26 Senaste redigerad av aakeforsmark (2009-03-03 19:19:25)

Sv: Vart tog inlägget från KOMIKA vägen

Hakanand skrev:

Ibland undrar jag vad som krävs av SeF:s styrelseledamöter. Vi ska liksom vara både Superman och Clark Kent - fast samtidigt. Själv tolkar jag inte Thomas E:s inlägg som retsamt, men det visar väl bara att man kan tolka texter på olika sätt?

Jag föredrar betydligt mycket mer Clark Kent och mindre Superman smile Det är alldeles riktigt som Ola säger att det numer finns ett Styrelsekonto, vilket är jättebra, men trots allt så kommer alltid styrelsen representater att uppfattas om just detta särskilt när de uttalar sej i närliggande frågor.

Jag uppfattade texten ungefär som

http://forsmarx.se/samples/morsgrisar.jpg

men jag kanske övertolkade.

Hakanand skrev:

Snarare ser jag hans inlägg som en blänkare om att inte så lättvindigt (som i inlägget han citerade) lägga hela ansvaret på en part. Och hur kan det bli så mycket viktigare att varje handling från varje enskild styrelsemedlem sker i någon slags perfekt samklang med samtligas uppfattning om vad som är rätt och korrekt, än att den som genomför ett datintrång på ett forum får stå sitt kast för detta?

Visst är det två parter som felar i det här. Problemet är bara att den ena parten representerar mej. Den parten har också i huvuduppdrag å mina vägar att främja serierna i Sverige.

--------------------------------
        Gamle Gråskägg
        Hemsida -> http://www.forsmarx.se
        Blogg     -> http://forsmark-stralandetider.blogspot.com

27 Senaste redigerad av Isegrim (2009-03-03 19:13:49)

Hakanand skrev:
aakeforsmark skrev:

Man har gjort felbedömningar och låtits sej dras med i den här cirkusen.

Jag anser även att enskilda forumdebattörer måste ta sitt ansvar för att inte hålla i gång det som Åke kallar "den här cirkusen".

Varför överhuvudtaget starta den här tråden med frågan "Igår fanns det inlägg från förlaget Komika, blev det raderat?" när vederbörande uppenbarligen redan kände till att så var fallet (via ett tidigare inlägg från samma person på en blogg)? Vad förväntar man sig när man drar igång ännu en diskussion om detta infekterade ämne?

Anklagar du mig för något blir det personligt. De kom i omvänd ordning, bara så du vet.

Idag 10:01:12 skrev:

...[trådstarten]...

2. mars 3rd, 2009 02:05 på Tykken [url skrev:

http://www.sekvenskonst.com/tykken/?p=68#comment-620[/url] Jonas]Komika är en egen juridisk person och allså inte Mikke. Vill de stänga av förlaget också så skulle jag vilja se en motivering till det.

/ Jonas

Det finns två sorters vansinne, det ena och det andra... ... yikes big_smile

28 Senaste redigerad av Isegrim (2009-03-03 19:07:58)

Låt oss nu inte glömma bort sakfrågan.

Varför raderas reklaminlägg från ett förlag, då förlaget inte gjort något fel?

(.. ja, huvudfrågan , trådstarten blev besvarad direkt av Åke och wakuran, hela följande del av tråden är varför)

/ Jonas

aakeforsmark skrev:

Nu pratar jag som privatpersonen Åke Forsmark.

Mikkes agerande kommer att leda till skada för de som gett honom förtroende att förvalta deras serier. Visst.

MEN seriefrämjandets styrelses agerande har inte varit optimalt i alla frågor. Man har gjort felbedömningar och låtits sej dras med i den här cirkusen. Ju längre detta pågår kommer också seriefrämjandet att tappa prestige och kanske också medlemmar.

Det är dags för styrelsen och dess medlemmar att byta strategi. Varje konflikt man går in i ska man ha målsättningen att komma ut med något mindre konflikt och något mer lösning. Din text ovan är endast ägnad åt att öka konfrontationsnivån och det är absolut det sista vi behöver.

Nu pratar jag som privatpersonen Thomas E. Precis som jag alltid gör.

