Tråd: Forumets framtid.

Jag funderar mycket över hur forumet ska skötas framledes.

Dels skulle jag vilja ha mycket tydligare regler. Moderatorerna måste enklare kunna argumentera med att en åtgärd beror på exakt vilket regelbrott.

Dels skulle jag vilja ha mer kollektiva moderatorsbeslut. Idag blåser det ganska obehagligt kring den stackare som råkar bli ansvarig för en tråd där man måste vidta åtgärder.

Diskussioner kring modereranden och diskussioner om detta skulle jag vilja lyftes till en separat forumdel som inte annonserades bland senast skrivna inlägg så att tillfälliga besökare slapp hamna i dessa evinnerliga sandlådesbataljer. Det drar ner intrycket av forumet och gör en bara deprimerad.

--------------------------------
        Gamle Gråskägg
        Hemsida -> http://www.forsmarx.se
        Blogg     -> http://forsmark-stralandetider.blogspot.com

2 Senaste redigerad av Hakanand (2009-03-03 15:56:51)

Sv: Forumets framtid.

aakeforsmark skrev:

Dels skulle jag vilja ha mycket tydligare regler. Moderatorerna måste enklare kunna argumentera med att en åtgärd beror på exakt vilket regelbrott.

Låter vettigt. Ni som är moderatorer borde väl kunna diskutera er fram till och enas om tydliga, gemensamma regler?

aakeforsmark skrev:

Dels skulle jag vilja ha mer kollektiva moderatorsbeslut. Idag blåser det ganska obehagligt kring den stackare som råkar bli ansvarig för en tråd där man måste vidta åtgärder.

Frågan är om det behövs om reglerna blir tydligare? Då borde alla enskilda moderatorer tryggt kunna luta sig mot regelverket och klara av att fatta (ibland) snabba beslut på egen hand när så krävs utan att riskera få kritik i efterhand.

Jag har tänkt på det här själv och håller med Åke. Skulle vara enklare att moderera med ett tydligare regelverk än med beslut som sker på ad hoc-basis.

Jag vill f.ö. välkomna Daniel Atterbom som moderator, och hoppas det är fler som känner sig villiga, så varje avdelning har åtminstone en moderator. I de flesta fall behöver man bara logga in någorlunda regelbunet samt ha sunt bondförnuft.

Ethno-postmodernism in an Albert Speer pattern dominates.

Det här låter väldigt bra.

/ Jonas

Det finns två sorters vansinne, det ena och det andra... ... yikes big_smile

Nu ser jag att även LiLing blivit moderator...

Får f.ö. be administratörerna att fixa till så de nya moderatorerna även får tillgång till "sandlådan", så att de precis som de gamla moderatorerna kan diskutera moderatorregler och beslut.

Som framgått så har det varit nya förvecklingar med multipla konton.

Förslag till regel:
Vid multipla konton ska tydligt framgå vem som står bakom och varför det föreligger ett behov av multipla konton.

--------------------------------
        Gamle Gråskägg
        Hemsida -> http://www.forsmarx.se
        Blogg     -> http://forsmark-stralandetider.blogspot.com

aakeforsmark skrev:

Förslag till regel:
Vid multipla konton ska tydligt framgå vem som står bakom och varför det föreligger ett behov av multipla konton.

Bra början.

8 Senaste redigerad av Isegrim (2009-03-04 19:01:32)

aakeforsmark skrev:

Förslag till regel:

Låter bra. Dessutom att konton kopplade till förlag och liknande alltid skall dubbelkollas innan de godkänns, så man vet att det är
rätt användare (den som kan anses ha rätt att till )som registrerar kontot.

EDIT förtydligande .. att ingen kan ha ett konto som till exempel heter volvo utan att vara kopplad till företaget, typ.
...ok det är egentligen samma som Åke skrev..

/ Jonas

Nämnas kan här att förbättringar av forumet är ett särskilt ärende på helgens styrelsemöte. Alla tankar oh idéer tas tacksamt emot.

Ola Hammarlund
http://www.olahammarlund.se/
"Homo sum: humani nil a me alienum puto."
Terentius

Ola Hammarlund skrev:

Nämnas kan här att förbättringar av forumet är ett särskilt ärende på helgens styrelsemöte. Alla tankar oh idéer tas tacksamt emot.

Ett gott och hedervärt initiativ. Jag har inga direkta idéer, men jag håller med om att tydligare regler är bra. Tycker också att det ska vara uttalat att "Snacket"-delen borde tillåta mer "off-topic"-utvecklingar av ämnen än övriga underfora.

/ola

Och, än en gång, det måste kunna gå att bryta ut enstaka inlägg i en tråd, igen.

Några enkla knep för att undvika dålig stämning på forumet:

1) Låt bli insinuationer
2) Ironi funkar sällan i skrift
3) Posta inte i affekt. Ta först en kopp kaffe/klappa en kattunge/ta en promenad eller vad som helst. Titta sedan över texten en gång till innan den postas.

