Tråd: Avstängning etc. Vidare diskussion.

Bryter ut till ny tråd.

/Mod

Ethno-postmodernism in an Albert Speer pattern dominates.

Sv: Avstängning etc. Vidare diskussion.

Hmmm, jag trodde jag kunde flytta ut inlägg i en avdelning, till en ny tråd i samma avdelning, som moderator, men det verkar inte funka, eller så begriper jag inte hur man gör..

Nåja, tänkte bara att det skulle bli mer strukturerat/praktiskt. Ingen stor sak.

Det verkar inte som man kan flytta enstaka inlägg längre som moderator?

Vad är det som pågår? Först startar jag en tråd där jag berättar om märkliga mail som Thomas Eliasson har skickat till mig där jag vill belysa hur han beter sig och den plockas bort utan kommentar.

Sen startar jag en tråd där jag berättar att jag har censurerats, och den tas oxå bort utan kommentar. Censur av censuranklagelse alltså.

Mycket märkligt. Frågan är hur länge detta inlägg får ligga kvar innan censuren slår till?

Kung Orne I skrev:

Vad är det som pågår?

Vad ville du lyfta fram om breven, kan du beskriva det i allmänna ordalag och kort om vad du tror
är orsaken till att du fått det.

//så tror jag det är lättare att framföra din åsikt
//gissar att en av orsakerna till att det raderat från
// början var att det sågs som personangrepp.

Senaste redigerad av Isegrim (2009-09-23 20:51:46)

/ Jonas

Det finns två sorters vansinne, det ena och det andra... ... yikes big_smile

En diskussion på Serieforum om att spärra vissa budgivare på Tradera. Jag skrev ett inlägg där jag tackade för tipset. P g a detta har TH mailat mig 4 gånger och ringt en gång. Det går att läsa på Serieforum under "Köp/Byt/Sälj / Tradera, Ebay och Blocket /Traderakunder att undvika!".   

Nu har han mailat en gång till men det har jag slängt utan att läsa.

Den andra tråden jag startade var bara en fråga varför min tråd togs bort, och den tråden togs oxå bort...

Senaste redigerad av Kung Orne I (2009-09-23 20:59:01)

Bifogar forumregler. Jag vet inte hur många du bröt mot, men det var nog en hel del. Det finns naturligtvis inte någon som helst mening med att starta en tråd vars enda syfte är att svartmåla en annan person. Fantastiskt att du tror att SeFs forum är ditt vardagsrum där du gör vad du vill.

3.      Forumets moderatorer kan säga ifrån då en diskussion spårar ur, flytta trådar som avviker från ämnet till rätt underforum, ta bort inlägg och låsa trådar. Medlemmar som missköter sig och bryter mot reglerna kan bli tillsagda antingen på forumet, eller via meddelande samt som sista utväg stängas av från forumet. Moderatorerna är här för din skull och jobbar för forumets bästa. Ibland kan du anse dig orättvist behandlad och överkörd. Försök då förstå att det förmodligen finns en anledning till det inträffade. Om du ändå tycker att någon moderator agerat felaktigt, samt har andra konstruktiva frågor och synpunkter på deras agerande, meddela då dessa per e-post och inte i trådarna.

Vett & etikett
5.      Låt rubriken spegla innehållet. Håll dig till ämnet. Se till att placera nya trådar i rätt underforum. Att posta samma inlägg på flera ställen är inte acceptabelt. Var hövlig och saklig. Ha en mening med dina inlägg. Även om livliga och konstruktiva debatter är positiva så tolereras inte personangrepp. Tolerans, förståelse och vänlighet är ledorden. Vad som inte följer reglerna avgörs av aktuell moderator.

