76 Senaste redigerad av Rene Engström (2006-09-13 01:11:45)

Sv: Trevligt att råkas. Men vem är du? Presentera dig här.

Hej alla samlade serietecknare och övriga sekventiella (?) konstnärer i Sverige! Nice to meet you! Rene Engström heter jag. Född och uppvuxen i Kanada borr numera i Jämtland strax utanför Östersund. Älskar allt vad gäller serier. Jobbar främst som illustratör och grafisk formgivare men i närmaste framtiden kommer jag att satsa enbart på serier. Scary!

Jag älskar varma mysiga kläder, te, indie musik (lite snobbig av mig där! wink ), pappa humor, serier, höst väder, kaffe "to go" i pappersmugg, mina underbara barn och sambo, film, (and long walks on the beach...)

Jag är en tjej som ritar serier och då är man verkligen minoritet som om det inte vore nog med att vara utlänning! smile

Mer om mig hittar du här www.reneengstrom.com/presentation.html Hela presentation idéen började som en 24hcomic men jag var uppmanad av några kompisar att tillöka storyn med flera memoirer och därför har hela slutet på 24hcomicen tagits bort. Uppdateringar när jag har tid.

Nu har jag signat upp här... Bättre sent än aldrig.

Daniel Lenneér heter jag. Född 1980.

Bor i Ronneby i Blekinge, men är som många andra storheter från Skövde i Västergötland.

Jag föreläser och handleder studenter lite, bibliotakarieassistentar lite och försöker leva för (och av) konsten lite.
I seriesvängen har jag gjort lite av varje, men inget jag direkt vill stoltsera med. Jag har gjort, och gör, fanzines hursomhelst.

Blev med i seriesvängen på Hofors-skolan, kan man säga, som jag gick 1999-2000. Joinade Seriefrämjandet 2000. Sedan låg medlemskapet nere ett tag eftersom ekonomin var skral och den där tidningen aldrig kom ut. Men nu är jag medlem igen.

Efter att ha varit en allätare under uppväxten har jag mest snöat in på realistiska serier. Crumb, Joe Matt, Pekar, Bagge och alla svenska motsvarigheter/efterföljare. Galago-gänget. Ex-Optimal-gänget. Sånt. Men generellt gillar jag bra serier oavsett genre... Om det inte rör sig om fantasy eller manga med stora robotar...

Förutom serier så gillar jag film, litteratur och musik. Är genrellt svag för sånt som är "underjord", typ nollbudgetfilm, fanzines och bootlegs.

Mer om mig och det jag gör finns på www.lenneer.se

Hej, jag heter Felix och gillar vampyrfilmer (Favorit: Nosferatu) och serier (Främst Sandman, det mesta av Mike Mignola och Roman Dirges Lenore). Inom musik gillar jag mest band som Good Charlotte och Sisters of mercy.

Hej!
Jag heter ”Commando” Big Jeff och är en grabb i mina bästa år som gillar att sol, bad och friluftsliv.

Sen det glada diskodunkande 70-talet har jag arbetat som brottsbekämpare för den hemliga organisationen P.A.C.K.
P.A.C.K. är ett gäng goa gubbar som leds av min mysige och kramgoa polare Big Jim.
Organisationen består av Big Jim, Big Jeff, Big Jack, Big Josh, Dakota Joe och vår hemlige agent ”004”.

Mina favoritskurkar att bekämpa är Dr Steel, Torpedo Fist, Boris, Dr Bushido, Iron Jaw och Prof Obb.

Här har vi en liten bild på undertecknad 
http://www.bigjim.it/images/box/commjeff81.jpg

En mysig bild från min och Big Jims husbilssemester i somras. Vi besökte bland annat Big Jims föräldrar i Uddevalla.
http://www.bigjim.it/images/press/vacanza.jpg

Tintin Tintin Tintin
Han är sjuk och dum och störd
Tintin Tintin Tintin
Han är obehagligt kort

Välj valfri bildtext:

1. Riktiga män gör saker tillsammans!

2. Åh, nu förstår jag varför du heter Big Jim!

3. When the van's a-rocking, don't come a-knocking!

4. Är det därför du kallas "Commando" Big Jeff?

(F.ö. så tycker jag det är topphumor att hans ärkefiende heter Dr. Bushido)

Ethno-postmodernism in an Albert Speer pattern dominates.

81 Senaste redigerad av jeff (2006-11-06 16:56:29)

Wakuran skrev:

Välj valfri bildtext:

1. Riktiga män gör saker tillsammans!

2. Åh, nu förstår jag varför du heter Big Jim!

