Tråd: Ansvarig?

Snubblade in på diskussionssidan för framsidan av wikin, http://seriewikin.serieframjandet.se/in … Startsidan
Där står det på några ställen att Mikke är ansvarig utgivare el. dyl. vilket väl inte längre stämmer?

/Mats

Sv: Ansvarig?

Mig veterligen erbjöd han sig när det var uppe till diskussion, men jag kan inte minnas att det någonsin bestämdes. Det som står på diskussionssidorna får man nog ta med en nypa salt, för det är just diskussioner.

Det finns i och för sig inget som hindrar att Mikke är det, även om jag skulle tro att det inte är så längre.

http://seriewikin.serieframjandet.se/in … Seriewikin

"Det som kommer att göra Seriefrämjandets wiki unik är just det som gör vår förening unik, det vill säga att allt och alla är välkomna"

— Fredrik Strömberg, Seriefrämjandets ordförande.

/ Jonas

Det finns två sorters vansinne, det ena och det andra... ... yikes big_smile

Hur är lagstiftningen för Wikis i Sverige, f.ö? Jag tycker det är litet märkligt att ha en ansvarig utgivare å ena sidan, när i princip vem som helst kan skriva okontrollerat å andra sidan.

Ethno-postmodernism in an Albert Speer pattern dominates.

Wakuran skrev:

Hur är lagstiftningen för Wikis i Sverige, f.ö? Jag tycker det är litet märkligt att ha en ansvarig utgivare å ena sidan, när i princip vem som helst kan skriva okontrollerat å andra sidan.

Det var det jag också tänkte på, men det ser ju fint ut att ha en ansvarig utgivare.

/ Jonas

Nå, jag ville bara lyfta frågan, utifall det är något som "man" bör tänka på. Jag har själv ingen aning om ifall det behövs el. dyl.

/Mats

Om diskussionssidan är det enda ställe det står på behöver man nog inte göra så mycket. Däremot kan det ju diskuteras om det behövs någon ansvarig utgivare, överhuvudtaget.

Ethno-postmodernism in an Albert Speer pattern dominates.

Isegrim skrev:

"Det som kommer att göra Seriefrämjandets wiki unik är just det som gör vår förening unik, det vill säga att allt och alla är välkomna"

Och med det vill du ha sagt?

Hakanand skrev:
Isegrim skrev:

Och med det vill du ha sagt?

... inget.

(då det jag inte sa det)

...men, det var mest en rolig kommentar. (gällande att wikin kanks är något annat än forumet)
Men vill du dra några andra slutsatser om det kan du starta en tråd om det, här diskuterar vi hellre
serier.

/ Jonas

Isegrim skrev:

... inget.

(då det jag inte sa det)

...men, det var mest en rolig kommentar.

Du valde att citera den, alltså tyckte du var passande i sammanhanget eller något annat?

Rolig? I vilket avseende?

Isegrim skrev:

Men vill du dra några andra slutsatser om det kan du starta en tråd om det, här diskuterar vi hellre serier.

Skriver du något här får du väl acceptera att du får frågor eller argument som säger emot dig? Då håller det inte att skylla andra för att avvika från ämnet.

Hakanand skrev:

Du valde att citera den, alltså tyckte du var passande i sammanhanget eller något annat?

Följer du länken så är citatet det första man får se. Roligt kanske är fel ordval, lustigt eller roande kanske skulle kunnat varit mer passande. Men jag lägger ingen större vikt vid det.

/ Jonas

Isegrim skrev:

Följer du länken så är citatet det första man får se. Roligt kanske är fel ordval, lustigt eller roande kanske skulle kunnat varit mer passande. Men jag lägger ingen större vikt vid det.

Uppenbarligen vet du inte själv vad du ville ha sagt eller så är du för feg för att tala klarspråk.

Hakanand skrev:
Isegrim skrev:

Uppenbarligen vet du inte själv vad du ville ha sagt eller så är du för feg för att tala klarspråk.

Ja du är rolig du. Men det kanske är någon annan som mig såg det lustiga i kontrasten mellan citatet och frågan om Mikke fortfarande är ansvarig utgivare. Men är det inte det, får jag väl ursäkta att jag har så dålig humor.

Men frågan är (det vill säga den springande punkten) behöver en wiki en ansvarig utgivare (som framkommit i tråden ovan). Klarare klarspråk än så går nog inte att klara av.

/ Jonas

Isegrim skrev:

Men det kanske är någon annan som mig såg det lustiga i kontrasten mellan citatet och frågan om Mikke fortfarande är ansvarig utgivare.

Du hade faktiskt redan fått svar från David att vederbörande inte var "ansvarig utgivare". Det handlade bara om en diskussionsida. Man raderar inte diskussionssidor på en Wiki bara för att de blir inaktuella.

Du hade faktiskt redan fått svar från David att vederbörande inte var "ansvarig utgivare". Det handlade bara om en diskussionsida. Man raderar inte diskussionssidor på en Wiki bara för att de blir inaktuella.

Nu hade jag väl inget frågat.

Så jag kunde heller inte få något svar.

Vad jag gav var väl en kommentar om att inget hindrade x från att vara ansvarigutgivare, men att det inte var troligt (då det inte behövs). Senare, förtydligade jag genom att citera Wakuran. Dessutom så var det inget mer.

