Tråd: Regler om länkning
Först: Jag vill hålla denna tråd allmän och principiell och ser helst inte att den spårar ur i massa oförskämdheter.
Anledningen till tråden är att "Admin" kontaktat mig angående saker som jag skrivit och jag undrar om det är åsikter som delas av övriga forumet (framförallt styrelsen, men även vanliga medlemmar i SeF och andra seriefrämjare som hänger här).
Jag har fått mig tillsagt att inte länka till en avstängd persons blogg eller nättidskrift, då det ses som "ett sorts bulvanförfarande", sådana länkningar leder "lätt till att bråk bryter ut på nytt" och att "Allmänintresset är inte särskilt stort".
Slutklämmen är "Fortsätter länkandet [...] lär utgången bli att forumet stängs"
Jag ser en hel uppsjö med problem om forumet ska ha denna typ av regler...
- Alla måste hålla koll på vilka personer som är avstängda. (För reglerna måste ju gälla lika för alla.)
- Att göra bedömningen huruvida något har stort allmänintresse eller inte är inte helt lätt. Jag anser personligen att en hel del saker jag sett på (o)nämnda nättidskriften är ytterst intressant, och jag hade inte läst det om jag inte sett en länk här på forumet.
- Regler bör vara transparenta och logiska, så att de är lätta att följa; vilket jag anser att denna inte är.
- Att ha en "regel" som inte är en formaliserad regel i ordets egentliga mening utan mer en, vad ska jag säga, "bedömning i fall för fall"-regel att tillämpas i extrema sammanhang, för en viss person; där "Admin" går in och cencurerar och påpekar via PM att något inte är OK till de som bryter mot "regeln" är knappast speciellt optimalt i något sammanhang, IMHO.
- Att överträdelser mot denna "regel" skulle kunna föranleda att forumet stängs låter väldigt drastiskt, och olyckligt, återigen IMHO.
- "Regler" av detta slag kanske kommer att strypa forumet och medföra att intresset för det minskar och att seriefrämjare väljer att diskutera på andra fora.
/Mats