Tråd: Regler om länkning

Först: Jag vill hålla denna tråd allmän och principiell och ser helst inte att den spårar ur i massa oförskämdheter.
Anledningen till tråden är att "Admin" kontaktat mig angående saker som jag skrivit och jag undrar om det är åsikter som delas av övriga forumet (framförallt styrelsen, men även vanliga medlemmar i SeF och andra seriefrämjare som hänger här).

Jag har fått mig tillsagt att inte länka till en avstängd persons blogg eller nättidskrift, då det ses som "ett sorts bulvanförfarande", sådana länkningar leder "lätt till att bråk bryter ut på nytt" och att "Allmänintresset är inte särskilt stort".

Slutklämmen är "Fortsätter länkandet [...] lär utgången bli att forumet stängs"

Jag ser en hel uppsjö med problem om forumet ska ha denna typ av regler...
- Alla måste hålla koll på vilka personer som är avstängda. (För reglerna måste ju gälla lika för alla.)
- Att göra bedömningen huruvida något har stort allmänintresse eller inte är inte helt lätt. Jag anser personligen att en hel del saker jag sett på (o)nämnda nättidskriften är ytterst intressant, och jag hade inte läst det om jag inte sett en länk här på forumet.
- Regler bör vara transparenta och logiska, så att de är lätta att följa; vilket jag anser att denna inte är.
- Att ha en "regel" som inte är en formaliserad regel i ordets egentliga mening utan mer en, vad ska jag säga, "bedömning i fall för fall"-regel att tillämpas i extrema sammanhang, för en viss person; där "Admin" går in och cencurerar och påpekar via PM att något inte är OK till de som bryter mot "regeln" är knappast speciellt optimalt i något sammanhang, IMHO.
- Att överträdelser mot denna "regel" skulle kunna föranleda att forumet stängs låter väldigt drastiskt, och olyckligt, återigen IMHO.
- "Regler" av detta slag kanske kommer att strypa forumet och medföra att intresset för det minskar och att seriefrämjare väljer att diskutera på andra fora.

/Mats

Sv: Regler om länkning

Jag anser att länkning till förlag, nättidskrifter och liknande (bilder, recensioner, annat av nyhetsvärde) ska vara tillåtet,
oavsett vem som ligger bakom sidan. På samma sätt som jag ska kunna hänvisa till tidskrifter, radio, TV, artiklar, böcker.

Jag som inte är avstängd ska kunna göra detta, så det spelar väldigt liten om någon roll vad jag hänvisar till.

( ...ja så länge det innehåll jag hänvisar till inte är personangrepp, det kan fortfarande regleras.
Detta trots att även sådant innehåll kan vara av intresse och att det ibland är svårt att avgöra
vad som ska anses som personangrepp)

/ Jonas

Det finns två sorters vansinne, det ena och det andra... ... yikes big_smile

Det är jättesvårt detta. Jag tyckte att det var en utmärkt lösning som det var när du länkade. För man vill ju inte att de serieskapare som ligger hos Komika ska bli lidande. Men nu blev det ju lite konstigt då det blev länkat till hans linje i bråket med SeF vilket väl ligger utanför vad som kan betraktas som information från förlaget. Personligen tycker jag att Mikke missbrukar förtroendet från de serieskapare som låter honom publicera deras serier. Han borde vårda det bättre.

Förresten. Jag personligen tycker att du även fortsättningsvis borde få länka. Man ska inte trappa upp vad Mikke än hittar på.

Det är vad jag tycker.

--------------------------------
        Gamle Gråskägg
        Hemsida -> http://www.forsmarx.se
        Blogg     -> http://forsmark-stralandetider.blogspot.com

mohsart skrev:

Först: Jag vill hålla denna tråd allmän och principiell och ser helst inte att den spårar ur i massa oförskämdheter.
Anledningen till tråden är att "Admin" kontaktat mig angående saker som jag skrivit och jag undrar om det är åsikter som delas av övriga forumet (framförallt styrelsen, men även vanliga medlemmar i SeF och andra seriefrämjare som hänger här).

