Sv: Vart tog inlägget från KOMIKA vägen

Hakanand skrev:
Isegrim skrev:

Vad var det för inlägg och vad innehöll det på ett ungefär. Intresserad just för att jag missat det.

Det innehöll de vanliga mucka-gräl-kommentarerna från vederbörande. Var inte orolig, du har inte missat något av substans.

Vet man att det är från vederbörande (vilket jag antar att du menar är Mikke)?

/ Jonas

Det finns två sorters vansinne, det ena och det andra... ... yikes big_smile

77 Senaste redigerad av Hakanand (2009-03-04 23:43:34)

Isegrim skrev:

Vet man att det är från vederbörande

http://forumet.serieframjandet.se/viewt … 387#p46387

Jag antar att du redan läst admin-kommentaren? Resten klarar du nog själv att räkna ut.

Hakanand skrev:

Jag antar att du redan läst admin-kommentaren? Resten klarar du nog själv att räkna ut.

Inte av den ringa informationen, men jag får väl lita på det då.

Fortfarande, om vi ska återgå till ämnet, tycker jag det här handlar om mer än om en person och hans avstängning.
Men eftersom det verkar finnas ett arbete med tydligare riktlinjer och policydokument runt en rad områden, ska det nog lösas sig i framtiden.

/ Jonas

Comica skrev:

Eller oxå ligger någon annan bakom det hela som jobbar i egen sak...

Förvillarinlägg från användare "Kung Orne I"  /Admin

håhå, jaja. Jag kan inte låta bli att tycka tre saker;

1. Hur mycket energi måste våra admin lägga på att jaga Mikkes olika försök att komma in på forumet igen?

2. Varför fattar inte Mikke att det kanske är dags att gå vidare med sitt liv utanför Sef,oavsett hur smärtsamt det kan vara att släppa taget

3. Varför tror ni han väljer alias som så tydligt pekar ut att det är han? Vill han verkligen vara med är det väl bara att registrera sig som Pelle Andersson. Och vara lite mer försiktig i vad han skriver...

Jag är med här för att jag älskar serier. Inte för sånt här tjafs. Det finns inget positivt i den här sortens konflikter, varken för sef eller för Mikke.

"In the future, we´ll all use sophisticated Bozo filters to prevent idiots from communicating with us."
- Scott Adams, The Dilbert Future

Johan Sundman skrev:
Comica skrev:

Eller oxå ligger någon annan bakom det hela som jobbar i egen sak...

Förvillarinlägg från användare "Kung Orne I"  /Admin

håhå, jaja. Jag kan inte låta bli att tycka tre saker;

1. Hur mycket energi måste våra admin lägga på att jaga Mikkes olika försök att komma in på forumet igen?

2. Varför fattar inte Mikke att det kanske är dags att gå vidare med sitt liv utanför Sef,oavsett hur smärtsamt det kan vara att släppa taget

3. Varför tror ni han väljer alias som så tydligt pekar ut att det är han? Vill han verkligen vara med är det väl bara att registrera sig som Pelle Andersson. Och vara lite mer försiktig i vad han skriver...

Komika var ju ett företagsnamn, men flera avstängda användarnamn har inga tydliga kopplingar.

Johan Sundman skrev:

Jag är med här för att jag älskar serier. Inte för sånt här tjafs. Det finns inget positivt i den här sortens konflikter, varken för sef eller för Mikke.

Jo, jag instämmer.

Ethno-postmodernism in an Albert Speer pattern dominates.

Johan Sundman skrev:

Väl talat.

Göran Semb skrev:
Johan Sundman skrev:

Väl talat.

Kan bara instämma.

Ola Hammarlund
http://www.olahammarlund.se/
"Homo sum: humani nil a me alienum puto."
Terentius

Ola Hammarlund skrev:
Göran Semb skrev:
Johan Sundman skrev:

Väl talat.

Kan bara instämma.

Den här tråden handlar väl inte uteslutande om Mikke!?

