1 Senaste redigerad av mikke schirén (2007-11-15 14:27:02)

Tråd: Rösta om betygssystemet i B&B

Nu så har ni en chans att göra er röst hörd, vill ni ha kvar sifferbetyget för böcker och tidningar i B&B eller vill ni att det slopas? 

Rösta här:
http://www.serieframjandet.se/550/siffe … ild-bubbla

OBS - detta är inte på något sätt  en avgörande omröstning - den är tagen på mitt initiativ och resultatet kommer att meddelas till de ansvariga.

Sv: Rösta om betygssystemet i B&B

Det fanns väl en liknande standard förut, fast med pratbubblor? Man röstar alltså emot något sånt, också? Bara för rena textomdömen...

Kanske självklart, men jag undrade...

Ethno-postmodernism in an Albert Speer pattern dominates.

Det började med pennor en gång i tiden... sen blev det bubblor. Men ja, jag tror att man röstar för eller mot betyg i vilken form som helst.

/ola

Just som Ola säger.

Bra initiativ, själv gillar jag inte det nuvarande betygsystemet.

Tuggbuss Wallin

- Use the Batfish Robin!

Jag vet inte, känns inte som att det spelar någon roll hur man sköter betygsättningen i en tidskrift som aldrig kommer ut...

I Avigseriespalten är det bara mina väldigt hårda ord, och inte siffror i alla fall!

Mina åsikter här speglar Svenska Kyrkans åsikter som jag är medlem i sedan födsel.

Hårda eller mjuka ord duger bra. Jag går till och med så långt som att säga att betygssystemet pajar läsupplevelsen, tjolahopp.

Kort, lockig, högljudd.

Stilla din hunger! Medley; Retroaktivität har kommit i nytryck!
Läs mer, så är ni snart med på noterna.

8 Senaste redigerad av Ted (2007-11-15 22:05:29)

Funderade lite på det där, tycker egentligen inte att det behövs en betygsättning med siffror (bubblor) i en tidning som B&B. Det systemet passar i så fall bättre i en kortare recension i Metro eller liknande. I en tidning som B&B vill man väl få fram mer fakta om själva "produkten", fakta på ett lite djupare plan. Att försöka få läsaren att bilda sin egen uppfattning om hurvida ett album är läsvärt eller ej. Ett sifferbetyg känns så ... definitivt.

Dessutom finns det kanske en risk att det slår en aning orättvist.

Men som sagt, det finns ju för- och nackdelar med allt ...

Om inte betyget står utskrivet gäller det verkligen att det framgår hur pass bra recensenten tyckte att serien var. Det är inte alltid så tydligt och då brukar jag glutta efter betyget. Dessutom kan ett betyg enkelt användas av seriens utgivare i reklamsyfte. Och så undrar jag till vem Bild o Bubbla vänder sig. Till folk som kan mycket om serier eller till folk som bara tycker att serier är kul och inte fördjupar sig särskilt mycket? De senare kanske tar till sig tidningen lättare om de ser ett betyg först, om de t ex råkar snubbla över Bubblan på bibblan. (det sista lät kul på nåt sätt...)

Thomas Fels

Mikael Sol skrev:

Jag vet inte, känns inte som att det spelar någon roll hur man sköter betygsättningen i en tidskrift som aldrig kommer ut...

I Avigseriespalten är det bara mina väldigt hårda ord, och inte siffror i alla fall!

Ta i ordentligt nu!

There are two kinds of people, people who believe in stuff like fairies, gods and Santa... And people who don't!
http://biffzongo.blogspot.com/    http://dagbokinewyork.blogspot.com/    http://www.frankrules.nu/

Man måste nog lita på att läsaren förstår att en recension alltid är subjektiv. Sen tycker jag också att det inte ska vara omöjligt för recensenten att klara av att säga ifall han tyckte albumet var 1) svagt, 2) under genomsnittet, 3) medelmåttigt, 4) bra eller 5) lysande. Om man är alltför rädd att ta subjektivt ställning i recensionerna, är det väl bäst att bara berätta albumens mått och vikt, det är objektivt...