Jag har fått mig tillsagt att inte länka till en avstängd persons blogg eller nättidskrift, då det ses som "ett sorts bulvanförfarande", sådana länkningar leder "lätt till att bråk bryter ut på nytt" och att "Allmänintresset är inte särskilt stort".

Slutklämmen är "Fortsätter länkandet [...] lär utgången bli att forumet stängs"

- Alla måste hålla koll på vilka personer som är avstängda. (För reglerna måste ju gälla lika för alla.)
- Att göra bedömningen huruvida något har stort allmänintresse eller inte är inte helt lätt. Jag anser personligen att en hel del saker jag sett på (o)nämnda nättidskriften är ytterst intressant, och jag hade inte läst det om jag inte sett en länk här på forumet.
- Regler bör vara transparenta och logiska, så att de är lätta att följa; vilket jag anser att denna inte är.
- Att ha en "regel" som inte är en formaliserad regel i ordets egentliga mening utan mer en, vad ska jag säga, "bedömning i fall för fall"-regel att tillämpas i extrema sammanhang, för en viss person; där "Admin" går in och cencurerar och påpekar via PM att något inte är OK till de som bryter mot "regeln" är knappast speciellt optimalt i något sammanhang, IMHO.
- Att överträdelser mot denna "regel" skulle kunna föranleda att forumet stängs låter väldigt drastiskt, och olyckligt, återigen IMHO.
- "Regler" av detta slag kanske kommer att strypa forumet och medföra att intresset för det minskar och att seriefrämjare väljer att diskutera på andra fora.

/Mats

Jo, jag kan nog hålla med i grunden. Och hittills har hela förfarandet ofta känts rätt ad hoc-artat. Framförallt behövs det väl mer diskussion
mellan administratörer och moderatorer om vilka regler som ska gälla, och varför, något vi hittills haft väldigt litet av.

Ethno-postmodernism in an Albert Speer pattern dominates.

aakeforsmark skrev:

Det är jättesvårt detta. Jag tyckte att det var en utmärkt lösning som det var när du länkade. För man vill ju inte att de serieskapare som ligger hos Komika ska bli lidande. Men nu blev det ju lite konstigt då det blev länkat till hans linje i bråket med SeF vilket väl ligger utanför vad som kan betraktas som information från förlaget.

Det kan jag annars hålla med om, och då är det frågan om det har allmänintresse nog för att länkas i sig.

aakeforsmark skrev:

Förresten. Jag personligen tycker att du även fortsättningsvis borde få länka. Man ska inte trappa upp vad Mikke än hittar på.

Det är vad jag tycker.

Låter som en vettig riktlinje, försök att hålla sig så sansad man kan oavsett vad andra gör.

6 Senaste redigerad av Isegrim (2009-04-28 12:11:36)

Wakuran skrev:
aakeforsmark skrev:

Det är vad jag tycker.

Låter som en vettig riktlinje, försök att hålla sig så sansad man kan oavsett vad andra gör.

Dito.

( OT: ...men för att den skull inte lägga all skuld på en person, det är inte så enkelt..)

/ Jonas

Isegrim skrev:
Wakuran skrev:
aakeforsmark skrev:

Det är vad jag tycker.

Dito.

Sounds like a plan!

Jag stödjer avstängningen av Mikke, men vi måste samtidigt uppmärksamma när hans förlag ger ut nya seriealbum.

There are two kinds of people, people who believe in stuff like fairies, gods and Santa... And people who don't!
http://biffzongo.blogspot.com/    http://dagbokinewyork.blogspot.com/    http://www.frankrules.nu/

Denna tråd gäller bara mikke. Jag kommenterar därför med just hans fall.

Mikke fick ett erbjudande att maila nyhetsinfo till admin på detta forum. Admin skulle sedan lägga ut info här. mikke tackade nej.

En bra lösning som givit information om hans utgivning fanns. Han ville inte. Därmed är väl saken avklarad?

