Sv: Rösta om betygssystemet i B&B

Recensioner är egentligen hopplösa. Oftast är det ju de elaka som man kan dra sej till minnes. DNs recension av filmen Conan - Barbaren var kort och kärnfull: "Fascistisk bodybuilding i slakthuset" eller klassikern "Filmen nådde aldrig upp till den nivån att den kunde åstadkomma ett platt fall". Men eftersom recensenterna ofta känner eller kan tänkas träffa vederbörande så blir de lätt jolmiga. Hade vi varit teatermänniskor hade vi ju kunnat puckla på varandra när vi träffades och skulle kanske på så sätt kunna få lite uppmärksamhet för vår verksamhet.

Så på något sätt tycker jag ändå att siffrorna fyller någon form av betydelse. Man få en hint om vad recensenten tycker och kan påtagligt diskutera utifrån det.  "Hur fan kan han ge X en tvåa när han gav skiten Y en fyra?". Ett allmänt "Har utvecklats", "luddig personteckning" "vackra miljöer" är liksom inte lika lätt att hänfalla i diskussion över.

--------------------------------
        Gamle Gråskägg
        Hemsida -> http://www.forsmarx.se
        Blogg     -> http://forsmark-stralandetider.blogspot.com

Åke: Du har helt rätt i att det är svårt att recensera folk som man vet att man kommer hamna på fester tillsammans med eller som rent av redan är ens bekanta eller vänner. Jag recenserade fansin förut på min hemsida och det har jag fått ätit upp många gånger sen dess.

Mina åsikter här speglar Svenska Kyrkans åsikter som jag är medlem i sedan födsel.

Ni får se till att bara recensera mig då, för mig kommer ni garanterat inte träffa (på fester) eller räkna till en av era vänner...

/ Jonas

Det finns två sorters vansinne, det ena och det andra... ... yikes big_smile

Magnus K skrev:
Björn Wahlberg skrev:

Jag missade tyvärr att rösta, men lägg gärna till en röst från mig: ett rungande NEJ! Ta bort eländet. Allting går inte att kvantifiera i en lömskt lättbegriplig sifferskala. Vik hädan snuttifiering och förenkling! Jag vill tvärtom ha LÄNGRE och mer djuplodande recensioner än de nuvarande textsnuttarna i B&B. Betänk följande: om inte Sveriges enda tidskrift om serier kan publicera ordentliga recensioner om nyutkomna serier, vem ska då göra det?

Men hallå... hur är det med logiken? Vill man ha mer text, varför ska man då ta bort betygen? Det är ju inte så att frågan gäller text eller betyg. Och om recensionerna ska bli längre, då är det ännu viktigare att det blir en sammanfattning, i form av ett betyg. För längre texter betyder också mer oklart svammel.

Och så viftar den käre Magnus med sin gamla storslägga igen, yvigt och brett. Du anklagar mig för bristande logik för att jag vill ha LÄNGRE RECENSIONER och INGA BETYG i B&B. Hur ser DN:s bokrecensionsavdelning ut? Eller Svenskans? Eller andra kultursidors recensioner? Varför måste längre och mer analyserande texter nödvändigtvis ha en sammanfattning? Är läsarna verkligen så korkade och ointresserade? Jag tar till samma argument en gång till: om inte ens serieintresserade eller prenumeranter av B&B (dvs. medlemmar i SerieFRÄMJANDET) vill läsa längre texter om nyutkomna serier, vilka ska då göra det? Snuttifieringen som vi ser runtomkring oss är total och bedrövlig, och har man en gång lärt sig att bara kunna "skanna av" en text på tolv rader med en sammanfattande betygssiffra, ja, då kan man ju inte förväntas kunna läsa och förstå längre texter heller.

Och du: längre texter behöver inte alls betyda "mer oklart svammel". En skicklig skribent som har något att säga kan skriva en text som är alltigenom läsvärd. Längden i sig har ingen betydelse. Men man får mer sagt och kan göra intressantare analyser om man får utrymme till det.

