Tråd: 1-2/2007 utkommen!

Damp ner i min brevlåda idag. Ett mycket bra nummer! Varierat, välskrivet, intressanta artiklar!

Nu hoppas jag att utgivningen är på banan igen.

/ola

Sv: 1-2/2007 utkommen!

Är det här ett gott tecken? Var det inte en av de otroliga händelserna som har beskrivits i Voluspa och Johannesevangeliet (eller Uppenbarelseboken, heter den, förresten...) om järtecknen inför jordens undergång?

"Och jag säger er, 'Tidskriften som synts för evigt förlorad skall återvända, berg skall rämna, hav skall torka ut...' "

Ethno-postmodernism in an Albert Speer pattern dominates.

Wakuran skrev:

"Och jag säger er, 'Tidskriften som synts för evigt förlorad skall återvända, berg skall rämna, hav skall torka ut...' "

Ja, utgivningen av detta tidskriftsnummer tycks verkligen har lett till upphetsat citerande. Vår store ledare, kamrat Fredrik, parafraserar ingen mindre än Oscar Wilde på ett bifogat lösblad.

Det tycker jag inte han ska göra, det vore bättre om han citerade Mark Twain. Fredrik skriver nämligen: Ryktet om vår död är kraftigt överdrivet.

Men jag ska inte vara otacksam. Så länge B&B kommer ut finns anledning för folk som inte bor i Malmö att vara medlemmar i Seriefrämjandet.

'And what is the use of a book,' thought Alice, 'without pictures or conversations?'
Lewis Carroll

Den kom till mig idag också. Tryckeriet har tydligen valt att i stället för att skicka Sef Sthms försäljningsexemplar i ett separat paket valt att skicka dem också som inplastade prenumerationsexemplar - så jag hade sex B&B i brevlådan när jag kom hem! Undrar vad breväraren tänkte...

Nu känns det som om man har att läsa fram tills nästa nummer kommer...

Och Magnus hann före mig med en rättelse...

Ola Hammarlund
http://www.olahammarlund.se/
"Homo sum: humani nil a me alienum puto."
Terentius

5 Senaste redigerad av The Ghost of Frank (2007-11-13 19:21:33)

Bra nummer och skönt att den äntligen dök upp till slut.

Jag gillar till och med sågningen av Frank, den var relativt saklig (även om personen inte fattar självironi).
"Gillar man Rocky kanske man kan gilla det här" typ, jag antar att det ligger något i det.

There are two kinds of people, people who believe in stuff like fairies, gods and Santa... And people who don't!
http://biffzongo.blogspot.com/    http://dagbokinewyork.blogspot.com/    http://www.frankrules.nu/

Kul att höra att ni uppskatatde den efterlängtade tidningen. Jag är själv väldigt nöjd med blandningen av artiklar. Att det är extra mycket serier skadar ju inte direkt heller.

Tuggbuss Wallin

- Use the Batfish Robin!

Några reflektioner:

1. Junko Mizuno är min nya gudinna och jag vill föda hennes barn.
2. Blandade språk i B&B går inte att vänja sig vid hur mycket man än försöker.
3. Jimmy och Germund borde ha nämnt att de "realistiska" Musse Pigg-avsnitten har publicerats i svenska Kalle Anka & C:o .
4. Fetrubrikerna på recensionssidorna suger fortfarande.
5. Betygssystemet suger fortfarande.
6. Betygssystemet känns extra befängt då den otroligt ambitiösa "Rabbinens katt" får samma betyg som dussinvarorna "Nemi", "Brynebrinks", "Saffo", Robinson-Jerker och "Emliy the Strange". Visst, det finns ingen objektiv eller "rätt" smak... men Jan-Olov Rönning har TOKFEL.
7. Tinet är en ypperlig avigserierecensent även när hon jobbar under stress.
8. Trots det ser jag fram emot Sols debut på Avigserier.
9. Hellboy-artikeln var efterlängtad och bra, men tyvärr lite kort.
10. Claes Reimerthis klassikerartiklar är som smultron mot min gom.
11. Jag är djupt imponerad av Åsa Ekströms ambitioner och kämpaglöd i Japan.
12. Jag visste inte att rasstereotyperna i "Spirou" fortfarande var så blatanta.
13. Efter ett initialt motstånd börjar jag bli alltmer intresserad av Henrik Bromanders serier.
14. Kul med så mycket serier i numret. Kändes ändå inte som det skedde på artiklarnas bekostnad. Gillade särskilt Mizuno och Sofia Olsson.
15. Okej för "Laban", men vad är det för fel på "Marmaduke"?

