1 Senaste redigerad av Anders Hansson (2007-11-20 17:14:53)

Tråd: deckarserier - julklappstipps tas tacksamt emot

Förra julen bröts den av någon anledning men i år ska jag återuppta min tradition att ge seriealbum i julklapp till min pappa. Jag kanske t.o.m. önskar mig några själv. Men å andra sidan kan man ju slå två flugor i en klapp om man är lite slug. Jag gillar Crumb, Barks, Alan Moore, Vuillemin, Kalle & Hobbe, Dilbert, Daniel Clowes, Daniel Ahlgren, Joakim Lindengren, Edika, Pirinen, Ralf König mm... Vad rekommenderar ni?  Pappa? Han gillar deckare.

Skämt åsido. Finns det några bra deckare i tecknad tappning? Optimalt vore något som Watchman men i mer traditionell deckarmiljö. Med "som Watchman" syftar jag inte bara på dess kvalitet utan på utnyttjandet av subtila ledtrådar i bild och på de noggrant och konsekvent tecknade interiörerna/exteriörerna. Men för all del, en bra tecknad serie i deckargenren är allt jag begär.

Sv: deckarserier - julklappstipps tas tacksamt emot

I traditionen "polisdeckare" kan jag rekomendera Powers och Whiteout. (De finns dock bara på engelska.)

I Powers får man följa poliserna Christian Walker och Deena Pilgrim. Varken Walker eller Pilgrim har superkrafter, dock är Walker en före detta superhjälte vars krafter plötsligt försvann. De har hand om brottsfall som relaterar till de med superkrafter, tex när superhjältinnan Retro Girl blir mördad.
Finns flera trades och den första är "Powers: Who killed Retro Girl?"

Whiteout utspelar sig på sydpolen, där US marshal Carrie Stetko har blivit placerad. Finns två trades "Whiteout" och "Whiteout: Melt". Båda två kan jag starkt rekomendera, de är täta thrillers i hård och kall miljö.

Jag instämmer till fullo i Sir-L:s rekommendation av "Whiteout" och "Whiteout:Melt". Ypperlig traditionell deckarserie i polarmiljö.

Jag kan också rekommendera:

"Blacksad"-albumen, traditionell välskriven, vältecknad pulpdeckare, dock med fabeldjur i huvudrollerna. Finns både på franska, engelska och nu även en del på svenska.

"Road to Perdition" av gamle deckar-räven Max Allan Collins, ingen pusseldeckare, men en väldigt bra kriminalfiktion ur ett barns synvinkel. På engelska.

Om man vill binda upp sig för en längre följetong är den ännu oavslutade "100 Bullets" av Brian Azzarello ett bra köp. Har både mysterieaspekter, pulpheroism, tarantinocynism och mer vardagsnära historier i en ljuv förening. Våldsam och cynisk, men välskriven och vältecknad. Ett dussintal album har kommit ut hittills, och fler är på väg. På engelska.

/ola

Min tur att hålla med Ola, "Blacksad", "Road to Perdition" (vilket det finns ett par trades av faktiskt), och "100 Bullets" är att rekomendera.

Några andra jag hittat när jag gick igenom min samling:

"Scene of the Crime: A Little Piece of Goodnight" - Privatdeckaren Jack Herriman får i uppdrag att hitta en kvinna. Fallet leder till en härva av sex, droger och mord. Vad mer kan man begära av en deckare?

"Jonny Double"- Avdankade privatdeckaren Double får i uppdrag att skugga en rebellisk rikemansdotter. Snart är han indragen i en "idiotsäker" plan att tömma Al Capones gamla bankkonto.

"Human Target" (finns flera trades) - Med hjälp av sin förklädnadsförmåga tar Christopher Chance sin klients plats tills fallet är över.

"Orkan" av Robert Baldazzini och Lorena Canossa, ett av de bästa album jag läst. Finns på svenska, går säkert att få tag på i någon serieaffär. I samma anda som filmen "Stormvarning utfärdas".

Ingen deckare per se utan mer i samma anda som 60- och 70-talens caper- eller heist-filmer är "Last of the Independents". Tre bankrånare råkar komma över pengar de inte skulle ha tagit. Hur skön som helst.

