Tråd: Bild & Bubbla 178

Nytt nummer ute, och som vanligt vill jag gärna veta vad ni tycker. I det här numret testade vi till exempel att omdefiniera skiss-sektionen till en bild-sektion och ha serieoriginal som tema. Andra möjligheter i den här riktningen finns naturligtvis. Idéer?

www.sekventiellt.se - Sveriges mest aktiva seriejournalistiska hemsida

Sv: Bild & Bubbla 178

Så länge det är intressanta bilder stör det mig inte. Jag har ibland tyckt att den representerade tecknaren inte varit värd  så många sidor eftersom variationen i bilderna inte varit särskilt stor, men det är förstås beroende av ens personliga smak.

Jo, responsen på skiss-sektionen har varit som med allt material i B&B. En del älskar det och en del tycker det är bortkastade sidor, men det är alltid olika delar som folk tycker om resp. inte tycker om.

Jag tycker det var en trevlig omväxling med serieoriginal. Jag minns fortfarande hur paff jag blev på Åbergs museum när jag såg vilket lappverk de flesta original var av tippex, tejp, blyerts och tusch. Trodde i min oskuld att alla original var perfekta.

Ett bra nummer! Och då syftar jag inte på att jag råkar medverka med två artiklar. Vad gäller skiss-sidorna har jag alltid gillat dem, och sidorna den här gången var något i hästväg. Hur kul som helst.

Min enda invändning är av redaktionell art och gäller inte bara det här numret utan faktiskt alla nummer ni gör: ni måste berätta om en artikel i översättning är tidigare publicerad, ange tidningens namn och årtal. Och var inte rädda för att ge en och annan redaktionell kommentar till översatta artiklar. I Marjane Satrapi-intervjun framgår på slutet att hon hoppas att Bushregeringen inte ska bomba sönder Iran... Vilket år gjordes intervjun?

Annars: keep up the good work!

Generation Tintin  http://www.generationtintin.se
Tintin - en hjälte med hjärta och hjärna  http://www.asterion.se/tintin

Rätt bra blandning av nyare serier, den växande svenska marknaden och Tintin. Skulle önska att det var mer intervjuer/artiklar med nya svenska serietecknare dock, men det har ju att göra med mitt personliga intressen. Man vill ju ha nostalgi-kicken och samtids-kicken. På sätt och vis kan jag sakna de fasta inslagen där olika genrer togs upp. Så där så det var mer som ett smörgåsbord där alla fick något de själva gillade (förutom veganerna som bara får äta potatis). Men det är ju omöjligt att göra alla nöjda hela tiden eftersom det inte går att täcka ett helt media med en enda tidsskrift. (blah blah)

Jag gillade skiss-sidorna för de var inskannade på ett sånt sett så man kunde se hur de jobbat. Sånt uppskattas av mig som tecknare.

Mina åsikter här speglar Svenska Kyrkans åsikter som jag är medlem i sedan födsel.

Jag tycker också att det skulle vara fler intervjuer med unga svenska serietecknare. Jag tycker till exempel inte att en intervju med Bud Grace i nästa nummer låter lockande, eftersom jag publiserat flera under min tid som redaktör.

En kommentar till Davids text om Bild & Bubbla. Jag ville inte lägga ut B&B på entreprenad. Jag ville i stora drag göra vad den nuvarande styrelsen har gjort i form att av bredda verksamheten. Men det är 14 år sedan och vi behöver inte ta den debatten igen.

Sedan håller jag med om serieoriginalen var kul att se. Jag skänkte mina till Svensk seriearkiv, förutom mitt Don Rosa-original. I alla fall så visste jag att de är klippta och klistrade.

Dessutom håller jag med Björn att en del ytterligare textredigering skulle vara bra. Nu har jag inte hunnit läsa hela numret, men det är kul att hitta tidningen i posten. Ni gör ett bra jobb.

Mikael Sol, vi veganer äter andra saker än potatis. I dag åt jag pasta ett bord intill eftersittningen till en begravning av en knivmördad kioskägare i Norrköping.

Sedan är det oerhört ödmjuk att kamrat Fredrik Strömberg står som medlem i forumet. Jag känner hur vindarna av 1970-talets proggrörelse plötsligt drar genom forumet. :-)

Jag tyckte att det var ett riktigt bra nummer, det bästa hittills sedan Bubblan gjordes om.

