Sv: Rösta om betygssystemet i B&B

Medin: Det var det jag var ute efter (jag hittade förövrigt ett gammalt fanzine från 2000 gjort av dig när jag städade lite idag...).

Mina åsikter här speglar Svenska Kyrkans åsikter som jag är medlem i sedan födsel.

27 Senaste redigerad av Lisa M (2007-11-21 00:29:16)

Herr Sol: SLÄNG BORT DET DÖDA MIG DET VAR INTE JAG, JAG TAR TILLBAKA ALLT, JAG GÖR VAD SOM HELST, HERREGUD DÖDA MIG
P.S. Jag var knappt 15 år fyllda! Jag hade inte ett medvetande ännu!

Jag håller hädanefter med Mikael Sol i alla frågor över huvud taget, tills han bränner styggelsen.

Kort, lockig, högljudd.

Stilla din hunger! Medley; Retroaktivität har kommit i nytryck!
Läs mer, så är ni snart med på noterna.

Magnus K skrev:

Ogillar man betygen är det bara att sluta läsa dom.

http://www.ka-pow.se/grafik/bananaffisch.jpg

Om man inte gillar bananen på den här affischen kan man väl bara låta bli att se den.

Hihi.

Pja, jag förstår Olas motiveringar till varför han motsätter sig betyg och håller t.o.m. med dem, men sen faller det ihop för mig när jag tänker på betygen i sig. Jag ser inga problem med att själv betygsätta seriealbum jag läst på skalan 1-5 (svagt - under genomsnittet - OK - bra - suveränt). Album positionerar ju sig alltid i förhållande till redan utgivna verk inom samma genre genom läsupplevelsen de ger. Recensenten behöver oberoende av recensionsformatet sakkunskap om albumets genre ifråga för att kunna recensera det korrekt. Jag tycker nog att albumets positionering går att poängsättas, likaväl som albumen går att recenseras.

Om jag som exempel tar det första seriealbumet jag kommer på, Daniel Clowes Ice Haven, kommer jag också ganska snabbt på hur många poäng jag skulle ge åt det (5) och hur jag skulle recensera det. I mitt fall hjälper dessutom vitsordet och recensionen varandra. När jag tänkte på vitsordet 4 kändes det för lågt och så fick jag fundera på vilka faktorer som får mig att vilja ge det en femma (dessa är bl.a. att vissa händelseförlopp lämnas öppna, att det händer många saker samtidigt, hur intressanta och äkta huvudpersonerna känns och hur bra albumets grafiska stil stöder handlingen). Utan poäng kommer ju recensenten oaktat att använda adjektiv för att beskriva albumet och dom här kan ju i samma veva summeras som ett vitsord, eller hur? Om jag i min exempelrecension inte hade tillgång till betyg, så skulle jag istället använda ord och uttryck som suveränt, mångbottnat, kan läsas om och om igen, etc etc. Jag ser inte någon fundamental skillnad mellan det här tillvägagångssättet och betygssättning.

Insekt-polisen
Som vanligt är det inte killen på bilden som skrivit inlägget.

Malin skrev:

Om man inte gillar bananen på den här affischen kan man väl bara låta bli att se den.

En utmärkt idé Malin!

Vi betygsätter med bananer!

Fem bananer = suveränt album
Fyra bananer = juste album
Tre bananer = OK album
Två bananer = halvkasst album
Ett bananskal = helkasst album

'And what is the use of a book,' thought Alice, 'without pictures or conversations?'
Lewis Carroll

Bananer passar mig i egenskap av babian. Men nu vet jag inte om jag vill ha sifferbetyg eller inte...
I Super Power hade de en 100-skala. Donkey Kong Country till snes fick 100!

Medin: Jag ska skriva en recension till näst näst nästa BoB...

Mina åsikter här speglar Svenska Kyrkans åsikter som jag är medlem i sedan födsel.

Som Steven Segal-fan vet jag hur vanskligt det kan vara med sifferbetyg. Det verkar som de flesta recensenterna inte förstår schangern. Men man lär sej ju rätt snabbt hur vissa recensenter fungerar. Men oftast har man ju köpt det man är intresserad av ett år innan tidningen kommer ut.