7.      Vi förbehåller oss rätten att radera medlemskonton, med eller utan varning. Du accepterar, genom att använda denna tjänst, att du inte använder SeFs forum för att posta material som medvetet är falskt och/eller upprörande, felaktigt, förödmjukande, vulgärt, hatfyllt, angrepp på person(er), obscent, sexuellt ofredande, hotfullt, integritetskränkande, eller på något sätt olagligt. Detta inkluderar även länkar till material av denna natur. Du accepterar att inte använda någon medlems adress för något annat syfte än personlig kommunikation. Att bryta mot detta kan leda till avstängning.

Wakuran skrev:

Bryter ut till ny tråd.

/Mod

Känns inte riktigt som om det blir lyckat att bryta ut till nya trådar hela tiden - ganska rörigt, eller? smile

Förstår inte varför det alltid ska tjafsas. Det borde ju inte vara alltför svårt att hålla sig till allmän hyfs och inte reta upp varandra med meningslösa kommentarer. Har man saker man vill diskutera behöver man väl knappast göra det inför hundratals läsare? ...

Jag vet inte vad detta handlar om - har inte letat upp ursprungstråden, men jag tycker det börjar luta åt den gamla, klassiska diskussionen, om vad man får och inte får göra. Rent generellt menar jag. I bland diskuteras det oftare om hur forumet ska styras än om något annat. Så aktivt är inte forumet att det ska behöva uppstå stora diskussioner. Speciellt inte när majoriteten är moderatorer eller administratörer ... Det känns ganska onödigt, eller hur?

Senaste redigerad av Ted (2009-09-23 21:24:38)

Jag har ingen aning om vad det var för gamla inlägg från början. Jag kan som sagt inte bryta ut inlägg här längre.

Annars så förstår jag inte poängen, rent allmänt, med att ta upp en tråd igen som Admin tagit bort. Det känns bara envist att gå emot admins beslut.

Thomas E skrev:

Bifogar forumregler. Jag vet inte hur många du bröt mot, men det var nog en hel del. Det finns naturligtvis inte någon som helst mening med att starta en tråd vars enda syfte är att svartmåla en annan person. Fantastiskt att du tror att SeFs forum är ditt vardagsrum där du gör vad du vill.

3.      Forumets moderatorer kan säga ifrån då en diskussion spårar ur, flytta trådar som avviker från ämnet till rätt underforum, ta bort inlägg och låsa trådar. Medlemmar som missköter sig och bryter mot reglerna kan bli tillsagda antingen på forumet, eller via meddelande samt som sista utväg stängas av från forumet. Moderatorerna är här för din skull och jobbar för forumets bästa. Ibland kan du anse dig orättvist behandlad och överkörd. Försök då förstå att det förmodligen finns en anledning till det inträffade. Om du ändå tycker att någon moderator agerat felaktigt, samt har andra konstruktiva frågor och synpunkter på deras agerande, meddela då dessa per e-post och inte i trådarna.

Vett & etikett
5.      Låt rubriken spegla innehållet. Håll dig till ämnet. Se till att placera nya trådar i rätt underforum. Att posta samma inlägg på flera ställen är inte acceptabelt. Var hövlig och saklig. Ha en mening med dina inlägg. Även om livliga och konstruktiva debatter är positiva så tolereras inte personangrepp. Tolerans, förståelse och vänlighet är ledorden. Vad som inte följer reglerna avgörs av aktuell moderator.

7.      Vi förbehåller oss rätten att radera medlemskonton, med eller utan varning. Du accepterar, genom att använda denna tjänst, att du inte använder SeFs forum för att posta material som medvetet är falskt och/eller upprörande, felaktigt, förödmjukande, vulgärt, hatfyllt, angrepp på person(er), obscent, sexuellt ofredande, hotfullt, integritetskränkande, eller på något sätt olagligt. Detta inkluderar även länkar till material av denna natur. Du accepterar att inte använda någon medlems adress för något annat syfte än personlig kommunikation. Att bryta mot detta kan leda till avstängning.

Vad är det där för regler, jag registrerade mig precis, och det där var inte reglerna som jag gick med på.

