Tråd: B&B 174 (1/08)

Då så dök den upp i morse, nästan i utlovad tid, nya B&B. Håller på med att skriva en recension nu (det gick ganska snabbt att läsa den), och då slår det mig när jag bläddrar igenom tidningen att ingenstans så står det hur man blir medlem i SeF, inte heller vad det kostar att bli medlem (bara att uppgiften om att man ska kolla på serieframjandet.se om man är intresserad av att prenumerera), och att B&B ingår i medlemskapet - något som man verkligen borde tycka är viktig information i en tidning som B&B - något man borde tänka på till nästa nummer.

Sv: B&B 174 (1/08)

Givet något som borde framgå tydligare (även om jag fortfar att önska att prenumeration och medlemskap tydligare och lättare kan skiljas åt)

/ Jonas

Det finns två sorters vansinne, det ena och det andra... ... yikes big_smile

Uppgifter om prenumeration och medlemskap medföljer som reklamblad både i den inplastade prenumerantversionen och instoppad i den version som distribueras via handeln. Reklambladet kommer följa med varje nummer under överskådlig framtid vad jag hört, så infon finns där.

Ett medföljande blad försvinner lätt, och min misstanke är att många av de som kan tänkas bli medlemmar i framtiden läser B&B på biblioteket, och på bibblan så kommer ju inte reklambladet att finnas. Att man ger en sida per nummer till att förklara vad Seriefrämjandet är och varför man ska bli medlem är inte slöseri på resurser, vilket jag tycker att medföljande reklamblad är - de som redan är medlemmar behöver det inte, och på biblioteket kommer det inte att finnas (eller snabbt försvinna på de bibliotek som har kvar eventuella bilagor i tidningarna).

Sedan har ju fokuset förskjutits, på det medföljande kortet så det prenumeration på B&B det handlar om, och medlemskapet i SeF är liksom en bonus. Ingen förklaringar om vad SeF vill och vad som är målet med föreningen. Om man fortsätter på den banan blir det ännu svårare att förklara varför folk ska engagera sig.

Minst lika viktigt är att samma information framgår tydligt på SeF:s hemsida. Det är det länge sedan man lätt hittade hur man blir medlem där. I synnerhet för dem som tidigare inte känner till SeF vore det bra om info härom fanns direkt synlig när man kommer till webbplatsen. Något jag har efterlyst redan för flera år sedan.

Bli medlem i Seriefrämjandet!
Vill du veta mer?

KLICKA HÄR!

6 Senaste redigerad av mikke schirén (2008-08-08 22:29:20)

Ja, som jag sagt så många gånger förr så behövs en rejäl genomgång av vad som behöver lyftas fram på webben - och jag lägger gärna in en puff för att man ska bli medlem, men som jag har bett så många gånger så måste någon skriva de texter som behövs också. Och det skulle vara önskvärt om riks skulle tycka att det var värt några ören och faktiskt satsa resurser på webben - när man kan anställa folk till höger och vänster i olika projekt och inte anställa någon som ens skriver ens den minsta text för webben, eller hjälper till att utveckla den, då är det många frågetecken som uppstår.

Men nu var det inte webben det handlar om utan att man i föreningens tidning inte kan läsa en rad om hur eller varför man ska bli medlem, eller vad föreningen står för. Om B&B är föreningens ansikte utåt och föreningen är osynlig i tidningen - är inte SeF då ansiktslöst?

Det borde väl inte behövas så mycket utrymme för en presentation iofs, typ en eller en halv sida per nummer?

Ethno-postmodernism in an Albert Speer pattern dominates.

Wakuran skrev:

Det borde väl inte behövas så mycket utrymme för en presentation iofs, typ en eller en halv sida per nummer?

Det beror ju på hur viktigt man tycker det är att få medlemmar... minst ett par sidor om själva föreningen i varje nummer borde vara obligatoriskt.

mikke schirén skrev:

Och det skulle vara önskvärt om riks skulle tycka att det var värt några ören och faktiskt satsa resurser på webben - när man kan anställa folk till höger och vänster i olika projekt och inte anställa någon som ens skriver ens den minsta text för webben, eller hjälper till att utveckla den, då är det många frågetecken som uppstår.

Jag antar problemet är att bossen vet att du gör det gratis Mikke sad

There are two kinds of people, people who believe in stuff like fairies, gods and Santa... And people who don't!
http://biffzongo.blogspot.com/    http://dagbokinewyork.blogspot.com/    http://www.frankrules.nu/

Alldeles oavsett vad som står om Sef eller inte i blaskan, så måste jag säga att jag verkligen gillar layouten av den! Lättläst, behändig, snygg. Jag uppskattar verkligen att man slutat lägga bilder i 20% bakom brödtexten. Nu går det att läsa utan problem!

Sedan lär den väl sälja ganska bra med Rocky på framsidan och en serieintervju med Martin inuti. Det stör väl inte heller.

Och dessutom kom den ut under samma år som föregående nummer! Bara en sån sak!

Rosor till redaktionen!!!

- JS -

"In the future, we´ll all use sophisticated Bozo filters to prevent idiots from communicating with us."
- Scott Adams, The Dilbert Future

mikke schirén skrev:
Wakuran skrev:

Det beror ju på hur viktigt man tycker det är att få medlemmar... minst ett par sidor om själva föreningen i varje nummer borde vara obligatoriskt.

Det känns onödigt om det blir en stor mängd upprepningar (även om en enskild sidas värde i gamla kontra nya bubblan är ung. som en fransk-belgisk albumserie kontra en japansk fortsättningsserie). Däremot kan man ha  några sidor där man beskriver kortfattat om vad SeF har gjort sedan sist, typ.

