1 Senaste redigerad av mikke schirén (2009-01-21 11:20:01)

Tråd: Avstänging av mig?

Det är inte många gånger man får sådan post i brevlådan att man viker sig dubbel av skratt, det hände dock i dag, då jag fick följande lilla brev i lådan.

http://sekvenskonst.com/filer/avstangning_sefforum.png

Mein godt.

Till att börja med, jag har inte på något sätt gjort 'intrång' på detta forum, jag är medlem som alla andra. Jag har inte hållit på med något sådant löjligt som att ändra 'status på moderatorerna' - vad du nu menas med det, jag har inte heller använt mig av fingerat namn.

Jag är inte typen som gör saker i hemlighet, om jag hade velat sabotera hade jag gjort det högljutt och med mitt namn skrivit tydligt över det hela.

Och den stackare som nu har roat sig mig ovanstående 'grova anklagelser' behöver inte oroa sig, det är inte åtalbart. Den polisstaten har vi ännu inte i då fingerade namn på forum och ändring av moderatorers status skulle vara illegalt....

Sedan några korrigeringar - jag har aldrig haft något som helst officiellt uppdrag från Seriefrämjandets styrelse, om jag haft det så är det ingen som har berättat det för mig. Och ingen har heller berättat att dessa uppdrag skulle vara avslutade, vilka de nu är.

Vad jag däremot har gjort genom åren har varit att frivilligt erbjuda mig att ta hand om vissa saker, några som jag fått hålla på med som Seriefrämjandets webb, startande av detta forum, grundande av Seriewikin mm och några saker som jag inte fått hålla på med - som att hjälpa till med Bild & Bubbla, ta hand om marknadsföringen av Magister Lämpel biblioteket mm. Något uppdrag har jag aldrig fått, jag har bara försökt dra mitt strå till stacken som medlem i förening.

När jag efter jag avslutade mitt medlemskap erbjöd mig att fortsätta hjälpa till med det tekniska med webb och wikin och det har varit varit kalla handen.

I alla fall, om jag blir avstängd och försvinner härifrån så vet nu i alla fall varför.

Sv: Avstänging av mig?

Suspekt...

/Mats

"Kommit till kännedom" låter rätt vagt. Kan man få veta mer i detalj vad det är styrelsen har upptäckt och hur?

/ola

Roligt att någonting äntligen kommit till styrelsens kännedom!

Jag vill därför framhäva att så alltså inte är fallet, och att det enbart är olyckliga omständigheter som kommit att ge detta intryck.

5 Senaste redigerad av Isegrim (2009-01-20 21:15:56)

Skulle vara på sin plats med en förklaring på detta. Nu då det med största sannolikhet inte är ett skämt.
Om inte annat lite om vad som anses skulle ha hänt...

/ Jonas

Det finns två sorters vansinne, det ena och det andra... ... yikes big_smile

Spännande tråd det här. Medan vi väntar på ett svar kan vi ju reflektera över om dammen är för liten eller om där simmar för många ankor i den.

Johan Blixt skrev:

Roligt att någonting äntligen kommit till styrelsens kännedom!

Fniss, fniss! tongue

Jasså du Mikke - är det där ditt mobilnummer? Jag kankse ringer och pratar lite allvar med dig :-)

A whop bop-a-lu a whop bam boom

Detta är styrelsens officiella uttalande:

Efter att Mikke Schirén gått ur Seriefrämjandet och slutat som administratör på forumet har någon olovandes skaffat sig administrativa rättigheter på forumet och loggat in som sådan. När de riktiga administratörerna ingrep och fråntog denne användare rättigheterna, gick av allt att döma samma person in och fråntog dem deras administrativa rättigheter.

Styrelsen har undersökt saken, och konstaterat att den olovlige administratören vid flera tillfällen loggat in från en dator med exakt samma IP-adress som den dator varifrån Mikke samma dag loggat in. Mikke har underrättats om att detta är åtalbart, men att vi nöjer oss med att stänga av honom från forumet.

