Tråd: incrustation/inset/överlagd ruta

Groensteen kallar det för incrustation (eller inset), Magnusson kallar det för överlagd ruta (i Berättande bilder).
Finns det någon annan svensk term för detta?

http://img508.imageshack.us/img508/4889/incrustationinset.jpg

Senaste redigerad av Isegrim (2009-04-27 07:25:15)

/ Jonas

Det finns två sorters vansinne, det ena och det andra... ... yikes big_smile

Sv: incrustation/inset/överlagd ruta

Jag höll på mycket med sånt där i min ungdom. Jag vet aldrig om jag hade något namn på det men överlagd ruta låter okej i mina öron.

--------------------------------
        Gamle Gråskägg
        Hemsida -> http://www.forsmarx.se
        Blogg     -> http://forsmark-stralandetider.blogspot.com

aakeforsmark skrev:

Jag höll på mycket med sånt där i min ungdom. Jag vet aldrig om jag hade något namn på det men överlagd ruta låter okej i mina öron.

Jo överlagd ruta tycker jag också låter helt okej, beskrivande term.
Funderade bara om det fanns andra benämningar för samma sak.

/ Jonas

Det har väl aldrig funnits mycket av avancerad serieteori på det sättet i Sverige?

Neil Cohn verkar ha hållit på och funderat mycket över sånt där, annars.
http://www.emaki.net/

Ethno-postmodernism in an Albert Speer pattern dominates.

Cohn har jag tittat lite på förr, tack för att du påminner mig. Föresten slog det mig att man skulle kunna
använda termen SAMNÄRVARO, även för detta.

/ Jonas

Isegrim skrev:

Groensteen kallar det för incrustation (eller inset), Magnusson kallar det för överlagd ruta (i Berättande bilder).

"Infälld ruta" brukade jag skriva i mina Bamsemanus.

Olof Siverbo skrev:
Isegrim skrev:

"Infälld ruta" brukade jag skriva i mina Bamsemanus.

hmn.. infälld ruta känns .. mer användbart som term.
Då menar jag att det kan användas på fler varianter av fenomenet.

Som: <rutor som ligger över två och binder samman dem>, <ruta som ligger ovan en ruta>, <ruta som ligger innanför en annan ruta>, <ruta som fungerar som ett hål till en underliggande ruta>,...

/ Jonas

Isegrim skrev:

Föresten slog det mig att man skulle kunna använda termen SAMNÄRVARO, även för detta.

Jag har inte förstått samnärvaroteorin exakt, men samnärvaro känns som ett mycket bredare fenomen, och verkar syfta på att man instinktivt på någon nivå upplever varje seriesida/uppslag samtidigt både som en sekvens och som en helhet.

Wakuran skrev:
Isegrim skrev:

Föresten slog det mig att man skulle kunna använda termen SAMNÄRVARO, även för detta.

Jag har inte förstått samnärvaroteorin exakt, men samnärvaro känns som ett mycket bredare fenomen, och verkar syfta på att man instinktivt på någon nivå upplever varje seriesida/uppslag samtidigt både som en sekvens och som en helhet.

Jo, du har nog inte missförstått den. Men tänkte mer på att man kan använda samnärvaro även för detta. Det vill säga att den är så bred att man även kan använda den till detta. Sedan att man kan använda något annat som en mer preciserad term.

/ Jonas

Jo, jag förstår, men samnärvaron kan man väl i princip använda för alla sekventiella övergånger överhuvudtaget, så det känns inte som det är någon specifik mening att göra det här? Eller då får man iallafall ha ganska utvecklade teorier a la Groensteen eller Cohn att använda det tillsammans med.

På sätt och vis, men samtidigt inte alls.

/ ska gå tillbaks till källan och kolla. Samnärvaro liknar det som Groensteen kallar "la solidarité iconique"
(eller som Magnusson uttrycker det "bildernas samhörighet"; kontrasten mellan diagesens linearitet och sidans överblickbarhet).
En övergripande term, vilket utgör grunden för seriemediet, som inte enbart består i sidoställdhet.

/men som sagt, jag återkommer... Kanske Göran kan inflika något?

Senaste redigerad av Isegrim (2009-04-25 23:55:21)

/ Jonas

Läste igenom Ribes förträffliga artikel (*) om samnärvaro igen nu på morgonen och det slår mig att
(igen) att samnärvaro kan ses som ett helt system för analys av serier. Det har flera beröringspunkter
med Groensteens system och tar i stort upp samma saker (även om G:s är textintensivare).

Men, i den artikeln tar Göran upp incrustation/inset/överlagd ruta, vilket jag inte mindes och han kallar det
där samma sak som Olof infälld ruta. Intressant är även att han nämner hur en enskild ruta kan ses som en
tidssekvens, dels genom att det är ett utsnitt ur en och dels att delar av bilden kan innehålla olika tidpunkter.

*) En film som är en tavla, Ribe Göran. Bild & Bubbla Nr3 (1983) s.24-29

EDIT [(även om G:s är textintensivare)] här syftas till Groensteen

Senaste redigerad av Isegrim (2009-04-27 23:11:30)

/ Jonas

Isegrim skrev:

Läste igenom Ribes förträffliga artikel (*) om samnärvaro igen nu på morgonen och det slår mig att
(igen) att samnärvaro kan ses som ett helt system för analys av serier. Det har flera beröringspunkter
med Groensteens system och tar i stort upp samma saker (även om G:s är textintensivare).

*) En film som är en tavla, Ribe Göran. Bild & Bubbla Nr3 (1983) s.24-29

Jo, det är ju det, eller iallafall som jag tolkat saken, även om jag inte tror jag läst Ribe-artikeln än, bara sammanfattningen på Seriewikin.

Isegrim skrev:

Men, i den artikeln tar Göran upp incrustation/inset/överlagd ruta, vilket jag inte mindes och han kallar det
där samma sak som Olof infälld ruta. Intressant är även att han nämner hur en enskild ruta kan ses som en
tidssekvens, dels genom att det är ett utsnitt ur en och dels att delar av bilden kan innehålla olika tidpunkter.

För att citera McCloud, i den där exempelrutan från en fest:
"One moment?... Hardly!"