Tråd: The Dark Night

Senaste Batman-filmen har haft premiär i USA.

Efter 23000 röster på imdb.com har den 9.7 poäng av 10. Kommentar på siten: "The Dark Knight is as good as everyone says and easily the best superhero film made."

Mirror.co.uk: "At 152 minutes, its a whole lot of film but, a talkative first hour aside, never feels like it. See The Dark Knight and you're guaranteed an exceptionally dark night at the cinema. You'll also see the finest superhero movie in years - no joke."

rottentomatoes.com: "Dark, complex and unforgettable, The Dark Knight succeeds not just as an entertaining comic book film, but as a richly thrilling crime saga."

Är det bara jag som blir upphetsad?

Insekt-polisen
Som vanligt är det inte killen på bilden som skrivit inlägget.

Sv: The Dark Night

Sebastian skrev:

Är det bara jag som blir upphetsad?

Nej.
Jag har ohälsosamt höga förväntningar vid det här laget.

Mer ros, från Total Film:
http://www.totalfilm.com/cinema_reviews/the_dark_knight

I'm not a fighter, I'm a bleeder. -- Dylan Moran

Rita snyggt eller dö

Jag har nu sett The Dark Night och tyckte om den. Heath Ledger är underbar som Jokern. I det stora hela tycker jag filmen lider av att det händer aningen för mycket, jag hade gärna sett en djupare fokusering på färre huvudpersoner och färre händelser.

Däremot inger filmen hopp om att vi en dag får se en superhjältefilm som på persondramanivå kommer att motsvara bra, "vanliga" dramafilmer. Så långt når tyvärr inte The Dark Night.

Sen kom det också en trailer för en animerad Star Wars-film med Bratz-liknande dockor i huvudrollen, jag var tvungen att gå ut och spy fyra gånger, den var så jävla äcklig.

Insekt-polisen
Som vanligt är det inte killen på bilden som skrivit inlägget.

4 Senaste redigerad av The Ghost of Frank (2008-07-29 21:24:11)

Är det världens bästa film genom alla tider som de som har röstat på IMDM.com kommit fram till?

NEJ!!!

Är den bra då?

Ja jättebra, det är en kanonbra actionrulle och varje scen med Jokern är superb!
Och det här är utan tvekan den bästa superhjältefilmen någonsin!

There are two kinds of people, people who believe in stuff like fairies, gods and Santa... And people who don't!
http://biffzongo.blogspot.com/    http://dagbokinewyork.blogspot.com/    http://www.frankrules.nu/

Får inte se den förrän på onsdag... Muh!

Jag ska se den ikväll. Jag tror filmen har prestationsångest nu, den hanterar inte de här höga förväntningarna så bra. Fasiken, nu kommer den suga apstjärt.

Sebastian skrev:

I det stora hela tycker jag filmen lider av att det händer aningen för mycket, jag hade gärna sett en djupare fokusering på färre huvudpersoner och färre händelser.

Håller med helt. Men filmen är verkligen kanon och Ledger lysande. Bästa superhjältefilmen någonsin? Nej, Batman Returns är fortfarande bäst.

Sebastian skrev:

Sen kom det också en trailer för en animerad Star Wars-film med Bratz-liknande dockor i huvudrollen, jag var tvungen att gå ut och spy fyra gånger, den var så jävla äcklig.

Det är nog tyvärr så Lucas vill ha det. Bara dataanimerat inga skådespelare. Filmen verkar riktigt sunkig.

Shazam
Sveriges största blogg om tecknade serier

Jo, den var helt okej. En trea.
Skitbra actionscener!

Hehe, tyckte den där trailern för nya Starwarsfilmen såg ut att inte direkt vara särskilt snyggt animerat, jag undrar om Lucas inte visste vad han gjorde? Vill inte han alltid ha snyggaste effekterna i världen, liksom? Nåt blev nog fel.

9 Senaste redigerad av The Ghost of Frank (2008-08-05 08:30:36)

Rikard skrev:

Bästa superhjältefilmen någonsin? Nej, Batman Returns är fortfarande bäst.

Den från 1992 med Michelle Pfeiffer och Danny DeVito?
Wow! Pfeiffer är visserligen otroligt sexig och bra i sin roll, men som helhet är väl filmen bara "ganska ok".

Grabbarna och tjejerna på IMDB som röstar tycker som sagt att det här är världens bästa film genom alla tider!
Jag håller inte med, men är det den bästa superhjältefilmen genom alla tider?

HELL YEAH!!!

There are two kinds of people, people who believe in stuff like fairies, gods and Santa... And people who don't!
http://biffzongo.blogspot.com/    http://dagbokinewyork.blogspot.com/    http://www.frankrules.nu/

Dags att använda mina gamla presentkort, känner jag...

Ethno-postmodernism in an Albert Speer pattern dominates.

Sebastian skrev:

Jag har nu sett The Dark Night och tyckte om den. Heath Ledger är underbar som Jokern. I det stora hela tycker jag filmen lider av att det händer aningen för mycket, jag hade gärna sett en djupare fokusering på färre huvudpersoner och färre händelser.