--------------------------------
        Gamle Gråskägg
        Hemsida -> http://www.forsmarx.se
        Blogg     -> http://forsmark-stralandetider.blogspot.com

Ja, bananer för hela slanten! Mikael Sol har självklart helt rätt! Oemotståndligt! Pricksäkert!

Snälla, snälla, jag går med på VAD SOM HELST, bara den hemska tingesten utplånas! Jag kan t.o.m. döda eller baka sockerkaka!

Kort, lockig, högljudd.

Hota mig med advokater. Det brukar folk göra.

Spänningen stiger, nu pendlar det fram och tillbaka mellan fördel ja och nej. Omröstningen pågår i tre dagar till, sedan stängs den. Så om du vill rösta, gör det nu.
http://www.serieframjandet.se/550/siffe … ild-bubbla

Hur dödar man en sockerkaka? Äter upp den?

Bli medlem i Seriefrämjandet!
Vill du veta mer?

KLICKA HÄR!

Mikael Sol skrev:

Rent generellt läser jag bara de recensioner där jag ser att betyget 4 eller 5 gets. Sen läser jag de som fått 1. Resten skiter jag oftast i. Det är alltså ett bra sätt att veta vilka som man vill läsa, men samtidigt dåligt eftersom jag inte läser de som fått 2 eller 3. Så ni recensenter som vill att jag ska läsa det ni skrivt - ni vet vilka betyg ni ska ge...

Häri ligger ju en uppenbar problematik.
Samtidigt fungerar det kanske åt andra hållet också. Jag blev mer än lovligt intresserad över varför Rabbinens katt bara fick 3 bubblor och var tvungen att läsa den först. Sedan förstod jag ännu mindre, i och för sig …

Jag läste ett nummer av Allt om film nu och där är det riktigt illa. Filmer sågas och får en 3, medan redaktionen rekommenderar allt som fått en 4. Skillnanden är uppenbarligen hårfin.

Jag har länge varit kluven till det här, men senaste numret avgjorde saken för mig: bort med sifferbetyget.
Det finns andra tidningar som använder sig av sifferbetyg på ett mycket proffsigt sätt, men B&B är tyvärr inte en av dem.

Om man nu avskaffar det, så ställer det förstås ännu högre krav på recensenterna att våga vara tydliga. Inget ludd, tack.

I'm not a fighter, I'm a bleeder. -- Dylan Moran

Rita snyggt eller dö

Märkte att jag faktiskt inte kommenterat i den här tråden än.
Som en av recensenterna skriver jag: ja snälla avskaffa sifferbetygen! Det är lika obehagligt för mig som för läsaren.

I övrigt anser jag att allt arbete mot ett enat seriesverige bör förstöras.
Segerkrönt i förväg - jag bloggar och serieklottrar om saker jag ser/läser, och annat smått och gott från mitt fantastiska liv.

Det blev en jämn kamp:

Nej: 50 röster
Ja: 48 röster
Vet ej: 7 röster

Resultatet kommer att vidarebefordras till de ansvariga.

mikke schirén skrev:

Det blev en jämn kamp:

Nej: 50 röster
Ja: 48 röster
Vet ej: 7 röster

Resultatet kommer att vidarebefordras till de ansvariga.

Nu skall vi se... Ja innebär alltså ett ja till betygen, eller? Hur var enkätfrågan formulerad?

Ola Hammarlund
http://www.olahammarlund.se/
"Homo sum: humani nil a me alienum puto."
Terentius

Nej är alltså nej till sifferbetyg osv.

Tack för klargörandet.

Ola Hammarlund
http://www.olahammarlund.se/
"Homo sum: humani nil a me alienum puto."
Terentius

Jag tycker precis som Magnus att man gott kan ha både sifferbetyg och ett omdöme i textform. De kompletterar varandra och behöver inte vara varandras motsatser. Däremot kanske man måste förtydliga betygskriterierna.

