(Spoilervarning för den som inte sett filmen.)
Jag tyckte "Batman Begins" var sådär; det var roligt med en Batman som kunde slåss för en gångs skull, och den var snyggt gjord. Dock slarvade de bort delar av det som gjorde Bruce Wayne så bra, nämligen hans besatthet och målmedvetenhet -- att låta Ras Al Ghul vara den som gav honom hans mål funkade för en konventionell hämnarfilm, men den unge Bruce Wayne som reser jorden runt liksom på husvagnssemester -- "fem minuter Scotland Yard, fem minuter wushu; fem minuter Sureté, fem minuter kendo" -- för att lära sig precis allt om detektivarbete och kampsport är en betydligt starkare huvudperson. Scarecrow fungerade bra, Bruces flickvän funkade inte alls, Caine var perfekt som Alfred och Oldman perfekt som Gordon. Däremot håller jag med Göran R om att det tog för lång tid att berätta förhistorien; det var helt enkelt inte tillräckligt starkt drama för att fånga och behålla min uppmärksamhet så länge. Det stora utplånarhotet mot Gotham kändes dock mest bara fånigt, och undergrävde slutstriden betänkligt.
"The Dark Knight" känns också "sådär", fast på ett betydligt högre plan. Det är tillräckligt mycket action för att behålla min uppmärksamhet under en ganska lång film, och det glimtar bitvis till av drama och/eller fungerande filosofiska spörsmål, men man når inte riktigt upp till den Batman jag hade hoppats på.
Dels har Jokern gjorts för allsmäktig -- han planterar bomber och domedagsmaskiner litet hur han vill över hela Gotham, mitt under näsan på poliskåren och Nationalgardet. Det sänker trovärdigheten. Dels är Batman inte den detektiv han ska vara (i mina ögon); hans detektivarbete är mera av CSI-varianten än slutledningsförmåga, tyvärr. (Dessutom litar han alldeles för mycket till rough-em-up-metoden för att få upplysningar i stället för spaningsarbete -- "Matches" Malone kunde gott ha fått litet screen time.) Nolans Batman litar också för mycket till gadgets, precis som de Batman-versioner som inte fungerat tidigare (dvs alla). Mobiltelefonsonarn var snäppet för mycket -- mer "Mission Impossible" än Batman, tyckte jag.
Slutligen blir det väl träigt på slutet, med det TV-serieaktiga "Batman måste vara skurken, han måste offra sig för allas vår skull etc" -- Zorro-varning!
Betyder det att filmen är dålig? Nej. Det är en helt OK actionfilm och en riktigt skaplig superhjältefilm -- och den är trogen serien. Problemet för mig är att den inte är trogen de varianter av serien som jag tycker har varit bäst.
...Och huvan/hjälmen ser ju inte klok ut. Högre och bredare panna, med riktiga Neal Adams-öron, tack!