Sv: Om den påstådda avsknaden av sex i serier

Magnus K skrev:
Mikael Sol skrev:

Det vore iofs ett smidigt sätt att fatta om en serie är för vuxna eller inte för journalisterna där ute, "Okey, inget sex i den här serien, alltså är det för barn."

Det vete sjutton om du inte har rätt. När dom angrep Tintin senast var det ju för att serien skulle göra barn till rasister.

Jo, om Tintin skulle haft mer sex med negresserna (kongolöserna?) skulle det ha blivit en mogen vuxenserie.

Ethno-postmodernism in an Albert Speer pattern dominates.

Wakuran skrev:

Jo, om Tintin skulle haft mer sex med negresserna (kongolöserna?) skulle det ha blivit en mogen vuxenserie.

Kanske inte mogen. Men rätt kul...

'And what is the use of a book,' thought Alice, 'without pictures or conversations?'
Lewis Carroll

Magnus K skrev:
Wakuran skrev:

Kanske inte mogen. Men rätt kul...

Hmmm, kanske som en blandning av Crumb och Schultheiss, eller något... Känns litet som fransk uppdatering av gamla barnfavoriter från 50- och 60-talet till det moderna 80-talet, typ...

Hmmm, skummade igenom "Tintin i Kongo" nu, och precis som man kunnat ana finns det nästan inga kvinnliga kongoleser över huvud taget, och de som finns är i princip mammor, fruar eller ragator...

Det är svårt att ignorera Tintin i Tibet.
Den enda gången han visat nån attraktion till nån överhuvudtaget.
Men det kan vara en modern tolkning, vänskap, som manligt begrepp har inte samma betydelse idag som då, då det var en allvarligare affär än nu.

longshot skrev:

Men det kan vara en modern tolkning, vänskap, som manligt begrepp har inte samma betydelse idag som då, då det var en allvarligare affär än nu.

Attraktion, det är väl snarare typ ömhet?

("Det här är ju inte en bögfilm, det är en kärleksfilm", som någon kommenterade den där Killing-filmen.)

Det är väldigt få män som verkligen satsar på sina manliga relationer numera. Det är bara slit och släng-vänskaper. Känns otroligt trist.

Mina åsikter här speglar Svenska Kyrkans åsikter som jag är medlem i sedan födsel.

longshot skrev:

Har aldrig ens tänkt tanken att det skulle vara något erotiskt där. Inte alls i klass med Frodo och Samwise eller Nils Karlsson Pyssling och Bertil iaf.

/ola

Ola Hellsten skrev:
longshot skrev:

Har aldrig ens tänkt tanken att det skulle vara något erotiskt där. Inte alls i klass med Frodo och Samwise eller Nils Karlsson Pyssling och Bertil iaf.

/ola

Jag såg just "Skattkammarplaneten" på TV... *Spoilervarning*

...och det kanske bara är jag som är förstörd, men det var litet intressant att det i slutet bara var nörden Delmert (eller vad det nu var) som skaffade familj, Jim var singel, nyutbildad militärofficer och drömde om sin gamla lärare, den råbarkade kockpiraten Silver. (Iofs är Silver någon sorts dysfunktionell fadersgestalt, dessutom)...

Ola Hellsten skrev:
longshot skrev:

/ola

Vill man inte se det så, men han är ju även polare med Haddock, men har då inga 'telepatiska kontakter' med honom.
Relationen är helt klart i en annan klass än bara 'vänskap', inom seriens egna fastlagda ramar, dvs jämfört med andra relationer, som typ med Haddock eller Kalkyl, och dom antas ju vara 'nära vänner'.

longshot skrev:
Ola Hellsten skrev:
longshot skrev:

/ola

Vill man inte se det så, men han är ju även polare med Haddock, men har då inga 'telepatiska kontakter' med honom.
Relationen är helt klart i en annan klass än bara 'vänskap', inom seriens egna fastlagda ramar, dvs jämfört med andra relationer, som typ med Haddock eller Kalkyl, och dom antas ju vara 'nära vänner'.

Alltså, det känns djupt, men de är så avsexualiserade att man måste tolka det platoniskt.

Wakuran skrev:

Alltså, det känns djupt, men de är så avsexualiserade att man måste tolka det platoniskt.

Korrekt. Tintin har inga sexuella känslor. Hade han haft det, och vi hade läst den här historien med det i åtanke, så hade det blivit mera knivigt dock.