En variant som nämnts är ju att ha längre recensioner på nätet. Och i så fall tycker jag att B&B ska satsa på en ordentlig hemsida som rentav har exklusiva avdelningar endast för medlemmar i SeF. Det tar inte många timmar att kicka igång en sådan sajt. Mer jobb till redaktionen! "Ju mer man har att göra, desto mer får man gjort", som det heter. Å andra sidan består väl SeF av hundratals potentiella volontärer varav många besitter webbkunskaper? Församlen eder, serieFRÄMJARE.

Generation Tintin  http://www.generationtintin.se
Tintin - en hjälte med hjärta och hjärna  http://www.asterion.se/tintin

Björn Wahlberg! Du har mitt stöd!
...och mitt svärd...!
...och min yxa!

Skämt åsido, tycker jag att du summerade det hela fint. Varför skulle seriefrämjare ha svårare att ta till sig längre texter? Är det rättvist  att en bok/bokserie sammanfattas med "den var typ bra fast ändå inte PUNKT" p.g.a. platsbrist? Om ni behöver fler recensenter ställer jag givetvis upp (men intrycket jag fått är att ni har gott om sådana redan).

Kort, lockig, högljudd.

Stilla din hunger! Medley; Retroaktivität har kommit i nytryck!
Läs mer, så är ni snart med på noterna.

Björn Wahlberg skrev:

Jag tar till samma argument en gång till: om inte ens serieintresserade eller prenumeranter av B&B (dvs. medlemmar i SerieFRÄMJANDET) vill läsa längre texter om nyutkomna serier, vilka ska då göra det?

Men alla som läser B&B eller recensioner i övriga tidningar lusläser dom inte, utan skummar igenom dem. Till exempel jag. För att fästa vår uppmärksamhet vid speciellt förtjänstfulla album är det bra med ett betyg eller summerande oneliner. Det här är inte att stjäla från dem som noggrant läser alla recensioner, det är bara tilläggsinformation. Dessutom är det en konstart att kunna uttrycka sig kort och koncist och jag tycker att det är bra att recensenten tvingas summera sig i form av ett vitsord eller sammanfattande mening - ifall man inte kan uttrycka din åsikt om ett verk med ca tio ord, vet man då verkligen vad man anser om det?

Svammeliseringen av vårt samhälle måste stoppas! FRAM för summeringar och vitsord!

Insekt-polisen
Som vanligt är det inte killen på bilden som skrivit inlägget.

Sebastian skrev:

Men alla som läser B&B eller recensioner i övriga tidningar lusläser dom inte, utan skummar igenom dem. Till exempel jag. För att fästa vår uppmärksamhet vid speciellt förtjänstfulla album är det bra med ett betyg eller summerande oneliner.

Jag är inte SÅ arg på dig för att du inte tycker som jag, Sebastian. Men jag undrar i mitt stilla sinne vad du får ut av ett betyg? På vilket sätt kan du använda det för att själv avgöra någonting om serien?

En summerande oneliner är något helt annat. Men den bör innehålla mer information än "medelbra" eller dylikt.

/ola

Ola Hellsten skrev:

Jag är inte SÅ arg på dig för att du inte tycker som jag, Sebastian. Men jag undrar i mitt stilla sinne vad du får ut av ett betyg? På vilket sätt kan du använda det för att själv avgöra någonting om serien?

Vitsord är "attention catchers". En femma är en latexklädd Alicia Silverstone som inkastare utanför en krog, en etta är en lång kö och ett bodybuildarskåp med namnlista...

Sebastian

Insekt-polisen

Lisa M skrev:

Om ni behöver fler recensenter ställer jag givetvis upp (men intrycket jag fått är att ni har gott om sådana redan).

Jag vet inte om det är något som ska tas upp så här offentligt, men om inte annat finns det recensenter
mycket nära dig som kanske skulle kunna ha användning för en spökskrivare.

Hansh skrev:
Lisa M skrev:

Om ni behöver fler recensenter ställer jag givetvis upp (men intrycket jag fått är att ni har gott om sådana redan).

Jag vet inte om det är något som ska tas upp så här offentligt, men om inte annat finns det recensenter
mycket nära dig som kanske skulle kunna ha användning för en spökskrivare.

