Ola Hammarlund skrev:Mikael Sol skrev:En sak som jag stör mig på med marknadsföringen är att de säger nåt i stil med "Från skaparen av Sin City och 300". Det är nåt med hur de formulerat det som gör att det känns missvisande, alltså att det framstår som att Frank Miller är skaparen av The Sprit på samma sätt som han är skaparen bakom Sin City och 300.
Du har en poäng där. Men de framhäver förstås det de räknar med är säljande. Och recensenterna i både DN och SvD har ju fattat vem Eisner var.
Jag har sett Spirit nu, visserligen inte i optimal bildkvalitet - vilket den säkert förlorar en del på rent visuellt - och jag tycker nog att det är helt rätt att framhäva Miller, eftersom filmen faktiskt inte har ett dugg med Eisners Spirit att göra. Jag har svårt att bedöma filmen som självständigt verk, eftersom jag mest retade mig på hur fel allting kändes.
Man skulle kanske kunna se den som en skruvad parodi på Spirit, om det inte vore för att en parodi måste fånga åtminstone några väsentliga drag hos förlagan och förvrida dem på ett komiskt eller satiriskt sätt för att vara effektiv. Miller har inte alls lyckats porträttera figurernas personligheter, och dessutom har han inte förstått seriens blandning av allvar och komik.
Det jag framförallt saknar är dock de små människoöden Eisner lyckades väva in i sina berättelser på bara några sidor. Eisner's värme är helt frånvarande. Millers film är i det närmaste svartvit, och det är hans människosyn också, till skillnad från Eisners. Jag drar mig till minnes att Vilhelm Moberg en gång sade till Herbert Tingsten att "du kan inte bli författare, för du älskar inte människor", ett citat jag tycker passar in på Miller och hans film. (Säger jag, som ju är känd som misantrop ...)
Men har man inte läst Spirit, kan man kanske tycka att det här är en ok film ... men i så fall betydligt sämre än Sin City, som jag kunde uppskatta åtminstone delar av. Nej, man skall nog inte göra film av serier ... det är ett så komplext och mångfacetterat medium, att filmen omöjligt kan göra det rättvisa. Ja, Spirit ger förvisst alla seriefilmatiseringsbelackare vatten på sin kvarn.