Tråd: Svenska fanzine - Amerikanskt arbete

Tänkte be den samlade hjärntrusten här om lite hjälp. En av mina trevliga kontakter på amerikanska "center for cartoon studies" har tänkt sig skriva ett arbete om svenska zines/small press. Han ber mig skriva ihop en sammanfattning om viktiga skapare-fanzine-händelser.
00-talet har jag ganska god koll på, men bakåt i tiden blir mina kunskaper betydligt mer diffusa.

Många i Optimals stall började väl i fanzine-svängen t.ex.?
Före det? Tidigt 80-tal och tidigare.
När började bubblan bevaka fanzine?

osv..

Förresten är säkert även egenpublicerat på nätet intressant för honom.

Jag blir tacksam för all hjälp

/Mats

Sv: Svenska fanzine - Amerikanskt arbete

Optimals Fanzine-Index borde väl kunna ge en del svar. Har du inte tillgång till det?

Av det utmärkta Bild & Bubbla-indexet på SeF:s webbplats http://www.serieframjandet.se/284/
framgår i alla fall att Avigserier fanns 1982. Någon tidigare tidpunkt har jag inte hittat däri, men jag skummade bara.

Bli medlem i Seriefrämjandet!
Vill du veta mer?

KLICKA HÄR!

3 Senaste redigerad av MatsN (2009-04-14 14:25:01)

Agneta Hallin skrev:

Optimals Fanzine-Index borde väl kunna ge en del svar. Har du inte tillgång till det?

Av det utmärkta Bild & Bubbla-indexet på SeF:s webbplats http://www.serieframjandet.se/284/
framgår i alla fall att Avigserier fanns 1982. Någon tidigare tidpunkt har jag inte hittat däri, men jag skummade bara.

Jo för sjutton glömde indexet i hastigheten men inte minst intervjuerna där blir säkert suveränt som utgångspunkt smile
Gamla bubblor har vi i magasinet på biblioteket och då vet jag ungefär i vilka luntor jag ska börja leta.

Tack Agneta!

Hej igen, Mats!

Tittade lite till i B&B-indexet och det ser, vid snabb genomläsning, ut som om Avigserierna startade någon gång under 1981.

Bli medlem i Seriefrämjandet!
Vill du veta mer?

KLICKA HÄR!

Agneta Hallin skrev:

Tittade lite till i B&B-indexet och det ser, vid snabb genomläsning, ut som om Avigserierna startade någon gång under 1981.

Det stämmer, spalten började någon gång i mitten av årgång 1981, och i egenskap av den förste Avigserierecensenten minns jag att jag inledde med en artikel som gav en kort tillbakablick på de svenska amatörseriernas utveckling fram till dess.

Några spridda fanzinrecensioner hade förekommit i B&B även tidigare, under 70-talets sista år, men då blandade med albumrecensionerna.

Hur svårt är det att beställa ut en komplett kopia av alla Avigseriespalter, m.fl. fanzinrelaterade artiklar?

Ethno-postmodernism in an Albert Speer pattern dominates.

Fanzineindex är standardverket och ger en rätt god bild av utvecklingen 1970- -- 1990-tal. Höjdpunkter är subjektiva, men boken ger dig nog ett gott underlag.

Även boken "Fanzinerad", utgiven av Lystring, är väl värd att konsultera. Handlar inte bara om seriefanzin, men går lite mer på djupet för vissa delar av seriefandom.

/ola

Ola Hellsten skrev:

Fanzineindex är standardverket och ger en rätt god bild av utvecklingen 1970- -- 1990-tal. Höjdpunkter är subjektiva, men boken ger dig nog ett gott underlag.

Även boken "Fanzinerad", utgiven av Lystring, är väl värd att konsultera. Handlar inte bara om seriefanzin, men går lite mer på djupet för vissa delar av seriefandom.

/ola

Det verkar iofs inte som kontakten vill veta mest om "kvalitativa höjdpunkter", utan snarare viktiga händelser som haft stor betydelse inom fandomen och kulturen, och det borde man kunna bedöma mer objektivt...

F.ö. fanns det ju i princip två olika upplagor av fanzinendex, har jag för mig. Har de olika kringmaterial, artiklar etc.?

10 Senaste redigerad av Ingemar Bengtsson (2009-04-14 23:03:58)

Fanzineindex 2001 täcker nog in det mesta som fanns i Svenskt Seriefanzineindex (1989). Det finns flera översiktsartiklar i den gamla utgåvan, men dessa håller en lägre klass än i Fanzineindex 2001. Det finns för övrigt två upplagor av SSFI, den andra har en översiktstext på två sidor om tidningar i gränslandet mellan fanzines och vanliga tidningar, plus att en hel del omslag och annonser byttes ut.