Insekt-polisen
Som vanligt är det inte killen på bilden som skrivit inlägget.

Efter den första anstormningen av "väck med betyget"-röster har det minsann börjat arta sig till en riktig rysare.
Personligen tycker jag om sifferbetyg.

13 Senaste redigerad av Ola Hellsten (2007-11-19 14:12:39)

Thomas Fels skrev:

Om inte betyget står utskrivet gäller det verkligen att det framgår hur pass bra recensenten tyckte att serien var.

Fixar man inte den biten utan siffror bör man nog få kicken som recensent.

Sebastian skrev:

Om man är alltför rädd att ta subjektivt ställning i recensionerna, är det väl bäst att bara berätta albumens mått och vikt, det är objektivt...

Uh? Det är väl ingen som har påstått att man ska vara objektiv?

/ola

Ola Hellsten skrev:

Uh? Det är väl ingen som har påstått att man ska vara objektiv?

OK det där var ett bra svar, jag ger dig fyra poäng för det.

Insekt-polisen
Som vanligt är det inte killen på bilden som skrivit inlägget.

Hehehhe. Då har jag 4.0 i snitt!!!

/ola

Vad är problemet? Nu finns både skrivna omdömen och betyg. De som gillar den skrivna recensionen får det, den som gillar betyget får det.

Varför skulle man ta bort betyget? Det enda skäl jag kan uppfatta är nån slags kultursnobbism. "Man kan inte sätta betyg på riktig konst. Nåt så tarvligt orenar den fiiiina konsten." Larvigt.

Ogillar man betygen är det bara att sluta läsa dom.

'And what is the use of a book,' thought Alice, 'without pictures or conversations?'
Lewis Carroll

17 Senaste redigerad av Andreas (2007-11-20 13:05:23)

En kompromiss är kanske att tona ner betygens utrymme i recensionen.

Hårdrockstidningen Close-Up införde nyligen betyg, efter ca 15 år med recensioner utan betyg. Men istället för pratbubblor, feta plusutecken eller upp- och nervända brinnande kors så framgår betyget endast sist i texten, som en siffra inom parantes. Man måste leta efter betyget för att hitta det, istället för som i B&B där man direkt ser albumets betyg och sen (eventuellt) läser igenom omdömet.

Jag tycker inte om att prata om tvångstankar men jag kan inte låta bli
http://www.idiotmusik.com

18 Senaste redigerad av Ola Hellsten (2007-11-20 13:42:56)

Magnus K skrev:

Ogillar man betygen är det bara att sluta läsa dom.

Det var min åsikt förr. Idag har jag funnit ljuset och inser att alla betyg alltid är av ondo, inte bara i recensionssammanhang. Det handlar inte om att man inte kan bedöma konst (i så fall hade jag varit emot recensioner överhuvudtaget), utan att betygen försöker tvinga ner något i en siffra som inte ens delvis kan fångas i en siffra. Ett textomdöme är kvalitativt och rymmer (i en välskriven recension) många nyanser. Ett betyg är kvantitativt och upplevs som absolut.

Visst, det finns mer eller mindre fungerande betygssystem. Ett mer fungerande betygssystem skulle kräva tydliga och otvetydiga kriterier, klara riktlinjer på vad som ska ingå i bedömningen, hur betygen ska jämföras med varandra. Finns inte det säger det... ingenting.

Och visst, jag kan sluta läsa betygen. Men det fungerar inte riktigt så. Att betygen existerar gör att de drar ner recensionen i ett stinkande träsk. Recensenten skriver recensionen med tanke på att ett betyg ska skrivas, läsaren läser den med betyget i ögonvrån. Kontentan blir att betyget svävar som en ond ande över den egentliga recensionen. En recension bör i mitt tycke ge ett subjektivt omdöme, en viss konsumentupplysning, samt föra ett resonemang om kvaliteten eller bristen på kvalitet i verket ifråga. Inget av detta tarvar ett betyg. Däremot kan betyget stå ivägen för texten.