/ola

Jag tycker det bästa i senaste numret är Carl Reimerthis underhållande och fina artikel om "Little Orphan Annie". Fredrik Strömbergs Spirou-studie är kanske något enformig men intressant. Jag håller med Ola Hellsten om att betyggsystemet skulle kunna bli bättre, nu är det en smula förvirrande.

Regnår. En näktergal ur avundens alla kronor kallas ned nu. Varulagret känner ånger.

Är inte betygen tänkta som ett komplement till själva recensionen? Alla kanske inte anser en 2:a vara samma läsupplevelse? Dessutom spelar ju personlig smak alltid in...

Ethno-postmodernism in an Albert Speer pattern dominates.

10 Senaste redigerad av germund (2007-11-14 18:22:30)

Ola Hellsten skrev:

3. Jimmy och Germund borde ha nämnt att de "realistiska" Musse Pigg-avsnitten har publicerats i svenska Kalle Anka & C:o .

Har de? Första avsnittet gick i Kalle 45-47/1967. Det borde absolut ha nämnts, men jag ville faktiskt minnas att det stod i en passage i texten (men det gjorde det visst icke alls). Det känns som åratal sen vi skrev det där ...

Ang. Claes excellenta artikel har väl ingen missat att Little Orphan Annie börjar repriseras kronologiskt i USA till våren.

När det gäller den där musseserien hade det ju varit passande med lite gamla pressklipp typ "Barn fostras i kulturimperialism" eller vad det nu var ...

--------------------------------
        Gamle Gråskägg
        Hemsida -> http://www.forsmarx.se
        Blogg     -> http://forsmark-stralandetider.blogspot.com

Ola Hellsten skrev:

2. Blandade språk i B&B går inte att vänja sig vid hur mycket man än försöker.

Du har inte försökt tillräckligt mycket.

Det gjorde de

5. Betygssystemet suger fortfarande.
6. Betygssystemet känns extra befängt då den otroligt ambitiösa "Rabbinens katt" får samma betyg som dussinvarorna "Nemi", "Brynebrinks", "Saffo", Robinson-Jerker och "Emliy the Strange". Visst, det finns ingen objektiv eller "rätt" smak... men Jan-Olov Rönning har TOKFEL.

Dina exempel visar på ett av problemen med betygen: det går inte att jämföra äpplen och citroner.

Ola Hammarlund
http://www.olahammarlund.se/
"Homo sum: humani nil a me alienum puto."
Terentius

The Ghost of Frank skrev:

Jag gillar till och med sågningen av Frank, den var relativt saklig (även om personen inte fattar självironi).
"Gillar man Rocky kanske man kan gilla det här" typ, jag antar att det ligger något i det.

Sågade jag Frank? Jag har inte B&B här, och det är ungefär ett och ett halvt år sedan jag skrev recensionen, men jag tror att jag försökte vara ironisk, eller spegla tonen i fanzinet. Hmm. För jag fattar ju visst självironi, och jag kan inte minnas att jag skulle ha tyckt särskilt illa om Frank.

---

Det här tidsglappet gör kanske förresten att inte bara jag, utan även några av dem vars alster recenserats blir lite konfunderade. Till exempel Jan Bielecki - jag har för mig att jag skrev något om att han borde teckna efter längre manus, kanske i samarbete med någon annan (?). Under tiden har han gjort Drift med Liv Strömqvist, och sitter säkert där och säger "No shit?!" när han nu läser recensionen av sina gamla fanzin ...

Min bok: http://eva-serien.blogspot.com/
Andra grejer av mig: http://www.kommiekomiks.com/
(Men jag är inte kommunist ...)

