som att de bara skulle fungera för den målgruppen, medan övriga tidningar målas som universiella.
Kortfattat kan man nog säga att kvinnor gillar serier, och vad det gäller serietidningar verkar de i olika åldersgrupper ha ett större utbud än killar. Med tanke på att det inte är lika ofta killar köper "Sagoprinsessan" eller "Julia" som tjejer köper "Pettson & Findus" eller "Spiderman"
Jag är medveten om att jag nämnt några tidningar som snart inte finns mer.
Wakuran: sex är kul, men bara för att en serie är riktad till tjejer behöver det inte handla om kärlek. Det kan vara historiska skildringar(Versailles Ros), äventyr(Cain, Witch, Finder), sport(Stallgänget på Tuva, Swan), studier(Honey & Clover, Sayonara September) eller ja öh LIVET(Utena, Hondjuret, CandyCandy, Bitchy bitch, NANA, ConfidentialConfessions, Lost Girl, Ghost World). Finns masviss med manliga kärleksserier som inte omtalas med kvinnor som målgrupp.
Dock har du helt rätt i att det finns väldigt mycket knullserier riktade till kvinnor. (jag nöjer mig med att skriva "Japan")
Att erbjuda serier till Cosmopolitan och dyl är nog en idé. Livsstilsmagasin(som numera börjar bli lite fler riktade till män med) brukar ha många illustrationer och gör nog gärna skönhetstips/test/artiklar i serieformat. Yokaj Studio gjorde hårbilder till Wella som blev riktigt snygga. Allt kan göras i serieformat.
I övrigt anser jag att allt arbete mot ett enat seriesverige bör förstöras.Segerkrönt i förväg - jag bloggar och serieklottrar om saker jag ser/läser, och annat smått och gott från mitt fantastiska liv.