Ola Hammarlund
http://www.olahammarlund.se/
"Homo sum: humani nil a me alienum puto."
Terentius

10 Senaste redigerad av mikke schirén (2009-01-20 23:40:58)

Ola Hammarlund skrev:

Detta är styrelsens officiella uttalande:

Efter att Mikke Schirén gått ur Seriefrämjandet och slutat som administratör på forumet har någon olovandes skaffat sig administrativa rättigheter på forumet och loggat in som sådan. När de riktiga administratörerna ingrep och fråntog denne användare rättigheterna, gick av allt att döma samma person in och fråntog dem deras administrativa rättigheter.

Styrelsen har undersökt saken, och konstaterat att den olovlige administratören vid flera tillfällen loggat in från en dator med exakt samma IP-adress som den dator varifrån Mikke samma dag loggat in. Mikke har underrättats om att detta är åtalbart, men att vi nöjer oss med att stänga av honom från forumet.

Que?
Jag har aldrig gått och ändrat enligt ovan, varför skulle jag göra det? Det verkar ju helt befängt. Vem har tagit fram uppgifterna om detta, och var finns denna information? Jag skulle väldigt gärna vilja se det. Och när har det här skett? Och på vilket sätt skulle det vara åtalbart? Att surfa med ett falskt ip är dock ingen konst.

Du kanske använt en dator på ett bibliotek eller nåt och glömt att logga ut ordentligt. Eller hur lätt är det egentligen att lirka in sig på någons konto här? Om Mikke kunnat bli utsatt för det så kan vi alla bli det. Den här fega terroristen som gjort denna handling slår säkert till igen när vi minst anar det.
Nu ska jag ta och byta mitt lösenord.

Mina åsikter här speglar Svenska Kyrkans åsikter som jag är medlem i sedan födsel.

Ola Hammarlund skrev:

När de riktiga administratörerna ingrep och fråntog denne användare rättigheterna, gick av allt att döma samma person in och fråntog dem deras administrativa rättigheter.

Nu finns det nog nio miljoner större datasnillen än jag i Sverige så denna fråga är förmodligen dum, men hur kunde denne användare X ha möjlighet att frånta de riktiga administratörerna deras adminrättigheter om han/hon själv just blivit berövad sina egna? Genom fortsatt tillgång till ett superadminlösen av något slag? Eller genom hackning?

I övrigt vill jag inte klaga på underhållningsvärdet (-våldet?) på detta forum. tongue Kanske dags att ta upp en pastisch på Kamratpostens gamla slogan och annonsera SERIEFRÄMJANDETS FORUM - MER SPÄNNANDE ÄN SERIER OCH SKRÄCK.

Ett officiellt brev som detta har ingen verkshöjd därför kan jag lägga ut det om jag villl, oavsett om man är 'falsk journalist' eller inte... wink

Och Linus Van Pelt har helt rätt - om man har förlorat sina adminrättigheter så kan man ju inte gå in och ändra tillbaka så att man får dem igen, om man inte hackar forumet förstås. Och med tanke på att säkerheten på forumet är lågt på grund av det inte har uppdaterats på lång tid, så är sådant antagligen inte särskilt svårt heller.

Så, efter ha funderat på de officiella kommentarerna ovan så...

Någon har skaffat sig administrativa rättigheter, denne blir av med dessa, då 'gick av allt att döma' samma person in och fråntog dessa administratörsrättigheter. Det är många logiska kullerbytter här:

* Om någon förlorat sina administrativa rättigheter kan ju denne inte gå in och ändra andras rättigheter (om inte forumet är hackat, och om det är hackat så kan ju de som hackat forumet göra precis vad som helst, som att ändra rättigheter, ip-adresser osv.)
* Om administratörerna förlorat sina rättigheter, hur fick de då tillbaka dem? Eller fick de inte de, är det så att rättigheterna fortfarande är kidnappade?
* Eftersom det finns en undersökning, kan vi få ta del av denna?
* Och vem har hand om tekniken på forumet? Vad jag kan se så har inga uppdateringar gjorts sedan jag lämnade ansvaret för forumet, och det är väl två år sedan nu. Det är oansvarigt mot användarna att inte sköta säkerhetsuppdateringarna. Då händer saker. Kanske detta är en sådan sak.

Sedan - jag slutade aldrig som admin, utan en dag så kunde jag inte logga in som admin längre.

