Tråd: Några nya rykten om Watchmen?

I vintras var det gott om rykten på nätet om att det äntligen skulle hända något med Watchmen the movie, men sen tvärtystnade det som vanligt. Är det någon som hört något på senare tid? De siter som jag brukar kolla för filmrykten har varit knäpptysta när det gäller Watchmen.

"In the future, we´ll all use sophisticated Bozo filters to prevent idiots from communicating with us."
- Scott Adams, The Dilbert Future

Sv: Några nya rykten om Watchmen?

Det var en artikel om det i senaste Wizard. Jag tror att det rullar på som beräknat än så länge.

/ola

Det här är det senaste jag sett. Det ser ut som om den faktiskt rullar på, även om jag kan avstp från Gerard Butler. Nedanstående är saxat från Sci fi weekly.

Zack Snyder, who is directing a live-action adaptation of Alan Moore's Watchmen, told MTV.com that he'll find a place in it for his 300 star Gerard Butler, though Butler himself has said he may be too busy to do it.

"Yeah, we'll find a spot for him," Snyder told the site at June 3's MTV Movie Awards. "They'll let him [off the other sets for a while]; he's not going to get out that easy."

Snyder has said he will remain true to Moore's classic graphic novel, about superheroes investigating a murder of one of their own.

As for rumors that Jude Law, Keanu Reeves and Patrick Wilson had been offered roles, Snyder was noncommittal. "You know what? I would say 'No,' but then you'd call me later and go like, 'Dude, what are you doing?'" Snyder said with a laugh. "I don't know who's leaking this stuff, but they're good."

Snyder is finishing the Watchmen script. "At the beginning of the movie there's a character called the Comedian," Snyder said of the ill-fated former hero whose murder begins the story. "He gets in a fight with a guy that we don't know who it is, and [the Comedian] gets thrown out a window. That's what I'm working on right now, and it's pretty intense."

Snyder added: "[We'll be shooting] up in Canada, starting in September. ... [We'll be shooting] real soon."

"In the future, we´ll all use sophisticated Bozo filters to prevent idiots from communicating with us."
- Scott Adams, The Dilbert Future

Ett fyrtal bilder: http://imdb.com/gallery/ss/0409459/WMD2 … html?seq=8

De lägger tydligen ner mycket arbete på att få Watchmens värld rätt. Mycket positivt. Och tidningskiosken har de med, inklusive killen som sitter och läser serier. Synd att de inte visar några av superhjältarna (om det inte är Rohrschach på bild 3). Ser faktiskt mycket lovande ut.

Ola Hammarlund
http://www.olahammarlund.se/
"Homo sum: humani nil a me alienum puto."
Terentius

Bilder på Watchmen-karaktärerna:
http://rss.warnerbros.com/watchmen/2008 … _go_1.html

Rorchach och Comedian ser ut som de ska, men Nite Owl ser alldeles för tuff ut, tejen (är det Silk-spectre hon heter?) ser mer ut som hon kommer från någon X-menfilm.

Med tanke på hur dååååålig 300 var så är inte mina förhoppningar för den här filmen särskilt stora, även om de båda serierna ligger ljusår ifrån varandra kvalitetsmässigt.

Tuggbuss Wallin

- Use the Batfish Robin!

Milda makter, det där såg inte särskilt bra ut! Joel Schumacher-bröstvårtorna har fått förnyat förtroende på Ozymandias' dräkt, och Nite Owls air av "lönnfet Woody Allen" är som bortblåst. De där bilderna gjorde mej lite intresserad att se filmen för att bevittna exakt hur djupt ner i bottenslammet de lyckas köra konceptet!

Heja Hollywood!

Jag tror i alla fall att Alan Moore kommer att bli jättenöjd med filmen, och det är ju huvudsaken.

10 Senaste redigerad av Wakuran (2008-03-07 15:28:59)

Jepp, han blir ju alltid glad som en lärka när hans serier överförs till ett nytt medium, och skapar nytt intresse för hans verk. Behöver man knappt nämna...

Ethno-postmodernism in an Albert Speer pattern dominates.

Wakuran skrev:

och skapar nytt intresse för hans verk.

Serieaffärsägaren Mike Sterling kommenterade i december:

Movie-related comics tend to peak in sales just before the movie's release, before dropping down to pre-movie hype sales (or even lower) upon or shortly after the film's debut. It happened with V for Vendetta, the first Spider-Man movie, From Hell, League of Extraordinary Gentlemen, and so on. And, judging by customer demand, trade sales could have been bumped upwards by the Sin City and Hellboy movies, but since Dark Horse was incapable of supplying those books to the direct market during peak demand, that's all theoretical.