Det finns inga andra avstängda personer, så den principiella och mycket akademiska frågan tänker jag inte slösa någon tid på. Om det skrivs många fler inlägg i detta ärende så kommer åtminstone jag att tolka det som en aktion för en avstängd person. Inte en aktion för frihet att länka.

Om mikke, som garanterat läser detta, skulle ångra sitt val kan han säkert kontakta admin. De är nog inte omöjliga.

(Det är ABSURT att det står "mikke" i 25% av alla inlägg på detta forum. Att ni orkar)

Thomas E skrev:

Därmed är väl saken avklarad?

Nej.

Kanske den chansen gått honom förbi och man kan undra varför, då det varit en så god lösning som någon.
Men den saken ska inte hindra andra från att (oavsett syfte) länka till sidor av intresse. Agerar man klandervärt
eller på sådant sätt att det kan uppfattas som att agera bulevan, kan admin eller moderatorer lösa det.

Men då ska det inte "bara vara för att", utan väl motiverat.

/ Jonas

Thomas E skrev:

(Det är ABSURT att det står "mikke" i 25% av alla inlägg på detta forum. Att ni orkar)

Det blir så när olika personer inte ens kan vara ense om att de är oense smile

There are two kinds of people, people who believe in stuff like fairies, gods and Santa... And people who don't!
http://biffzongo.blogspot.com/    http://dagbokinewyork.blogspot.com/    http://www.frankrules.nu/

Thomas E skrev:

Vore det bara Mikke det gällde så tror jag inte någon skulle engagera sej. Nu ingår några av Sveriges intressantaste serieskapare i hans stall så det blir i det avseendet en delikat situation. Men det håller snart inte på att spela någon roll för det är knappt någon som orkar läsa här längre.

--------------------------------
        Gamle Gråskägg
        Hemsida -> http://www.forsmarx.se
        Blogg     -> http://forsmark-stralandetider.blogspot.com

Jag nämnde inte den avstängdes namn JUST PGA ATT tråden INTE handlar om denne. *
Den handlar om mig, om Isegrim och eventuella mem nytillkomna som upptäcker att något skrivits på nätet, som vi/de tycker är av allmänintresse och länkar till.
Den handlar också om den administrativa bördan man lägger på egen rygg att distinguera huruvida information är "av allmänintresse" utan att ha definierat denna term.

Jag har svårt att förstå hur det kan vara så svårt att se att denna typer av ad-hoc-regelverk bara bäddar för problem.

* Eller, ja, den gjorde det, men vill Thomas E (och andra) ändra på det så står det väl honom fritt; men då är det hans ansvar.

/Mats

Isegrim skrev:

Agerar man klandervärt eller på sådant sätt att det kan uppfattas som att agera bulevan, kan admin eller moderatorer lösa det.

Precis som det skötts i detta fall, som jag tolkar det.

admin har satt prejudikat. Den som gör många länkningar till avstängda mikkes företag får bannor. Och man gör som admin säger.

(Att posta reklam här för serieböcker, kanske finns det 30-50 läsare här, säljer ingenting. Tro mig, jag lever själv på serieförsäljning. mohsart gör komika en mycket större tjänst om han köper ett komika-album då och då, istället för att trots-posta här)

Thomas E skrev:

istället för att trots-posta här)

<Admin> Att attribuera motiv, speciellt nedsättande sådana, till andra är ett klassiskt sätt att sabotera en diskussion och få den att spåra ur. Gör inte det. </Admin>

15 Senaste redigerad av The Ghost of Frank (2009-04-28 15:31:59)

"reklamen"
Är oftast det mest intressanta här på forumet.

Diskussioner om ”vem man gillar mest av Dupontarna” i all ära,
men nyheter/reklam/releaser/lästips tycker jag är en viktig del av ett heltäckande forum.

Det känns som att forumet är en självklar sida om man vill hålla sig hålla sig ajour.

Thomas E skrev:

Den som gör många länkningar till avstängda mikkes företag får bannor.

Om det var mängden, antalet gånger så är det helt galet. Det borde vara innehållet, relevansen som styr.

