1 Senaste redigerad av LB (2009-01-15 16:20:35)

Tråd: Anatomi, referensmaterial och teknik

Många bra exempel på hur fel det kan bli! Vissa av Svenskasuperserier-tecknarna borde studera dessa bilder noga.... Hur svårt kan det vara att leta upp ett fotografi som föreställer en fot eller en hand eller en torso??? (som man kan rita av) (Hmm... detta blev visst lite OT. Ber om ursäkt. Tänkte inte på vad tråden hette....)

----
Utbrutet till ny tråd *Wakuran, Mod*

Sv: Anatomi, referensmaterial och teknik

Att hitta bra/rätt bilder av kroppsdelar är inte så lätt. Vill även påpeka att Svenska Superseriers tecknare är amatörer. Och om några av dem ritar korrekta fötter/händer mm så är det ett plus. Flera av dem klassar ju Liefeld i alla fall. Ursäkta OT.

Thomas Fels

Thomas Fels skrev:

Att hitta bra/rätt bilder av kroppsdelar är inte så lätt. Vill även påpeka att Svenska Superseriers tecknare är amatörer. Och om några av dem ritar korrekta fötter/händer mm så är det ett plus. Flera av dem klassar ju Liefeld i alla fall. Ursäkta OT.

Tvärtom är det ganska lätt.

Förutom att fotografera bekanta, finns det fotoböcker, bildbanker och anatomiska referensverk för tecknare.

http://www.bok.nu/books_keyword.php?tagid=17831

http://www.amazon.com/Dynamic-Figure-Dr … 0823015777

http://www.amazon.com/Comic-Artists-Pho … gy_b_img_c

http://www.amazon.com/s/ref=nb_ss_gw_7_ … ix=anatomy

http://fineart.sk/

http://drawsketch.about.com/od/humanana … rtists.htm

http://i202.photobucket.com/albums/aa11 … natomy.jpg

http://drawsketch.about.com/gi/dynamic/ … www.3d.sk/

/ Jonas

Det finns två sorters vansinne, det ena och det andra... ... yikes big_smile

Just det här exemplet kanske inte var ett toppenexempel på realistisk anatomi...

Ethno-postmodernism in an Albert Speer pattern dominates.

Ska man hitta de foton man behöver så bör man ha ganska många böcker. Dyrt. Jag har några av de föreslagna böckerna men har sällan nytta av dem. Bäst är väl att gå på kroki eller modellteckning så att man lär sig ordentligt.

Tyvärr tycker jag man ser ganska snabbt när framför allt huvuden är tecknade efter fotografier. Det blir lite återhållet i uttrycket trots att vinkeln kan vara bra. Att skapa bilden ur sitt eget huvud kan ge mer energi åt teckningen. Ursäkta OT igen.

Thomas Fels

//bryt ut//

Thomas Fels skrev:

Ska man hitta de foton man behöver så bör man ha ganska många böcker. Dyrt. Jag har några av de föreslagna böckerna men har sällan nytta av dem. Bäst är väl att gå på kroki eller modellteckning så att man lär sig ordentligt.

Tyvärr tycker jag man ser ganska snabbt när framför allt huvuden är tecknade efter fotografier. Det blir lite återhållet i uttrycket trots att vinkeln kan vara bra. Att skapa bilden ur sitt eget huvud kan ge mer energi åt teckningen. Ursäkta OT igen.

Sant, bäst är givetvis att lära sig teckna ur minnet eller att kunna teckna fritt efter (dvs bara inspirerad av) referensfoton.
Man kan lära sig rätt mycket bara genom att sitta och teckna av folk på stan.

-------

Wakuran skrev:

Just det här exemplet kanske inte var ett toppenexempel på realistisk anatomi...

Ok, den slank med, men det hjälper nog [random] seriehjältetecknare.

/ Jonas

Det finns två sorters vansinne, det ena och det andra... ... yikes big_smile

Utbrutet till ny tråd. *Mod*

Actionscener behövs i superhj-serier såväl som i äventyrsserier.
Om man vill ha bilder av folk som rör sig kan man titta på sportsidorna i någon dagstidning/kvällstidning. (Eftersom det ofta bara får plats två tre bilder åt gången sedan tabloidformatet infördes är ett tips att man klipper ut och sparar bilder som ser bra ut och bygger upp ett arkiv eller en bildbank som man kan leta i när man ska lösa något problem med någon komplicerad ställning eller rörelse)
Det finns nuförtiden ganska många "avklädda" sporter, som gör det möjligt att studera muskler osv (simning, beachvolley) -- om man sysslar med superhjältar o dyl.
Ingen utdelar en smocka så hårt (och anatomiskt korrekt) som en boxare. Osv. En hårt svingad golfklubba kan lätt ritas om till ett svärd. En grötig fotbollsmatch kan lätt göras om till ett slagsmål eller (med några korrekta uniformer) en strid i Trojanska kriget eller Amerikanska inbördeskriget.
Är man mer "fredligt sinnad" finns det ju heller inget som hindrar att man börjar teckna en sportserie.

Jan Hoff skrev:

En hårt svingad golfklubba kan lätt ritas om till ett svärd.

... förlåt...

http://fc25.deviantart.com/fs40/f/2009/016/f/9/______________by_TheChu.jpg

Is this your homework, Larry?