Man skulle kunna omformulera det till följande:

Det handlar väl mer om vilken policy forumet skall ha runt sakfrågan

a) - är en person detsamma som den plats den jobbar på - vilket påverkar inlägg från företags/förlags-användare.

b) - ska reklaminlägg raderas pga av personen som postar den

/ Jonas

Isegrim skrev:

a) - är en person detsamma som den plats den jobbar på - vilket påverkar inlägg från företags/förlags-användare.

Jag förstår fortfarande inte varifrån du fått idén att man inte postar inlägg på detta forum som den enskilde person man är?

Jag skulle lika gärna kunna formulera om sakfrågorna så här:

a) Skall man kunna gå runt en beslutad avstängning genom att säga sig företräda ett företag?

b) Är det en mänsklig rättighet att få posta reklam på detta forum (oavsett vad man ställt till med innan)?

Hakanand skrev:
Isegrim skrev:

Jag skulle lika gärna kunna formulera om sakfrågorna så här:

a) Skall man kunna gå runt en beslutad avstängning genom att säga sig företräda ett företag?

b) Är det en mänsklig rättighet att få posta reklam på detta forum (oavsett vad man ställt till med innan)?

Det där är egentligen samma frågor som jag ställer, men sett ur ditt perspektiv.

Hakanand skrev:

Jag förstår fortfarande inte varifrån du fått idén att man inte postar inlägg på detta forum som den enskilde person man är?

Därför att det borde kunna finnas konton som inte är kopplad till person, utan till funktion. Som till exempel :

[Sef:s Styrelse] [Egmont] [Semic] [Moderatorkåren] osv

/ Jonas

86 Senaste redigerad av Hakanand (2009-03-05 22:20:21)

Isegrim skrev:

Därför att det borde kunna finnas konton som inte är kopplad till person, utan till funktion. Som till exempel :

Jag tycker precis tvärtom.

Alla konton bör vara personliga (utom Admin & SeF:s styrelse som bara ska uttala sig och inte delta i diskussioner), så att man inte ska kunna glida undan från sitt personliga ansvar och gömma sig bakom något företag eller någon gruppering.

87 Senaste redigerad av Isegrim (2009-03-05 22:35:07)

Hakanand skrev:
Isegrim skrev:

Jag tycker precis tvärtom.

Alla konton bör vara personliga (utom Admin & SeF:s styrelse som bara ska uttala sig och inte delta i diskussioner), så att man inte ska kunna glida undan från sitt personliga ansvar.

Jo jag har förstått det. Men jag ser inte problemet, om man från sådana "allmängiltiga" konton inte kan föra
--[edit remove]eftersom man från sådana "allmängiltiga" konton inte ska föra[/edit]
(eller borde föra eller vara delaktig i) debatter och att alla konton borde ha "ansvarig utgivare"
(dvs avsändare med personnamn och då menar jag även vanliga användare).
Det personliga ansvaret kvarstår.

/ Jonas

Eftersom Komika är ett enmansföretag är det ju ett särskilt läge. Det är bara tråkigt att det drabbar tredje part.

Problemen med Mikke har väl varit dels hans eventuella intrång, dels hans återkommande konfrontativa argumentationsteknik.

Ethno-postmodernism in an Albert Speer pattern dominates.

Isegrim skrev:

Men jag ser inte problemet ... Det personliga ansvaret kvarstår.

Problemet är väldigt tydligt i det fall vi just diskuterat. Nämligen när det är 1 till 1-förhållande mellan en person och ett företag.

Jag hade kanske varit beredd att se mellan fingrarna för detta om exempelvis avstängningen hade berott på några förolämpande inlägg, men inte när anledningen t.ex. är ett dataintrång.

Wakuran skrev:

Eftersom Komika är ett enmansföretag är det ju ett särskilt läge.

Där vet jag inte om jag håller med, som ni redan märkt.

Wakuran skrev:

Det är bara tråkigt att det drabbar tredje part.

Problemen med Mikke har väl varit dels hans eventuella intrång, dels hans återkommande konfrontativa argumentationsteknik.

Det är tråkigt när det drabbar tredje part, men rent hypotetiskt resonerat skulle jag nog tycka samma sak
om det här handlat om en person som gett ut sina egna verk.

