Magnus K skrev:Ogillar man betygen är det bara att sluta läsa dom.
Det var min åsikt förr. Idag har jag funnit ljuset och inser att alla betyg alltid är av ondo, inte bara i recensionssammanhang. Det handlar inte om att man inte kan bedöma konst (i så fall hade jag varit emot recensioner överhuvudtaget), utan att betygen försöker tvinga ner något i en siffra som inte ens delvis kan fångas i en siffra. Ett textomdöme är kvalitativt och rymmer (i en välskriven recension) många nyanser. Ett betyg är kvantitativt och upplevs som absolut.
Visst, det finns mer eller mindre fungerande betygssystem. Ett mer fungerande betygssystem skulle kräva tydliga och otvetydiga kriterier, klara riktlinjer på vad som ska ingå i bedömningen, hur betygen ska jämföras med varandra. Finns inte det säger det... ingenting.
Och visst, jag kan sluta läsa betygen. Men det fungerar inte riktigt så. Att betygen existerar gör att de drar ner recensionen i ett stinkande träsk. Recensenten skriver recensionen med tanke på att ett betyg ska skrivas, läsaren läser den med betyget i ögonvrån. Kontentan blir att betyget svävar som en ond ande över den egentliga recensionen. En recension bör i mitt tycke ge ett subjektivt omdöme, en viss konsumentupplysning, samt föra ett resonemang om kvaliteten eller bristen på kvalitet i verket ifråga. Inget av detta tarvar ett betyg. Däremot kan betyget stå ivägen för texten.
(Sen måste jag tillägga att det här problemet inte står högst upp på min prioriteringslista. Att jag tycker ovanstående innebär inte att jag är redo att stånga mig blodig för att få min vilja igenom.)
/ola
Senaste redigerad av Ola Hellsten (2007-11-20 13:42:56)