/ Jonas

16 Senaste redigerad av Joakim Gunnarsson (2009-05-12 12:44:54)

Jag tycker det var rätt så kul citat i sammanhanget. smile
Cool down, Håkan! Allt behöver inte vara aggressivt skrivet bara för att du uppfattar det så.
Som det ser ut nu så känns det bara som att du är en arg Sef-polis som gör forumet otrevligt. Sorry...

17 Senaste redigerad av Hakanand (2009-05-12 12:49:37)

Joakim Gunnarsson skrev:

arga Sef-poliser som gör forumet otrevligt. Sorry...

Ja, som vanligt skjuts det på den som tar de obehagliga diskussionerna och inte på den/de som kommer med insinuationer o.d., eller varför inte "länkningar till en avstängd persons åsikter", för att ta ett kärt gammalt ämne som Isegrim nyss aktualiserat igen... Det spelar liksom ingen roll hur många gånger det påpekas här i forumet, varje gång är han lika oförstående som förra gången.

Hakanand skrev:

... insinuationer o.d...

Får stå för dig.

Ta det lungt och ta det som ett skämt. Kanske lika illa valt skämt som att säga potatismos till en
bärsärkande polis, men som sagt inget illa ment med det. Sen är det synd om mig som inget förstår...

... http://img22.imageshack.us/img22/2694/duckfight.jpg

/ Jonas

Isegrim skrev:

Får stå för dig.

Ja, självklart. Allt jag skriver är min egen åsikt.

Tydligen förstod du inte eller accepterar inte den förra diskussionen om länkning. Trots att båda forumets båda admins påpekat detta.

Hakanand skrev:
Isegrim skrev:

Får stå för dig.

Ja, självklart. Allt jag skriver är min egen åsikt.

Tydligen förstod du inte eller accepterar inte den förra diskussionen om länkning. Trots att båda forumets båda admins påpekat detta.

Jag tar gärna en diskussion om det.
Då detta är vitt skilt från förra diskussionen, men starta gärna en tråd separat.
Det är föresten synd att man inte verkar kunna dela upp trådar längre (fixat?)...

OT/
Dessutom så ledde förra diskussionen runt Komika magasin fram till att man kan ha den som källa och
att man kan länka till den./OT

/ Jonas

Isegrim skrev:

Dessutom så ledde förra diskussionen runt Komika magasin fram till att man kan ha den som källa och
att man kan länka till den./OT

Vilken värld lever du i?

Jag citererar admin Göran Semb:

Göran Semb skrev:

<Admin> Det har tvärtom precis det stöd det måste ha, vilket har framgått när ärendet harvats fram och tillbaka på dessa sidor. Även om det inte är ett beslut du håller med om har du inte mandat att vare sig delta i eller ompröva beslutet (oavsett om sig du nu vill tillskriva dig själv ett sådant mandat eller inte). Som Håkan påpekade handlar det inte heller om att låtsas att någon inte existerar, det handlar om att inte ha en bakdörr öppen för att släppa in inlägg från  en avstängd person (som för övrigt, om jag förstått saken rätt, inte upphört med att föra kampanjer mot SeF bara för att han är avstängd från forumet, så avstängningen innebär uppenbarligen ingen munkavle). Det är en ganska enkel allmän regel. Att vilja ha den förtydligad är okej enligt min mening, att vägra acceptera den och upprepade gånger trotsa den är inte okej. Jag har svårt att se det som särskilt problematiskt eller svårförståeligt. </Admin>

Och admin Agneta Hallin (som riktade sig explicit till dig):

Admin skrev:

Du vet att X är avstängd från forumet - då borde du också förstå att du inte ska länka till hans blogg. Det är att kringgå avstängningen.

Det här behöver verkligen inte diskuteras mer. Det är bara att acceptera.

Ok nu lugnar vi ner oss lite smile

There are two kinds of people, people who believe in stuff like fairies, gods and Santa... And people who don't!
http://biffzongo.blogspot.com/    http://dagbokinewyork.blogspot.com/    http://www.frankrules.nu/

23 Senaste redigerad av Isegrim (2009-05-12 14:47:33)

Hakanand skrev:

Och admin Agneta Hallin (som riktade sig explicit till dig):

Admin skrev:

Du vet att X är avstängd från forumet - då borde du också förstå att du inte ska länka till hans blogg. Det är att kringgå avstängningen.

Det skrevs i och för sig inte till mig, men ... det är fortfarande skillnad på bloggen och tidskriften.

Hakanand skrev:

Det här behöver verkligen inte diskuteras mer. Det är bara att acceptera.

Men Håkan, om du ville diskutera länkningen, varför postade du i den här tråden? Det är väl en annan tråd som innehåller den länk som du emotsätter dig...

Men vill du, så kan jag gärna omformulera det inlägget så att länken inte behövs.

MVH

/ Jonas

Jag har varken någon lust att diskutera frågan eller att du ska omformulera dig, bara att du ska följa admins önskemål och inte (som Göran skrev) "vägra acceptera den och upprepade gånger trotsa den".

Hakanand skrev:

Jag har varken någon lust att diskutera frågan eller att du ska omformulera dig, bara att du ska följa admins önskemål och inte (som Göran skrev) "vägra acceptera den och upprepade gånger trotsa den".

I det här fallet länkade jag till Komika magasin, inte till hans blogg. Men att inte ens försöka provocera dig
verkar provocera dig. Men varken den här tråden eller den där behöver handla om Mikke.
Om du var uppmärksam så valde jag att visa på var tankegången startat, så att läsaren
(med största tranparens) vet vad bakgrunden till funderingen var.

Men... vi lämnar det därhän.

/ Jonas