/ Jonas

Hakanand skrev:
Isegrim skrev:

Men jag ser inte problemet ... Det personliga ansvaret kvarstår.

Problemet är väldigt tydligt i det fall vi just diskuterat. Nämligen när det är 1 till 1-förhållande mellan en person och ett företag.

Jag hade kanske varit beredd att se mellan fingrarna för detta om exempelvis avstängningen hade berott på några förolämpande inlägg, men inte när anledningen t.ex. är ett dataintrång.

Jag vill lyfta detta att inte handla om en person och ett exempel, utan att handla om eventuella framtida situationer.
Vilken kommer att bli forumets framtida policy, så det blir lika från gång till gång, inte godtyckligt beroende på person.

Ska vi disskutera dataintrång så är det inte bevisat och väldigt svårt att bevisa. (men det ska vi inte i den här tråden)

/ Jonas

Isegrim skrev:

Jag vill lyfta detta att inte handla om en person och ett exempel, utan att handla om eventuella framtida situationer.
Vilken kommer att bli forumets framtida policy, så det blir lika från gång till gång, inte godtyckligt beroende på person.

Styrelsen har givetvis inte fattat något "godtyckligt" beslut. Och om någon annan enskild företagare (mot förmodan) göra om samma sak, skulle detta bedömas enligt samma måttstock.

Isegrim skrev:

Ska vi disskutera dataintrång så är det inte bevisat och väldigt svårt att bevisa. (men det ska vi inte i den här tråden)

Återigen antyder du att styrelsen fattat beslut utan att veta vad den talar om.

Hakanand skrev:
Isegrim skrev:

Jag vill lyfta detta att inte handla om en person och ett exempel, utan att handla om eventuella framtida situationer. Vilken kommer att bli forumets framtida policy, så det blir lika från gång till gång, inte godtyckligt beroende på person.

Styrelsen har givetvis inte fattat något "godtyckligt" beslut. Och om någon annan enskild företagare (mot förmodan) göra om samma sak, skulle detta bedömas enligt samma måttstock.

Styrelsen har inte tagit något beslut om konton kopplade till företag/förlag och om det är kopplad till person.
Inte vad jag vet i alla fall. Däremot har det konsekvent varit så att förlag och person kopplas ihop i praktiken här på
forumet (om vi talar om enskilt fall).  Därför har de inte heller fattat något "godtyckligt beslut".

Hakanand skrev:
Isegrim skrev:

Återigen antyder du att styrelsen fattat beslut utan att veta vad den talar om.

Det har jag ingen aning om, men vill du diskutera det kan vi starta en ny tråd med det ämnet.

/ Jonas

Isegrim skrev:

Styrelsen har inte tagit något beslut om konton kopplade till företag/förlag och om det är kopplad till person.
Inte vad jag vet i alla fall.

Nu känner du plötsligt till mer om vad styrelsen fattat för beslut än jag gör?

Styrelsen har stängt av person från forumet. För en enskild firma kan man (som flera redan påpekat) sätta likhetsteckenn mellan företaget och ägaren. Dessutom gjordes tidigare reklaminlägg från det nu avstängda kontot.

Isegrim skrev:

Däremot har det konsekvent varit så att förlag och person kopplas ihop i praktiken här på
forumet (om vi talar om enskilt fall).  Därför har de inte heller fattat något "godtyckligt beslut".

Kan du förtydliga detta? Det är antagligen för sent för min hjärna att koppla.

Isegrim skrev:

Det har jag ingen aning om, men vill du diskutera det kan vi starta en ny tråd med det ämnet.

Om du vill älta den aspekten igen så var så god. Om du inte har någon aning, så kan du ju lika gärna anta att styrelsen vet vad den talar om.

95 Senaste redigerad av Isegrim (2009-03-06 02:17:54)

Hakanand skrev:
Isegrim skrev:

Styrelsen har inte tagit något beslut om konton kopplade till företag/förlag och om det är kopplad till person. Inte vad jag vet i alla fall.

Nu känner du plötsligt till mer om vad styrelsen fattat för beslut än jag gör?