Innan Avigserier startades av Göran Ribe i Bild & Bubbla 1981 så recenserades fanzinen bland de vanliga albumen under några år, och innan dess nämndes de i olika nyhetsspalter.

Annars finns det ju olika fanzines som har hållit bäst koll på fanzineutgivningen: under 70-talet var det främst Serieguide (finns på många universitetsbibliotek) och Sefloklin, på 80-talet Seriehorisont, Särart och Seriefloran, och 90-talet Seriechock. Ska man ge sig på att behandla fanzineutgivningen i ett historiskt perspektiv är de obligatoriska. En hållpunkt för mig när jag ställde samman intervjuerna till Fanzineindex 2001 var att intervjuerna där det var möjligt skulle vara gjorda under den period som serieskaparna hade varit aktiva som fanzineutgivare. Detta naturligtvis för att få med så mycket som möjligt av glädjen och entusiasmen som unga amatörserieskapare och utgivare har.

Pocketboken "Fanzinerad" av Sabina Ostermark och Fredrik Kullman är klart intressant läsning också. Jag hittar inte mitt ex just nu, men bl a David Liljemark, Simon Gärdenfors med flera finns med i den. Mer om boken här: http://www.lystring.com/

11 Senaste redigerad av aakeforsmark (2009-04-14 23:04:06)

Det första regelrätta seriefanzinet med rikstäckning var Quid Facto 70-71 typ.

Fasett var åtminstone för min del den stora vändpunkten. Anders Bäckström uppmuntrade lite eljest serier och jag tog jag två stora steg där. Först fruktansvärde Holger som var en slags syntes av amerikansk underground, svensk bondkomik och Corto Maltese även om vi nog inte var riktigt presenterade vid tidpunkten(Jag och Corto alltså). I nummer tio av Fasett gjorde jag "Den lyckliga familjen" som för mej satte slutpunkten för fanzineserierna som introvert serieinavel och inledde förhållandet med resten av världen.

I den vevan dök bröderna Andreasson och Gunnar Krantz upp och plötsligt var seriefanzines någonting helt annat.

(Här borde vi jobbat några år till med fanzines och vässat våra verktyg men vi var så ivriga att få förändra världen att vi gav oss ut lite ofärdiga...)

Jag har några av mina fanzineserier här:
http://forsmarx.se/fanzines.html

Och Inga Tidblads återkomst publicerades först i något fanzine:
http://forsmarx.se/it/it.html

--------------------------------
        Gamle Gråskägg
        Hemsida -> http://www.forsmarx.se
        Blogg     -> http://forsmark-stralandetider.blogspot.com

Är Svenska Serier också intressant, förresten? (Jag tror hela första versionen finns indexerad på comics.org, utom kanske albumet.)

De hade också med recensioner av fanzines, förresten...

Skulle vara kul om man fick läsa slutresultatet, senare...

aakeforsmark skrev:

Fasett var åtminstone för min del den stora vändpunkten. Anders Bäckström uppmuntrade lite eljest serier och jag tog jag två stora steg där. Först fruktansvärde Holger som var en slags syntes av amerikansk underground, svensk bondkomik och Corto Maltese även om vi nog inte var riktigt presenterade vid tidpunkten(Jag och Corto alltså). I nummer tio av Fasett gjorde jag "Den lyckliga familjen" som för mej satte slutpunkten för fanzineserierna som introvert serieinavel och inledde förhållandet med resten av världen.

Min första bekantskap med fruktansvärde Holger var i Strömbacka gymnasiums skoltidning, min farmor jobbade där och tog hem tidningen som jag läste på sommarbesök i Piteå. Minns också en teckning av "Elefantomen" som jag tror var signerad dig. Samt mannen som blev Kalle Anka.

Är du säker på att det var Fasett nr 10 "Den lyckliga familjen" publicerades i? Det numret var nämligen det första fanzine jag köpte, och jag läste inte den serien förrän i "Samlade värk" en massa år senare. Däremot minns jag Dassett nr 1, och enligt Seriewikin var det i Fasett nr 10 den var bilaga.

En del tar sig fram, andra tar sig bak.

"Den lyckliga familjen" trycktes i Fasett 9, där den även prydde omslaget. Sedan trycktes den om i Seriefloran 1989 (seriespecial) och i albumet "Åke Forsmarx samlade värk".

Tack för all hjälp - Jag ska se om jag kan få tag i arbetet när det är klart sen, eller om det rent av publiceras elektroniskt från början.

/Mats