Jag tycker det är konstigt att alla trådar som startas på SeFs eget forum alltid till slut kommer att handla om hur SeF beter sig. Det är väldigt tröttsamt. Jag funderar på om detta forum har någon framtid.

Vi pratar här om en ideell förening med gratis arbetande personer som utpressas, saboteras, nedsablas av en känd person. Den ävenså ideella styrelsen, som mest är intresserad av serier, förväntas tydligen klara av det mesta på sin fritid. Själv har jag fem barn. "Ansiktet utåt", vadå, måste man vara skolad politiker i kostym för att få lägga ner tid för serier i Sverige? "Inte optimalt", när utförde du själv ett optimalt arbete på din fritid?  "Dras med i den här cirkusen". Ja, det är ganska svårt att undvika när en hel databas medvetet manipuleras av en f d admin. "Byta strategi". Vad är ditt förslag till strategi mot en person som så fort han blivit avstängd blixsnabbt riggar sju nya konton och mot svettiga admins vilja lägger upp inlägg på inlägg som måste raderas?

SeF har ett problem med detta forum. Det är inget allvarligt problem, extremt få är intresserade av dessa trådar. Mikke lyckades starta forumet. Och han håller på att lyckads lägga ner det. Applåderad av förvånansvärt många naiva människor, som väl får häcka och häckla någon annanstans i framtiden. Det är bäst för SeF och serie-Sverige om vi lägger ner detta forum.

30 Senaste redigerad av Thomas E (2009-03-03 20:22:24)

Isegrim skrev:
Wakuran skrev:

Om jag antar tanken bakom, så är det att de togs bort för att Mikke stod bakom.

Det är inte Mikke som står bakom utan KOMIKA, vilket är ett förlag (som förvisso Mikke har att göra med).
Förlaget är en egen juridisk person och därför borde den få göra inlägg här. Reklaminlägg ser jag inte heller som uttryck att kringgå en avstängning.

Vad har Komika förlag för registreringsnummer?

Jag försöker hitta information om Komika på ratsit och emfas.se. Men där finns inget som heter Komika, inga inlämnade årsredovisningar. Det finns inget förlag i Gnesta alls. Gör jag en personupplysning på Mikke så sitter han inte med i någon bolagsstyrelse. Komikas adress går till mikkes privata lilla lägenhet i Gnesta. Komikas telefonnummer går till mikkes privata kontantkort.

Thomas E skrev:

Nu pratar jag som privatpersonen Thomas E. Precis som jag alltid gör.

Jag hade svarat på en rad frågor varför det är styrelsen som ska avgöra om olika inkarnationer av Mikke på något sätt ska möjliggöras och inte moderatorerna. Nu bytte jag fokus och då tyckte jag att det var viktigt att markera.

Thomas E skrev:

Jag tycker det är konstigt att alla trådar som startas på SeFs eget forum alltid till slut kommer att handla om hur SeF beter sig. Det är väldigt tröttsamt. Jag funderar på om detta forum har någon framtid.

Andra forum brukar placera diskussioner om moderering i en särskild del för att slippa detta. Vi borde följa deras exempel.

Thomas E skrev:

Vi pratar här om en ideell förening med gratis arbetande personer som utpressas, saboteras, nedsablas av en känd person. Den ävenså ideella styrelsen, som mest är intresserad av serier, förväntas tydligen klara av det mesta på sin fritid. Själv har jag fem barn. "Ansiktet utåt", vadå, måste man vara skolad politiker i kostym för att få lägga ner tid för serier i Sverige?

Det svar som du gav var ganska provocerande för de som ger ut sina serier på Komika. Det vore nog illa att sätta dem i en situation där de ska välja mellan SeF och sin förläggare.

Thomas E skrev:

"Inte optimalt", när utförde du själv ett optimalt arbete på din fritid?

Det var lite understatement. Direkt efter det första intrånget borde forumet ha uppdaterats till en aktuell version. Jag skulle exempelvis själv kunnat göra det om jag fått göra det när jag var ledig några dagar (En uppdatering tar inte lång tid men saker kan ju gå fel ...jag är inte lika rutinerad som Mikke). Vem som gjorde intrånget var faktiskt av mindre intresse i det läget.

