Sv: Om den påstådda avsknaden av sex i serier

Thomas E skrev:

Om jag läser den här tråden snabbt kan jag ibland få för mig att det underförstått är "bra" med "sex" i serier, och att man därför måste leta upp många exempel på att det förekommer. Jag tror de flesta av oss är helt ointresserade av "sex" i serier. Precis som vi är ointresserade av seriefigurer som föder barn. Eller dör.

Om du menar seriefigurer som skapades i något annat syfte, t.ex. skurksmockande äventyrare som Fantomen eller Läderlappen, håller jag med dig (mestadels - vissa äventyrsserier som "Dick Tracy" och "Spindelmannen" har alltid handlat rätt mycket om vardagsliv vilket ju varit en betydande ingrediens i deras framgångsrecept).

Men när det gäller serier som mer handlar om människors livsöden, "vuxnare" eller inte, vardagsrealistiskt skildrade eller inte, är det givetvis en helt annan sak. Alla Will Eisners verk utom de rena äventyrsserierna bygger helt och hållet på stora livsfrågor som kärlek, hat, sex, arbete, död, politik och religion. Buddy Bradley, Luba eller Mikael Sol utan sex vore som Fantomen utan dödskallering.

/ola

mikke schirén skrev:

Som läsare av serier som vänder sig till vuxna så förväntar jag mig att berättelserna innehåller vuxna element, och sex är ju en av de saker som man förväntar sig förekomma. Och sedan verkar det ju vara så att de flesta här är helt överens om det som var ämnet, det vill säga att det sex verkligen förekommer ofta i serier.

Det är väl ganska vanligt, om man vet i vilken sorts serier man ska läsa...

Ethno-postmodernism in an Albert Speer pattern dominates.

Alltså förlåt, men visst, jag ser det inte som helt positivit att man som läsare av vuxna serier förväntar sig sex när man läser serier för vuxna. Om vi ska jämföra med andra konstarter eller media så förväntar jag mig inte sex om jag går och ser en film för vuxna eller om jag går på en teaterföreställning för vuxna bara för att de har vuxna som målgrupp. Ibland får jag dock känslan av vissa filmer, tv-serier osv från Amerika försöker överkompensera genom att använda ordet "fuck" väldigt frekvent för att visa att de riktar sig till vuxna, även om jag tror att det också kan vara för att kompensera för dåligt manus.

Mina åsikter här speglar Svenska Kyrkans åsikter som jag är medlem i sedan födsel.

A challenger appears
Jag skriver som jag brukar: snusk och sånt, men jag tecknar det inte så super, så inga känsliga läsare varnas

I övrigt anser jag att allt arbete mot ett enat seriesverige bör förstöras.
Segerkrönt i förväg - jag bloggar och serieklottrar om saker jag ser/läser, och annat smått och gott från mitt fantastiska liv.

Wakuran skrev:
mikke schirén skrev:

Som läsare av serier som vänder sig till vuxna så förväntar jag mig att berättelserna innehåller vuxna element, och sex är ju en av de saker som man förväntar sig förekomma. Och sedan verkar det ju vara så att de flesta här är helt överens om det som var ämnet, det vill säga att det sex verkligen förekommer ofta i serier.

Eller på vilket sätt man ska läsa - i t.ex. gamla amerikanska äventyrsserier från 50-talet kan den uppmärksamme läsaren tydligt se hur muskelspelet i axelpartiet på en man i själva verket föreställer en vagina.

Linus van Pelt skrev:
Wakuran skrev:
mikke schirén skrev:

Eller på vilket sätt man ska läsa - i t.ex. gamla amerikanska äventyrsserier från 50-talet kan den uppmärksamme läsaren tydligt se hur muskelspelet i axelpartiet på en man i själva verket föreställer en vagina.

Javisstja, gamle gode Wertham...

Det är med andra ord kanske inte så mycket på vilket sätt man läser, som med vad i tankarna man läser...

Ola Hammarlund
http://www.olahammarlund.se/
"Homo sum: humani nil a me alienum puto."
Terentius

//OT Varning//

"det är för mycket sprit i seier, se bara på en av de ledande serietidningarna, som direkt i sin titel uppmanar ungdommen till drickande"

(Superman)

//

Grundfrågan kvarstår, kan man påstå att serier inte tas upp som ämne inom den allmänna seriefloran (den som var man möter)
och vad menar då med det. Sex, sexualitet och liknade används som berättarbärande element i många dagspressserier*. Är det
en nyansering och frångående från hetronormalitet som efterfrågas?

*) Ernie, Sigges lagun, Rocky, Elvis, Baby Blues, Ensamma mamman, Affe & egon, Hälge, Hagbard, Nemi, mfl
Vad som är mindre frekvent är väl avbildning av "sexualakten" och erotik ... i dagspressen.