3. When the van's a-rocking, don't come a-knocking!

4. Är det därför du kallas "Commando" Big Jeff?

(F.ö. så tycker jag det är topphumor att hans ärkefiende heter Dr. Bushido)

Konstigt. Samtliga dessa repliker nämndes under min semster med Big Jim.
För övrigt så bär jag alltid en liten svart tight våtdräkt under mina kläder.
Man vet ju aldrig när det är dags för något uppdrag eller kanske någon vattensport.
Och let's face it I look gooood in it!

Jag lever i en värld där män är män och kvinnor inte existerar och där trivs jag bra!
Tjejer gillar ju ändå bara Cindy och Barbie sad

Tintin Tintin Tintin
Han är sjuk och dum och störd
Tintin Tintin Tintin
Han är obehagligt kort

Namn: Per A J Andersson ("PAJA" för en del)

Född: 1963

Bor: Majorna (Göteborg)

Civilstånd: singel, medlem i 2-mannakollektiv

Yrke: vaktmästare, översättare, nyfiken mångsysslare (= ibland extra inkomster)

Intressen:
Världen och historien, bande dessinée, anime, musik från öster om Greenwich.

Svagheter:
Kan reta upp sig på småsaker ("det heter inte hemsida, det heter webbplats!", "djuren i Pompoko är _mårdhundar_, inte tvättbjörnar!", "vi heter faktiskt Göteborgs Seriefrämjande"). Tycker för mycket om mat. Dock inte till frukost.

Seriefrämjande aktiviteter:
Medlem sedan 1982, föredetting i diverse redaktioner, styrelser och juryer. Var huvudansvarig för ämnesområdet i Nationalencyklopedin. Har till slut lyckats trappa ner aktiviteterna (hinner inte se mina favoritanime annars ;-)  ).

Favoritserier:
"Just här" av Forest/Tardi, "De gröna fingrarna" av Claveloux, "Rebecca" av Queirolo/Brandoli, "I byarna" av Cabanes  samt "Maison ikkoku" av Takahashi.

Senast lästa höjdarserie:
"Yokohama kaidashi kikou" av Ashinano. Mangan (det lilla jag hittills läst) är lika bra som animen!

Tecknade hälsningar!
/Per

Jag är Kristian Hägglund, tecknar för det mesta. Jag är 17 år och går samhällsprogrammet på Parkskolan i Ö-vik. Jag brukar teckna serier till skoltidningen, men även till den lokala tidningen ÖA allehandas ung-sida. Det är en sida i tidningen där vi unga jornalister och fotograger( och jag då, illustratör) i Ö-vik skriver två gånger i veckan. I nuläget tecknar jag mycket Kalle Anka för att bli så bra som möjligt. Jag har nämligen hjälp från Egmont i Spanien och Fernando Guell som ska hjälpa mig att bli bättre på att teckna Kalle Anka och hans vänner. Jag hoppas att jag kan få jobb på egmont som tecknare i framtiden.
Jag älskar ungefär de mesta i serieväg, speciellt Don Rosas Kalle Anka och Joakim serier!
Annars är jag mycket hockey intresserad och brukar gå på Modo hockeys hemmamatcher! Jag älskar också att lösa världsproblem, jag tror på framtiden! smile

Hare gött allaihopa!

Mitt första inlägg på det här eminenta formet som jag precis upptäckt. Och eftersom jag ritar med, så kan väl den här platsen funka...
Välkomna in på min sida, och ge gärna kritik, konstruktiv förhoppningsvis..

Serieteckningarna byter jag ofta ut, mot nytt eller gammalt..
Och så ligger det lite illustrationer där, som är rätt gammla nu.

Och anledningen till att det mest är enrute skämt, är ju att jag just nu tycker dom är jäkligt roliga att göra...

Vänligen Jörgen

http://vardag.sajberspejs.se

Post flyttad. Känns som bättre plats. Lägg upp bilder direkt i tråden, annars...

Heter Jens Lindell, född -60, seriesamlare och jobbar på kontor för ett politiskt parti.
Fritiden ägnar jag mig åt att springa på möten i det oändliga i form av kommunfullmäktige,
Socialnämnd, Tingsrätt, Kammarrätt och en löjlig mängd interna grejer, inga fritidsproblem
alltså, utan serier är oerhört viktigt som omväxling och andningshål.

Ankist, men läser för ögonblicket mycket Manga eftersom jag gärna köper sådant även
ungarna kan läsa med behållning.

