Tråd: Alla kan teckna, eller nåt.

longshot skrev:

Grattis då, snorunge. Själv är man gammal gubbe, å snart död. *avundsjuk*

I gengäld kan du ju teckna. tongue

Sv: Alla kan teckna, eller nåt.

David kan väl teckna?

Mina åsikter här speglar Svenska Kyrkans åsikter som jag är medlem i sedan födsel.

Mikael Sol skrev:

David kan väl teckna?

Alla kan teckna!

Insekt-polisen
Som vanligt är det inte killen på bilden som skrivit inlägget.

Det är jäkligt sant. Det brukar jag skriva till alla som skickar serier till mig!

Mina åsikter här speglar Svenska Kyrkans åsikter som jag är medlem i sedan födsel.

Alla kan teckna. Alla kan skriva. Konstnärerna är de som kommer närmast att säga precis det de avsåg att säga innan de faktiskt sa det - det är ingen teknisk fråga.

Alla borde iaf kunna LÄRA sig att teckna hyfsat, men det finns ju vissa som är rätt dåliga på att teckna, där det är svårt eller näst intill omöjligt att begripa vad de har försökt åstadkomma.

...men vi går OT...

Ethno-postmodernism in an Albert Speer pattern dominates.

longshot skrev:

Alla kan teckna. Alla kan skriva. Konstnärerna är de som kommer närmast att säga precis det de avsåg att säga innan de faktiskt sa det - det är ingen teknisk fråga.

Man behöver tydligen inte Kalle Ankas fötter för att åstadkomma plattityder.

'And what is the use of a book,' thought Alice, 'without pictures or conversations?'
Lewis Carroll

Man gör så gott man kan.. i det här fallet sent på natten med förkylning, så den intellektuella nivån låg väl parallellt.. :-/

longshot skrev:

Man gör så gott man kan.. i det här fallet sent på natten med förkylning, så den intellektuella nivån låg väl parallellt.. :-/

Nåja... Ute i stora världen, DN:s kultursidor och så, har sagts minst lika nebulösa saker om konst. Fast på detta forum har vi ju satt ribban betydligt högre.

'And what is the use of a book,' thought Alice, 'without pictures or conversations?'
Lewis Carroll

Magnus K skrev:
longshot skrev:

Nåja... Ute i stora världen, DN:s kultursidor och så, har sagts minst lika nebulösa saker om konst. Fast på detta forum har vi ju satt ribban betydligt högre.

Som vadå? att konst är ett hantverk?

/ Jonas

Det finns två sorters vansinne, det ena och det andra... ... yikes big_smile

"Ribba" höhö

"Vi sticker ut som pattar och höjer nivån" för att citera en gammal svensk raplåt...

<Admin> Apropå "nivå" kan påpekas att detta inte är Snacket. </Admin>

Isegrim skrev:
Magnus K skrev:

Som vadå? att konst är ett hantverk?

Just det. Istället för att se serierna som ett exempel på en sönderfallande verklighetsuppfattning. Eller nåt annat postmodernistiskt tugg.

Lewis Carroll

Bryter ut till ny tråd.

/Mod

En som kunde teckna var ju Slas!

Jag vill inte vara plattitydisk, men jag anser att en lyckad teckning är om jag plitat ner det jag avsåg att plita ner, realistisk stil eller ej.
Så om "Kalle" skapat en för mej helt obegriplig teckning, men som han själv anser är exakt vad han såg inom sej, så är jag av den läggningen att jag ger honom "benefit of the doubt" där.
Idealet är ju förstås om han dessutom lyckas förmedla vad han såg inom sej, och dess innebörd, till undertecknad, även om jag inte exakt fattar det.

Jag tycker tillexempel att Pirinen är en oerhört lysande tecknare.

Som konstnär så behöver man inte vara bra på att kommunicera genom teckning, men som illustratör/tecknare så är det en fördel.
Om man sen mer ritar som hobby, vilket jag gör, så är det bara viktigt om man själv tycker att det är kul att hålla på.

http://www.explosm.net/comics/1468/

/ Jonas

Det finns två sorters vansinne, det ena och det andra... ... yikes big_smile

Ja det är ju roligt att rita.

A whop bop-a-lu a whop bam boom

Wakuran skrev:

Alla borde iaf kunna LÄRA sig att teckna hyfsat, men det finns ju vissa som är rätt dåliga på att teckna, där det är svårt eller näst intill omöjligt att begripa vad de har försökt åstadkomma.

Och sen finns ju vissa som är rätt dåliga på att teckna, där det är svårt eller näst intill omöjligt för dem att begripa hur det egentligen borde se ut, och som därmed fastnar. Om de sedan är bra på bildmanus eller berättelser kan de ibland få till något ändå.

I övrigt anser jag att allt arbete mot ett enat seriesverige bör förstöras.
Segerkrönt i förväg - jag bloggar och serieklottrar om saker jag ser/läser, och annat smått och gott från mitt fantastiska liv.

Stef Gaines skrev:
Wakuran skrev:

Och sen finns ju vissa som är rätt dåliga på att teckna, där det är svårt eller näst intill omöjligt för dem att begripa hur det egentligen borde se ut, och som därmed fastnar. Om de sedan är bra på bildmanus eller berättelser kan de ibland få till något ändå.

Typ problem med komposition och sånt?

Själv är jag för lat och slarvig, egentligen. Det är inte heller bra.

Jag är skitdålig på att rita cirklar på frihand. Det är tur att det finns cirkelmallar och passare.

"När jag var sex år, såg jag en gång en underbar bild i en bok som handlade om urskogen. den hette "Sanna berättelser" och bilden föreställde en boaorm i färd med att sluka ett vilddjur. I boken stod det: "Boaormarna slukar sitt byte helt och tuggar det inte. Sedan kan de inte längre röra sig utan sover ett halvår i sträck, medan de smälter maten."
Jag funderade mycket över allt spännande som hände i djungeln och lyckades själv med en färgkrita göra min första teckning. jag visade mitt mästerverk för de stora och frågade, om de blev rädda för min teckning. -En hatt är väl inget att vara rätt för, svarade de.
Min teckning föreställde inte en hatt. Den föreställde en boaorm, som höll på att smälta en elefant. Då ritade jag boaormen som den såg ut invändigt, så att de stora skulle förstå vad det var. Man måste förklara allting för dem.
De stora tyckte, att jag skulle sluta med mina teckningar av boaormar utanpå och inuti och hellre intressera mig för geografi, historia, räkning och grammatik. Så kom det sig, att jag vid sex års ålder avstod från en strålande framtid som målare."

Ur världens (förmodligen) bästa barnbok för vuxna.

Aaahh, "Lille Prinsen" av Antoine Saint-Exupery (stavas så på ett ungefär).

Nu verkar jag väldigt beläst och bildad, men det där är faktiskt det enda från boken jag kommer ihåg. Ska försöka läsa om den under 2009.