Har skrivt en längre recension på min blogg.

Shazam
Sveriges största blogg om tecknade serier

Kul att läsa om 14-åriga Björn som skrev till Hergé. Det gjorde även jag i tonåren. Han svarade att han tecknade med en penna (!) och att han tyvärr inte hade adressen till Mézières, som jag var ofin nog att fråga om. Men jag fick min autograf på utsökt brevpapper! Jag har en liten men exklusiv samling. Walt Disney, Hergé, Will Eisner. Jag träffa Crumb i Göteborg, men fattade att man inte skulle fråga. F ö träffa jag Mézières i Köpenhamn förra året och fick hans också, så cirklen slöts till slut. Linda och Valentin, det var en bra 70-talsserie det!

Jag har märkt att jag får bättre recensioner av mina recensioner om jag är mer positiv i dem. Till nästa nummer blir det dock ändring på detta (eftersom min personliga korrekturläsare var bortrest när jag skrev dem).

Tycker Rikards recension/genomgång av Bubblan var rätt bra den här gången också. Den handlade en del om skribenten själv med magsjuka och liknande. Detta gillade jag då jag själv var magsjuk igår, så jag som läsare kan relatera. Man blir sugen på att läsa Bubblan en gång till.

Jag vill förresten läsa en artikel om Emma Rendell. Hennes debutbok "Allt är allrajt" är jäkligt intressant. Och så vill jag läsa en intervju med Lars Krantz. Hans debutbok "Dödvatten" är den bästa boken från Kolik Förlag hittills.

Samt en stor special om norrländska serier.

Mina åsikter här speglar Svenska Kyrkans åsikter som jag är medlem i sedan födsel.

Om man är magsjuk är det bra att sysselsätta sin skalle med annat, iallafall så länge man har kraft nog, och inte blir konstant avbruten i sitt läsande för spypauser.

Ethno-postmodernism in an Albert Speer pattern dominates.

Rikard skrev:

Jag tyckte att det var ett riktigt bra nummer, det bästa hittills sedan Bubblan gjordes om.

Bästa numret sedan B&B gjordes om? Och ändå bara gnäller du på mina artiklar? Hmpfhgrrr.

Att du uppfattar Tintin-artikeln som ett idolporträtt, tja, vad ska man göra åt en världsberömd hjälte som fyller 80? Det finns så många andra som tar heder och ära av honom. Bort det.

Bra kommentarer, som jag tar till mig. Jag hade också gärna sett mer intervjuer med nya svenska serieskapare. Är det ngn som skulle vilja göra dylika? Jag tenderar själv att bli alldeles för långrandig när jag ger mig på att intervjua ngn ...

Kul att bli kallad Kamrat Strömberg, med tanke på att jag just nu läser massor med kommunistiska serier för min bok om propaganda.

Fredrik Strömberg skrev:

Bra kommentarer, som jag tar till mig. Jag hade också gärna sett mer intervjuer med nya svenska serieskapare. Är det ngn som skulle vilja göra dylika? Jag tenderar själv att bli alldeles för långrandig när jag ger mig på att intervjua ngn ...

Låter som en utmärkt idé med fler intervjuer, även rent allmänt. Tycker det varit lite väl tunt med det tidigare. Har nyss blivit medlem igen, så det är möjligt att det blivit bättre på senare tid?

Fredrik Strömberg skrev:

Kul att bli kallad Kamrat Strömberg, med tanke på att jag just nu läser massor med kommunistiska serier för min bok om propaganda.

Ser fram emot boken!

Björn Wahlberg skrev:
Rikard skrev:

Bästa numret sedan B&B gjordes om? Och ändå bara gnäller du på mina artiklar? Hmpfhgrrr.

Att du uppfattar Tintin-artikeln som ett idolporträtt, tja, vad ska man göra åt en världsberömd hjälte som fyller 80? Det finns så många andra som tar heder och ära av honom. Bort det.

Jag gillar att gnälla, du fick helt enkelt ta en skopa för dina välskrivna artiklar även om min Tintinfrustration egentligen mest gällde Harrisons bidrag. Det går emot min natur att endast vara positiv.