The Watchmen movie is the real test, however. The Watchmen graphic novel has been a consistent, constant seller for years. I don't have the numbers right in front of me, but I imagine it probably outsells several new graphic novels from Marvel and DC in any given month. It has a legendary status within the hobby, and at least some minor amount of recognition outside the hobby. I'm still reordering copies every week...and just when I think that there's no possibly way everyone hasn't read this book by now, I sell more copies.

Now, at this point there's little chance that this movie is going to sink without a trace. It's a big-budget superhero movie, and it's gonna get noticed by the general public. Sometime late next year, and especially early '09, we're gonna be sick of seeing that smiley-face-with-blood-splash symbol all over everything advertising this flick. So, this movie will almost certainly enter the public consciousness.

If the movie's good, the comic will become superfluous. "I've seen the movie...I don't need to read the comic." If the movie's bad, it'll be people in the store pointing at the book on the shelf and saying "Oh, yeah, Watchmen...that was a crap movie. Look, there's a comic based on it!" And then they'll laugh. (This is also known as the "League of Extraordinary Gentlemen Effect.")

I exaggerate slightly, but not much. V for Vendetta still sells, for example, but not nearly at the numbers it used to. I expect something similar to happen to Watchmen. Hopefully the movie will be at least watchable, so I don't have the additional burden of trying to convince customers that, yes, this comic is good, no really, it's not like the movie. (This is known as the "Howard the Duck Effect.")

Å andra sidan så var 300 den bäst säljande serieromanen i USA förra året.

Resonemanget om försäljningssiffror känns litet underligt, få fans köper ju samma bok två gånger, när alla som vill ha boken har köpt den, bör ju marknaden vara mättad...

Dvs, det är inte konstigt att försäljningen sjunker drastiskt efter en peak, det känns rätt självklart...

Wakuran skrev:

Resonemanget om försäljningssiffror känns litet underligt, få fans köper ju samma bok två gånger, när alla som vill ha boken har köpt den, bör ju marknaden vara mättad...

Dvs, det är inte konstigt att försäljningen sjunker drastiskt efter en peak, det känns rätt självklart...

Många har förväntningen att serierelaterade filmer ska dra in nya grupper av läsare och generera en permanent högre försäljningsnivå. I verkligheten (åtminstone i hans butik) så har serierelaterade filmer ofta en negativ effekt på den totala försäljningen; så fort filmen kommer ut så ses serien som överflödig (eller direkt löjeväckande, om filmen får ett dåligt mottagande).

Men t.o.m. rent teoretiskt borde förhoppningen ändå bara stämma för Spider-Man och sådana serier där nytt material utkommer konstant. Det är svårt att tro att ett enda album bara ska fortsätta öka i försäljning...

Nåja, det är inte mitt mer skeptiska resonemang det handlar om...

Wakuran skrev:

Men t.o.m. rent teoretiskt borde förhoppningen ändå bara stämma för Spider-Man och sådana serier där nytt material utkommer konstant.

Eller för Watchmen, som fortfarande säljer bra efter över 20 år?

The Watchmen graphic novel has been a consistent, constant seller for years. I don't have the numbers right in front of me, but I imagine it probably outsells several new graphic novels from Marvel and DC in any given month. [...] I'm still reordering copies every week...and just when I think that there's no possibly way everyone hasn't read this book by now, I sell more copies.

16 Senaste redigerad av martinrebas (2008-07-18 14:56:19)

Trailer:
http://www.empireonline.com/video/watchmen/

Quicktime & HD:
http://www.apple.com/trailers/wb/watchmen/

EW-artikel:
http://www.ew.com/ew/article/0,,20213273,00.html

The comics reporter, Tom Spurgeon, har tipsat om det här: recensioner av folk som läst Watchmen inför filmen (och som i de flesta fall inte läst serien tidigare) http://inkwellbookstore.blogspot.com/20 … views.html

Han länkar också till den här recensionen: http://www.avclub.com/content/feature/b … r_watchmen

Och DN har en artikel om att det är bråk om filmrättigheterna - det kan hindra filmen från att ha premiär (knappast): http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp? … p;a=818601

En detalj i den sista länken är slutmeningen. I papperstidningen stod det bara "'Watchmen' har publicerats som serietidningen "Väktarna" i Sverige." Jag var tydligen inte den ende som hajade till inför detta för i webbupplagan har ett "även" lagts in.

