Sv: B&B 174 (1/08)

Sir-L skrev:
Ulfb skrev:

satsar på att se bra ut för att försöka dölja att innehållet blivit tunnare.

De försöker inte dölja någonting. Grejen var ju att den skulle bli tunnare för att den skulle komma ut i tid hädanefter, för man kunde inte få både en tjock tidning och en som kom i tid.

Jag pratade alltså inte om omfånget, utan om innehållet. Som andra också
konstaterat är det tunnare.
T ex en massa sidor med skisser som är ren utfyllnad.

Nya numret har jag inte hunnit studera så noga än. Det är bara att hoppas att
det är ett fall framåt jämfört med det förra.

Stef Gaines skrev:
Thomas Fels skrev:

Men... nu har jag fått senaste Bubblan. Endast fem fanzines recenseras. Av dessa har bara två fått med sina kontaktuppgifter. Jag vill ha tillbaka avigserierna å det rejälaste! Och en postadress till recensenten.

Vilka fanzin gällde det? (Jag befinner mig som vanligt på annan ort så mitt exemplar ligger i mitt föräldrahem)

Det är fem fanzines som Mikael Sol fått tag på på SPX08. Hitler Gråter, Seriefanzinet Entropi nr 1, Aurora, M.E.S och Månskenshistorier. Såg nu att det finns kontaktuppgift till tre av dem. Jag vill verkligen se bättring här. En omfattande recensionsavdelning av alla fanzines som kommit in. Och en postadress att skicka dem till.

Var ska man skicka sina fanzines för recension?

Thomas Fels

Ulfb skrev:
Sir-L skrev:
Ulfb skrev:

satsar på att se bra ut för att försöka dölja att innehållet blivit tunnare.

De försöker inte dölja någonting. Grejen var ju att den skulle bli tunnare för att den skulle komma ut i tid hädanefter, för man kunde inte få både en tjock tidning och en som kom i tid.

Jag pratade alltså inte om omfånget, utan om innehållet. Som andra också
konstaterat är det tunnare.
T ex en massa sidor med skisser som är ren utfyllnad.

Det var det jag menade också. Se diskussionsinläggen nedan som jag "saxat" ur nedanstående diskussionstråd:

http://forumet.serieframjandet.se/viewt … 51&p=1

Fredrik Strömberg skrev:

Många kommentarer. Kul!

Att det är mer vitt är fullt medvetet, just på grund av den kommentaren som Sol ger, dvs. att den gamla B&B var alldeles för mastig att ta sig in i för många. Den nya designen är avsedd att vara mer inbjudande, och göra det möjligt för oss att nå nya läsare. Nya Bild & Bubbla blir på 124 sidor, men att det blir fler sidor kommer inte i sig innebära mer jobb. Precis som jag skrev i en annan tråd för ett tag sedan är hela upplägget uttänkt för att vi skall kunna producera tidningen snabbare, och därmed hinna få ut den i tid. Och nej, den skall inte komma ut mer sällan. Det är fortfarande en kvartalstidiskrift. Men jag förstår om förtroendet för en sådan utsago inte är självklar, så vi tar det efterhand som nya nummer kommer ut.

Och hela planeringen för flytten till hemsidan är inte klar. Det finns två personer, som är vidtalade att arbeta med recensionerna, Hans Holm och David Haglund, och det finns ett antal personer som skriver nyheter. Men vi behöver mer hjälp, så vill ni som läser detta bidra, anmäl intresse till mig.

mikke schirén skrev:

124 sidor, då blir det en ganska rejäl minskning av mängden på innehållet (motsvarar väl cirka  60-70 sidor i gamla formatet), och då blir det ju också lättare att göra B&B, coh det känns väl rätt nu.

Fredrik Strömberg skrev:

Om jag inte missminner mig har just det varit den vanligaste kommentaren när bubblans försening diskuterats här, att vi borde dra ner på omfånget på tidningen. Vi har ju sakta men säkert ökat innehållet i tidningen i över tio år nu, så att säga att det absolut skall vara minst lika mycket text som det varit tidigare i den nya versionen känns ju inte speciellt relevant. Framför allt inte eftersom den stora mängden material varit en av anledningarna till förseningarna, men även eftersom en del av materialet nu alltså skall publiceras på nätet istället.

Fanzinrecensionerna kan ju, rent teoretiskt, flyttas över till webben de med för att få plats med allt, men då krävs det fler recensenter. Sol har antagligen alldeles för mycket att göra för att hinna recensera hela fanzin-Sverige i nuläget.

Ethno-postmodernism in an Albert Speer pattern dominates.

Det har gått att recensera en massa fanzines förut. Då går det säkert nu med.

Thomas Fels

Tycker nog att en del av föreningens uppgift är att uppmärksamma fanzinen, och...

...eftersom B&B främst är ett medlemsorgan, så bör det också verka för detta inom ramen för tidningen.
Men det hindrar i och för sig inte att delar av tidningen vandrar ut på webben.

/ Jonas

Det finns två sorters vansinne, det ena och det andra... ... yikes big_smile

Bild & Bubbla är inte ett medlemsorgan/medlemstidning utan en kulturtidskrift om serier, som ges ut av Seriefrämjandet.
I ett medlemskap i Seriefrämjandet ingår Bild & Bubbla.

Varför det endast fannns med fem fanzine i senaste numret vet jag inte.

Bli medlem i Seriefrämjandet!
Vill du veta mer?

KLICKA HÄR!

Agneta Hallin skrev:

Bild & Bubbla är inte ett medlemsorgan/medlemstidning utan en kulturtidskrift om serier, som ges ut av Seriefrämjandet.
I ett medlemskap i Seriefrämjandet ingår Bild & Bubbla.

Varför det endast fannns med fem fanzine i senaste numret vet jag inte.

Nä jag vet att det hävdas det hela tiden, men det bevisas inte. Ambitionen är god, men likväl ageras tidningen fortfarande som ett medlemsorgan i första hand. (även om det ryckt upp sig på sistonde med utgivning och så). Tidningen hanteras som om den är ett medlemsorgan/tidning just för att den ges ut i mån av tid och att den finansieras genom föreningen. (det är i och för sig bra att det finns en tidning som B&B, så det är inte det jag fiskade efter ... jag bara trollar/fiskar/flammar en åsikt)

/ Jonas

Det finns två sorters vansinne, det ena och det andra... ... yikes big_smile

Problemet med kontaktuppgifterna kommer sig av att folk inte skickar med några. Jag försöker googla och fråga runt så mycket som det går. Det är helt klart ett problem.

Mina åsikter här speglar Svenska Kyrkans åsikter som jag är medlem i sedan födsel.

Att folk skickat väldigt få fanzines kan ju bero på att man inte trott att BoB ska komma alls. Och sedan har det skickats in fanzines, men de har ändå inte recenserats. Det sporrar inte att skicka in några. Men sätt ut adressen ändå. Börja här.

Thomas Fels

På sidan 121 står vart man skickar såväl recensionsex som fanzine.
Allt sådant ska skickas direkt till Seriefrämjandet.

Bli medlem i Seriefrämjandet!
Vill du veta mer?

KLICKA HÄR!

Tack, då vet jag.

Thomas Fels