/ Jonas

För säkerhets skull vill jag upprepa att styrelsen inte har någon beslutad policy angående dessa frågor, utan har delegerat dem till Admin. Alla inlägg från styrelsemedlemmar är att betrakta som enskilda åsikter.

Som enskild medlem på forumet är det min åsikt att dem här åtgärden bara bidrar till att ytterligare förlänga ett bråk som väl de flesta hjärtinneligen vill lägga bakom oss. Mohsarts länkningar har aldrig gett upphov till några bråk, och ligger mer än väl inom ramen för forumets och Seriefrämjandets syften, att vara träffpunkt för serieintresserade.

Ola Hammarlund
http://www.olahammarlund.se/
"Homo sum: humani nil a me alienum puto."
Terentius

Göran Semb skrev:
Thomas E skrev:

Att attribuera motiv, speciellt nedsättande sådana, till andra är ett klassiskt sätt att sabotera en diskussion och få den att spåra ur. Gör inte det

Det är riktigt att du upptäckt en planterad elakhet där.

"trots-postning" är min summering av det beteende jag noterat här från mohsart. Om det är så att postningarna motiveras av enbart omtänksamhet så vill jag härmed be dig posta nyheter från mitt eget företag på det forum där JAG är avstängd. Hör av dig till mig mohsart så ska jag lägga upp dig i min reklam-mailinglista. Jag hoppas på samma idoghet där som du visar här.

Om detta förslag inte faller i god jord så vill jag nog envisas med att postningarna här, åtminstone delvis, är motiverade av något annat än omtanke om oss som läser här. "Trots" är en sammanfattning god som någon.

Thomas E skrev:

<Admin> Lägg av med sådana. Nu genast. </Admin>

Thomas E skrev:

"Trots" är en sammanfattning god som någon.

<Admin> Nej, det är det inte. Den här diskussionen hade hamnat i en sakfrågediskussion. Det är då extra olämpligt att sätta igång med påhopp på person; det har varit alldeles nog med sådant på det här forumet. Och det är alldeles extra olämpligt att göra det när man är förtroendevald i Seriefrämjandet.

Så sluta med det. Vidare inlägg av samma typ kommer att raderas.</Admin>

Thomas E skrev:
Göran Semb skrev:
Thomas E skrev:

Att attribuera motiv, speciellt nedsättande sådana, till andra är ett klassiskt sätt att sabotera en diskussion och få den att spåra ur. Gör inte det

"trots-postning" är min summering av det beteende jag noterat här från mohsart. Om det är så att postningarna motiveras av enbart omtänksamhet så vill jag härmed be dig posta nyheter från mitt eget företag på det forum där JAG är avstängd. Hör av dig till mig mohsart så ska jag lägga upp dig i min reklam-mailinglista. Jag hoppas på samma idoghet där som du visar här.

Om detta förslag inte faller i god jord så vill jag nog envisas med att postningarna här, åtminstone delvis, är motiverade av något annat än omtanke om oss som läser här. "Trots" är en sammanfattning god som någon.

Vi diskuterar hur vi ska sköta det här forumet, hur andra sköter sina är upp till dem.

21 Senaste redigerad av Hakanand (2009-04-29 14:46:34)

mohsart skrev:

En (1) person är avstängd och cirka två (2) personer håller på och länkar till denne avstängde person. Det låter inte särskilt svårt att hålla reda på.

mohsart skrev:

Att göra bedömningen huruvida något har stort allmänintresse eller inte är inte helt lätt. Jag anser personligen att en hel del saker jag sett på (o)nämnda nättidskriften är ytterst intressant, och jag hade inte läst det om jag inte sett en länk här på forumet.

Följ det som admin bett dig om i e-postmeddelandet du refererar till så blir det väl inga som helst problem? Jag syftar på formuleringen: "inte länka till en avstängd persons blogg eller nättidskrift". Kan väl inte bli mycket klarare?

mohsart skrev:

Regler bör vara transparenta och logiska, så att de är lätta att följa; vilket jag anser att denna inte är.