/ Jonas

Det finns två sorters vansinne, det ena och det andra... ... yikes big_smile

Isegrim skrev:

//OT Varning//

"det är för mycket sprit i seier, se bara på en av de ledande serietidningarna, som direkt i sin titel uppmanar ungdommen till drickande"

(Superman)

//

Grundfrågan kvarstår, kan man påstå att serier inte tas upp som ämne inom den allmänna seriefloran (den som var man möter)
och vad menar då med det. Sex, sexualitet och liknade används som berättarbärande element i många dagspressserier*. Är det
en nyansering och frångående från hetronormalitet som efterfrågas?

*) Ernie, Sigges lagun, Rocky, Elvis, Baby Blues, Ensamma mamman, Affe & egon, Hälge, Hagbard, Nemi, mfl
Vad som är mindre frekvent är väl avbildning av "sexualakten" och erotik ... i dagspressen.

Serier tas väl mest upp som ämne i rena nördserier, men vi går OT...

Stefs inlägg var annars intressant, men det skulle vara lättare att kommentera på Fredrik om jag förstod vad han syftade på (eller om det bara var en halvluddig tanke som Mikke tog och vevade upp).

Om Fredrik vill ha en mer "vuxen" användning av sexualitet som ämne i mainstreamserier så känns det iallafall rätt vanligt i Skandinavien. Liljemark, Sol och Mats Jonsson kanske inte är så stora namn utanför snäva nördkretsar, men iaf i Rocky, Elvis och Nemi används det ju ofta som ett rätt så okonstlat narrativt grepp bland andra...

Det går antagligen också att hitta ganska många exempel i manga också, om man skrapar litet på ytan.

Wakuran skrev:

Stefs inlägg var annars intressant, men det skulle vara lättare att kommentera på Fredrik om jag förstod vad han syftade på (eller om det bara var en halvluddig tanke som Mikke tog och vevade upp).

Förresten...

http://stef-g.livejournal.com/77535.html

Vad betyder DLF?

Stef Gaines skrev:

A challenger appears
Jag skriver som jag brukar: snusk och sånt, men jag tecknar det inte så super, så inga känsliga läsare varnas

Det är synd att inte bubblan (B&B) bevakar, kommenterar och debatterar diskussioner på bloggar, forum  och webtidningar. Men det kanske planeras något sådant nu när en del av tidningen blir digital.

/ Jonas

Isegrim skrev:

Men det kanske planeras något sådant nu när en del av tidningen blir digital.

Personligen tror jag inte att SeF kommer att ha resurser att lägga på dylikt; det ligger redan på väldigt få personer att få väldigt mycket verksamhet att gå runt.

Det kanske kan räcka med personliga krönikor och så, för att påpeka att debatten finns.

Fast det beror väl på hur mycket allmänintresse det kan tänkas föreligga.

Wakuran skrev:

Fast det beror väl på hur mycket allmänintresse det kan tänkas föreligga.

Nej, jag tror att det helt krasst beror på tillgången på människor som är villiga att lägga ner en mängd ideellt arbete på föreningen. Och jag tror att vi i nuläget inte har någon större reserv av dylika. (Vi har ju inte ens någon större reserv av folk som är villiga att vara medlemmar.)

Mikael Sol skrev:

Alltså förlåt, men visst, jag ser det inte som helt positivit att man som läsare av vuxna serier förväntar sig sex när man läser serier för vuxna. Om vi ska jämföra med andra konstarter eller media så förväntar jag mig inte sex om jag går och ser en film för vuxna eller om jag går på en teaterföreställning för vuxna bara för att de har vuxna som målgrupp. Ibland får jag dock känslan av vissa filmer, tv-serier osv från Amerika försöker överkompensera genom att använda ordet "fuck" väldigt frekvent för att visa att de riktar sig till vuxna, även om jag tror att det också kan vara för att kompensera för dåligt manus.

Jag förstår inte riktigt vad du menar. Om jag går på bio förväntar jag mej en bra historia. I denna historia kan ingå sånt som restaurangbesök, sexscener och biljakter och jag reflekterar inte en sekund på att det är ett restaurangbesök, en sexscen eller en biljakt eftersom detta ingår i en bra historia.

Däremot kan det vara så att en regissör i desperation eftersom han fått ett dåligt manus petar in en flott italiensk restaurang, en snaskig sexscen eller en plåtskrällande biljakt. Men vad jag då vänder mej emot är det dåliga manuset.

'And what is the use of a book,' thought Alice, 'without pictures or conversations?'
Lewis Carroll

Göran Semb skrev:
Isegrim skrev:

Men det kanske planeras något sådant nu när en del av tidningen blir digital.

Personligen tror jag inte att SeF kommer att ha resurser att lägga på dylikt; det ligger redan på väldigt få personer att få väldigt mycket verksamhet att gå runt.

Då tycker jag att SeF kan skippa den digitala satsningen som det talats om.

/ Jonas

Isegrim skrev:

Då tycker jag att SeF kan skippa den digitala satsningen som det talats om.

Det kan man ju tycka. Men inom ramen för redan existerande resurser har det redan gjorts en hel del arbete på den, som synes i Davids inlägg om recensionsavdelningen -- som f ö finns på http://www.serieframjandet.se/711 . David har gjort ett jättearbete med detta om jag förstått saken rätt, och förtjänar i hög grad föreningens tacksamhet för det. Jag tvivlar dock på att han, eller någon annan SeF-företrädare, dessutom har tid att hålla koll på och rekapitulera vad som diskuteras på en mängd olika serierelaterade bloggar etc nätet runt.