Däremot inger filmen hopp om att vi en dag får se en superhjältefilm som på persondramanivå kommer att motsvara bra, "vanliga" dramafilmer. Så långt når tyvärr inte The Dark Night.

Mitt omdöme:
Best. Joker. Ever. Möjligen litet för mycket explosioner, men det är ingen stor sak.

[spoiler]Det kändes som om den höll på att ta slut flera gånger, men det gjorde inte så mycket, det bidrog snarast till att framhäva Jokerns farlighet och oberäknelighet: man tror det är över och att han är fast, men så har han ett nytt explosivt ess i rockärmen...[/spoiler]
Värre var det att jag hade svårt att hänga med i flera actionscener, vilket alltid är irriterande. Men helhetsomdömet blir ändå klart positivt.

Ola Hammarlund
http://www.olahammarlund.se/
"Homo sum: humani nil a me alienum puto."
Terentius

12 Senaste redigerad av knoen (2008-08-06 20:18:46)

Dem kunde gott ha klipp bort 45-min utan problem......Koncentrerat sig på ett slut en moralkaka och en actionscen det hade räckt.....Allt annat hade kunnat gå i en directors cut eller något på DVD.

knoen skrev:

Dem kunde gott ha klipp bort 45-min utan problem......Koncentrerat sig på ett slut en moralkaka och en actionscen det hade räckt.....Allt annat hade kunnat gå i en directors cut eller något på DVD.

[spoiler]Just det vet jag alltså som sagt inte om jag håller med om. I och med att vi flera gånger blir invaggade i tron att nu har Batman satt punkt för det här, bara för att uppleva att Jokern har planerat något mer, blir han betydligt farligare än om han hade åkt fast en gång och sedan var det slut.[/spoiler]

Ola Hammarlund
http://www.olahammarlund.se/
"Homo sum: humani nil a me alienum puto."
Terentius

The Ghost of Frank skrev:
Rikard skrev:

Bästa superhjältefilmen någonsin? Nej, Batman Returns är fortfarande bäst.

Den från 1992 med Michelle Pfeiffer och Danny DeVito?
Wow! Pfeiffer är visserligen otroligt sexig och bra i sin roll, men som helhet är väl filmen bara "ganska ok".

Glöm Pfeiffer! Christopher Walken gör hela den filmen!

Den är den klart bästa av Burton-Schumacher-filmerna. Men Batman Begins slår den med hästlängder. Nu måste jag bara pallra mig iväg och se The Dark Knight...

/ola

Jag gillade miljöerna i Batman Returns, de såg inte särskilt verkliga ut, men på något sätt var de kongeniala och serieartade.

Ola Hellsten skrev:

Glöm Pfeiffer! Christopher Walken gör hela den filmen!
/ola

Hur kan man glömma en sexig kvinna i svart, åtsittande plastdräkt?

Hur kan man glömma den enda övertygande gestaltning av en kvinnlig superhjälte som gjorts?

'And what is the use of a book,' thought Alice, 'without pictures or conversations?'
Lewis Carroll

Ola Hellsten skrev:

Den är den klart bästa av Burton-Schumacher-filmerna. Men Batman Begins slår den med hästlängder. Nu måste jag bara pallra mig iväg och se The Dark Knight...

/ola

Jag håller med dig Ola, Batman Begins var kanon! Och den senaste är till och med bättre!

Visst kunde de ha klippt bort 30 minuter utan problem, men det kan man i alla filmer som är över två timmar långa.

Fattar inte vad folk såg i "Batman begins". Jag tyckte det var en riktigt dålig film. Enda ljuspunkten var Gary Oldman. Så jag tänker då inte se den nya.

Ska man göra film på Batman måste man enligt min mening göra det så hårt stiliserat som man kan, eftersom både figuren och atmosfären i serien är så extremt främmande för filmmediet. "Batman begins" gjorde tvärtom. Värst var första halvtimmen, som bara bestod av meningslöst rutinmässiga slagsmålsscener varvade med pinsamt svulstiga känsloscener. Sedan blev det något bättre, men inte mycket. Och Christian Bale var totalt omöjlig, påminde mest om en korsning mellan Arnold S och Jerry Lewis.

Den enda tidigare Batmanfilm jag sett var Burtons första, och den var bättre, även om den inte heller var bra. Även där fanns dock en klar ljuspunkt, nämligen Michael Keaton som Wayne. Han hade ju inte ett dugg med seriens Bruce Wayne att göra, men han var en kul figur, som hade kunnat bli något riktigt intressant med ett bättre manus.

(Spoilervarning för den som inte sett filmen.)

