Tråd: Vår första spammare

Forumet har av allt att döma fått sin första spammare: tråden "Lovely too young" under Snacket. Är det sextrådarna som lockat hit deras sökspindlar?

Tråden bör givetvis raderas snarast.

Senaste redigerad av Ola Hammarlund (2008-12-30 21:20:21)

Ola Hammarlund
http://www.olahammarlund.se/
"Homo sum: humani nil a me alienum puto."
Terentius

Sv: Vår första spammare

Nej, vi har haft massor av spammare. Vi brukar radera trådarna och stänga av källan tämligen omedelbart när de dyker upp.

Första gången jag hunnit se det då.

Ola Hammarlund
http://www.olahammarlund.se/
"Homo sum: humani nil a me alienum puto."
Terentius

Första spammare med explicit bildmaterial jag hunnit se. (Modererar inte den avdelningen.)

Ethno-postmodernism in an Albert Speer pattern dominates.

Ola Hammarlund skrev:

Forumet har av allt att döma fått sin första spammare: tråden "Lovely too young" under Snacket. Är det sextrådarna som lockat hit deras sökspindlar?

Tråden bör givetvis raderas snarast.

Det finns en massa "program/spindlar" därute som är konstruerade att bara leta efter forum med säkerhetshål eller andra svagheter. Så fort de hittar ett forum fylls de uppgifter som krävs för en registrering i automatiskt. Sedan startar den en eller flera trådar med reklam för diverse siter, läkemedel eller annat skumt. Vi har, som Göran sa, haft en hel del sådana trådar - men de flesta har varit aningen mer ... sofistikerade, med länkar till påstådda YouTube-klipp och liknande.

Det har alltså (överlag) inget med vad som skrivs i forumet. Spam slår lika hårt oavsett om man snackar religion, tecknade serier eller nåt annat. För de flesta är det bara en tidsfråga innan man drabbas.

För att bli av med liknande problem bör man i framtiden kanske överväga att införa nya system för att stoppa dessa inlägg. Men det har vi snackat om tidigare, vet jag. På de flesta nya forum finns tilläggsfunktioner för detta, att man måste skriva in bokstäver och siffror eller att koppla ihop två bilder, osv. för att kunna posta inlägg.

Ted skrev:

För att bli av med liknande problem bör man i framtiden kanske överväga att införa nya system för att stoppa dessa inlägg. Men det har vi snackat om tidigare, vet jag. På de flesta nya forum finns tilläggsfunktioner för detta, att man måste skriva in bokstäver och siffror eller att koppla ihop två bilder, osv. för att kunna posta inlägg.

S.k. "Captcha".

Ethno-postmodernism in an Albert Speer pattern dominates.

Precis. Ville bara förklara vad det innebar. Personligen gillar jag det lite nyare alternativet - att klicka på bilderna, mycket snabbare. Dessutom lättare för dem som ser lite dåligt. Då kan det vara ett #¤%%¤# att behöva knappa in en massa bokstäver.