Thomas E skrev:

"Dras med i den här cirkusen". Ja, det är ganska svårt att undvika när en hel databas medvetet manipuleras av en f d admin. "Byta strategi". Vad är ditt förslag till strategi mot en person som så fort han blivit avstängd blixsnabbt riggar sju nya konton och mot svettiga admins vilja lägger upp inlägg på inlägg som måste raderas?

Jag tror att det går att ställa in så att det ska gå ett dygn innan man kan skriva när man reggat ett nytt konto. Men jag menar mest att när konflikter seglar upp så verkar vissa personer i styrelsen var mer intresserad av att öka insatserna i konflikten än att hitta någon form av lösning som inte triggar igång ytterligare ökningar av insatserna.

Thomas E skrev:

SeF har ett problem med detta forum. Det är inget allvarligt problem, extremt få är intresserade av dessa trådar. Mikke lyckades starta forumet. Och han håller på att lyckads lägga ner det. Applåderad av förvånansvärt många naiva människor, som väl får häcka och häckla någon annanstans i framtiden. Det är bäst för SeF och serie-Sverige om vi lägger ner detta forum.

Själv tror jag att det vore bättre att styra upp det.

--------------------------------
        Gamle Gråskägg
        Hemsida -> http://www.forsmarx.se
        Blogg     -> http://forsmark-stralandetider.blogspot.com

Isegrim skrev:

Anklagar du mig för något blir det personligt. De kom i omvänd ordning, bara så du vet.

...[trådstarten]...

2. mars 3rd, 2009 02:05 på Tykken[/quote skrev:

Nu förstår jag inte riktigt hur du menar? Ditt inlägg på bloggen gjordes först, eller hur? Vi det tillfället visste du att inlägget var raderat. Ändå så startar du en tråd här morgonen efter som frågar just om detta? Jag förstår inte varför? Antingen går klockan på bloggen fel eller så är det något annat som jag helt missförstår.

Bortsett från allt klock-dividerande; om du nu såg ett inlägg igår och det är försvunnet idag så är det väl självklart att det tagits bort? Och den föga förvånande anledningen är den jag redan sagt: Personen i fråga är avstängd från forumet.

Jag anklagar dig inte för någonting alls, jag menar bara att du (och alla andra, mig själv inkluderat) har ett ansvar för vad man skriver här.  Du borde rimligtvis vara väl medveten om att frågan du tar upp redan är infekterad.

Isegrim skrev:

Låt oss nu inte glömma bort sakfrågan.

Varför raderas reklaminlägg från ett förlag, då förlaget inte gjort något fel?

Därför att personen i fråga som gjorde inlägget är avstängd från forumet. Det är sakfrågan.

Hakanand skrev:
Isegrim skrev:

...[trådstarten]...

Nu förstår jag inte riktigt hur du menar? Ditt inlägg på bloggen gjordes först, eller hur?

...  I min värld kommer klockan 13:12 före 14:05.

/ Jonas

aakeforsmark skrev:

men trots allt så kommer alltid styrelsen representater att uppfattas om just detta särskilt när de uttalar sej i närliggande frågor.

Jo, det förstår jag och håller med dig om. Men problemet (som jag ser det) är att det alltid kommer att finnas någon som inte kommer att bli 100%-igt nöjd med yttranden, enskilda inlägg eller enskilda formuleringar från olika styrelseledamöter. Alternativet är att det bara blir torra, trista uttalanden från styrelsen via kontot "Sef:s styrelse" och att ledamot ingen därefter deltar i diskussionen. Och det alternativet har väl inte alltid visa sig fungera heller?

aakeforsmark skrev:

Jag uppfattade texten ungefär som ....

men jag kanske övertolkade.

He, he!, Ja, lite tror jag. Fast bara lite! ;-)

aakeforsmark skrev:

Den parten har också i huvuduppdrag å mina vägar att främja serierna i Sverige.

Jag önskar verkligen att vi hade hunnit med mer av den sysslan! Vad tror du är huvudanledningen till att vi inte hunnit med så mycket sådant den sista tiden?  ;-) (retorisk fråga!)