Jag förstår inte alls det ologiska i ovanstående citat från admin.

mohsart skrev:

Att ha en "regel" som inte är en formaliserad regel i ordets egentliga mening utan mer en, vad ska jag säga, "bedömning i fall för fall"-regel att tillämpas i extrema sammanhang, för en viss person; där "Admin" går in och cencurerar och påpekar via PM att något inte är OK till de som bryter mot "regeln" är knappast speciellt optimalt i något sammanhang, IMHO.

Det är inte censur att stänga av någon som inte sköter sig från ett forum. Då kan det inte heller vara censur att förhindra att vederbörande kommer till tals via ombud.

mohsart skrev:

Att överträdelser mot denna "regel" skulle kunna föranleda att forumet stängs låter väldigt drastiskt, och olyckligt, återigen IMHO.

Ja, det låter väl drastiskt, det kan jag hålla med om. Men å andra sidan lär ju inte SeF i längden vara intresserat av att driva ett forum där den ständigt mest intressanta diskussionstråden antingen handlar om en avstängd persons verksamhet eller är metadiskussioner om konsekvenserna av dennes avstängning. Att vederbörande fortsätter "kampanja" och mer eller mindre ljuga fritt på andra fora om vad som sägs på detta forum eller om orsaken till admins länk och citatstopp, gör ju inte precis att man önskar mer diskussion i den här frågan som sedan används som slagträ av personer annorstädes som vare sig är medlemmar eller har förmåga att läsa innantill.

mohsart skrev:

"Regler" av detta slag kanske kommer att strypa forumet och medföra att intresset för det minskar och att seriefrämjare väljer att diskutera på andra fora.

Jag tror snarare att diskussioner av detta slag i längden medför det du befarar.

22 Senaste redigerad av Hakanand (2009-04-29 14:46:07)

tog bort dubbelpostning

Hakanand skrev:
mohsart skrev:

En (1) person är avstängd och cirka två (2) personer håller på och länkar till denne avstängde person. Det låter inte särskilt svårt att hålla reda på.

Min poäng är att även t.ex. nytillkomna, som inte är så insatta i historiken, kan komma att länka, varefter de (antar jag) kommer att bli tillsagda och eller få sina poster raderade; vilket är tämligen osympatiskt.

Hakanand skrev:
mohsart skrev:

Att göra bedömningen huruvida något har stort allmänintresse eller inte är inte helt lätt. Jag anser personligen att en hel del saker jag sett på (o)nämnda nättidskriften är ytterst intressant, och jag hade inte läst det om jag inte sett en länk här på forumet.

Följ det som admin bett dig om i e-postmeddelandet du refererar till så blir det väl inga som helst problem? Jag syftar på formuleringen: "inte länka till en avstängd persons blogg eller nättidskrift". Kan väl inte bli mycket klarare?

Jag pratar inte om mig, återigen handlar det om tydliga och klara regler. Då "Admin" även angav bristen på allmänintresse som skäl till att länkning är olämpligt anser jag att det är en relevant fråga.

Hakanand skrev:
mohsart skrev:

Regler bör vara transparenta och logiska, så att de är lätta att följa; vilket jag anser att denna inte är.

Jag förstår inte alls det ologiska i ovanstående citat från admin.

Regler != citat från "Admin"

Hakanand skrev:
mohsart skrev:

Att ha en "regel" som inte är en formaliserad regel i ordets egentliga mening utan mer en, vad ska jag säga, "bedömning i fall för fall"-regel att tillämpas i extrema sammanhang, för en viss person; där "Admin" går in och cencurerar och påpekar via PM att något inte är OK till de som bryter mot "regeln" är knappast speciellt optimalt i något sammanhang, IMHO.

Det är inte censur att stänga av någon som inte sköter sig från ett forum. Då kan det inte heller vara censur att förhindra att vederbörande kommer till tals via ombud.

Jag är inte intresserad av att diskutera huruvida radering av inlägg är "censur" eller inte, jag är intresserad av att det ska vara förutsägbart för alla (som tänker efter och som läser reglerna, även nytillkomna forumdeltagare) vad som kan komma att raderas.

