Tråd: Rättelser till boken »Alla serier i Sverige 1907–2007«

I denna tråd kan du lägga in rättelser till de eventuella fel du hittar i den nyutkomna boken
»Seriesams Guide 2008 Alla serier i Sverige 1907–2007«

Om felrättningen gäller en titel som saknas måste följande information ges för att den ska kunna läggas till: publikationens titel, tryckår, ev tecknare, antal sidor, förlag, s/v eller färg, inbunden eller ej. Ev storlek om den skiljer sig från »vanligt serieformat«.

http://www.seriesam.com/images/svensk_seriehistoria.jpg
Seriesams Guide, här tillsammans med Svensk Seriehistoria – första boken

Bli medlem i Seriefrämjandet!
Vill du veta mer?

KLICKA HÄR!

2 Senaste redigerad av €rik s (2008-10-01 15:03:03)

Sv: Rättelser till boken »Alla serier i Sverige 1907–2007«

"FF med Bert" utkom med 6, och inte 12, nummer 1999. 2000 kom det också ut 6 nummer, och inte 3 som det står i katalogen.
Titeln var under 2000 (åtminstone på nr 3 och 4) endast "Bert".

Tack, jag ändrar.

Nu när jag tittar på tradera så finns 2002 nr 2 till salu. Kom det alltså ut 6 nummer 2001, eller 3? Hur många kom ut 2002, någon som vet?

Tyvärr vet jag inte mer om "FF med Bert" än jag skrev.

En annan sak jag hittade:
"Kronblom gör så gott han kan" är en bilaga till 91:an nr 15/1987, och det bör väl nämnas, om den överhuvudtaget ska listas som egen titel.

5 Senaste redigerad av €rik s (2008-10-01 16:42:09)

Och så skulle jag vilja korrigera mig själv också.
Jag har tidigare gett dig uppgiften att "Berts Dassbok" innehåller ca 70% serier. Jag har nu räknat närmare (förut bara sade jag efter vad jag kom ihåg) och kommit fram till att det bara är 21 av 48 sidor som är seriesidor (iaf i nr 1, 3 och 4. 2:an har jag tyvärr inte).
Jag ber om ursäkt att jag gett dig fel uppgifter.

"Kalle Anka & C:o Göteborgs kex specialtidning" utkom med åtminstone 15 nummer, och inte 12 som det står i katalogen.

"Klassiska relationer" ("Nya sidor av Lilla Fridolf och Selma") innehåller 96 sidor, varav endast 36 är seriedito. Med tanke på regeln om att 50% av innehållet ska vara serier så hör den väl hemma i "I gränslandet", där den inte är placerad nu.

Tack för info, jag uppdaterar.

När det gäller att lägga till titlar som "Göteborgs kex specialtidning 13-15" så behöver jag få inscannade omslag, så att man inte lägger in något felaktigt som blir svårt att få bort senare. De kan mailas in via www.seriesam.com.

Bamses Bästa 1997 är inte ett seriealbum utan en tidning med samma namn som de gamla albumen.
Den fanns med som bilaga i BAMSE 1/98. (Och följaktligen bör alltså årtalet ändras.)

Hela posten "Bamses bästa, Seriealbum, 2005:1-12"  ska strykas. Existerar inte.

Bamse 2/93 finns dessutom i två varianter. Tidningen fick fel baksida och tidningen fick tryckas om.
Men förlaget hann få förhandsexemplar av feltrycket som delades ut bland anställda och frilansar.

Finns dessutom en rad udda Bamsepublikationer för till exempel Fritidsresor etc.
Kan lista dessa vid ett senare tillfälle.

Vad händer med rättelserna sen ? Kommer det en reviderad upplaga?

/ Jonas

Det finns två sorters vansinne, det ena och det andra... ... yikes big_smile

Isegrim skrev:

Vad händer med rättelserna sen ? Kommer det en reviderad upplaga?

Jag antar det. Blev annars reprimander tidigare när man skrev in annat än rättningar i tråden...

Ethno-postmodernism in an Albert Speer pattern dominates.

Jag har kollat igenom boken som hastigast och kan tyvärr konstatera att ett flertal utgåvor saknas eller är ofullständiga... Känns som att det hade behövts mer research innan den trycktes, tyvärr. Hörde nåt rykte om att en ny upplaga av Seriekatalogen lär vara på G, så den kanske kan rätta till Seriesams guide...

Några funna fel:
*"Nalle Puh Magasinet" och "Mina Djurvänner" påbörjade mycket riktigt sin respektive utgivningen 2000, men båda publiceras allt jämt.
*"Ankbok" innehåller inga serier, utan enbart rutor ur serier av Barks; torde sålunda stå under "I gränslandet"
*"Min första serie", saknas. Det en Disneytidning med icke färglagda serier, avsedd att användas som målarbok. Den började ges ut 2003, men jag vet inte med hur många nummer den utkomm.
*"Prinsessan Julalbum" finns med, dock saknas huvudtidningen "Prinsessan", som utkommer sedan 2000 - verkar väldigt märkligt?
*"WITCH Sagan" fortsatte sin utgivning åtminstone till 2006, med minst 12 utgåvor totalt.
*"Små serier - serier för de allra minsta", saknas helt. Titeln utkom 2004-2006 med ett flertal Disney- och Bamse-utgåvor.
*"Bamses äventyr", utkommen sedan 2006 varannan månad, saknas helt; #17 är ute nu.