Shazam

Daniel Atterbom skrev:

En kommentar till Davids text om Bild & Bubbla. Jag ville inte lägga ut B&B på entreprenad. Jag ville i stora drag göra vad den nuvarande styrelsen har gjort i form att av bredda verksamheten. Men det är 14 år sedan och vi behöver inte ta den debatten igen.

Då ber jag om ursäkt, jag gick på uppgifter i en gammal artikel. Skriver jag nåt liknande igen lovar jag att göra bättre research.

Man ska inte bortse från den rätt stora "kicken" att BoB kommer ut i tid. Om man vet att BoB kommer ut var tredje månad så ger det en helt annan läslust än om den kommer ut hipp som happ. Även BoB-redaktionen kan använda sig av detta. Med tät utgivning kan man göra artikelserier som hakar i varann, Fredrik kan skriva mer dagsaktuella krönikor osv. Kontinuiteten måste jag nog säga är den största fördelen med "nya BoB".

Thomas E skrev:

Man ska inte bortse från den rätt stora "kicken" att BoB kommer ut i tid. Om man vet att BoB kommer ut var tredje månad så ger det en helt annan läslust än om den kommer ut hipp som happ. Även BoB-redaktionen kan använda sig av detta. Med tät utgivning kan man göra artikelserier som hakar i varann, Fredrik kan skriva mer dagsaktuella krönikor osv. Kontinuiteten måste jag nog säga är den största fördelen med "nya BoB".

Dito. Kontinuiteten och utgivningstakten ger mycket. Sedan att det nya utseendet och formatet gör att den passar " bättre " i bokhyllan ger givetvis sitt. Jag skulle däremot se mer av artikeldebatter (artikelserier som hakar i varandra och ger flera vinklar på samma område), mer akademiska, undersökande och djuplodande artiklar. (och fler intervjuer med aktuella kreatörer, tecknare, redaktörer, manusförfattare ... kanske något om Babian?). Men som sagt, det krävs att någon skriver dem...

/ Jonas

Det finns två sorters vansinne, det ena och det andra... ... yikes big_smile

20 Senaste redigerad av Björn Wahlberg (2009-04-14 13:43:39)

Rikard skrev:
Björn Wahlberg skrev:
Rikard skrev:

Jag gillar att gnälla, du fick helt enkelt ta en skopa för dina välskrivna artiklar även om min Tintinfrustration egentligen mest gällde Harrisons bidrag. Det går emot min natur att endast vara positiv.

En sak ska man ha klart för sig när man kritiserar, recenserar eller "gnäller": man ska vara SAKLIG. Och det har du inte varit i det här fallet. Eftersom det uppenbarligen går emot din natur att endast vara positiv, har jag därför den stora glädjen att utnämna dig till vårens krackelerade kräkvinspimplare och patinerade pottsork.

PS. Tintinfrustrationer botas helst med ett glas Loch Lomond, alternativt isländskt mineralvatten.

Björn Wahlberg skrev:

En sak ska man ha klart för sig när man kritiserar, recenserar eller "gnäller": man ska vara SAKLIG. Och det har du inte varit i det här fallet. Eftersom det uppenbarligen går emot din natur att endast vara positiv, har jag därför den stora glädjen att utnämna dig till vårens krackelerade kräkvinspimplare och patinerade pottsork.

Den kändes inte direkt osaklig.

There are two kinds of people, people who believe in stuff like fairies, gods and Santa... And people who don't!
http://biffzongo.blogspot.com/    http://dagbokinewyork.blogspot.com/    http://www.frankrules.nu/

Det verkar också snarare vara Dick Harrison än Tintin han har något emot, om det gör dig gladare. =S

Björn: Jag tyckte att dina artiklar var väl mkt av idolskrifter, jag förstår inte vad som är osakligt med det. Jag hade föredragit en mer nyanserad genomgång av fenomenet Tintin.

Shazam

Fans kan ofta vara emotionella personligheter... =S

Ett riktigt bra nummer!
Lauzier, Jeffery Brown och Persopolis, det blir inte mycket bättre än så inom denna konstform.

There are two kinds of people, people who believe in stuff like fairies, gods and Santa... And people who don't!
http://biffzongo.blogspot.com/    http://dagbokinewyork.blogspot.com/    http://www.frankrules.nu/