Hakanand skrev:
mohsart skrev:

Att överträdelser mot denna "regel" skulle kunna föranleda att forumet stängs låter väldigt drastiskt, och olyckligt, återigen IMHO.

Ja, det låter väl drastiskt, det kan jag hålla med om. Men å andra sidan lär ju inte SeF i längden vara intresserat av att driva ett forum där den ständigt mest intressanta diskussionstråden antingen handlar om en avstängd persons verksamhet eller är metadiskussioner om konsekvenserna av dennes avstängning. Att vederbörande fortsätter "kampanja" och mer eller mindre ljuga fritt på andra fora om vad som sägs på detta forum eller om orsaken till admins länk och citatstopp, gör ju inte precis att man önskar mer diskussion i den här frågan som sedan används som slagträ av personer annorstädes som vare sig är medlemmar eller har förmåga att läsa innantill.

Specificera gärna vilka som är personerna "annorstädes som vare sig är medlemmar eller har förmåga att läsa innantill"

Hakanand skrev:
mohsart skrev:

"Regler" av detta slag kanske kommer att strypa forumet och medföra att intresset för det minskar och att seriefrämjare väljer att diskutera på andra fora.

Jag tror snarare att diskussioner av detta slag i längden medför det du befarar.

Jag tror att diskussioner (så länge de är sansade) är positivt, men inte oförutsägbara "regler"

/Mats

mohsart skrev:

Min poäng är att även t.ex. nytillkomna, som inte är så insatta i historiken, kan komma att länka, varefter de (antar jag) kommer att bli tillsagda och eller få sina poster raderade; vilket är tämligen osympatiskt.

OK om ni är två-tre stycken som gör detta idag, hur många kommer att tillkomma? 1? 2? Man kan faktiskt bli tillsagd på ett sympatiskt sätt. Du förutsätter motsatsen.

mohsart skrev:

Jag pratar inte om mig, återigen handlar det om tydliga och klara regler. Då "Admin" även angav bristen på allmänintresse som skäl till att länkning är olämpligt anser jag att det är en relevant fråga.

Ändå är det faktiskt du som postat flest länkar. Och det verkar bara vara du och några enstaka till som ser detta som ett problem. Inte forumets övriga 900 medlemmar.

mohsart skrev:

Regler != citat från "Admin"

Ja, exakt. Jag har inget emot att detta citat skrivs in i reglerna.

mohsart skrev:

Jag är inte intresserad av att diskutera huruvida radering av inlägg är "censur" eller inte, jag är intresserad av att det ska vara förutsägbart för alla (som tänker efter och som läser reglerna, även nytillkomna forumdeltagare) vad som kan komma att raderas.

Du skrev faktiskt ursprungligen att "där 'Admin' går in och cencurerar", alltså har du redan tagit ställning till att det är censur.

mohsart skrev:

Specificera gärna vilka som är personerna "annorstädes som vare sig är medlemmar eller har förmåga att läsa innantill"

De finns på andra fora, idogt påhejade av den avstängde personen.

mohsart skrev:

Jag tror att diskussioner (så länge de är sansade) är positivt, men inte oförutsägbara "regler".

Om du läser de hatiska diskussioner som uppstår på andra håll som följd av denna och andra liknande diskussioner här på forumet, så kan jag bara konstatera även lugna diskussioner här inte nödvändigtvis är positiva i det stora hela.

25 Senaste redigerad av The Ghost of Frank (2009-04-30 11:19:37)

Hakanand skrev:

Ändå är det faktiskt du som postat flest länkar. Och det verkar bara vara du och några enstaka till som ser detta som ett problem. Inte forumets övriga 900 medlemmar.

Forumet har inte 900 aktiva medlemmar. No way!
Och det är få personer som postar.
Vad de personerna som inte postar tycker har vi ingen anning om

Att 10 Svenskar demonstrerar FÖR hamsterkepsar, betyder inte att 9,000,000 Svenskar är EMOT hamsterkepsar.