Sen finns ju "Sin City", som jag personligen tycker är bra, och "Stray Bullets", som jag har svårare för.

"Stray Bullets", som jag själv gillar skarpt, är kanske närmare kriminalroman än deckare. I kriminalnovellgenren finns EC-samlingar av historierna i t ex "Crime SuspenStories", som jag också tycker är riktigt bra. "MAZE Agency" (eller hur de nu hade det med versalerna) är ju en pusseldeckare tecknad av Alan Davis i början av karriären, om jag minns rätt, även om jag aldrig blev helt imponerad av intrigerna. De Batman-samlingar av Neal Adams i gammal god form som nyligen kommit på svenska innehåller en hel del Läderlappen som detektiv, en välkommen paus från den monomane psykopaten som man fått se alltför ofta i modernare utgåvor. Sherlock Holmes finns i serieform, men är förstås bäst på bio -- förlåt, i originalformat menar jag förstås. Spirit antar jag att du redan har.

6 Senaste redigerad av Sir-L (2007-11-20 21:42:21)

Ja, "Maze Agency"  är bra. Annat i samma anda är "Ms. Tree", vet dock inte om den finns som trade. Stenhård kvinnlig privatdeckare.

Apropå "Spirit" så har den första traden av den nya versionen (som andra än Eisner gjort) kommit ut. Har inte läst den själv så jag vet inte hur den är.

Eisners mindre kända skapelse "John Law" har också dammats av och kommit i en trade. Den samlar Eisners gamla avsnitt och nya av Gary Chaloner. (Har jag inte heller läst, mer än på nätet och av det verkar Chaloner ta vara på traditionen bra.)

Moonstone Books har samlat "Sherlock Holmes" i trades och har gjort serieversioner av en hel del gamla radiodeckare, som "Pat Novak for Hire", "Jack Hagee Private Eye" och "Johnny Dollar".

Är man inte rädd för lite zombies kan jag rekomendera "Johnny Dynamite: Underworld". En hederlig gammaldags privatdeckare som blir insyltad i ett fall där djävulen själv har ett finger med i spelet.

(Och ja, sätt namnen John, Johnny, Johnnie eller Jonny i titeln och det kan inte gå fel.)

[Edit] Appropå "Stray Bullets" som är gjord av David Lapham så har ha gjort en tjock tegelsten vid namn "Murder me Dead" som är ok. (Jag har väldigt svårt för hans tecknarstil bara. Vet egentligen inte varför, brukar aldrig haka upp mig på sånt när det är en bra story.)

Kan också tipsa om websiten "Thrilling Detective" (thrillingdetective.com)  som har mycket information om genren, bland annat serier.

Jag läste litet Ms. Tree på 90-talet, och minns det som helt okej.

Ethno-postmodernism in an Albert Speer pattern dominates.

8 Senaste redigerad av Ola Hellsten (2007-11-20 22:15:18)

Göran Semb skrev:

"MAZE Agency" (eller hur de nu hade det med versalerna) är ju en pusseldeckare tecknad av Alan Davis i början av karriären, om jag minns rätt,

Njae... Adam Hughes var det väl? Eller är det jag som är ute och cyklar?

även om jag aldrig blev helt imponerad av intrigerna.

Av Mike W Barr, har jag för mig. Trevliga och småputtriga, lite som en över-medel-amerikansk deckarserie. Men mysteriemässigt kan jag hålla med om att de nog inte var överdrivet imponerande.

/ola

Ola Hellsten skrev:

Njae... Adam Hughes var det väl?

Ja, det stämmer. Samt Rick Maygar, Joe Staton, och Greg Shoemaker över seriens 23 nummer. Men det var i början av hans karriär, åtminstone.

Ms. Tree hade jag mycket svårt för. Dels tyckte jag Collins' människosyn var tämligen reaktionär (inte för inte är Mickey Spillane en av hans idoler), dels tyckte jag Beattys teckningsstil var i stelaste laget -- men den var ändå inte lika illa som deras vigilante-serie "Wild Dog", som var riktigt, riktigt osmaklig.