Med tanke på att jag skrev i denna tråd att jag recenserade, och att det står i både min och Lisas signatur att vi bor ihop, så kan du nog se det som officiellt :d

I övrigt anser jag att allt arbete mot ett enat seriesverige bör förstöras.
Segerkrönt i förväg - jag bloggar och serieklottrar om saker jag ser/läser, och annat smått och gott från mitt fantastiska liv.

Jag behöver öva upp mig, också, isåfall.

Mitt dåliga självförtroende får f.ö. alltid sig litet hopp, när andra erkänner sina dåliga sidor... =S

Ethno-postmodernism in an Albert Speer pattern dominates.

Stef Gaines skrev:

Med tanke på att jag skrev i denna tråd att jag recenserade, och att det står i både min och Lisas signatur att vi bor ihop, så kan du nog se det som officiellt :d

Men det känns så oartigt att uppmana folk att stjäla sina kompisars recensionsexemplar och identitet
utan att ge de senare en chans att yttra sig i frågan först.

Sebastian skrev:
Björn Wahlberg skrev:

Jag tar till samma argument en gång till: om inte ens serieintresserade eller prenumeranter av B&B (dvs. medlemmar i SerieFRÄMJANDET) vill läsa längre texter om nyutkomna serier, vilka ska då göra det?

Men alla som läser B&B eller recensioner i övriga tidningar lusläser dom inte, utan skummar igenom dem. Till exempel jag. För att fästa vår uppmärksamhet vid speciellt förtjänstfulla album är det bra med ett betyg eller summerande oneliner. Det här är inte att stjäla från dem som noggrant läser alla recensioner, det är bara tilläggsinformation. Dessutom är det en konstart att kunna uttrycka sig kort och koncist och jag tycker att det är bra att recensenten tvingas summera sig i form av ett vitsord eller sammanfattande mening - ifall man inte kan uttrycka din åsikt om ett verk med ca tio ord, vet man då verkligen vad man anser om det?

Svammeliseringen av vårt samhälle måste stoppas! FRAM för summeringar och vitsord!

Kan inte annat än att hålla med.

Sebastian skrev:
Ola Hellsten skrev:

Vitsord är "attention catchers". En femma är en latexklädd Alicia Silverstone som inkastare utanför en krog, en etta är en lång kö och ett bodybuildarskåp med namnlista...

Sebastian

Well spoken!

Alicia Silverstone i latex fångar förvisso min uppmärksamhet men hur hjälper hon mig att veta om de har tjeckisk öl eller äkta champagne på krogen ifråga?

/ola

Ola Hellsten skrev:

Alicia Silverstone i latex fångar förvisso min uppmärksamhet men hur hjälper hon mig att veta om de har tjeckisk öl eller äkta champagne på krogen ifråga?

/ola

Man frågar gärna Alicia detta, dvs läser recensionen wink

Björn Wahlberg skrev:

Och så viftar den käre Magnus med sin gamla storslägga igen, yvigt och brett. Du anklagar mig för bristande logik för att jag vill ha LÄNGRE RECENSIONER och INGA BETYG i B&B. Hur ser DN:s bokrecensionsavdelning ut? Eller Svenskans? Eller andra kultursidors recensioner? Varför måste längre och mer analyserande texter nödvändigtvis ha en sammanfattning? Är läsarna verkligen så korkade och ointresserade? Jag tar till samma argument en gång till: om inte ens serieintresserade eller prenumeranter av B&B (dvs. medlemmar i SerieFRÄMJANDET) vill läsa längre texter om nyutkomna serier, vilka ska då göra det? Snuttifieringen som vi ser runtomkring oss är total och bedrövlig, och har man en gång lärt sig att bara kunna "skanna av" en text på tolv rader med en sammanfattande betygssiffra, ja, då kan man ju inte förväntas kunna läsa och förstå längre texter heller.

Som jag skrev tidigare är jag också för längre recensioner, "svammel" bekymrar mig inte om det är läsvärt. Men det betyder inte att jag är emot sifferbetyg. Tvärtom tycker jag att det kan vara en god sammanfattning som till och med blir mer nödvändig ju längre recensionen blir. Det är ingen skam i att vara tydlig, inte ens i att vara övertydlig. Sedan vet jag att en del tycker att alla serier inte förtjänar någon längre recension, men det får väl vara upp till recensenten i så fall och är en del i recensionens poäng. Men det borde vara möjligt att skriva få längre för den som vill, tycker jag.

