Tråd: "Nya" Bild & Bubbla

Bild & Bubbla har lyst med sin frånvaro under en längre tid, och många har saknat denna Nordens största tidskrift om tecknade serier. Produktionen är dock nu igång ordentligt, och vi har i praktiken avslutat nummer 173, som lämnas till tryck innan SPX och når medlemmar och prenumeranter under maj. Åter igen blir det ett omfångsrikt nummer, med artiklar om den jubilerande klassikern Mumin, den japanska romantikserien Emma, amerikanen Jacob Chabot och dennes serie Skullboy and his mighty army, svenske Charlie Christensens återkomst med figuren Arne Anka, den bortglömda svenska reklamserien Icander, den finska biografiska serien om Kekkonen, seriereportage från festivaler med mera.

Vi håller även på med arbetet med att lagom till tidningens 40-årsjubileum, ta fram en ny design och en ny inriktning för Bild & Bubbla. Vi är skrivande stund långt komna i produktionen av ett antal nummer som kommer att bli tjockare och mer bokliknande, med en elegantare och mer tilltalande design. Vi strävar efter att göra tidningen mer tidlös, och inte lika tidsbunden som tidigare. Den nya tidningen kommer även att innehålla en skiss-sektion, med opublicerat material av någon utvald serieskapare.

Artiklarna kommer fortfarande att spänna över hela spektrat av nya och gamla serier, kommersiella framgångar och serier med mer kulturella förtecken, utländska och svenska serier och så vidare. För att belysa det faktum att det är serier vi skriver om kommer vi i ännu högre grad illustrera artiklarna med längre sekvenser från de serier vi skriver om, istället för enstaka bilder som tagits ur sitt sammanhang. Vi kommer att dra ner på recensionerna, och enbart ha ett par längre recensioner av utvalda verk. Den löpande recensionsverksamheten av alla serieböcker som ges ut på svenska kommer inte att avstanna, utan flyttas helt enkelt över till Seriefrämjandets hemsida, där de kan läggas upp mer regelbundet, och inte minst snabbare efter utgivning. Nyheterna har vi redan dragit ner på i Bild & Bubbla, och det kommer i fortsättningen enbart att vara lite längre betraktelser eller rapporter om saker som verkligen behöver tas upp och kommenteras. Den löpande nyhetsbevakningen har redan flyttats till Seriefrämjandets hemsida, där den uppdateras löpande efter hand som det händer saker.

Det första numret, som skall utkomma i juli, kommer bland annat innehålla en serieintervju med Rockys skapare Martin Kellerman, en bibliografisk genomgång av skräckserier från Japan, första delen av en historisk exposé över 70-årsjubilerande Stålmannen, en intervju med den kanadensiske seriejournalisten Guy Delisle, med mera. Den utvalda serieskaparen, vars skisser vi får ta del av i detta nummer är Knut Larsson.

Det andra numret av ”nya” Bild & Bubbla planeras utkomma lagom till Bokmässan och kommer bland annat innehålla en intervju med de svenska skaparna bakom den feministiska sexserien Drift, en artikel om dansken Herik Rehr, en artikel om den japanska sexinstruktionsserien Manga Love Story, en intervju med Simon Gärdenfors om hans äventyrliga resa i Simons 120 dagar, med mera.

Kommande nummer som är under produktion kommer bland annat att innehålla en serie om Tintin till manus av historieprofessorn Dick Harrison, intervjuer, artiklar och serier av och med Joan Sfar (Rabbinens katt), Nina Hemmingsson, Trina Robbins, Malin Biller, Yves Chaland, Kim W. Andersson med mera, med mera. Så hav förtröstan, Nordens bästa tidskrift om tecknade serier är åter igen på gång.

För en illustrerad version av denna text, se min hemsida www.sekventiellt.se. En version skall förhoppningsvis snart komma upp på Seriefrämjandets hemsida också.

www.sekventiellt.se - Sveriges mest aktiva seriejournalistiska hemsida

Sv: "Nya" Bild & Bubbla

Bra att B&B åter är igång.

Några personliga tankar:

Omslaget ser väldigt snyggt ut. Är det Mårdön Smet?

Serieillustrationer låter bra, samt att mer daterat material passar bättre på webben.

Layouten tycker jag personligen inte känns så jättelyckad. Otroligt mycket vita ramar som inte verkar finnas där av annan anledning än att det ska se mer designat ut, och inte kräva så mycket informativ text. Känns nästan som tidningen är tvungen att bli tjockare, enbart därför.

Innehållet verkar intressant, annars.

F.ö. "Manga Love Story" är också känd som "Futari Ecchi" eller "Step Up Love Story", och som kuriosa kan nämnas att det här verkar ha varit en serie som Uderzo snubblade över innan han gjorde sina Nagma-fiender i Asterix.

Ethno-postmodernism in an Albert Speer pattern dominates.

Jag kan absolut gilla tanken på en gedigen, tidlös och snygg Bubbla att lägga på vardagsrumsbordet.