Jag tyckte "Batman Begins" var sådär; det var roligt med en Batman som kunde slåss för en gångs skull, och den var snyggt gjord. Dock slarvade de bort delar av det som gjorde Bruce Wayne så bra, nämligen hans besatthet och målmedvetenhet -- att låta Ras Al Ghul vara den som gav honom hans mål funkade för en konventionell hämnarfilm, men den unge Bruce Wayne som reser jorden runt liksom på husvagnssemester -- "fem minuter Scotland Yard, fem minuter wushu; fem minuter Sureté, fem minuter kendo" -- för att lära sig precis allt om detektivarbete och kampsport är en betydligt starkare huvudperson. Scarecrow fungerade bra, Bruces flickvän funkade inte alls, Caine var perfekt som Alfred och Oldman perfekt som Gordon. Däremot håller jag med Göran R om att det tog för lång tid att berätta förhistorien; det var helt enkelt inte tillräckligt starkt drama för att fånga och behålla min uppmärksamhet så länge. Det stora utplånarhotet mot Gotham kändes dock mest bara fånigt, och undergrävde slutstriden betänkligt.

"The Dark Knight" känns också "sådär", fast på ett betydligt högre plan. Det är tillräckligt mycket action för att behålla min uppmärksamhet under en ganska lång film, och det glimtar bitvis till av drama och/eller fungerande filosofiska spörsmål, men man når inte riktigt upp till den Batman jag hade hoppats på.

Dels har Jokern gjorts för allsmäktig -- han planterar bomber och domedagsmaskiner litet hur han vill över hela Gotham, mitt under näsan på poliskåren och Nationalgardet. Det sänker trovärdigheten. Dels är Batman inte den detektiv han ska vara (i mina ögon); hans detektivarbete är mera av CSI-varianten än slutledningsförmåga, tyvärr. (Dessutom litar han alldeles för mycket till rough-em-up-metoden för att få upplysningar i stället för spaningsarbete -- "Matches" Malone kunde gott ha fått litet screen time.) Nolans Batman litar också för mycket till gadgets, precis som de Batman-versioner som inte fungerat tidigare (dvs alla). Mobiltelefonsonarn var snäppet för mycket -- mer "Mission Impossible" än Batman, tyckte jag.

Slutligen blir det väl träigt på slutet, med det TV-serieaktiga "Batman måste vara skurken, han måste offra sig för allas vår skull etc" -- Zorro-varning!

Betyder det att filmen är dålig? Nej. Det är en helt OK actionfilm och en riktigt skaplig superhjältefilm -- och den är trogen serien. Problemet för mig är att den inte är trogen de varianter av serien som jag tycker har varit bäst.

...Och huvan/hjälmen ser ju inte klok ut. Högre och bredare panna, med riktiga Neal Adams-öron, tack!

20 Senaste redigerad av knoen (2008-08-08 20:43:21)

Göran Semb skrev:

(Spoilervarning för den som inte sett filmen.)
Nolans Batman litar också för mycket till gadgets, precis som de Batman-versioner som inte fungerat tidigare (dvs alla). Mobiltelefonsonarn var snäppet för mycket -- mer "Mission Impossible" än Batman, tyckte jag.

*** MER SPOILERS ****

Håller helt med gadget fetisch var nästan värre i Dark Knight returns än i någon Bond film jag har sett. Bryr man sig verkligen hurvidare hans nya rustning gör honom lättare och smidigare ? vilket material den är i etc ? Gadget fetisch fungerade i gamla Bond filmer när det mest futuristiska folk hade i sitt hem var en miniräknare. Men idag när folk kan beställa små spionkameror från en svensk elektronik kedja så känns det inte lika hett längre.

Mobilsonaren kändes lite placerad där för dem skulle försöka ge filmen några politisk poäng i stilen får man övervaka alla för att fånga en. Och den klassiska vem övervakar övervakaren.

Spoiler-tagg? Försöker undvika att läsa här. Inte sett filmen än...

Utan Heath Ledger som Jokern* hade filmen varit... ganska långtråkig. Han hade helt klart huvudrollen, inte Fladdermusmannen.

*Hade någon annan kunnat göra rollen lika perfekt? Jag tror inte det.

Well, I don't hear any damn trumpets and it's my delusion!

Jag tror nog det finns många som hade klarat av Jokern-rollen. Batman är en svårare roll att göra något bra med eftersom den är så begränsad, men Jokern är tacksam att göra eftersom man får spela ut (och över) på ett sätt som en straight man som Batman inte tillåts göra. ...Vilket också visar sig i att Ledger kan dominera på ett sätt som inte Bale är ens i närheten att göra.

En skådis med mycket stark närvaro kan dock uppnå mycket med litet, så både Oldman och Freeman gör intryck trots att de också är straight men (även Caine, förstås, men han har litet draghjälp av sina sarkastiska repliker). Just närvaron gör att jag fortfarande tycker att Anthony Hopkins kunde ha blivit en perfekt "Dark Night Returns"-Batman för ungefär ett årtionde sedan.

Visserligen, men det kunde lika gärna blivit fjantigt och föga övertygande. I alla fall jag tyckte att Ledger var Jokern, istället för en skådis i skabbigt smink.

Well, I don't hear any damn trumpets and it's my delusion!

Fin barn-trailer:
http://www.youtube.com/watch?v=Xy673zWHUOw

Joker Interrogation Scene Spoof:
http://www.youtube.com/watch?v=w2yv8aT0UFc