Jag tror inte att DN:s eller SvD:s upplägg är eftersträvansvärda. Vi tjänar inget på att göra det -- i mitt tycke -- torrare eller mer pretentiöst. Jag menar inte att nedvärdera någon, men jag tycker inte att man ska förutsätta att alla seriefrämjare är akademiker eller proffsskribenter -- vare sig när det gäller den som läser/tolkar och den som skriver/recenserar. B&B måste få innehålla både högt och lågt eftersom det är en serietidskrift för alla.

Björn Wahlberg skrev:

En variant som nämnts är ju att ha längre recensioner på nätet. Och i så fall tycker jag att B&B ska satsa på en ordentlig hemsida som rentav har exklusiva avdelningar endast för medlemmar i SeF. Det tar inte många timmar att kicka igång en sådan sajt. Mer jobb till redaktionen! "Ju mer man har att göra, desto mer får man gjort", som det heter. Å andra sidan består väl SeF av hundratals potentiella volontärer varav många besitter webbkunskaper? Församlen eder, serieFRÄMJARE.

Tanken är god. Detta är något som allvarligt överläggs, eftersom recensionerna redan är daterade när B&B väl kommer ut. Kanske kunde man rent av ha en kommentarfunktion där läsarna kunde få hålla med eller skriva en alternativ recension. Eller rösta om albumen.

Tyvärr består inte SeF av "hundratals volontärer", utan i bästa fall av ett tio-tjugotal när det väl kommer till kritan, och dessa jobbar redan rätt hårt med B&B, Seriewikin, Svenskt seriearkiv och Seriecenter. Den som vill dra sitt strå till stacken på något sätt är självklart välkommen att kontakta till exempel B&B-red eller wikigänget!

En fråga till er som förespråkar betyg: Vilken betygssiffra skulle ni sätta på ett album som Jag, Kalle Anka? Serierna i sig är klockrena femmor (långa äventyr från Carl Barks bästa period runt 1950) -- men de är omredigerade till sexstripp, vilket totalt demolerar sidkompositionen, och färgläggningen är bitvis hemsk. Upphovsmannen nämns ingenstans och förordet är späckat med desinformation.

En betygssiffra kan aldrig ge en vettig bild av ett sådant album. Det kan däremot en kort rubrik (typ "Sönderklippta mästerverk"). Mitt förslag: Ut med sifferbetygen, ut med de fula och ofta intetsägande citatrubrikerna, in med vanliga rubriker!

Olof Siverbo skrev:

En fråga till er som förespråkar betyg: Vilken betygssiffra skulle ni sätta på ett album som Jag, Kalle Anka? Serierna i sig är klockrena femmor (långa äventyr från Carl Barks bästa period runt 1950) -- men de är omredigerade till sexstripp, vilket totalt demolerar sidkompositionen, och färgläggningen är bitvis hemsk. Upphovsmannen nämns ingenstans och förordet är späckat med desinformation.

Min historielärare i gymnasiet gav mig tio (finska betyg går från fyra till tio) i historia för många herrans år sedan. Han kom faktiskt och talade med mig efteråt. Han sade att även om jag var litet ojämn och inte konstant låg på en tias nivå, tyckte han att en nia trots allt skulle ha varit missvisande.

Så Jag, Kalle Anka får en femma! Historierna är så underbara att det krävs betydligt större terrorangrepp på dem än de du nämnde för att demolera ner dem från WTC-skrapor till gatudamm. Men en recensent som känner för det kan ju låta femman bli en fyra ifall omredigeringen och färgläggningen stör hans läsupplevelse för mycket. Recensioner är ju trots allt subjektiva, liksom eventuella vitsord man ger dem.

För övrigt tycker jag att det är alldeles underbart att vi sätter tid på sänt här medan barnen i Afrika svälter ihjäl samtidigt de blir uppätna av krokodiler med maskingevär.