Men jag ser ett problem med en mastodont som kommer med ojämna mellanrum. Gillar man inte innehållet på de enstaka tidningarna kanske man blir less. Ett Manganummer eller 91:an-special uppskattas av tillbedjarna men är avskräckande för den som hyser antipati för ämnet. Själv kommer jag naturligtvis att vara med så länge som Bubblan och jag själv är vid liv samtidigt, men man läser ju sura kommentarer ibland.

Kunde man inte göra två varianter av Bubblan? En usling som kommer ut på utsatt tid med aktuella recensioner och annonser. (Vi har ju en del tappra småförläggare som är beroende av bubblan för att meddela presumtiva läsare att deras produkter finns). Och en blockbustersnygging en gång per år som imponerar?

--------------------------------
        Gamle Gråskägg
        Hemsida -> http://www.forsmarx.se
        Blogg     -> http://forsmark-stralandetider.blogspot.com

Tanken är väl att uslingbidragen skall över till nätet?

F.ö. så: Här är en direktlänk till omslaget, blir snyggare i större format än den hopkrympta thumbningen på hemsidan:

http://www.sekventiellt.se/images/Nyhet … agV2.0.jpg

5 Senaste redigerad av mikke schirén (2008-04-17 19:54:26)

Ska inte säga för mycket innan jag håller en i handen, men...

Kul med ny form, men det är alldeles för mycket vitt, om man nu ska göra en tidskrift om tecknade serier är det väl bra att fylla ut pappret med text istället för vitt?

Låter som en bra idé att flytta ut recensioner och nyheter till webben, men det måste finnas en nyhetsansvarig och recensionsansvarig på webben också, finns det i dag?

Gjorde en snabb textberäkning, i nya formatet får det plats med ungefär hälften så mycket text som i gamla, vilket innebär nummer på runt 200 sidor om man ska behålla nuvarande mängden av innehåll. Det är mer jobb med att göra en tidning med fler sidor och litet format än större format och färre sidor, är  det verkligen rätt väg att gå - att öka arbetsbördan just nu?

Den nya stilen och utformningen är snygg. Jag gillar även att ni funderat över att ha med skisser. Bara att vänta på hur det kommer att utformas och vilka texter ni tänker att ha (/göra). Ska bli intressant.

/ Jonas

Det finns två sorters vansinne, det ena och det andra... ... yikes big_smile

Icander!!! Yay!!!

Allt annat är sekundärt!

/ola

8 Senaste redigerad av mohsart (2008-04-17 18:33:54)

Ser riktigt snyggt ut! :-)
Enda smolket är mariginalerna, de ser inte kloka ut. Om man nu nödvändigtvis vill ha kvadratiskt format skulle tre kolumner per sida vara en vettigare lösning imho...

/Mats

Icander i all ära, men glöm inte Monica... Kvinnorna har alltid fått stå åt sidan för männen genom historien...

Fredrik Strömberg skrev:

För en illustrerad version av denna text, se min hemsida www.sekventiellt.se. En version skall förhoppningsvis snart komma upp på Seriefrämjandets hemsida också.

Den finns uppe på Sefs webb nu.

Ola Hellsten skrev:

Icander!!! Yay!!!

Allt annat är sekundärt!

Wakuran skrev:

Icander i all ära, men glöm inte Monica... Kvinnorna har alltid fått stå åt sidan för männen genom historien...

De här kommentarerna lär glädja artikelförfattaren. Det är en god vän till mig (ej med i Sef) som stötte på serien om Icander när han kartlade Icas historia (han har ett av de roligaste jobb jag vet).

Ola Hammarlund
http://www.olahammarlund.se/
"Homo sum: humani nil a me alienum puto."
Terentius

jag gillar när det är luftiga sidor. bra. tidigare tjocknummer av bild och bubbla har jag inte orkat läsa för det har varit för mycket. de har varit som när man har för mycket godis.

Mina åsikter här speglar Svenska Kyrkans åsikter som jag är medlem i sedan födsel.

Kul att Bubblan lever i högönsklig välmåga! Ser fram emot den nya formen – det ser snyggt, elegant och sobert ut. Huruvida det är tidlös formgivning återstår att se. Men visst är marginalerna på tok för stora! Och bara det att folk reagerar på dem visar att något är fel: god formgivning (helst tidlös sådan) ska inte märkas. Jag skulle rekommendera en re-redesign innan tidningen ens är tryckt.

Generation Tintin  http://www.generationtintin.se
Tintin - en hjälte med hjärta och hjärna  http://www.asterion.se/tintin

Ola Hammarlund skrev:

De här kommentarerna lär glädja artikelförfattaren. Det är en god vän till mig (ej med i Sef) som stötte på serien om Icander när han kartlade Icas historia (han har ett av de roligaste jobb jag vet).

Nu blev jag nyfiken, Ola: vilket jobb rör det sig om?

Björn Wahlberg skrev:
Ola Hammarlund skrev:

Nu blev jag nyfiken, Ola: vilket jobb rör det sig om?

