Tråd: Adèle Blanc-Sec till filmduken

Plockade det här från www.comics2film.com, vet inte om det stämmer eller om det bara är ett löst rykte.

Hur som helst så tror jag inte att Luc Besson är rätt person att ge liv åt Tardis serier.

Luc Besson brings Adèle Blanc-Sec to the screen.
send    print   submitted by: Antonello Blueberry
graphivore.be
January 27, 2008 - 60 reads
French director and producer Luc Besson just closed a deal to acquire the rights for the series of graphic novels of "Adèle Blanc-Sec" created by Jacques Tardi. Besson plans to do a trilogy of movies with the first one to be released in 2009. The series is about a brilliant and independent heroine in a post World War I Paris full of extraordinary creatures.

Tuggbuss Wallin

- Use the Batfish Robin!

Sv: Adèle Blanc-Sec till filmduken

Hmm, Luc verkar inte ha regisserat så mycket på senare tid, så undrar om han bara ska vara producent här också...

Dessutom är ju projektet fortfarande bara på planeringsstadiet...

Ethno-postmodernism in an Albert Speer pattern dominates.

Adele är ju något av en Tintin figur; inte intressant i sig men mer en katalysator för just Äventyr.
Sånt är ju inte givande för film duken.

Det låter inte som det måste stämma, per princip...

SerieNegern skrev:

Sånt är ju inte givande för film duken.

Det går ju att låta sin figur kommentera skeendet utan att för den skull lägga i så där jättemycket energi i det. Rockford (James Garner) var t ex en sådan figur; många filmer handlar också om en mer eller vanlig människa som hamnar i ett skeende han/hon inte har särskilt mycket kontroll över eller ens förstår (t ex Audrey Hepburn i "Charade"). Om filmmakarna dessutom väljer att ge Adèle lite annan personlighet i filmen än i serierna finns det inte heller legioner av fans som à la Lord of the Rings kan sitta i salongen och upprört ropa "Men sidan trettiosju då?!".

...Vilket egentligen bara mynnar ut i att om Audrey Tautou spelar Adèle så kommer jag att gå och se filmen...

Göran Semb skrev:

...Vilket egentligen bara mynnar ut i att om Audrey Tautou spelar Adèle så kommer jag att gå och se filmen...

Oh, det var ju en alldeles strålande idé Göran. det kanske är du som borde regissera det hela?

Tuggbuss Wallin

- Use the Batfish Robin!

jimmy skrev:

Oh, det var ju en alldeles strålande idé Göran. det kanske är du som borde regissera det hela?

Nja, den är nog rätt självklar... Och jag skulle bara be henne göra om alla scener om och om igen så jag fick sitta och beundra henne, så det går nog inte.

Jag tycker iofs Tautou känns litet mesig för rollen... Adèle brukar vara mer kärv...
Vad finns det annars för franska aktriser? En bruntonad Emmanuelle Béart?

Wakuran skrev:

Jag tycker iofs Tautou känns litet mesig för rollen... Adèle brukar vara mer kärv...

Instämmer. Fast en hårdför Audrey Tatou skulle vara intressant.

/ola

Jag tror dock inte det är så där vansinnigt svårt att spela tuff och tjurskallig på bioduken... Stallone, Arnold och Chuck Norris har ju kommit undan med det i evigheter.

Kanske, men Tautou har väl inte gjort det hittills? Vad jag märkt har hon varit gullig och/eller skör i de flesta filmer jag sett med henne (vilket iofs inte är så många...)

Hon var beslutsam och envis som synden i både "Amelie" och "En ovanligt lång förlovning" -- men det skulle som sagt förvåna mig oerhört om en professionell skådespelare inte klarar av att knipa ihop ögonen, se tjurig ut och snäsa fram sina repliker.

Då tror jag det blir svårare att få fram rätt stämning i en sådan film, och inte bara låta monstren och den vetenskapliga apparaturen passera revy som en tämligen charmlös freakshow à la "League of Extraordinary Gentlemen". Just vad gäller det känns väl Besson en smula tveksam som regissör, tycker jag.