87 Senaste redigerad av Stef Gaines (2009-01-04 15:50:12)

En gång var jag på SU och såg en föreläsning om den gudomliga manliga vänskapen. Då den manliga vännen var allt. Sedan föll det bort i och med homofobin och att kvinnan började betraktas som en tänkande varelse man faktiskt kunde prata med. Med det i bakhuvudet kan jag hålla mig lite frisk när jag läsen om dessa vänner. Jag tycker faktiskt att Tintin bara har världens finaste vänskapsrelation till Tchang. Jag menar, han gråter ju t o m. Och så var väl det hela influerat av hans dåvarande relation till Zhang Chongren, mer info här http://sv.wikipedia.org/wiki/Tchang_Tchong-Jen Fast ju mer jag läser den artikeln, desto mer blir jag övertygad om att Herge var gay.

Men fortfarande, Mio och Jumjum, Bagera och Baloo(det är bara så canon), oj oj oj.

I övrigt anser jag att allt arbete mot ett enat seriesverige bör förstöras.
Segerkrönt i förväg - jag bloggar och serieklottrar om saker jag ser/läser, och annat smått och gott från mitt fantastiska liv.

Mio och Jumjum, definitivt.

/ola

Stef Gaines skrev:

Men fortfarande, Mio och Jumjum, Bagera och Baloo(det är bara så canon), oj oj oj.

Hmmmm, Baloo är ju en ärkebjörn till både kropp och själ, men vilken stereotyp är Bagheera? Hunk, (Castro-)klon*, hämmad do-gooder?

*D.v.s. 70-tals-bög i Tom Selleck/Burt Reynolds-mustasch och rutig skogshuggarskjorta...

longshot skrev:

Har Haddock någonsin varit i motsvarande livshotande situation på andra sidan jorden?

Manlig vänskap är, som Stef säger, ett gammalt motiv, som sällan behöver tolkas som något mer än så.

Ola Hammarlund
http://www.olahammarlund.se/
"Homo sum: humani nil a me alienum puto."
Terentius

91

Wakuran skrev:
Magnus K skrev:
Mikael Sol skrev:

Det vore iofs ett smidigt sätt att fatta om en serie är för vuxna eller inte för journalisterna där ute, "Okey, inget sex i den här serien, alltså är det för barn."

Det vete sjutton om du inte har rätt. När dom angrep Tintin senast var det ju för att serien skulle göra barn till rasister.

Eller omogen. Tänk på Tintin i Schweiz!
Har också tänkt tanken att Hergé kan ha varit lite gay. Till på köpet ryktas det att han fick AIDS (innan sjukdomen fått sitt namn), dock p g a smittat blod från sjukhuset...

LB skrev:

Har också tänkt tanken att Hergé kan ha varit lite gay. Till på köpet ryktas det att han fick AIDS (innan sjukdomen fått sitt namn), dock p g a smittat blod från sjukhuset...

Enligt vad jag har förstått (rätta mig Tintin experter om jag har fel) så är man rätt säker på att han blev smittat av HIV på sjukhuset och att den skyndade på hans död.

There are two kinds of people, people who believe in stuff like fairies, gods and Santa... And people who don't!
http://biffzongo.blogspot.com/    http://dagbokinewyork.blogspot.com/    http://www.frankrules.nu/

93 Senaste redigerad av Wakuran (2009-01-05 16:39:23)

LB skrev:
Wakuran skrev:

Eller omogen. Tänk på Tintin i Schweiz!

Jo, och det där andra albumet, vad det nu hette...

Men jag kan förtydliga att det där inlägget inte var särskilt seriöst...

Edit: Tintin i Paris hette det andra albumet, båda av Charles Callico som inte verkar vara känd för särskilt mycket annat...

Nu kan jag förresten flika in att den belgiska anarkisten/provokatören Jan Bucquoy gjorde en hel del porrparodier på Tintin under 80-talet(?). Han skulle tydligen ha en hel del erfaranhet av seriebranschen redan innan, så det jag har sett är iaf hyfsat vältecknat.

Och man kan ju nämna Tintin i Thailand, när man ändå pratar Tintin, sex och parodier, och tydligen ett nytt spanskt album "Pink Lotus" av någon som hette ungefär Altamira...

<Admin> Det är min uppfattning att den här tråden, som hade en ganska klen anknytning till "Serieteori och forskning" redan från början, efterhand har flyttat sig allt längre bort från ett dylikt tema. Jag tar gärna emot förslag på var den skulle passa bättre. </Admin>

Göran Semb skrev:

<Admin> Det är min uppfattning att den här tråden, som hade en ganska klen anknytning till "Serieteori och forskning" redan från början, efterhand har flyttat sig allt längre bort från ett dylikt tema. Jag tar gärna emot förslag på var den skulle passa bättre. </Admin>

Hmmm, "snacket" är okej för min del. Kanske onödigt att splitta upp vid det här laget...