Tråd: Layout

Vad är det som styr utseendet på er serieskrifter/fanzin, brukar ni ha en strategi eller är det pappersytan/kopiatorn/skrivaren .. e.t.c som styr.

/ Jonas

Det finns två sorters vansinne, det ena och det andra... ... yikes big_smile

Sv: Layout

Jag har gjort ett (1) fanzin, men ändå...
Det är väl klart man vill göra en snygg layout. Det är väl kostnaderna för de flesta som får styra hur snyggt, eller annorlunda eller vad man ska kalla det, det KAN bli. Som t.ex. att ha fanzinet helt i färg eller i annat än A-format känns för kostsamt. (Man anar väl att fanzinemakandet inte är någon SOLKLAR vinstaffär... wink Men inom de ramar man har så vill man göra så snygg formgivning som möjligt.

Vad är det som styr din formgivning inom de ramarna då (om jag så at säga vänder på frågan)?
Serien eller ett snyggt utseende, det kanske går hand i hand, att man/du vill ha en snygg sida och utformar den inom ramen för hur du tror du kommer att senare publicera den...

/ Jonas

4 Senaste redigerad av Malin (2008-04-18 19:24:04)

Först bestämmer jag hur vi (det var inte bara jag som gjorde fanzinet, men jag gjorde layouten) ska publicera, format och allt sånt, sen gör jag layout.* I det här fallet hade vi inte bara serier i fanzinet, utan även text, annonser och skojsamma notiser. Så jag härmar (gör parodi på) ett glassigt månadsmagasin, det gillar jag. Serier är väl sällan svåra att göra layout på, de lägger sig ju så snällt där på sidan! Det finns liksom inte så mycket att experimentera med i formen när man gör serietidning som bara innehåller serier. Hävdar jag!

* Något annat vore förstås helt knasigt.

Malin skrev:

Först bestämmer jag hur vi (...) ska publicera, format och allt sånt, sen gör jag layout.*(...)* Något annat vore förstås helt knasigt.

Som jag förstår det, säger du att formatet (pappret) bestämmer serieupplägget och eventuellt annat innehåll.

/ Jonas

Ja visst, men för mig är det inte specifikt i fanzine-exemplet som man först bestämmer vilket format man ska ha och sedan gör formgivning. Det är i alla formgivningssituationer.

Nä, det är allt annt än unikt.

/ Jonas

8 Senaste redigerad av Stef Gaines (2008-04-19 11:31:35)

Det enda jag kan koppla detta till är när jag printade ut mina Anima-tidningar hemma och noterade att det inte gick att trycka ända ut i kanten. Först löste jag detta genom att beskära mina fanzin(rekomenderas INTE). Men egentligen är det bara på omslaget som det är riktigt störigt, så min nya lösning blev att lägga en vit softad kant längst bilden. Det var alltså inte en uttänkt effekt för att likna dimma eller nåt, utan det bara blev så.
Exempel:
http://anima.stefgaines.com/nr5.gif
Hädanefter ska jag dock gå via tryckerier, så ramen behövs inte längre.
Man pratar med tryckerier och ser efter vad de kan fixa. När man pratar med folk får man inspiration. Och tittar på böcker man själv tycker är snygga. Försök lista ut vad just du vill med ditt fanzin. Lycka till Isegrim!

Btw - Go Malin! Tack för riktigt bra svar. ^_^

I övrigt anser jag att allt arbete mot ett enat seriesverige bör förstöras.
Segerkrönt i förväg - jag bloggar och serieklottrar om saker jag ser/läser, och annat smått och gott från mitt fantastiska liv.