Apropå det så är de tidiga "Punisher", av Mike Zeck och Steven Grant samt Klaus Janson och Mike Baron faktiskt klart läsvärda, men de är mera actionthrillers än deckare, och från och med Chuck Dixon är serien i det närmaste oläsbar för mig.

"Sandman Mystery Theater" är för övrigt en riktigt läsvärd deckare med en äkta Golden Age-hjälte i huvudrollen, och kan man få tag på annualen med en historia tecknad av George Pratt ska man för allt i världen slå till.

Göran Semb skrev:
Ola Hellsten skrev:

Ja, det stämmer. Samt Rick Maygar, Joe Staton, och Greg Shoemaker över seriens 23 nummer. Men det var i början av hans karriär, åtminstone.

Faktiskt så var Alan Davis med på ett hörn 1990. Serien hade förövrigt en "comeback" så sent som 2005, hur länge den sejouren räckte vet jag dock inte.

Jaha, där ser man.

Raymonds Secret Agent X-9 och Rip Kirby måste ju också finnas tillgängliga i samlingar (och mer vältecknat än hans Kirby torde vara svårt att hitta), liksom Arriolas tidiga Kerry Drake, för att nu inte tala om Fearless Fosdick och Gottfredsons Musse Pigg.

12 Senaste redigerad av Anders Hansson (2007-11-21 01:28:14)

Tack för alla tips! Jag har fått flera uppslag som jag ska utforska närmre. Det blir väl till att köpa fler än en för att kunna göra ett mer kvalificerat urval med böckerna i hand (läs läsa). Om jag känner pappa rätt är det deckare i småstadsmiljö eller lantlig engelsk idyll, gärna med lite pusselinslag, som ligger honom närmast och det verkar lite tunt på den fronten. Men en välberättad thriller med kluriga vändningar är säkert också gångbar. Hur som helst - massor med serier som lockar och som jag kommer att kolla upp.

Sir-L skrev:
Göran Semb skrev:
Ola Hellsten skrev:

Faktiskt så var Alan Davis med på ett hörn 1990. Serien hade förövrigt en "comeback" så sent som 2005, hur länge den sejouren räckte vet jag dock inte.

Endast tre nummer tyvärr. Fast man hann i samma veva ge ut en trade som samlar de allra första äventyren (tecknade av Hughes och Davis).

Jag tycker inte om att prata om tvångstankar men jag kan inte låta bli
http://www.idiotmusik.com

Andreas skrev:
Sir-L skrev:

Endast tre nummer tyvärr.

Såg att en 4:de i alla fall var annonserad på IDWs site.

Andreas skrev:

Fast man hann i samma veva ge ut en trade som samlar de allra första äventyren (tecknade av Hughes och Davis).

Vol 3 kom ut i år så de verkar fortsätta med trades, det var ju bra.

Anders Hansson skrev:

Om jag känner pappa rätt är det deckare i småstadsmiljö eller lantlig engelsk idyll, gärna med lite pusselinslag, som ligger honom närmast och det verkar lite tunt på den fronten.

Är inte The Mystery Play av Grant Morrison & Jon J Muth en deckare i småstadsmiljö (även om det blir något annat "på vägen", s a s)?

http://www.amazon.com/Lucha-Noir-Libre- … amp;sr=1-6

There are two kinds of people, people who believe in stuff like fairies, gods and Santa... And people who don't!
http://biffzongo.blogspot.com/    http://dagbokinewyork.blogspot.com/    http://www.frankrules.nu/

Göran Semb skrev:

Ms. Tree hade jag mycket svårt för. Dels tyckte jag Collins' människosyn var tämligen reaktionär (inte för inte är Mickey Spillane en av hans idoler), dels tyckte jag Beattys teckningsstil var i stelaste laget -- men den var ändå inte lika illa som deras vigilante-serie "Wild Dog", som var riktigt, riktigt osmaklig.

Själv tycker jag att åtminstone vissa episoder är helt godkända som hårdkokta deckare (jag tänker främst på några historier som utspelar sig på styvsonens collegecampus).