15 Senaste redigerad av Joakim Gunnarsson (2009-01-21 09:08:50)

Min gode vän Germund fick ett märkligt meddelande via forumet från "mig" för något år sedan.
("Vet du... att Germund rimmar på bajs." löd det mogna och förolämpande meddelandet.)
Jag blev lika paff som han när jag fick se vad "jag" skrivit till honom.
Så helt hackningssäkert är nog inte det här forumet. Tyvärr.

Joakim Gunnarsson skrev:

("Vet du... att Germund rimmar på bajs." löd det mogna och förolämpande meddelandet.)

Var det du, Mikke?

/ola

Ola Hellsten skrev:
Joakim Gunnarsson skrev:

Var det du, Mikke?

/ola

Eh, va? Nej.

Joakim Gunnarsson skrev:

Min gode vän Germund fick ett märkligt meddelande via forumet från "mig" för något år sedan.
Jag blev lika paff som han när jag fick se vad "jag" skrivit till honom.
Så helt hackningssäkert är nog inte det här forumet. Tyvärr.

Ha, ha, ha. Säkerligen har du inte loggat ut ordentligt när du varit inne på Seriestudions dator. Personen som kom efter dig (med humor som påminner om Jimmy Wallins) passade således på att spela dig ett spratt. Ha, ha, ha.

Jag LOVAR: det måste vara Jimmy.

Ola Hellsten skrev:

Var det du, Mikke?

Ha, ha, ha.

Jaha.

Jag finner det högst osannolikt att Mikke skulle syssla med dylikt. Själv skulle jag bli skitförbannad om ett motsvarande brev damp ner i min brevlåda innan någon först ringt mig och diskuterat saken. Det sagt finner jag ingen anledning att vika ut eländet på forumet innan det är utrett mellan inblandade parter. EFTERÅT kan man göra det. Nu blir det bara spekulation, beskyllningar, gnäll och dålig stämning.

Insekt-polisen
Som vanligt är det inte killen på bilden som skrivit inlägget.

Jag finner det osannolikt att någon skulle göra något sådant öht. Men någon har gjort det. Nu vet jag inte hur man loggat ip-nummer och sådant. Är alla ip-nummer hämtade från databasen så är det ju inget problem att manipulera dem om man har åtkomst till databasen.

Visserligen har Mikke på senare tid varit nästan osunt engagerad i Seriefrämjandets mindre lyckade sidor. Men jag har svårt att tro att Mikke skulle ägna sej åt sånt här. Om inte annat för att det låter så enastående enfaldigt. Det är ju trots allt en webutvecklare vi talar om som har skrivit helt relevanta artiklar i DatorMagazin. Skulle han förbise att ens ip-nummer syns? (såvida man inte på ett eller annat sätt maskerar det). Personligen skulle jag nog undersöka noga om det inte finns någon Semper Batallius som varit i farten.

--------------------------------
        Gamle Gråskägg
        Hemsida -> http://www.forsmarx.se
        Blogg     -> http://forsmark-stralandetider.blogspot.com

De här två sista inläggen känns relevanta.

F.ö. verkar det snarare vara "ändra status av administratörerna", än "ändra status av moderatorerna" om man ska prata hårklyverier.

Ethno-postmodernism in an Albert Speer pattern dominates.

Fredrik Strombergs satt att "leda" Serieframjandet tycks alltid vara att komma smygandes bakvagen. Mikke Schiren har varit den som kraftfullast ifragasatt styrelsens ageranden (eller icke-ageranden; nar den svage  ledaren inte kunnat ta sitt ansvar, senast i seriekatalogaffaren) nar de har varit som mest vimsiga eller fega.
   Hur kan vi veta att detta inte ar en komplott for att bli av med en kritiker?
Jag har sjalv forsokt att ga ur det har forumet nagra ganger, men saknar tekniska kunskaper for det. Stang av mig ocksa, skitstovlar!

Som komplott betraktat känns det också väldigt klumpigt.

Det känns knappast som det är läge att komma med konspirationer än. Isåfall verkar det vettigare med noggrannare utredning samt säkerhetskontroll av tredje part.

Ethno-postmodernism in an Albert Speer pattern dominates.

Cadial skrev:

Stang av mig ocksa

Tja, jag ser inte riktigt det meningsfulla i det, men okej då. Du är avstängd.