Insekt-polisen

Sebastian skrev:
Olof Siverbo skrev:

Min historielärare i gymnasiet gav mig tio (finska betyg går från fyra till tio) i historia för många herrans år sedan. Han kom faktiskt och talade med mig efteråt. Han sade att även om jag var litet ojämn och inte konstant låg på en tias nivå, tyckte han att en nia trots allt skulle ha varit missvisande.

Så Jag, Kalle Anka får en femma! Historierna är så underbara att det krävs betydligt större terrorangrepp på dem än de du nämnde för att demolera ner dem från WTC-skrapor till gatudamm. Men en recensent som känner för det kan ju låta femman bli en fyra ifall omredigeringen och färgläggningen stör hans läsupplevelse för mycket. Recensioner är ju trots allt subjektiva, liksom eventuella vitsord man ger dem.

Jag håller i princip med Sebastian, här. Att få en tjock samling med Barks-äventyr som (iaf vid publiceringstiden) inte direkt var lätta för en sporadisk svensk läsare att få i samlad form uppväger till stor del redigeringen.

Sebastian skrev:

För övrigt tycker jag att det är alldeles underbart att vi sätter tid på sänt här medan barnen i Afrika svälter ihjäl samtidigt de blir uppätna av krokodiler med maskingevär.

Precis, jag har alltid hatat såna där jobbiga jämförelser. När man väl satsar pengar och energi på något, så får man gnäll för att man inte satsar på något annat...

Sebastian skrev:
Björn Wahlberg skrev:

Huga!! Det du kallar för "svammelisering" kallar jag för fördjupning! Det du vill ha i form av "summeringar och vitsord" är just den förenkling och banalisering av kulturen som faktiskt inte bara är av godo.

Och jag får vatten på min kvarn när man tar del av de senaste rapporterna i media om svenska skolelevers dåliga läsvanor och bristande förståelse av längre texter. De läser i stort sett bara korta textsnuttar, helst med mänger illustrationer. (Hm. Då kanske de borde vara stora serieläsare, kan man tycka?)

David Haglund skrev:
Björn Wahlberg skrev:

Som jag skrev tidigare är jag också för längre recensioner, "svammel" bekymrar mig inte om det är läsvärt. Men det betyder inte att jag är emot sifferbetyg. Tvärtom tycker jag att det kan vara en god sammanfattning som till och med blir mer nödvändig ju längre recensionen blir. Det är ingen skam i att vara tydlig, inte ens i att vara övertydlig. Sedan vet jag att en del tycker att alla serier inte förtjänar någon längre recension, men det får väl vara upp till recensenten i så fall och är en del i recensionens poäng. Men det borde vara möjligt att skriva få längre för den som vill, tycker jag.

Återigen: sätt inte likhetstecken mellan längre texter och svammel! Vad har ni fått det ifrån, egentligen? Har ni aldrig läst en essä eller en fördjupande artikel? Eller är det just långa recensioner som blir "svamliga"?

En längre text mår givetvis bra av en sammanfattning i början eller i slutet. Men till det behövs inga sifferbetyg. Beygen drar alldeles för stor uppmärksamhet till sig, och varför läsa texten om jag vet att bokuschlingen bara får en 2:a? Men det kan ju vara intressant att veta VARFÖR recensenten inte gillar boken. Har man som serieskapare ägnat ett år åt sitt verk kan det ju vara trevligt att få en analyserande kritik av det, och inte bara tolv rader och ett betyg som tog recensenten sju minuter att tillverka.

David Haglund skrev:

Jag tror inte att DN:s eller SvD:s upplägg är eftersträvansvärda. Vi tjänar inget på att göra det -- i mitt tycke -- torrare eller mer pretentiöst. Jag menar inte att nedvärdera någon, men jag tycker inte att man ska förutsätta att alla seriefrämjare är akademiker eller proffsskribenter -- vare sig när det gäller den som läser/tolkar och den som skriver/recenserar. B&B måste få innehålla både högt och lågt eftersom det är en serietidskrift för alla.

Och nu blir det riktigt fördomsfullt, David! DN och Svenskan är inte alls "torrare och mer pretentiöst". Än vadå? Än kvällstidningarna? Javisst. Men inte om du jämför med akademiska essäer eller avhandlingar! Kom igen, läs dagstidningarnas recensioner och ni märker ju att de inte alls är torra och pretentiösa. De blir alltmer personliga och läsvärda. (Mer sällan analyserande, men det är ju ett tecken i tiden.) Visst, det är bra att B&B ska innehålla både "högt och lågt", synd då bara att recensionsavdelningen tydligen ska tillhöra kategorin "lågt".