Man skulle kunna vända på det också och göra en golfserie genom att utgå från Barry Smiths Conan...
Är inte barbarer och golfare ungefär samma sak?

Jan Hoff skrev:

Man skulle kunna vända på det också och göra en golfserie genom att utgå från Barry Smiths Conan...
Är inte barbarer och golfare ungefär samma sak?

Jag har något minne av att ha läst en serie om "Golfarupproret"...

Vet inte vartifrån denna tråd är utbruten men som Thomas redan sagt så är alla av oss amatörer på Svenska Superserier. De flesta är ganska unga och alla av oss har andra saker för oss i våra liv. Trots det har vi deadlines och en önskan att skapa serier. Oavsett om det gäller serier eller nåt annat område inom bildkonst så tar det ett tag att utvecklas, ett tag att få bildreferens att se ut som en naturlig del av en bild och inte uppenbart avritat, och det tar tid att hitta vad man nu vill hitta trots att man kan ha en massa böcker om anatomi och google och andra bildbanker tillhands via internet. Och man kanske vill försöka lära sig proportioner utan att behöva förlita sig på referens för mycket.

Och bara att rita helt utan referens tar tid. Om man kan hitta en amatörtecknare som kan prestera en sida i veckan då har fått jackpot, för de flesta är långsammare än så på grund av allt annat de har för sig i sina liv. Om det då är nån som är osäker på en massa grejer och ska hitta referens för allt...det skulle inte funka.

Jag vet att jag i princip alltid väger in att bli klar i tid mot att det ska se rätt ut och ibland får man låta saker gå. Proffs fumlar de också och de har betalt för att göra saker rätt.

Och använder man för mycket referens på tråkigt sätt då har man Greg Land.

Man kan ju alltid fota sig själv om man har en digitalkamera. Ett enkelt stativ kostar inte så mycket på tex Claes Ohlsson. Har man inte råd med det så kan man låna en kompis spegel. Det är så klart jättesvårt att rita något man inte riktigt har tittat noga på innan. Tecknade handlar trots allt jättemycket om att lära sig se och tolka det man ser.

Mina åsikter här speglar Svenska Kyrkans åsikter som jag är medlem i sedan födsel.

14

Det är bara du som kan titta på dig själv när du vill teckna superhjältekroppar. Vi andra, med "vanliga" kroppar, måste fixa bilder från annat håll...

Att teckna nakna kroppar är ett överraskande effektivt sätt att lära sej anatomi.
problemet är att nakna kroppar inte är påklädda, och alltså inte så moraliska i och med detta.

Marjane Satrapi blev annars väldigt bra på att lära sig teckna veck i burkor...

17 Senaste redigerad av Jenny (2009-01-21 08:59:11)

Har två st stadiga böcker för anatomiref: Anatomisk tecknarskola och Anatomy Perspective Composition.
Båda är bra men dyra.

Den bästa och billigaste insatsen man kan göra är att teckna kroki - det man lär sig där gör att man kan utnyttja allt referensmaterial mycket bättre än annars. Gå på kroki!

I'm not a fighter, I'm a bleeder. -- Dylan Moran

Rita snyggt eller dö

Skulle du ha mer info, typ förlag, författare, ISBN?

19

Efter en snabbsökning i Libris (Det bör vara dessa ???):

Anatomisk tecknarskola : människa, djur, jämförande anatomi / teckningar av András Szunyoghy ; texter av György Fehér ; [översättning från tyska: Bo Fredholm] Szunyoghy, András (konstnär)
Fehér, György (författare)
Fredholm, Bo (översättare)
ISBN 3-8331-2145-9 (inb)
Köln : Könemann, cop. 2006
Svenska 601 s.
Bok
---
Smith, Stan(författare)
Anatomy perspective and composition for the artist / Stan Smith BokEngelska1984
Förlag, utgivningsår, omfång ...
London :Macdonald,1984
224 s. :ill. (vissa i färg)
Nummerbeteckningar
LIBRIS-ID:4858201
ISBN:0-356-10418-4
Bibliotekens lokala klassifikation, anmärkningar och ämnesord
LhumIgkssb/6

LB skrev:

Efter en snabbsökning i Libris (Det bör vara dessa ???):

Stämmer bra.

I'm not a fighter, I'm a bleeder. -- Dylan Moran

Rita snyggt eller dö

LB skrev:

Det är bara du som kan titta på dig själv när du vill teckna superhjältekroppar. Vi andra, med "vanliga" kroppar, måste fixa bilder från annat håll...

Det där var nog mer info än vad vi ville ha hmm

Annars så är det så klart "How to draw comics the Marvel way" som gäller. Den köpte jag som femtonåring och sen var det bara raka vägen uppåt. Där får man lära sig att superhjältar är proportionellt ett huvud högre än vanliga människor, och att de gärna står väldigt brett isär med benen (vilket är lite konstigt eftersom de inte har några testiklar som behöver en massa utrymme).

Mina åsikter här speglar Svenska Kyrkans åsikter som jag är medlem i sedan födsel.

Jenny skrev:

Gå på kroki!

Hör, hör.

Jag har gått på så mycket kroki att ögonen började blöda.