Det finns gott om exempel där man inte har en aning om vad recensenten tycker om verket efter att ha läst recensionen, och det gäller såväl B&B som vilken tidning som helst på både amatör- och proffsnivå. Ett sifferbetyg kan därmed summera recensionen på ett bra sätt. Jenny skriver ovan att det ställer höga krav på recensenten att vara tydlig utan ludd, men det är inte så enkelt alla gånger. En ökad tydlighet blir lätt kvällstidningsjournalistik, där analysen offras på den snärtiga formuleringens altare. Om det här ska vara en diskussion om hur man på bästa sätt gör ett verk rättvisa så borde omröstningen, i mitt tycke, istället handla om huruvida redaktionen borde lyfta på maxbegränsningen 1500 tecken (2500 tecken om det är ett särskilt viktigt album) för en recension. (ca 300 resp 500 ord)

Jag skulle faktiskt inte ha något emot sifferbetyg eller någon sorts skalbetyg för delkomponenter (grafisk form, historia, bild, svensk text etc.) som man sedan gjorde ett snittbetyg på.

Jag missade tyvärr att rösta, men lägg gärna till en röst från mig: ett rungande NEJ! Ta bort eländet. Allting går inte att kvantifiera i en lömskt lättbegriplig sifferskala. Vik hädan snuttifiering och förenkling! Jag vill tvärtom ha LÄNGRE och mer djuplodande recensioner än de nuvarande textsnuttarna i B&B. Betänk följande: om inte Sveriges enda tidskrift om serier kan publicera ordentliga recensioner om nyutkomna serier, vem ska då göra det?

Generation Tintin  http://www.generationtintin.se
Tintin - en hjälte med hjärta och hjärna  http://www.asterion.se/tintin

Det är väl isåfall frågan hur mycket utrymme och energi det finns för ordentliga, djuplodande recensioner. Man får tänka på att B&B i stort är en tidskrift av volontärer, som enbart kommer ut 4 gånger per år.

På Internet finns det iofs möjlighet till mer utrymme, och mer aktualitet, vad gäller recensionerna, men det ges ju fortfarande ut massa material som inte hinner recenseras.

Ethno-postmodernism in an Albert Speer pattern dominates.

Om man tar bort de stora, utrymmesslukande utropstecknen finns det plötsligt en del nytt utrymme att röra sig på, haha.
Alternativt kan man ju be recensenten välja ut några målande ord och sätta dem i stor, tjock text vid sidan om för att vägleda läsaren.

Kort, lockig, högljudd.

Björn Wahlberg skrev:

Jag missade tyvärr att rösta, men lägg gärna till en röst från mig: ett rungande NEJ! Ta bort eländet. Allting går inte att kvantifiera i en lömskt lättbegriplig sifferskala. Vik hädan snuttifiering och förenkling! Jag vill tvärtom ha LÄNGRE och mer djuplodande recensioner än de nuvarande textsnuttarna i B&B. Betänk följande: om inte Sveriges enda tidskrift om serier kan publicera ordentliga recensioner om nyutkomna serier, vem ska då göra det?

Men hallå... hur är det med logiken? Vill man ha mer text, varför ska man då ta bort betygen? Det är ju inte så att frågan gäller text eller betyg. Och om recensionerna ska bli längre, då är det ännu viktigare att det blir en sammanfattning, i form av ett betyg. För längre texter betyder också mer oklart svammel.

'And what is the use of a book,' thought Alice, 'without pictures or conversations?'
Lewis Carroll

Till vad vill man ha betyg?

Är det för att sammanfatta en värdering av produkten eller är det för att sammanfatta sin egen uppfattning. Nu kan man ju protestera och säga att det skulle vara samma sak, men det är det givetvis inte. (med värdering menas här hur mycket eller lite xx mostsvarar en gemensam mottstock).

/ Jonas

Det finns två sorters vansinne, det ena och det andra... ... yikes big_smile

Isegrim skrev:

Till vad vill man ha betyg?

Som jag ser på saken, ett sammandrag av vad recensenten tyckte om albumet. Var det lysande? Var det bra? Var det okej? Var det under medelmåttet eller var det helt enkelt svagt? Är det något jag missar när jag inte förstår att den här TILLÄGGSINFORMATIONEN förutom själva recensionen är värdefull, som summering.

Om ni nu prompt vill ta bort betyget, lägg då åtminstone till en summering av recensionen i form av en mening, t.ex. "Ett starkt debutalbum men litet oslipat".

Nu är jag litet arg på er för att ni inte tycker som jag!

Insekt-polisen
Som vanligt är det inte killen på bilden som skrivit inlägget.