Nej. Det är bara dåligt formulerat. Mig veteligen har man inte gått ut med något beslut vad som gäller åtskillnad mellan person och företag...  -->

Hakanand skrev:

Styrelsen har stängt av person från forumet. För en enskild firma kan man (som flera redan påpekat) sätta likhetsteckenn mellan företaget och ägaren. Dessutom gjordes tidigare reklaminlägg från det nu avstängda kontot.

---> ...och om det är skillnad på företagsform. Så därför... --->

Hakanand skrev:
Isegrim skrev:

... Därför har de inte heller fattat något "godtyckligt beslut".

Kan du förtydliga detta? Det är antagligen för sent för min hjärna att koppla.

---> ...kan de heller inte tagit något "godtyckligt beslut".

Hakanand skrev:
Isegrim skrev:

Om du vill älta den aspekten igen så var så god. ...

Var inte jag som tog upp det, så nej tack.

Däremot har det konsekvent varit så att förlag och person kopplas ihop i praktiken här på forumet (om vi talar om enskilt fall).

Vilket verkar vara forumets policy tills vidare.

Vilket är vad jag frågar om det ska fortsätta att vara.

EDIT>För egen del är det inte så viktigt att få rätt även om det alltid är kul. Det känns mer som något som borde lyftas fram att titta på, att se över, att göra min röst hörd gällande något jag inte tycker verkar helt logiskt.

/ Jonas

Jag har lite svårt att se problemet. Det här är en så bisarr händelse så den borde inte ha hänt ens en gång. Skulle det visa sej att det är ett återkommande problem med avstängda personer som försöker regga konto för enskild firma, handelsbolag eller aktiebolag så får vi väl ta frågan om en policy då.

--------------------------------
        Gamle Gråskägg
        Hemsida -> http://www.forsmarx.se
        Blogg     -> http://forsmark-stralandetider.blogspot.com

97 Senaste redigerad av Isegrim (2009-03-06 09:18:54)

aakeforsmark skrev:

Jag har lite svårt att se problemet. Det här är en så bisarr händelse så den borde inte ha hänt ens en gång. Skulle det visa sej att det är ett återkommande problem med avstängda personer som försöker regga konto för enskild firma, handelsbolag eller aktiebolag så får vi väl ta frågan om en policy då.

Om vi försöker se det i ett vidare perspektiv, handlar det mindre om en person har enskild firma, är anställd i butik, jobbar på ett förlag. En person som är avstängd är avstängd, end of story. Frågan gäller väl om en firma kan registrera konto här på Sef-forum och betraktas som egen person oavsett bolagsform. (sen också vad ett sådant konto ska få anses få posta - bara reklam borde väl vara en utgångspunkt)

Mikael Sol är inne på samma spår med sin tråd, vilken var vilken jag refererade (i tanken till) gällande beslut.
http://forumet.serieframjandet.se/viewtopic.php?id=3467 Sorry, för att jag inte skrev ut det.

/ Jonas

Nej. Jag förstår fortfarande inte. Det här är en unik händelse och det finns liksom ingen mening med att försöka plocka ut någon princip ur den för den kommer förhoppningsvis aldrig att inträffa igen.

--------------------------------
        Gamle Gråskägg
        Hemsida -> http://www.forsmarx.se
        Blogg     -> http://forsmark-stralandetider.blogspot.com

aakeforsmark skrev:

Nej. Jag förstår fortfarande inte. Det här är en unik händelse och det finns liksom ingen mening med att försöka plocka ut någon princip ur den för den kommer förhoppningsvis aldrig att inträffa igen.

Att någon vill registrera ett reklamkonto?

/ Jonas

Isegrim skrev:

Så därför kan de heller inte tagit något "godtyckligt beslut".

"godtyckligt" betyder slumpvis, i det här fallet skulle alltså beslutet vara fattat utan att vara underbyggt. Är det verkligen säkert att använder uttycket rätt (för jag förstår fortfarande inte vad du menar)?

(förmodligen hade "ogrundat beslut" varit ett bättre ordval från mig från början)

Annars håller jag i stort med Åkes senaste två inlägg och även Thomas E i en annan tråd om att det vore önskvärt att kunna identifera en person bakom ett konto.