Fanzineindex 2001 täcker nog in det mesta som fanns i Svenskt Seriefanzineindex (1989). Det finns flera översiktsartiklar i den gamla utgåvan, men dessa håller en lägre klass än i Fanzineindex 2001. Det finns för övrigt två upplagor av SSFI, den andra har en översiktstext på två sidor om tidningar i gränslandet mellan fanzines och vanliga tidningar, plus att en hel del omslag och annonser byttes ut.
Innan Avigserier startades av Göran Ribe i Bild & Bubbla 1981 så recenserades fanzinen bland de vanliga albumen under några år, och innan dess nämndes de i olika nyhetsspalter.
Annars finns det ju olika fanzines som har hållit bäst koll på fanzineutgivningen: under 70-talet var det främst Serieguide (finns på många universitetsbibliotek) och Sefloklin, på 80-talet Seriehorisont, Särart och Seriefloran, och 90-talet Seriechock. Ska man ge sig på att behandla fanzineutgivningen i ett historiskt perspektiv är de obligatoriska. En hållpunkt för mig när jag ställde samman intervjuerna till Fanzineindex 2001 var att intervjuerna där det var möjligt skulle vara gjorda under den period som serieskaparna hade varit aktiva som fanzineutgivare. Detta naturligtvis för att få med så mycket som möjligt av glädjen och entusiasmen som unga amatörserieskapare och utgivare har.
Pocketboken "Fanzinerad" av Sabina Ostermark och Fredrik Kullman är klart intressant läsning också. Jag hittar inte mitt ex just nu, men bl a David Liljemark, Simon Gärdenfors med flera finns med i den. Mer om boken här: http://www.lystring.com/
Senaste redigerad av Ingemar Bengtsson (2009-04-14 23:03:58)