(Sen måste jag tillägga att det här problemet inte står högst upp på min prioriteringslista. Att jag tycker ovanstående innebär inte att jag är redo att stånga mig blodig för att få min vilja igenom.)

/ola

Håller med Ola, om betygen står tydligt uppsatta först i en recension, läser man dem vare sig man vill eller inte. Man kan försöka hålla dem ifrån sig, men knappast undvika dem.

Däremot är jag inte emot sifferbetyg i sig.

F.ö. så, ett betyg bör väl klargöra hur recensenten bedömer att en serie har lyckats förmedla sitt budskap, utifrån dess förutsättningar. Att olika genrer och stilar bör bedömas olika, dessutom, borde vara en oskriven regel.

Ethno-postmodernism in an Albert Speer pattern dominates.

Wakuran skrev:

F.ö. så, ett betyg bör väl klargöra hur recensenten bedömer att en serie har lyckats förmedla sitt budskap, utifrån dess förutsättningar. Att olika genrer och stilar bör bedömas olika, dessutom, borde vara en oskriven regel.

Jovisst. Recensenten bör också ha en förståelse för/insyn i/respekt för genren/typen/traditionen som verket är en del av om han/hon överhuvudtaget ska recensera det. Och om han/hon är medveten om att han/hon inte har denna kompetens/förståelse, bör han/hon tydligt ange detta i texten.

/ola (gnällspik/folkbildare)

Andreas skrev:

Hårdrockstidningen Close-Up införde nyligen betyg, efter ca 15 år med recensioner utan betyg.

Close-Up har sålt sin själ för länge sedan, så det skulle inte förvåna mig ... det går utför för den tidningen. Såvida man inte gillar kommersiell bajsmusik förstås.

Ärligt talat så har jag verkligen gillat Close-Up. Att det har gått utför med dem har varit en lång process som pågått ända sedan 1993. Tycker de är att betrakta som en oseriös tidning. Inget bra exempel.

Nickan skrev:

Tycker de är att betrakta som en oseriös tidning. Inget bra exempel.

För att förtydliga: jag tog CU som exempel på att man kan ha med betyg, utan att framhäva dessa som det görs i B&B - inget annat.

Jag tycker inte om att prata om tvångstankar men jag kan inte låta bli
http://www.idiotmusik.com

Ja, fan vet om inte BLM också hade betyg på slutet.

Jävla borgarfasoner.

Rent generellt läser jag bara de recensioner där jag ser att betyget 4 eller 5 gets. Sen läser jag de som fått 1. Resten skiter jag oftast i. Det är alltså ett bra sätt att veta vilka som man vill läsa, men samtidigt dåligt eftersom jag inte läser de som fått 2 eller 3. Så ni recensenter som vill att jag ska läsa det ni skrivt - ni vet vilka betyg ni ska ge...

Mina åsikter här speglar Svenska Kyrkans åsikter som jag är medlem i sedan födsel.

Ola, you're the man. Du formulerade det så bra att jag inte vet vad jag ska tillägga. Men CO-exemplet var inte illa faktiskt, en liten diskret parantes är en väldigt bra kompromiss.

Sol, just av anledningen du just drog vill jag ha väck betygen. Tänk om ett album kunde ha varit riktigt bra eller dåligt, om det inte vore för <insert recension här>?
Betygen dummar ner hela texten så att jag tappar intresset på en gång. Och gudarna ska veta att jag egentligen gillar recensioner. Både sågningar, hyllningar och 'tja,-det-här-var-ju-helt-okej'-recensioner kan vara riktigt givande, om man ger dem chansen. Det är inte omöjligt att både hylla och kritisera en bok; men det är svårt att över huvud taget försöka nyansera när allt ska summeras med ett till fem utropstecken.

Kort, lockig, högljudd.

Stilla din hunger! Medley; Retroaktivität har kommit i nytryck!
Läs mer, så är ni snart med på noterna.