Tråd: Att ge ut fanzinen

Finns det nån bra tips på var man kan lämna in ens seriefanzin på? Jag kan förstå mindre seriebutiker som Steffars Serier och liknande, men finns det andra alternativ?

Sv: Att ge ut fanzinen

Dit Pennan Når är en förening som man kan sälja in sina fanzin till så säljer de dem på diverse konvent och seriemässor.

Det lättaste när det gäller butiker är att gå in och fråga. Jag har fått sälja/hört att det går i följande.
Stockholm: StaffarsSerier, Alvglans, ScienceFictionBokhandeln
Halmstad: Backlist
Göteborg: Dolores, ScienceFictionBokhandeln
Malmö: Björns Seriebod, ScienceFictionBokhandeln

Som sagt, gå in och fråga. Om du t.ex. är stammis på Akademibokhandeln, eller om ditt fanzins tema stämmer överens med något icke-serie-butik kan det också gå. Sedan finns det ju diverse seriedistribitörer och andra sätt att sprida sig om du vill nå ut till riktigt många. Och en annan gammal grej är att lämna info någonstans(hemsida etc) låta folk maila och sköta affären via posten.

Lycka till!

p.s. Per? d.s.

I övrigt anser jag att allt arbete mot ett enat seriesverige bör förstöras.
Segerkrönt i förväg - jag bloggar och serieklottrar om saker jag ser/läser, och annat smått och gott från mitt fantastiska liv.

okej, skulle bara kolla, tack för tipsen ^^

Stef Gaines skrev:

I Göteborg finns ju framförallt Seriehörnan som är bäst i stan på svenska serier. De skyltar dessutom fansinen exemplariskt!

Nickan skrev:
Stef Gaines skrev:

I Göteborg finns ju framförallt Seriehörnan som är bäst i stan på svenska serier. De skyltar dessutom fansinen exemplariskt!

Shysst! Tack för tipset! big_smile

Segerkrönt i förväg - jag bloggar och serieklottrar om saker jag ser/läser, och annat smått och gott från mitt fantastiska liv.

INTERNET

Rene Engström skrev:

INTERNET

Du ger dig inte i första taget va? ;-)

Tuggbuss Wallin

- Use the Batfish Robin!

Let's see. I can hand out poorly xeroxed fanzines to comic shops (dead as fuck business) and reach maybe a couple hundred readers (if you're lucky) and make little to no money out of it. OR I can put it online and reach out to thousands that might buy related merchandise and ad spots.

Rene Engström skrev:

Let's see. I can hand out poorly xeroxed fanzines to comic shops (dead as fuck business) and reach maybe a couple hundred readers (if you're lucky) and make little to no money out of it. OR I can put it online and reach out to thousands that might buy related merchandise and ad spots.

Du har verkligen missat detta underbara med att bläddra i en tidning? För att inte tala om att se ens alster i tryck, men man kanske blir blasé efter ett tag wink

För att inte nämna att lyssna på musik i CD-format!

Mina åsikter här speglar Svenska Kyrkans åsikter som jag är medlem i sedan födsel.

Vinyyyyl, säger man (och gärna med lydingö-y)...

Ethno-postmodernism in an Albert Speer pattern dominates.

Idag är visserligen många fanzine tryckta rätt fint, men internet är ett bra alternativ om man vill nå fler än 25-50 personer, eller vad nu standardupplagan på ett fanzine ligger på. Sen kan man så klart göra både ett pappersfanzine och ett webbzine av samma serie om man så vill.

Mina åsikter här speglar Svenska Kyrkans åsikter som jag är medlem i sedan födsel.

Mikael Sol skrev:

Sen kan man så klart göra både ett pappersfanzine och ett webbzine av samma serie om man så vill.

Right on!

There are two kinds of people, people who believe in stuff like fairies, gods and Santa... And people who don't!
http://biffzongo.blogspot.com/    http://dagbokinewyork.blogspot.com/    http://www.frankrules.nu/

The Ghost of Frank skrev:
Mikael Sol skrev:

Sen kan man så klart göra både ett pappersfanzine och ett webbzine av samma serie om man så vill.

Right on!

True that.
Dock föredrar jag själv att läsa serier på papper framför dataskärmen. Vilket är den enda anledningen till att jag inte följer fler än två webbserier. Då är det shysst med babian papper, Anders Loves Maria: Sex and the suburbs, och Bestseller. smile

Före internet så sålde jag mina ryktesvägen och genom att få in adressen i diverse tidningar. Då jag hade tidningen DEEP PURPLE MAGAZINE (1978-1982) så nådde jag ut till folk via notiser i tidningar som Poster och Serie Magasinet (och någon kvällstidning, vill jag minnas). Jag sålde 100 till 200 ex av de 32 nummer som gjordes då det begav sig.

1991 startade jag upp DEEP PURPLE FOREVER och den gick ut med 32 nummer fram till 2003. Under den tiden spred jag budskapet med reklamlappar på konserter och senare via internet. Dessa tidningar trycktes i 400 ex vardera och över hälften är slut idag. Ett ex av nr 1 såldes på auktion för 600 spänn, det är ju lite kul.

2000 startade jag upp LUCY IN THE SKY, en klubb/tidskrift för vänner av Lucy Lawless och tv-serien Xena, och fem nummer av medlemstidningen gick ut fram till 2003. Den här gången kom intresset via den hemsida vi körde då (borta idag) men riksmedia visade stort intresse också. Grejen omnämndes i kvällspressen, i tv-bilagor, i Metro etc. Dessa tidningar trycktes också i 400 ex och drygt hälften av dem är väl borta idag.

Min nuvarande grej, SLICE, backar jag upp via hemsidan Kultportalen (där alla fanzines ligger) genom att ha previews av artiklar liggande där, samt att ha en levande nyhetssida om kultgrejer igång (SLICE NEWS). SLICE har inte gått lika bra som DPF och LITS och det kan bero på just det här fenomenet att folk ofta vill ha allting gratis idag. Men jag klagar inte. Jag tutar på med mitt och det viktigaste för mig är i vilket fall som helst att kunna få utlopp för kreativiteten.

Har haft någon annons införd i tidningen Codex då den fanns, som jag fick in i utbyte mot artiklar som jag gav dem då det begav sig (Xena, krigsserier, Nightwish). Detsamma gjorde jag med DPF mot grejer jag hade inne i Bright Eyes/Sweden Rock Magazine. För SLICE så har jag bytt annonser med kulttidningen Eskapix och ser just nu fram emot att kunna göra det med Kiss Army och deras tidning Destroyer nästa år (då jag kör Kiss i en tidning). Så det här med utbytesannonsering är ingen dålig idé. Jag är öppen för förslag.

MySpace tycker jag att fler borde använda. Min sida för SLICE ligger uppe här...

http://www.myspace.com/michaeleriksson

Många författare och många tidningar har MySpace sidor. För att inte tala om skribenter och fotografer. Jag kan inte se varför fanzines inte skulle kunna nå ut mer via detta medium? Jag tycker att man borde se mer av det, men...

Vi har just testat en ny grej vad det gäller SLICE, en liten promotionfilm på 90 sekunder som vi lagt upp på YouTube. Om nån vill kika så ligger den för närvarande här...

http://www.youtube.com/watch?v=wmwJm-06tGg

Sedan LITS-tiden så har diverse cartoons och serier gått ut via mina tidningar. Här ligger Kultportalen,

http://hem.bredband.net/b149976/

Håller för övrigt med om att man ska kunna hålla i en tidning. Det ska vara i tryck. Annars är det banne mig en hemsida.

Micke

Att skapa är att leva.