Jag menar bara att viktiga verk kan få större utrymme än andra, om recensenten verkligen går igång på att skriva om verket. Som det är nu gissar jag att de får ett visst antal tecken eller rader att producera ett omdöme på.

David Haglund skrev:
Björn Wahlberg skrev:

Tanken är god. Detta är något som allvarligt överläggs, eftersom recensionerna redan är daterade när B&B väl kommer ut. Kanske kunde man rent av ha en kommentarfunktion där läsarna kunde få hålla med eller skriva en alternativ recension. Eller rösta om albumen.

Tyvärr består inte SeF av "hundratals volontärer", utan i bästa fall av ett tio-tjugotal när det väl kommer till kritan, och dessa jobbar redan rätt hårt med B&B, Seriewikin, Svenskt seriearkiv och Seriecenter. Den som vill dra sitt strå till stacken på något sätt är självklart välkommen att kontakta till exempel B&B-red eller wikigänget!

David, jag har nu varit medlem i SeF i ett par år, och man hör aldrig ett ljud om att SeF inbjuder sina medlemmar till att hjälpa till med än det ena än det andra. Jo, Ola Hammarlund brukar maila och fråga om folk kan ställa upp på Världens längsta bokbord! Men det är också allt, vad jag kan påminna mig. Jag har tolkat det som a) att styrelsen i SeF fungerar alldeles utmärkt och inte behöver någon hjälp; b) men eftersom B&B är ett år försenat bryr man sig inte om att få hjälp från medlemmarna.

Så, nu har jag skickat iväg lite "food for thought" till föreningen och forumläsarna.

Som halvtidsserieskapare säger jag ännu att jag tycker om att vara tvungen att komprimera och snuttifiera mig. När man gör strippar måste man ofta skala ner dialogen till ett absolut minimum från det första utkastet. Samma gäller även rutor i längre serier, jag går igenom manuset, stryker onödiga ord, uttryck, meningar och hela pratbubblor för att få fram mitt budskap så tydligt som möjligt. Recensioner följer naturligtvis inte samma spelregler helt och hållet, men det är både en dygd och vackert att kunna uttrycka det man vill så kort och koncist som möjligt. Stephen King, Elmore Leonard, William Strunk Jr m.fl. håller med mig!

Som serieskapare VILL jag också se ett betyg på mina alster. Om jag läser en recension vill jag veta hur recensenten balanserar det som hon  tyckte var bra mot det som var dåligt. Jag vill se henne TVINGAD att ta ställning i form av ett betyg!

Insekt-polisen

Björn Wahlberg skrev:

Jag menar bara att viktiga verk kan få större utrymme än andra, om recensenten verkligen går igång på att skriva om verket. Som det är nu gissar jag att de får ett visst antal tecken eller rader att producera ett omdöme på.

Jepp, det stämmer.

Kan man inte apa efter tv-spelstidningarnas recensionsupplägg då?
Ett betyg för story, ett betyg för bilder, ett betyg för utförande/tryck, läsupplevelse/estetik/whatevah, och ett betyg för helhet (slutpoäng). Dela upp betygen i mindre delar om ni inte vill släppa dem ifrån er. Men blaffa för guds skull inte upp siffran i ansiktet på läsaren, då kan ni lika gärna ta bort allt som fått en tvåa eller mindre på en gång eftersom ingen vill läsa dem.

Grrr!

Kort, lockig, högljudd.

Stilla din hunger! Medley; Retroaktivität har kommit i nytryck!
Läs mer, så är ni snart med på noterna.

Lisa M skrev:

Björn Wahlberg! Du har mitt stöd!
...och mitt svärd...!
...och min yxa!

Skämt åsido, tycker jag att du summerade det hela fint. Varför skulle seriefrämjare ha svårare att ta till sig längre texter?

Och om det nu skulle vara så, så kanske det fungerar med längre recensioner i serieform?

En del tar sig fram, andra tar sig bak.