Tråd: Leksaker

Har varenda serietidning leksaker nuförtiden?
Jag trodde jag hade hamnat på fel avdelning igår när jag skulle köpa Fantomen, men jag gav fan i det, för jag ville inte ha den lilla pistolen som följde med.
Jag överväger att sluta köpa serietidningar om det här fortsätter.

Sv: Leksaker

Jag var också helt anti, tills jag började här på Fullstop... Nog är det ett otyg, men det säljer tidningar. En bra pryl kan betyda tusentals fler sålda tidningar. Och fler sålda tidningar betyder ju förhoppningsvis fler framtida serieläsare...

Sedan får det förstås inte vara på bekostnad av innehållet - imho är det nya serier och/eller tecknare Fantomen behöver för att attrahera en ny publik, inte leksaker. Detta just eftersom Fantomen har en stor andel äldre läsare. Men å andra sidan har jag aldrig varit någon större fan(tomenfan), så jag ska väl inte uttala mig i det fallet...

Om Fantomen har en stor andel äldre läsare torde väl leksakerna vara just grejen för att locka nya, yngre läsare?

jag köpte ett nummer av fantomen just för att man fick med en musmatta, för några år sen (den var iofs värdelös, så jag kom på att jag kunde använda själva tidningen som musmatta istället).

jag tycker att det är bra att man säljer fantomen med hjälp av leksaksvapen och tjejtidningar med smink, så att barnen lär sig könsrollerna så tidigt som möjligt.

Mina åsikter här speglar Svenska Kyrkans åsikter som jag är medlem i sedan födsel.

Mikael Sol skrev:

jag tycker att det är bra att man säljer fantomen med hjälp av leksaksvapen och tjejtidningar med smink, så att barnen lär sig könsrollerna så tidigt som möjligt.

Tvärtom är det så att Fantomen försöker locka flickor att köpa tidningen med hjälp av leksaksvapen, eftersom det är en gammal klassisk sanning att små flickor helt enkelt älskar vapen och äventyrsserier.

Peter skrev:

Har varenda serietidning leksaker nuförtiden?
Jag trodde jag hade hamnat på fel avdelning igår när jag skulle köpa Fantomen, men jag gav fan i det, för jag ville inte ha den lilla pistolen som följde med.
Jag överväger att sluta köpa serietidningar om det här fortsätter.

Du missar en fantastisk vattenpistol, den ligger hur skönt i handen som helst. big_smile

Göran Semb skrev:

Tvärtom är det så att Fantomen försöker locka flickor att köpa tidningen med hjälp av leksaksvapen, eftersom det är en gammal klassisk sanning att små flickor helt enkelt älskar vapen och äventyrsserier.

var det på ett sådant manér tank girl fostrades som ung?

Mina åsikter här speglar Svenska Kyrkans åsikter som jag är medlem i sedan födsel.

Fast det är väl ändå rätt naturligt att pistolen hamnar med Fantomen-tidningen? Gillar du Fantomen, oavsett kön, är det större chans att du gillar pistoler än dockor. Inte för att jag gillar leksakerna men...

jag tycker iofs att ett par randiga kallingar hade passat bättre...

Mikael Sol skrev:

jag tycker iofs att ett par randiga kallingar hade passat bättre...

Hehe, de kanske borde ta upp tillverkningen av Fantomenbadbrallorna som fanns på 70-talet (?).

Göran Semb skrev:

Om Fantomen har en stor andel äldre läsare torde väl leksakerna vara just grejen för att locka nya, yngre läsare?

För att locka dem att köpa, och kanske till och med öppna, tidningen, ja. Men sen då? Min poäng var att det måste finnas något läsvärt i den även för vattenpistolspubliken. Igen: jag är ingen fantomenläsare, så jag kanske är ute och cyklar - men sista förnyelseförsöket jag kan minnas var att färglägga. Och att ta in t.ex. Spirou kan väl knappast räknas som ett steg framåt?

Johan C. Brandstedt skrev:

men sista förnyelseförsöket jag kan minnas var att färglägga. Och att ta in t.ex. Spirou kan väl knappast räknas som ett steg framåt?

Lluaga förlorade presidentmakten och en ny president blev Fantomens nye nemesis under en lång period. Nu har de kört "Fantomen -- år ett" under en längre tid. Men själv tror jag inte "förnyande" är lika nödvändigt som att berätta bra historier. Så länge man gör det (på ett icke-föråldrat manér) behövs inte särskilt mycket förnyelse. Spirou ser jag definitivt som ett steg framåt, för det är en ypperlig serie.

13 Senaste redigerad av Ele (2005-07-23 18:00:09)

Göran Semb skrev:

Spirou ser jag definitivt som ett steg framåt, för det är en ypperlig serie.

Fast passar den verkligen in i Fantomentidningen?

14 Senaste redigerad av Göran Semb (2005-07-23 20:44:02)

Det är ju en smula upp till tidningens profil och hur den utvecklas. Jag skulle säga att om läsarna uppskattar den och vill ha kvar den, så passar den i profilen (även om jag själv hajade till en smula åt såväl den som Tom Strong när den introducerades). När Herman Hedning gjorde entré vete väl sjutton om den passade in i tidningens dåvarande profil...

det gick ju en framtidsversion av fantomen på tv förut, fanns den även som serie, samt, vad hette tv-serien?

fantomen bodde i en stad som hade byggts ovanpå djungeln, tror jag.

Defenders of the Universe, om jag minns rätt.

Prylar säljer tidningar, ja. Men det är ett otyg.
Tyvärr har det ju spridit sig i hela tidningsbranschen. Jag hörde för ett tag sedan att en damtidning ville plasta med en femkrona i sin tidning, men att tryckeriet inte ville ansvara för den miljon kronor det skulle handla om.

18 Senaste redigerad av Mikael Sol (2005-07-23 23:28:39)

det fanns en anime som hette voltron - defenders of the universe, som jag uppskattade mycket som liten. jag tror den gick på super channel vid 80-talets slut, för jag gick på fritids då.

enligt imdb.com hette den i alla fall "Phantom 2040" på engelska och här är en sajt om tv-serien: http://www.coldcut.com/video/p2040/

kanske nåt komika kan ge ut som serie?

när fantomen och agent x9 kör sina tuttbrudar på omslaget kan de ju vara i relief.

det kanske skulla sälja moore... mer, menade jag?

Göran Semb skrev:

Defenders of the Universe, om jag minns rätt.

Defenders of the Universe var ett försök med en supergrupp från King Features. Fantomen med dotter Jedda, Mandrake med föräldralös grabb, Lothar med son, Flash Gordon med son mot en grön kejsar Ming.