Per-Ola är arkivarie och projektledare på Centrum för näringslivshistoria, vilket betyder att han arbetar med att kartlägga och skriva olika svenska företags historia. För en historienörd låter det väldigt kul!

Ola Hammarlund
Terentius

Mikael Sol skrev:

jag gillar när det är luftiga sidor. bra. tidigare tjocknummer av bild och bubbla har jag inte orkat läsa för det har varit för mycket. de har varit som när man har för mycket godis.

Är det inte ungefär som skillnaden mellan ett kilo marshmallows och ett kilo mörk choklad?

Många kommentarer. Kul!

Att det är mer vitt är fullt medvetet, just på grund av den kommentaren som Sol ger, dvs. att den gamla B&B var alldeles för mastig att ta sig in i för många. Den nya designen är avsedd att vara mer inbjudande, och göra det möjligt för oss att nå nya läsare. Nya Bild & Bubbla blir på 124 sidor, men att det blir fler sidor kommer inte i sig innebära mer jobb. Precis som jag skrev i en annan tråd för ett tag sedan är hela upplägget uttänkt för att vi skall kunna producera tidningen snabbare, och därmed hinna få ut den i tid. Och nej, den skall inte komma ut mer sällan. Det är fortfarande en kvartalstidiskrift. Men jag förstår om förtroendet för en sådan utsago inte är självklar, så vi tar det efterhand som nya nummer kommer ut.

Och hela planeringen för flytten till hemsidan är inte klar. Det finns två personer, som är vidtalade att arbeta med recensionerna, Hans Holm och David Haglund, och det finns ett antal personer som skriver nyheter. Men vi behöver mer hjälp, så vill ni som läser detta bidra, anmäl intresse till mig.

Tycker den nya layouten ser urläcker ut och reagerade inte alls negativt på det myckna vita.

124 sidor, då blir det en ganska rejäl minskning av mängden på innehållet (motsvarar väl cirka  60-70 sidor i gamla formatet), och då blir det ju också lättare att göra B&B, coh det känns väl rätt nu.

Om jag inte missminner mig har just det varit den vanligaste kommentaren när bubblans försening diskuterats här, att vi borde dra ner på omfånget på tidningen. Vi har ju sakta men säkert ökat innehållet i tidningen i över tio år nu, så att säga att det absolut skall vara minst lika mycket text som det varit tidigare i den nya versionen känns ju inte speciellt relevant. Framför allt inte eftersom den stora mängden material varit en av anledningarna till förseningarna, men även eftersom en del av materialet nu alltså skall publiceras på nätet istället.

Fredrik Strömberg skrev:

Om jag inte missminner mig har just det varit den vanligaste kommentaren när bubblans försening diskuterats här, att vi borde dra ner på omfånget på tidningen. Vi har ju sakta men säkert ökat innehållet i tidningen i över tio år nu, så att säga att det absolut skall vara minst lika mycket text som det varit tidigare i den nya versionen känns ju inte speciellt relevant. Framför allt inte eftersom den stora mängden material varit en av anledningarna till förseningarna, men även eftersom en del av materialet nu alltså skall publiceras på nätet istället.

Eh va?
Är  det här ett svar på mitt svar? Jag sa ju att det var rätt att ni minskar på mängden innehåll... Allting jag säger är inte kritik wink

mikke schirén skrev:

Allting jag säger är inte kritik wink

Det behöver väl iofs inte Fredriks inlägg vara, heller?

Fredriks inlägg "låter" som ett mothugg.

Men å andra sidan, det kan man nästan läsa in i vilken läst text som helst.
Det är bra att B&B kommer, så jag ska se till att jag får dem i brevlådan.

/ Jonas

Det finns två sorters vansinne, det ena och det andra... ... yikes big_smile

23 Senaste redigerad av Björn Wahlberg (2008-04-28 22:40:03)

Björn Wahlberg skrev:

Kul att Bubblan lever i högönsklig välmåga! Ser fram emot den nya formen – det ser snyggt, elegant och sobert ut. Huruvida det är tidlös formgivning återstår att se. Men visst är marginalerna på tok för stora! Och bara det att folk reagerar på dem visar att något är fel: god formgivning (helst tidlös sådan) ska inte märkas. Jag skulle rekommendera en re-redesign innan tidningen ens är tryckt.

Jag måste citera mig själv! Efter att ha sett en dummy på nya Bild & Bubbla på SPX vill jag helt klart revidera min hårda dom: de nya marginalerna fungerar utmärkt när de används till bildtexter, utskjutande bilder eller annat småpyssel. Snyggt jobbat, Jakob! :-)

Jag tror faktiskt inte att det var någon (i alla fall inte när jag var vid bordet) som var negativ till det nya formatet när de fick se dummyn.

Ola Hammarlund
Terentius

Precis som Björn så tyckte jag det var helt okej med stora marginaler när de i stor utsträckning kommer att begagnas till bilder och bildtexter.