Har skrivit några enstaka gånger i "B o B" med spalten "I stället" men tvingades ta en
oplanerad paus då det verkliga livet gjorde sig påmint. Hoppas återkomma om det finns
plats för mig.

Jens

87 Senaste redigerad av Fantastic Freddie (2007-05-23 10:39:37)

Freddie Kaplan. Född 1981 och uppvuxen i "Roslagens pärla", Norrtälje. Började läsa serier vid fem års ålder (X-Men!) och har fortfarande inte slutat. Gillar superhjältar och det mesta annat också. Har precis avslutat mina studier (slut på CSN mao) och försöker nu få jobb inom förlagsvärlden. Är dessutom amatörformgivare och ideell redigerare för ett medlemsblad från Njurföreningen Stockholm Gotland (http://www.rnj.se/regionforeningar/sthlm/sthlm.html).

Tack vare min trogna tjänstgöring på Serieteket i Kulturhuset (det riktiga i Stockholm alltså, inte "Mazetti") har jag förärats en post i Seriewikin - läs och begrunda!

Jag anade att Fantastic Freddie var du, men jag var inte säker. Välkommen.

/ola

Hur kunde du tvivla? smile

Nja, jag vet inte om jag tvivlade så mycket, men det är lite spännande i sig med diskrepansen mellan nätet och IRL, lite kul när man inte är helt säker. Trodde att du skulle avslöja dig någon dag. Och nu har det hänt. smile

/ola

91 Senaste redigerad av Fu Manchu (2007-06-21 13:46:10)

Hejsan Svejsansson.

Har drömt om att bli serietecknare sen jag såg lobo tecknad av Simon Bisley nån gång i början av nittiotalet.

Vidare:
Gillar 100 bullets, Alé Garza, Joe Madureira och folköl.
Gillar inte världskrig (om det inte sköts snyggt, det vill säga).

Is this your homework, Larry?

Hej på er alla!

Jag heter Niklas Jönsson och jag älskar serier. Jag föddes 1986 i Helsingborg men bor för tillfället i Lund där jag studerar (historia, engelska och för tillfället filmvetenskap). I Lund är jag även medlem av ett studentspex, vilket tar upp mycket av min tid.

Jag läser främst serier från DC Comics men ibland blir det även lite Kalle Anka.

Så ingen idé
du gömmer dig
undan mig

Hej

Heter jonas, kallas av vänner för Isegrim.

Är född på Pitedalens lassarett.

"Uppvuxen" i (i den ordningen) Södertälje, Öjebyn, Umeå, Linköping, (falkenberg sen )Örebro, Stockholm (årsta), Skogås, Skellefteå ...

/ Jonas

Det finns två sorters vansinne, det ena och det andra... ... yikes big_smile

Hey! smile Jag heter Alisa och är 19 år. Kommer ursprungligen från ryssland men varit bosatt i Sverige sedan jag var tre.
Jag bor i Tyresö, söder om Stockholm, och pluggar spelutvecklarprogrammet på IT-universitetet i Kista, vilket också är stället där jag får det mesta av mitt skissande gjort under de mest plågsamma föreläsningarna.

I seriedepartimentet lutar jag främst mot manga men diggar också lite smått och gott av amerikanska comics, som Hellblazer och diverse marvel superhjälteserier.
Mangafavoriterna är Fullmetal Alchemist, för historian.. mannen bakom Slam Dunk, REAL och Vagabond, Inou Takehiko för tecknarstilen och Eyeshield 21 för humorn och de dynamiska illustrationerna och variationen i utseende på karaktärerna. Min egen stil är lite flytande och schizo just nu eftersom jag försökt bryta mig loss från mangamönstret, men det lutar nog fortfarande för det mesta åt det hållet. neutral

Annat än att teckna så tycker jag om att kolla på film(allt från American Psycho(Christian Bale, yay! \o/) till Kickboxer(XD)) och tv-serier(Hail Firefly!), spela tv- och datorspel, träna capoeira, dricka kaffe, handla teeshirts och gå nattliga månpromenader. Guybrush Threepwood är min idealman men jag har även tre girlcrushes; Regina Spektor, Sarah Connor och min kompis Molle. big_smile

Tjena! Hade missat den här tråden, så är lite sent ute. (Använder Olas mall till det här.) Skönt med ett ordentligt serieforum! smile

Namn: Anders Lorentzen

Född: 1986

Bor: Göteborg

Civilstånd: Singel

Yrke: Student, läser just nu tredje året på en datatekniklinje på CTH. Är avundsjuk på alla som gått i någon serietecknarhögskola här i landet. Kanske läser något sådant sen?