Hakanand skrev:
Isegrim skrev:

Jag anklagar dig inte för någonting alls, jag menar bara att du (och alla andra, mig själv inkluderat) har ett ansvar för vad man skriver här.  Du borde rimligtvis vara väl medveten om att frågan du tar upp redan är infekterad...

Vi drar ett stäck över mitt utrop om anklagelser (om inte annat gör jag det) det var sagt (skrivet) i affekt.

Jag förstår att du ur din synvinkel vill påstå att jag borde undvikit att skriva om borttaget inlägg och att jag därmed inte skulle tagit upp det. Men jag är förvånad över att inlägget togs bort och frågade därför varför. Den frågan är inte infekterad utan av intresse.

/ Jonas

Isegrim skrev:
Hakanand skrev:
Isegrim skrev:

...[trådstarten]...

Nu förstår jag inte riktigt hur du menar? Ditt inlägg på bloggen gjordes först, eller hur?

...  I min värld kommer klockan 13:12 före 14:05.

I min värld kommer 02:05 före 10:01?  (02:05 kan väl knappast betyda 14:05? Inlägget innan i bloggen är ju från dagen innan kl.14:58, som i såfall borde hetat 02:58?) Denna tråd i forumet startades 10:01 i morse, inte 13:12.

Oavsett klockslagen visste du ändå att inlägget var raderat när denna tråd startades.

37 Senaste redigerad av Hakanand (2009-03-03 23:28:31)

Isegrim skrev:

Den frågan är inte infekterad utan av intresse.

Jag ställde mig bara frågande till vad du rimligtvis kunde få ut av din fråga. Det borde inte vara svårt att räkna varför inlägget raderades. Att du inte håller med om anledningen är en annan sak och du har naturligtvis rätt att anse att det var fel.

aakeforsmark skrev:

Men jag menar mest att när konflikter seglar upp så verkar vissa personer i styrelsen var mer intresserad av att öka insatserna i konflikten än att hitta någon form av lösning som inte triggar igång ytterligare ökningar av insatserna.

Här håller jag alls inte med dig. Styrelsen har vid flera tillfällen försökt avsluta den här affären. Det har inte varit särskilt framgångsrikt. Sett i backspegeln borde vi gjort flera saker annorlunda för att få ett snabbare avslut. Med detta sagt, så är det faktiskt inte så lätt att avsluta något när motparten hela tiden hittar på nya hyss som styrelsen måste förhålla sig till.

Vi behöver gå igenom reglerna för modererande. Hade kanske varit bättre att stryka i inlägget med en motivering redan från början, istället för att ta bort det, men gjort är gjort i det här fallet.

Ethno-postmodernism in an Albert Speer pattern dominates.

Hakanand skrev:
Isegrim skrev:

Den frågan är inte infekterad utan av intresse.

Jag ställde mig bara frågande till vad du rimligtvis kunde få ut av din fråga. Det borde inte vara svårt att räkna varför inlägget raderades. Att du inte håller med om anledningen är en annan sak och du har naturligtvis rätt att anse att det var fel.

Varför skulle det vara lätt att räkna ut varför inlägget raderats. Vanligtvis raderas inte inlägg med information om utgivning. Det jag rimligtvis skulle kunna få ut av min fråga är ett svar på varför det raderats och jag det framkom säkert redan i trådstarten att det var detta jag efterfrågat.

Sen har du rätt i att jag inte håller med om att det skulle raderas, vilket jag har rätt att anse. Men det är inte en annan sak, det är samma sak som att vara förbryllad över att inlägget raderats och att anse att det inte borde raderats.

/ Jonas

Isegrim skrev:

Sen har du rätt i att jag inte håller med om att det skulle raderas, vilket jag har rätt att anse. Men det är inte en annan sak, det är samma sak som att vara förbryllad över att inlägget raderats och att anse att det inte borde raderats.

Nu känns det som jag mest tjafsar om hårklyverier, men det är inte per nödvändighet samma sak.

OT/

Hakanand skrev:

Oavsett klockslagen visste du ändå att inlägget var raderat när denna tråd startades.

Ööht. Jo som sagt.

Det var det jag ville ha bekräftat med trådstarten.