14 Senaste redigerad av Ola Hellsten (2007-11-14 21:09:13)

Wakuran skrev:

Är inte betygen tänkta som ett komplement till själva recensionen? Alla kanske inte anser en 2:a vara samma läsupplevelse? Dessutom spelar ju personlig smak alltid in...

Självfallet, och det är en av anledningarna till att jag anser att betyg är ett otyg. Det blir för förenklat, även om det bara ska vara ett komplement. (Jag var själv för betygssystemet när det infördes, men ju äldre jag blir, desto mer stofilartat less blir jag på all form av snuttifiering.)

Ola Hammarlund skrev:

Du har inte försökt tillräckligt mycket.

Touché! smile Jag tycker ändå att jag har försökt en hel del. Lite som att vänja sig vid olika typsnitt på en sida -mina synapser klarar inte av det. Samtidigt är jag väldigt glad att våra nordiska serieintresserade grannar får dela forum med oss. Så det är dubbelt.

Det gjorde de.

I så fall missade både jag och i efterhand även Germund det. Var står det?

EDIT: Ahh.... i bildtexten!!! Naturligtvis! Förlåt mina elaka tvivel, Jimmy, Germund och Ola!

Dina exempel visar på ett av problemen med betygen: det går inte att jämföra äpplen och citroner.

Och det gäller givetvis även recensioner utan betyg. Men med betyg framstår omdömet mer absolut, mer digitalt. Och då blir jämförelserna ännu mer absurda.

/ola

15 Senaste redigerad av Ola Hellsten (2007-11-14 21:08:31)

Och om det skulle vara oklart -- det lilla gnället till trots så står jag fast vid att det här var ett bra nummer. Ett mycket bra nummer, till och med.

/ola

http://diverse.lisamedin.com/axeltackar.gif
Bra nummer! Speciellt sida 35 & 36.

Allvarligt talat dock, välspäckat och trevligt, och nog var det (någolunda) värt väntan! Gör inte om det bara, nu när jag äntligen har den efterlängtade prenumerationen. wink
Men, tja, fler nummer, färre sidor och framför allt väck med betygen tycker jag nog fortfarande skulle vara ett bra recept. Betygen gör inte texterna - eller serierna - rättvisa, och generaliserar för mycket. Alldeles för mycket. Jag tappar i alla fall intresset av att få en sådan grov summering det första jag ser i en recension. Prova att låta bli dem i ett nummer åtminstone?

Annars - right on! Fin tidning. Vill nästan rulla upp ärmarna och bidra med någonting.

Kort, lockig, högljudd.

Stilla din hunger! Medley; Retroaktivität har kommit i nytryck!
Läs mer, så är ni snart med på noterna.

Ola Hellsten skrev:

Några reflektioner:

1. Junko Mizuno är min nya gudinna och jag vill föda hennes barn.

15. Okej för "Laban", men vad är det för fel på "Marmaduke"?

/ola

1. Jag förstår dig Ola, jag har offrat till henne i åratal.

15. Tja, det undrar jag också, trots allt var det jag som blev överfallen...

Tack för att ni visar er uppskattning, det känns alltid lika peppande. Speciellt då jag för tillfället är hänvisad till kvälls och nattjobb då min son plötsligt drabbats av vattkoppor.
Det här numret ligger mig själv varmt om hjärtat, inte bara för att jag skrivit ett antal artiklar (Junko, Bromander och Musse Pigg), gjort flera vinjettillustrationer (Spirou och Annie), färglagt Åsas serie m.m
Jag och de övriga redaktionsmedlemmarna gillar att ha med serier som komplement till artiklar så det lär nog bli mer av den varan framöver.

Tuggbuss Wallin

- Use the Batfish Robin!

18 Senaste redigerad av Sir-L (2007-11-15 14:55:57)

Måste ställa mig i hyllningskören. Mycket bra nummer.
Dock tycker jag inte alls att det var värt väntan, det var på tok för länge för att någonting skulle väga upp det.

[Edit] Bra drag med omnumreringen förresten.