MatsN skrev:

1) Låt bli insinuationer
3) Posta inte i affekt. Ta först en kopp kaffe/klappa en kattunge/ta en promenad eller vad som helst. Titta sedan över texten en gång till innan den postas.

Skulle fungera som överskrift till forumets regelverk. Särskilt nummer 3.

/ Jonas

MatsN skrev:

1) Låt bli insinuationer

Fick sådan lust att skriva något rektigt elakt som svar... Kanske insinuera något om Skåne.
Men sen så råkade jag ta en kopp kaffe och klappa en katt!

There are two kinds of people, people who believe in stuff like fairies, gods and Santa... And people who don't!
http://biffzongo.blogspot.com/    http://dagbokinewyork.blogspot.com/    http://www.frankrules.nu/

The Ghost of Frank skrev:
MatsN skrev:

1) Låt bli insinuationer

Fick sådan lust att skriva något rektigt elakt som svar... Kanske insinuera något om Skåne.

Nej, ursäkta...

Wakuran skrev:
The Ghost of Frank skrev:
MatsN skrev:

1) Låt bli insinuationer

Nej, ursäkta...

Men vafan det svaret var ju också ironiskt, nu är det ju inte ens dubbelironiskt längre.
Jag kommer att ta en kaffe (på riktigt) och tänka på hur mysigt det hade varit att klappa en katt (finns ingen i närheten).

There are two kinds of people, people who believe in stuff like fairies, gods and Santa... And people who don't!
http://biffzongo.blogspot.com/    http://dagbokinewyork.blogspot.com/    http://www.frankrules.nu/

Jag hade önskat att alla som registrerar sig som användare gjorde det med namn och adress, så att alla andra visste vem det är. En person som visar vem han är skriver sannolikt inlägg han står för. Personer som bara larvar sig med namn och adress larvar sig också i inlägg. Alla dubbel-registreringar, som är helt onödiga, skulle också försvinna.

Det är mitt största problem med internet-forum. Att man/jag/alla(?) läser det som skrivs på allvar, som om det vore uttalat i ett riktigt samtal. Men vem som helst, inklusive jag, kan plötsligt börja leka lekar med de andra som läser på forumet. Och det går inte att urskilja lek-inlägg från samtals-inlägg. Men en start är att iallafall kunna urskilja lek-användare från samtals-användare.

Jag kan inte se någon fördel alls för andra medlemmar med en person som måste vara anonym på ett forum.

Thomas E skrev:

Jag hade önskat att alla som registrerar sig som användare gjorde det med namn och adress, så att alla andra visste vem det är. En person som visar vem han är skriver sannolikt inlägg han står för. Personer som bara larvar sig med namn och adress larvar sig också i inlägg. Alla dubbel-registreringar, som är helt onödiga, skulle också försvinna.

Det är mitt största problem med internet-forum. Att man/jag/alla(?) läser det som skrivs på allvar, som om det vore uttalat i ett riktigt samtal. Men vem som helst, inklusive jag, kan plötsligt börja leka lekar med de andra som läser på forumet. Och det går inte att urskilja lek-inlägg från samtals-inlägg. Men en start är att iallafall kunna urskilja lek-användare från samtals-användare.

Jag kan inte se någon fördel alls för andra medlemmar med en person som måste vara anonym på ett forum.

Dito

Tycker i stort detsamma. Nick/Alias/smeknamn måste få fortsätta finnas, en hel det identifieras lättare vid sitt alias.
Vad som behövs är ett enkelt sätt att identifiera/verifiera personen bakom namnet.

Sen kan jag tänka mig dubbelkonton, om dubbelkontot har relevans.

/ Jonas

I ett tidgare skede hade vi någon som hade flera olika konton och inte drog sig för att låta sina olika alias diskutera med varandra eller ge varandra stöd åt någon särskild synpunkt.

Bli medlem i Seriefrämjandet!
Vill du veta mer?

KLICKA HÄR!

Agneta Hallin skrev:

I ett tidgare skede hade vi någon som hade flera olika konton och inte drog sig för att låta sina olika alias diskutera med varandra eller ge varandra stöd åt någon särskild synpunkt.

Skulle kunna elimineras om konton inte fick vara anonyma.

/ Jonas

Men det är inte helt lätt att införa i efterhand!

Vill du veta mer?

KLICKA HÄR!

Agneta Hallin skrev:

Men det är inte helt lätt att införa i efterhand!

Ja, sant...

/ Jonas

Jag tycker att alla ska framträda med sina riktiga namn eller i varje fall identifierbara namn. Jag inser dock de tekniska svårigheterna med detta.

Man kan ju skriva in sitt namn på "personlig info".

Det är en bra början. Då vet åtminstone adminströrerna vem som ligger bakom viss signatur.
Varför man väljer att diskutera serier genom en signatur förstår jag egentligen inte.

Vill du veta mer?

KLICKA HÄR!