Ungefär "..visst var det ett inlägg ... vart tog det vägen? .. är det det som står markerat raderat ..."

Vad jag minns var det användaren Komika som gjorde inlägget, men jag hittade ingen användare vid det namnet.
Sedan var det raderade inlägget gjort av en vid namn Praktikanten, så det var inte lätt att veta.

/OT

/ Jonas

Wakuran skrev:
Isegrim skrev:

Nu känns det som jag mest tjafsar om hårklyverier, men det är inte per nödvändighet samma sak.

Ja.

Att jag är förbryllad och ifrågasätter att inlägget raderats.

Fick intrycket att Håkan Andersson menade att det var två olika saker om jag inte höll med om att inlägget skulle ha raderats och att det var en dålig anledning till att det raderades.

/ Jonas

Isegrim skrev:

Vad jag minns var det användaren Komika som gjorde inlägget, men jag hittade ingen användare vid det namnet.
Sedan var det raderade inlägget gjort av en vid namn Praktikanten, så det var inte lätt att veta.

Kan förtydlliga att samma inlägg här postats flera olika gånger av [Komika], [Komikapraktikanten] osv, och att användarna kan ha tagits bort från databasen.

Wakuran skrev:
Isegrim skrev:

Kan förtydlliga att samma inlägg här postats flera olika gånger av [Komika], [Komikapraktikanten] osv, och att användarna kan ha tagits bort från databasen.

Det gör det lite klarare. Vilket gör blogginlägget på Tykken mer lättläst också.

I sak kvarstår jag i åsikten att Komika ska få göra inlägg här på samma vilkor som andra utgivare/förläggare av serier, så länge inläggen följer forumsreglerna. Även Komika-magasin skulle enligt mig kunna få finnas som användare, på samma vilkor. Ser det inte som att kringgå en avstängning. Sen har jag full förståelse för att det upplevs som provocerande att det registreras en massa nya användare och skrivs nya inlägg med samma inehåll som de som raderats, men det måste ju kännas lika enerverande att inte få göra inlägg (reklam). Reklaminlägget (det jag såg) bryter inte mot några forumsregler vad jag förstår.

/ Jonas

Det bryter inte mot några forumregler, men kan ju som sagt ses som ett sätt att kringgå en avstängning.

Jag går nog på Forsmarks sida här och avvaktar vidare beslut från styrelsen.

Wakuran skrev:

Det bryter inte mot några forumregler, men kan ju som sagt ses som ett sätt att kringgå en avstängning.

Jag går nog på Forsmarks sida här och avvaktar vidare beslut från styrelsen.

Dito.

/ Jonas

48 Senaste redigerad av Hakanand (2009-03-04 07:19:28)

I första inlägget:

Isegrim skrev:

blev det raderat?

och långt senare:

Isegrim skrev:

Det jag rimligtvis skulle kunna få ut av min fråga är ett svar på varför det raderats och jag det framkom säkert redan i trådstarten att det var detta jag efterfrågat.

Det här är (som synes) två helt olika frågor. Först frågar du om något blivit raderat, nu frågar du varför.

Isegrim skrev:

Varför skulle det vara lätt att räkna ut varför inlägget raderats.

Tja, hur många personer har stängts av från detta forum nyligen? Det kan inte har varit svårt att ana sig till motivet för raderingen.

Isegrim skrev:

I sak kvarstår jag i åsikten att Komika ska få göra inlägg här på samma vilkor som andra utgivare/förläggare av serier, så länge inläggen följer forumsreglerna.

Det följer inte forumreglerna i den meningen att personen i fråga är avstängd.

Isegrim skrev:

men det måste ju kännas lika enerverande att inte få göra inlägg (reklam)

Det kanske vederbörande skulle tänkt på innan? Dessutom har ju denne ett eget forum, varför är SeF:s forum plötsligt så viktig för denne? Det är väl ingen rättighet att få göra reklam i detta forum?

Även om jag annars i hela den här olustiga historien varit av annan åsikt än Håkan, håller jag med honom i det här fallet.

Insekt-polisen
Som vanligt är det inte killen på bilden som skrivit inlägget.

Inlägget raderat pga att det skrevs av en avstängd person / Admin