Serur skrev:

Vad är det där för regler, jag registrerade mig precis, och det där var inte reglerna som jag gick med på.

Det stämmer, iofs. Reglerna jag hittar när jag klickar på "Regler", och de enda man kan förvänta sig att en genomsnittlig forumanvändare kan hitta, känna till och läsa är de här, om nu inte de ändrats nyligen utan min vetskap:

Regler skrev:

Vi har satt samman ett fåtal enkla regler för forumet, reglerna är: låt rubriken spegla innehållet, håll dig till ämnet, var hövlig och ha en mening med dina inlägg.

På förekommen anledning - alla diskussioner om politik, feminism, antifeminism etc. låses eller raderas beroende på sammanhang.

Forumets moderatorer kan säga ifrån då en diskussion spårar ur, och moderatorer kan flytta trådar som avviker från ämnet.

Det är bra om ni använder era riktiga namn istället för pseudonymer som användarnamn. Väljer du att skriva under signatur, så ska du skriva ditt riktiga namn under Personlig info. Tack på förhand!

Thomas citerade regler kommande regler som är under antagande.

intressant, men föga taktiskt. (att släppa innan de är officiella)
Det är bra om forumsreglerna blir skrivna och mindre informella.

/ Jonas

Var kommer reglerna ifrån? Jag har inte hört om dem, och det känns märkligt att citera dem som självklara när de inte ens är fastslagna än.

Admin skrev:

Då förstår jag ännu mindre. Bröt hans inlägg mot regler som ännu inte är vedtatt?

Serur skrev:
Admin skrev:

Då förstår jag ännu mindre. Bröt hans inlägg mot regler som ännu inte är vedtatt?

Man kan väl säga att det bröt mot den praxis som är på forumet.

/ Jonas

Rent tekniskt har ju Admin rätt att bestämma vilka regler som ska gälla - men även ingripa vid andra oklarheter. Ett forum ger ju inte användaren några egentliga rättigheter, det är frivilligt att gå med och då får man acceptera eventuella repressalier. Men ska man nu ha en sida med regler bör man gå efter dessa - och endast agera utöver dem i undantagsfall. Annars skapas alla dessa bråk och diskussioner.

Reglerna ska dessutom underlätta för de som ska moderera innehållet. Och att då gå efter opublicerade regler, eller andra lösa grunder som diskuterats här och där, är tämligen ... dumt. Jag vidhåller fortfarande att den som ansvarar för sidan bör ha koll på säkerheten och se över reglerna en gång för alla (då det verkar behövas), hålla sig till dessa, och helt enkelt vara konsekvent. Alla dessa ständiga diskussioner skapar bara osäkerhet och drar ned stämningen rätt rejält här.

Kan man inte enas om tydliga regler får man helt enkelt göra så att moderatorerna och Admin får avgöra i fall till fall, och att man skriver in det i villkoren när man registrerar sig. Det viktiga är att man är tydlig i vad som gäller. Då kanske vi slipper allt detta.

Jo, om det blir mer diskussion mellan admin och de övriga moderatorerna skulle det underlätta. Det är ändå i huvudsak dem som ska sköta de regelbundna kontakterna och besluten här vad gäller användarna.

Om jag får gissa så var det olämpligt av Kung Orne I att skriva inlägg om en annan persons privata mail. Och därför togs inläggen bort. Men som sagt, jag gissar bara.

Thomas Fels

Reglerna är en nerskrivning av det som informellt gällt på forumet. Eftersom hela forumet håller på att göras om antar jag att reglerna kommer att få en mer framträdande roll i den kommande designen. Så fort de syns för alla tror jag de kommer det att ge en lugnande effekt. Förut: "forum använder jag som jag vill." Resultatet har vi sett. Snart: "Forum är till för att diskutera serier i en saklig ton". Det ser jag fram emot. Och jag kommer naturligtvis själv att följa dem.