Tråd: Tintin - Stafettserien (endast Era Kommentarer Om Serien)

Björn Wahlberg skrev:
Isegrim skrev:
aakeforsmark skrev:

En stafettserie är ingen dum idé. Det vore faktiskt en kul grej.

Kul idé Åke. MMen om ni vill så startar jag en ny tråd och rafsar ihop första sidan. Okej?

Det ser jag fram emot, Isegrim!

Regler:

Det finns inga regler. Men om det fanns så skulle det väl vara att man får rita enskilda rutor, strippar, sidor och uppslag. Man får fortsätta på föregående eller introducera en paralellhandling. Man får introducera nya karaktärer även om de inte hör till tintinspektrat. Ha kul!

The Game is a Foot!

(förstasidan i nästföljande post kommer strax)

/ Jonas

Det finns två sorters vansinne, det ena och det andra... ... yikes big_smile

Sv: Tintin - Stafettserien (endast Era Kommentarer Om Serien)

givetvis är det fritt fram att ändra texten i min föstasida...

/ Jonas

Hmmm, några tankar...

1. Det kan nog bli rörigt om texten ska ändras i efterhand. Man kan nog alltid finna långsökta metoder att ändra på manuset efterhand.

2. Det kanske är bra om man lägger in en anmälan först, och efter det har (typ) 24 timmar på sig att lägga in en bild eller sida, så att det inte blir så rörigt om två fortsätter samtidigt.

3. Nu är det här ju bara en hobbygrej, men jag vet inte om det kan bli problem om man använder copyrightade karaktärer för ett sånt här projekt på en offentlig organisation. Casterman verkar vara rätt hårda med sånt.

Ethno-postmodernism in an Albert Speer pattern dominates.

Wakuran skrev:

Hmmm, några tankar...

1. Det kan nog bli rörigt om texten ska ändras i efterhand. Man kan nog alltid finna långsökta metoder att ändra på manuset efterhand.

Jo, det är det. Men jag tänkte att jag kan hålla det hela öppet nu i början.

]2. Det kanske är bra om man lägger in en anmälan först, och efter det har (typ) 24 timmar på sig att lägga in en bild eller sida, så att det inte blir så rörigt om två fortsätter samtidigt.

Tänkte på det, men skrev inget om det. Men det kan ju få vara en regel.

3. Nu är det här ju bara en hobbygrej, men jag vet inte om det kan bli problem om man använder copyrightade karaktärer för ett sånt här projekt på en offentlig organisation. Casterman verkar vara rätt hårda med sånt.

Den här sista är mest intressant. Just för att det är en upphovsrättsfråga. Men vi har rätt att avbilda Tintin som en del av konstnärlig verksamhet. Det som är knepigare är dock att Tintin även är ett varumärke...

/ Jonas

Det är inga problem att använda Tintin eller andar seriefigurer i sådana här sammanhang.

Tror inte 24-timmarsregel är nödvändig. Det saktar bara ner det hela, tror jag.
Så många kommer inte att nappa och så snabbt går det inte att teckna. Och skulle två krocka kan man säkert lägga till någon sida i efterhand som gör att båda händelserna kan fungera logiskt i följd ändå. Förutsatt, naturligtvis, att ingen tar livet av någon av huvudpersonerna.... (DET vore kanske en lämplig regel?)

7 Senaste redigerad av Isegrim (2008-10-28 13:29:38)

LB skrev:

Så många kommer inte att nappa och så snabbt går det inte att teckna.

Man kan säga att det inte är en regel, men rekomenderat att signalera att man vill teckna något och att om någon signalerat att man ger denne chans att göra något.

Och skulle två krocka kan man säkert lägga till någon sida i efterhand som gör att båda händelserna kan fungera logiskt i följd ändå. Förutsatt, naturligtvis, att ingen tar livet av någon av huvudpersonerna.... (DET vore kanske en lämplig regel?)

Men då kan man alltid ta till det gamla Bobbytricket: ..men det var bara en dröm.

/ Jonas

Skitsmart! Kan inte någon teckna det manusfragmentet med en gång?
Både Tintin och Haddock brukar ju vakna upp ur surrealistiska Dali-drömmar i vilka de åtminstone nästan blivit dödade... så det skulle inte avvika från Hergés intentioner heller!

LB skrev:

Skitsmart! Kan inte någon teckna det manusfragmentet med en gång?
Både Tintin och Haddock brukar ju vakna upp ur surrealistiska Dali-drömmar i vilka de åtminstone nästan blivit dödade... så det skulle inte avvika från Hergés intentioner heller!

Skulle vara kul, men varför inte göra det du? Själv känner jag att jag borde invänta andra först.

/ Jonas

10

Har ingen scanner. Gäller nog ganska många lite äldre tecknare. Kanske skulle du lägga en brevlådeadress här? Det finns säkert många som skulle vilja bidra men som inte kan lägga upp bilder på nätet (av olika anledningar)...

11 Senaste redigerad av Isegrim (2008-11-27 14:20:37)

LB skrev:

Har ingen scanner. Gäller nog ganska många lite äldre tecknare. Kanske skulle du lägga en brevlådeadress här? Det finns säkert många som skulle vilja bidra men som inte kan lägga upp bilder på nätet (av olika anledningar)...