P.S. Jag funderar på att slå ihop den här tråden med B&B-tråden, men då behöver jag lägga in litet citat för att det ska bli tydligare att följa diskussionen...

Wakuran skrev:

Jag funderar på att slå ihop den här tråden med B&B-tråden, men då behöver jag lägga in litet citat för att det ska bli tydligare att följa diskussionen...

Det känns onödigt. Ingen av diskussionerna verkar gå på tomgång, och om man måste gå in och mackla med inläggen för att det ska bli läsligt borde det vara en signal att en sammanslagning inte funkar.

13 Senaste redigerad av The Ghost of Frank (2008-08-12 08:15:17)

Wakuran skrev:

P.S. Jag funderar på att slå ihop den här tråden med B&B-tråden, men då behöver jag lägga in litet citat för att det ska bli tydligare att följa diskussionen...

För sent det skulle ha gjort för länge sedan isåfall.
Skulle bli oläsligt vid det här laget.

Känns även lite kul med två olika trådar.
En av redaktören, bossen, Mr Seriefrämjandet himself.

Och en av Mr sef-web, rebellen och idésprutan Mikke.

There are two kinds of people, people who believe in stuff like fairies, gods and Santa... And people who don't!
http://biffzongo.blogspot.com/    http://dagbokinewyork.blogspot.com/    http://www.frankrules.nu/

Johan Sundman skrev:

Alldeles oavsett vad som står om Sef eller inte i blaskan, så måste jag säga att jag verkligen gillar layouten av den! Lättläst, behändig, snygg.

Visst var den snygg, men tyvärr var den bara det senaste exemplet i raden på
tidningar som satsar på att se bra ut för att försöka dölja att innehållet blivit
tunnare.

Det är bara att konstatera att den gradvisa försämring av B&B som pågått sedan
länge nu tagit ytterligare ett rejält kliv.
För nu försvann flera av de intressantaste sakerna. Nyhetsspalten (som ju
hade kunnat bli mer aktuell nu när tidskriften kommer oftare) och en
omfattande recensionsspalt (istället ett fåtal utdragna recensioner).

Istället fick man en massa sidor bortslösade på skisser. Dessutom blir
det alltmer serier istf att handla om serier.
Rocky räddade detta nummer från att vara riktigt illa.

Det är bara att hoppas att det blir betydligt mer av läsvärda artiklar i
kommande nummer.

Det positivaste med nya B&B är att den kommer när den ska.

Ulfb skrev:

Visst var den snygg, men tyvärr var den bara det senaste exemplet i raden på
tidningar som satsar på att se bra ut för att försöka dölja att innehållet blivit
tunnare.
[...]
Det positivaste med nya B&B är att den kommer när den ska.

De försöker inte dölja någonting. Grejen var ju att den skulle bli tunnare för att den skulle komma ut i tid hädanefter, för man kunde inte få både en tjock tidning och en som kom i tid.

Sir-L skrev:

De försöker inte dölja någonting. Grejen var ju att den skulle bli tunnare för att den skulle komma ut i tid hädanefter, för man kunde inte få både en tjock tidning och en som kom i tid.

Nja... när man utannonserade den nya formen så pratade faktiskt Fredrik om en tjockare bokliknande tidning. Att det skulle bli mycket mindre innehåll är faktiskt inget som sagts. Att den kommer i tid är dock trevligt, och vi får se hur de lyckas växa i den nya formen (och då tänker jag den innehållsmässiga formen - inte den ytliga).

Det sades väl iofs rent ut att nyhetsspalten och recensionsavdelningen skulle tas bort från pappers-B&B för att tidningen ofta hann bli inaktuell, och att de avdelningarna skulle ut på nätet istället.

Nu har det tyvärr inte hunnit bli så mycket med den satsningen än, men det var iallafall en medveten tankegång.

Ja den är tightare till formen (och kanske kommer den att börja komma ut i tid)
Men innehållet kändes betydligt tunnare.

Saknar avigserierna. Vill ha dem tillbaka i Bubblan. Ingen lär bry sig när de hamnar på nätet om det inte görs på ett riktigt ordentligt sätt.

Thomas Fels

Thomas Fels skrev:

Saknar avigserierna. Vill ha dem tillbaka i Bubblan. Ingen lär bry sig när de hamnar på nätet om det inte görs på ett riktigt ordentligt sätt.

Huh? Avigserierna finns på sid 114-120.

Det stämmer ju i senaste numret ja. Men jag vill minnas att de skulle bort, eller minns jag fel?

Thomas Fels

De ska vara kvar, såvitt jag vet.

Bli medlem i Seriefrämjandet!
Vill du veta mer?

KLICKA HÄR!

Ok. Vad bra att det bara var jag som snurrade till det.

Thomas Fels

Men... nu har jag fått senaste Bubblan. Endast fem fanzines recenseras. Av dessa har bara två fått med sina kontaktuppgifter. Jag vill ha tillbaka avigserierna å det rejälaste! Och en postadress till recensenten.

Thomas Fels

Thomas Fels skrev:

Men... nu har jag fått senaste Bubblan. Endast fem fanzines recenseras. Av dessa har bara två fått med sina kontaktuppgifter. Jag vill ha tillbaka avigserierna å det rejälaste! Och en postadress till recensenten.

Vilka fanzin gällde det? (Jag befinner mig som vanligt på annan ort så mitt exemplar ligger i mitt föräldrahem)

I övrigt anser jag att allt arbete mot ett enat seriesverige bör förstöras.
Segerkrönt i förväg - jag bloggar och serieklottrar om saker jag ser/läser, och annat smått och gott från mitt fantastiska liv.