Andreas skrev:

Endast tre nummer tyvärr. Fast man hann i samma veva ge ut en trade som samlar de allra första äventyren (tecknade av Hughes och Davis).

Och som Sir-L nämnt så ger IDW även ut samlingar med orginalserien. Den är en högst trevlig bagatell med sympatiska huvudpersoner. Den gick f.ö. ett tag i Seriemagasinet (och Ms. Tree gick i Batman).

Ola Hammarlund
http://www.olahammarlund.se/
"Homo sum: humani nil a me alienum puto."
Terentius

Ola Hammarlund skrev:
Göran Semb skrev:

Själv tycker jag att åtminstone vissa episoder är helt godkända som hårdkokta deckare (jag tänker främst på några historier som utspelar sig på styvsonens collegecampus).

Syftar du på Ms. Tree eller Wild Dog här?

Ola Hammarlund skrev:
Andreas skrev:

Och som Sir-L nämnt så ger IDW även ut samlingar med orginalserien. Den är en högst trevlig bagatell med sympatiska huvudpersoner. Den gick f.ö. ett tag i Seriemagasinet (och Ms. Tree gick i Batman).

Jag läste Ms. Tree i Batman, någon serie om satanister och ett misstänkt ritualmord, som funkade rätt bra. (Ska inte spoila slutet.)

Ethno-postmodernism in an Albert Speer pattern dominates.

Wakuran skrev:
Ola Hammarlund skrev:
Göran Semb skrev:

Syftar du på Ms. Tree eller Wild Dog här?

Jag menade Ms. Tree. Jag tycker nog att campushistorierna är bättre än satnisthistorien.

Ola Hammarlund
Terentius

Sir-L skrev:

#4 blev tydligen "cancelled by the publisher" - vilket var otroligt synd med tanke på att det var en fyra delars miniserie som bestod av ett sammanhängande äventyr och inte fristående avsnitt. Jag har inte läst #1-3, för vem vill börja på en deckare där man inte får veta vem mördaren är till slut?

Sir-L skrev:
Andreas skrev:

Fast man hann i samma veva ge ut en trade som samlar de allra första äventyren (tecknade av Hughes och Davis).

Vol 3 kom ut i år så de verkar fortsätta med trades, det var ju bra.

Kul att det rullar på med trades, det kanske bli en julklapp till mig själv efter jul big_smile

Järnvagen av Jason tycker jag är en utmärkt liten pusseldeckare som skulle kunna vara en trevlig julklapp.

Vi må idealisera friheten, men när det gäller vårt invanda mönster är vi fullkomligt förslavade.

"Dödens adress" av Jacques Tardi och Leo Malet står i mina föräldrars bokhylla och var en rätt bra thrillerdeckare om jag inte minns fel. Utgiven hos Epix.

Du kan kolla in mangan "Kindaichi Case Files" också. Observera att den inte är ritad i den barnsligaste jätteögon-stilen. Har läst de första tre böckerna och tycker den var helt okej, lätt komedi blandad med deckarhistorier.

Andreas skrev:
Sir-L skrev:

#4 blev tydligen "cancelled by the publisher" - vilket var otroligt synd med tanke på att det var en fyra delars miniserie som bestod av ett sammanhängande äventyr och inte fristående avsnitt. Jag har inte läst #1-3, för vem vill börja på en deckare där man inte får veta vem mördaren är till slut?

Var har du fått det ifrån? Jag har 1 och 2 av miniserien och de är fristående historier.

nicklas.johansson skrev:

Järnvagen av Jason tycker jag är en utmärkt liten pusseldeckare som skulle kunna vara en trevlig julklapp.

Så är det också en klassisk norsk decakre av Stein Riverton från 1909 som Jasom adapterat.

Ola Hammarlund
Terentius

24 Senaste redigerad av fred (2007-11-24 00:25:37)

Watchmen är väl i grunden en rätt klassisk deckare, om man accepterar trikåerna? Och en bra sådan dessutom.

Ola Hammarlund skrev:

Var har du fått det ifrån? Jag har 1 och 2 av miniserien och de är fristående historier.

Från Internet. Men man kanske inte ska tro allt man läser? (alternativt: Jag kanske misstolkade det hela)