Det får räcka för mitt första inlägg - fler kommer wink

Är det serier i "Små serier"? Jag trodde det var mer bilderböcker, eller iaf gränslandsgrejer...

Alla rättningar läggs in vid månatliga uppdateringar av webb-guiden. Den rättade guiden blir sedan underlag för en ny tryckt guide, som kommer när tillräckligt många priser har ändrats för att den ska vara intressant att trycka. Det kostar dock ändå en slant.

Det finns massor av fel kring publikationer efter 2000. Det är naturligt. Bara titlar som samlas blir genomgångna av samlare. BERT 2002 har aldrig någon nämnt. Serieutgivningen är dessutom extremt diversifierad numera. Men det gör det bara extra spännande att åstadkomma en korrekt och fullständig guide.

Åter till topic.

15 Senaste redigerad av €rik s (2008-10-03 17:51:21)

"Staffans stollar" (i gränslandet) har utkommit betydligt fler år än 1968. Jag har själv sett många olika böcker från 60-, 70- och 80-talen.
På tradera finns ett gäng t.ex.:
http://www.tradera.com/search/result.as … =0&y=0

€rik s skrev:

"Staffans stollar" (i gränslandet) har utkommit betydligt fler år än 1968. Jag har själv sett många olika böcker från 60-, 70- och 80-talen.
På tradera finns ett gäng t.ex.:
http://www.tradera.com/search/result.as … =0&y=0

Använder ni er inte av Libris? De svenska universitetsbibliotekens gemensamma databas. Finns på nätet
Där anges
Staffans stollar : en årskrönika i bild / Staffan Lindén
ISSN 0347-3260
Stockholm : Lindblad, 1957-1988

'And what is the use of a book,' thought Alice, 'without pictures or conversations?'
Lewis Carroll

Tack, jag uppdaterar. Jag köpte precis Staffans Stollar 1957 första årgången i nyskick på bokborsen.se för 20 kr. Inte någon större samlartitel tydligen. Därav luckorna i guiden.

Om det finns någon samlare av humorböcker så vore det roligt om han gick igenom hela "I gränslandet"-kapitlet, som är helt nytt och har många luckor. Jag gissar att även seriewikin kan behöva uppdateras i detta ämne.

Vore inte en rättelse på sin plats när det gäller bokens titel? Jag har visserligen inte sett boken, men jag får det bestämda intrycket att den förtecknar alla serietidningar i Sverige - inte alla serier. Skillnaden är avsevärd. En förteckning över alla serier som publicerats i Sverige i alla medier skulle förstås vara rolig att ha, men jag misstänker att vi aldrig får se den, i alla fall inte komplett.

Göran Ribe skrev:

Vore inte en rättelse på sin plats när det gäller bokens titel? Jag har visserligen inte sett boken, men jag får det bestämda intrycket att den förtecknar alla serietidningar i Sverige - inte alla serier. Skillnaden är avsevärd. En förteckning över alla serier som publicerats i Sverige i alla medier skulle förstås vara rolig att ha, men jag misstänker att vi aldrig får se den, i alla fall inte komplett.

Reagerade på samma sak.

/ Jonas

Det finns två sorters vansinne, det ena och det andra... ... yikes big_smile

Som i det mesta så har givetvis Göran Ribe helt rätt.
Och jag undrar tillsammans med Magnus - varför har inte mer info hämtats från KB? Där finns ju massvis med information så borde kunna användas till denna katalog.

Angående Tomas kommentar om Seriewikin så förstår jag inte riktigt vad den har här att göra - men i alla fall - så på Seriewikin så har vi främst med tecknade serier och har väldigt sällan skäl att ha med något som endast är kopplat till skämtteckningar.

Finns Urhunden-listorna tillgängliga på nätet eller någon hårddisk, förresten? Man skulle kunna skicka dem direkt till Thomas...

22 Senaste redigerad av mikke schirén (2008-10-05 14:45:33)

Den senaste årets urhundenlistor finns på nätet:
http://serieframjandet.se/urhunden

Aaahh, okej. Inga förnamn, och en del album verkar stå på två år(?), men den är ju bra att checka av med, annars...

24 Senaste redigerad av Thomas E (2008-10-05 15:19:49)

För att jag ska kunna uppdatera guiden med en titel så behövs:
albumets titel, tryckår, ev tecknare, antal sidor, förlag, s/v eller färg, inbunden eller ej. Ev storlek om den skiljer sig från "vanligt serieformat".

Thomas E skrev:

För att jag ska kunna uppdatera guiden med en titel så behövs:
albumets titel, tryckår, ev tecknare, antal sidor, förlag, s/v eller färg, inbunden eller ej. Ev storlek om den skiljer sig från "vanligt serieformat".

Det jobbet kan jag tyvärr inte fixa åt dig, utan det får andra och då själv göra, men jag kan däremot komma med info om saker som saknas då jag stöter på dem - och då borde det ju vara ganska lätta för dig att söka vidare efter information. Mycket av infon finns som sagt hos KB.