..ok, en vanlig brevlåde address alltså, för vanliga brev yikes smile .
Javisst kan jag det. Skicka brev hem till mig, men utan returgaranti (om man inte bifogat svarskuvert).

/ Jonas

Jag är absolut på men jag är på resande fot den närmaste tiden (Laisvall och Göteborg) så jag passar tills vidare.

--------------------------------
        Gamle Gråskägg
        Hemsida -> http://www.forsmarx.se
        Blogg     -> http://forsmark-stralandetider.blogspot.com

aakeforsmark skrev:

Jag är absolut på men jag är på resande fot den närmaste tiden (Laisvall och Göteborg) så jag passar tills vidare.

Du hinner nog. Vi får se om vi får sprutt på den här, för jag hade inte tänkt teckna allt själv ...

/ Jonas

Jag vet precis vad jag ska göra! Den kommer att gå att pussla in nästan var som helst.

Tuggbuss Wallin

- Use the Batfish Robin!

Det här kan bli hur intressant som helst! Blir det riktigt bra publicerar jag gärna resultatet i Generation Tintins årsbok TINTINIANA 2009.

Men då får det inte förekomma någon Tintin på dekis, erotik, etc. Av strikta belgiska upphovsrättskäl.

Generation Tintin  http://www.generationtintin.se
Tintin - en hjälte med hjärta och hjärna  http://www.asterion.se/tintin

Björn Wahlberg skrev:

Det här kan bli hur intressant som helst! Blir det riktigt bra publicerar jag gärna resultatet i Generation Tintins årsbok TINTINIANA 2009.

Men då får det inte förekomma någon Tintin på dekis, erotik, etc. Av strikta belgiska upphovsrättskäl.

Kul! Men vad gäller innehållet så får vi ser hur det går.

/ Jonas

I och med att det här forumet helst ska vara barnvänligt tycker jag att om någon prompt vill göra sexserier eller grova våldsserier med Tintin bör personen i fråga i så fall hellre fundera på att lägga upp dem någon annanstans. Det vore hänsynsfullt. (Inte för att det hittills finns några indikationer på att någon har sådana ambitioner, förstås.)

Vi kan väl följa comics code? Svart blod smile

Jo, i alla fall, så här är det: Som moderator så kommer jag dela upp den här tråden i två trådar. En som bara själva serierna får postas i och så en för kommentarer om tråden med serierna i. Jag gör detta för att det blir mer praktiskt att läsa serien. Detta förfarande är beprövat på flera andra forum och fungerar väl.
Just nu är jag dock för överarbetad, men räknar med att ha tid att fixa detta imorgon kväll.

Starta alltså ingen ny tråd om detta undertiden, utan posta så länge serierna och kommentarerna i den här tråden om ni verkligen känner att det kliar i fingrarna, men avvakta helst, så det inte blir för bökigt för mig att fixa till allt i efterhand...

Eder vänlige moderator.

Mina åsikter här speglar Svenska Kyrkans åsikter som jag är medlem i sedan födsel.

Isegrim skrev:
LB skrev:

Så många kommer inte att nappa och så snabbt går det inte att teckna.

Man kan säga att det inte är en regel, men rekomenderat att signalera att man vill teckna något och att om någon signalerat att man ger denne chans att göra något.

Och skulle två krocka kan man säkert lägga till någon sida i efterhand som gör att båda händelserna kan fungera logiskt i följd ändå. Förutsatt, naturligtvis, att ingen tar livet av någon av huvudpersonerna.... (DET vore kanske en lämplig regel?)

Men då kan man alltid ta till det gamla Bobbytricket: ..men det var bara en dröm.

Hmmm, tidsangivelsen kan ju ändras, och man kanske inte behöver ha det som en absolut regel, men det skulle kunna vara en poäng med litet struktur, även om man kanske inte ska behöva bli färdig på 24 timmar, utan bara hinna med en skiss eller skrivet synopsis...

Kan man inte göra en lista dit man får anmäla sig, då vet man alltid vem som står på tur.

Tuggbuss Wallin

- Use the Batfish Robin!

jimmy skrev:

Kan man inte göra en lista dit man får anmäla sig, då vet man alltid vem som står på tur.

Så, typ att man får en plats på listan, och sen får försöka anpassa sig till hur serien har utvecklats?...

Hahaha! big_smile http://impro.koalas.dk/
Just sayin'.

Har tyvärr inte tid öht. Men om jag hade det skulle det blivit drama, skuggor, ängst och seXx0rz. Kanske.

Kort, lockig, högljudd.

Stilla din hunger! Medley; Retroaktivität har kommit i nytryck!
Läs mer, så är ni snart med på noterna.

Låter bra! (med lista alltså)

Så vem vill vara näste person på listan?

Listan ser ut så här just nu...

Jag/Isegrim ... avklarat
Daniel Yvede ..avklarat
NN ...  väntar på bidrag
YY ...  väntar på bidrag

/ Jonas

jimmy skrev:

Då kanske du vill stå på tur föresten?

/ Jonas

Jag väntar med spänning...

..är det någon som jobbar på en idé?

Själv har jag inga krav på story eller karaktärer, låt tintin möte era egna figurer vetja! Eller låt era figurer vara i förgrunden i en paralellstory och tintin i bakgrunden som en bifigur...

/ Jonas