Ola Hammarlund
http://www.olahammarlund.se/
"Homo sum: humani nil a me alienum puto."
Terentius

Ola Hammarlund skrev:

Och DN har en artikel om att det är bråk om filmrättigheterna - det kan hindra filmen från att ha premiär (knappast): http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp? … p;a=818601

Tydligen sa ar det en ganska stor grej - FOX ager rattigheterna och WB brydde sig inte om att kolla om nan hade dem. Sa nu gor FOX allt for att filmen inte ska fa slappas. Det ror sig inte om pengar - de vill helt enkelt inte att den ska slappas, alls. Tvivlar ocksa pa att det kommer att lyckas, men det kan nog ga sa langt att releasen flyttas fram.

Jepp, mitt tangentbord saknar å, ä och ö och jag tanker inte gora nat at det. Vanj dig vid det, det gjorde jag.

rohrmuller skrev:

Det ror sig inte om pengar - de vill helt enkelt inte att den ska slappas, alls. Tvivlar ocksa pa att det kommer att lyckas,

Fast med tanke på trailern så kan man ju alltid hoppas.

fred skrev:
rohrmuller skrev:

Det ror sig inte om pengar - de vill helt enkelt inte att den ska slappas, alls. Tvivlar ocksa pa att det kommer att lyckas,

Fast med tanke på trailern så kan man ju alltid hoppas.

Haller fullstandigt med. Intressant hur alla tycks tycka att den ar perfekt och alla deras farhagor sopades bort med den. For mig sa besannades bara allt jag fruktade. Inte minst Rorschach's rost pa slutet fick mig att skrika hogt och ljudligt i ren fortvivlan i biografsalongen.

Jepp, mitt tangentbord saknar å, ä och ö och jag tanker inte gora nat at det. Vanj dig vid det, det gjorde jag.

Rösten, rustningarna, skådisarna, the lot. Det är uppenbart att filmen försöker trycka tillbaks superhjältarna in i den snäva fålla Moore försökte i allafall töja lite...

fred skrev:

Rösten, rustningarna, skådisarna, the lot. Det är uppenbart att filmen försöker trycka tillbaks superhjältarna in i den snäva fålla Moore försökte i allafall töja lite...

Superhjältar är superhjältar och superhjältar är kitsch. Det kan inte ens Allan Moore ändra på. Så vad han åstadkommit är intelligentare och rikare kitsch. Medan filmen gör råare och vulgärare kitsch.

Så jag tycker det verkar rätt okej. Jag gillar kitsch.

'And what is the use of a book,' thought Alice, 'without pictures or conversations?'
Lewis Carroll

I så fall gillar jag nog rikare och intelligentare kitsch, snarare än kitschig kitsch. Men jag tycker att trailern inte bara antyder att filmen inte kommer att vara så rik och intelligent som serien, eller att den inte kommer att följa Alan Moores intetioner särskilt väl. Vad värre är är att jag tycker att den verkar vara rent dålig kitsch, och jag är inte ironisk nog att gilla dålig kitsch. Däremot har jag ingenting emot en bra simpel superhjältefilm, eller -serie för den delen. Jag har uppskattat flera av de superhjältefilmer som kimmit de senaste åren, som x-men och spindelmannenfilmerna.

Och en följdfråga, lite off topic:

Är du en av dem som tycker att Alan Moore är en pretentiös snobb, snarare än seriemediets frälsare, Magnus?

Hmm... jag gillar Watchmen, och jag har dreglat över tanken på en film ganska länge, men jag skäms lite över att säga att jag faktiskt inte har sett trailern förrän nu (och den tog en timme att ladda, ho hum...). Jag måste säga att den verkar fantastiskt cool och snygg, men den verkar inte riktigt "watchmen". Nite Owl är för cool och har ingen mage längre, bruden (vad hon nu hette, Jupseczyc) hoppar genom tak, eller vad tusan hon nu gör... Alla verkar coola, snygga och övermänskliga, alla utom Ozymandias, som var den enda som skulle vara det. Är skådisen 14 år, eller vad?
Jag kommer se filmen för ögongodiset, i alla fall. Jag gillar ögongodis. big_smile

Var det inte Doctor Manhattan som var övermänsklig, och Ozymandias bara sjukt smart?