Intressen: Läsa och teckna serier och illustrera, spelar dator-spel och nätsurfar på tok för mycket. Har publicerat två serier i fanzinet Nasses Nekrozin och gjort lite frilansarbeten men inte så mycket mer. Vill skapa en onlineserie, men mitt manusförfattande är för söndertrasat av min
överväldigande självkritik. Jag får aldrig någonting gjort! Eller jo, på matteföreläsningarna i skolan, men det gills inte.

Seriefrämjande aktiviteter: Medlem sedan några år tillbaka, men har inte varit så föreningsaktiv. Läser mest Bild och Bubbla.

Favoritserie: Många, men till favoriterna hör Valhall av Peter Madsen, Usagi Yojimbo av Stan Sakai, Bone av Jeff Smith, Charlie Christensens och Patrik Norrmans serieskapelser, Don Rosas Joakim von Ankas liv, Sinfest av Tatsuya Ishida, Order of the Stick av Rich Burlew, Akira Toriyamas flertal mangaskapelser, Hajjime no Ippo av Jyoji Morikawa, Yakitate Japan av Takashi Hashiguchi... bla, bla-bla, m.m.

Senast lästa höjdarserie: Blacksad av Juan Díaz Canales och Juanjo Guarnido. En grymt snygg och skön serie om en kriminaldetektiv i USA runt 50-talet. Serien jag läste var ett album med 3 mindre noveller. Tror det är första albumet av flera. I akvarell. Alla är tecknade som fabeldjur med huvudpersonen som en svart listig katt, påminner om Disney-teckningar. Fast snyggare.

Mina bilder! -> www.Lorentzen.se

Blacksad, ja. Fransk (eller spansk?) serie som fått rätt stor uppmärksamhet och översatts till bl.a. engelska och svenska (i samlad form från Egmont). Lånade nyss från biblioteket, verkar skön...

97 Senaste redigerad av Ola Hammarlund (2008-03-08 21:47:46)

Keltro skrev:

Senast lästa höjdarserie: Blacksad av Juan Díaz Canales och Juanjo Guarnido. En grymt snygg och skön serie om en kriminaldetektiv i USA runt 50-talet. Serien jag läste var ett album med 3 mindre noveller. Tror det är första albumet av flera. I akvarell. Alla är tecknade som fabeldjur med huvudpersonen som en svart listig katt, påminner om Disney-teckningar. Fast snyggare.

Så vitt jag förstår så innehåller Egmonts samlingsalbum samtliga Blacksadäventyr som getts ut på franska. Serien är alltså fransk, även om upphovsmännn är spanjorer.

Ola Hammarlund
http://www.olahammarlund.se/
"Homo sum: humani nil a me alienum puto."
Terentius

Namn: Peter Elging

Född: 1971

Bor: Skärholmen

Civilstånd: Sambo och far till samt föräldraledig med Rufus, 16 månader.

Yrke: Bibliotekarie men dock på ett icke serierelaterat bibliotek

Intressen: Litteratur, både skriven och ritad. Inte minst novellkonst i båda formerna.

Seriefrämjande aktiviteter: Jag har i brist på existerande drömkurs/drömstudiecirkel om serieberättelser försökt starta en inom ABF. (Detta har varit utanför SeF eftersom jag blev medlem först i år.) Studiecirkeln har dock inte dragit igång eftersom vi inte kommit upp i tillräckligt många intresserade trots annonsering. Helst skulle jag vilja träffa andra gärna vuxna entusiaster som är intresserade av att skapa serienoveller och ha en "skrivarcirkel" med kritik och diskussioner.

Favoritserie: Locas, Anneli Furmarks serier, Black hole, Ghost world, Tidigt på morgonen, Joakim Pirinens serier, Adrian Tomines serier.

Senast lästa höjdarserie: Shortcomings av Tomine.

Tjena tjena allihop! Jag har efter tjat från min lärare gått med i forumet här. tongue
Marie Eriksson heter jag, inte mindre än 18 år gammal och går på Serios i Vingåker (ännu mer reklam!). I framtiden hoppas jag på att fortsätta med serierna, men det beror väl helt på vart livet tar mig och vad som händer.
Förutom det är det väl inte mycket att säga. Intresserad av teater och skrivande också, håller på mycket med lite alltihop. Kommer från en stor familj. Gillar hundar, Josh Groban och mintchoklad. smile

Mmmh... Mintchoklad...

Öh, välkommen menar jag förstås.