Om det inte redan finns en sån diskussion, kan man ju starta en diskussion om vad SeF ska satsa på digitalt.

Wakuran skrev:

Om det inte redan finns en sån diskussion, kan man ju starta en diskussion om vad SeF ska satsa på digitalt.

Det kan man. Men så länge den är av formen "det här tycker jag att SeF ska satsa på digitalt" tror jag inte den kommer att lämna några djupare spår. "Det här tycker jag SeF ska satsa på digitalt, och det här är vad jag är beredd att göra för att det ska bli möjligt" skulle nog ha bättre chanser att åstadkomma något.

Wakuran skrev:

När arbetade du på Svenska Serier? Under första inkarnationen kändes det som det var en hel del rena barnserier (som tyvärr inte håller så bra längre, jämfört med t.ex. flera Bamse och Bobo från samma tid).

Hoppsan, här glömde jag besvara en fråga...

När Svenska Serier startade andra gången 1987 var jag med från början, dels som manusförfattare, dels som redaktör med ansvar för läsarkontakten. Jag ansvarade också för rådgivning åt folk som sänt in bra, men opublicerbart material. Som en följd av detta hade jag också en spalt med råd om serieskapande.

Som manusförfattare skrev jag huvudserien, alltså Martin Udd men även manusen åt Sven. Det blev också en del andra serier åt tidningen. Vi hade bra samarbete inom redaktionen där Mats Jönsson gjord huvudarbetet.

Wakuran skrev:

Nu minns jag f.ö. de nojsande alverna i den där korta serien i Mammut, känns som de var med av ungefär en sån anledning.)

Nja, tanken var nog att trollen med nojsande och annat skulle symbolisera den goda Naturen mot den onda Kulturen med inrullande grävskopar. Jag betraktade alltså sex mellan två, unga friska troll som nåt naturligt.

'And what is the use of a book,' thought Alice, 'without pictures or conversations?'
Lewis Carroll

71 Senaste redigerad av Stef Gaines (2008-12-31 19:07:49)

Wakuran skrev:
Wakuran skrev:

Förresten...

Vad betyder DLF?

Deliciously Flat Chest, ska det nog vara. Felstavat av mig, tack för påpekan smile
http://img120.imageshack.us/img120/3006/5286292rd1.gif

I övrigt anser jag att allt arbete mot ett enat seriesverige bör förstöras.
Segerkrönt i förväg - jag bloggar och serieklottrar om saker jag ser/läser, och annat smått och gott från mitt fantastiska liv.

Stef Gaines skrev:
Wakuran skrev:
Wakuran skrev:

Förresten...

Vad betyder DLF?

Deliciously Flat Chest, ska det nog vara. Felstavat av mig, tack för påpekan smile

Tack gud för dej.
När jag växte upp, där jag växte upp, fick vi lära oss att kvinnor inte visste vad sex var, och om dom nu visste det, så gillade dom det inte, och hur som helst så gav det enkel biljett till helvetet, och alla män var våldtäktsmän i vilket fall.

longshot skrev:
Stef Gaines skrev:
Wakuran skrev:

Vad betyder DLF?

Tack gud för dej.
När jag växte upp, där jag växte upp, fick vi lära oss att kvinnor inte visste vad sex var, och om dom nu visste det, så gillade dom det inte, och hur som helst så gav det enkel biljett till helvetet, och alla män var våldtäktsmän i vilket fall.

Det är hennes tid nu, vinden har vänt! (...eller nåt...)

Mangus: Det var bara jag som läste Mikkes inlägg fel om att han förväntar sig att bland annat sex ska förekomma i serier för vuxna. Sen vet jag inte om du menar att du förväntar dig det i alla berättelser för vuxna.... ;-P

Det vore iofs ett smidigt sätt att fatta om en serie är för vuxna eller inte för journalisterna där ute, "Okey, inget sex i den här serien, alltså är det för barn."

Mina åsikter här speglar Svenska Kyrkans åsikter som jag är medlem i sedan födsel.

Mikael Sol skrev:

Mangus: Det var bara jag som läste Mikkes inlägg fel om att han förväntar sig att bland annat sex ska förekomma i serier för vuxna. Sen vet jag inte om du menar att du förväntar dig det i alla berättelser för vuxna.... ;-P.

NÄE! Jag hoppas verkligen att slippa det ibland... Fast det där engelska priset, som jag tyvärr glömt namnet på, "Bad sex award" eller nåt, gör ju att det verkar kul för det mesta.

Mikael Sol skrev:

Det vore iofs ett smidigt sätt att fatta om en serie är för vuxna eller inte för journalisterna där ute, "Okey, inget sex i den här serien, alltså är det för barn."

Det vete sjutton om du inte har rätt. När dom angrep Tintin senast var det ju för att serien skulle göra barn till rasister.

Lewis Carroll