1 Senaste redigerad av Endless_ (2005-03-31 06:52:09)

Tråd: Fanzine på Malmö-stadsbibliotek.

Då öppnar jag väl det här underforumet med lite skamlös reklam.

Alla ni som sitter och knåpar ihop era egna fanzine får hemskt gärna skicka/lämna in ett eller ett par ex till oss på Malmö Stadsbibliotek. Vår samling (som har en egen hylla på serieavdelningen) består nu av över 250 olika fanzine och det är många som lånar/sätter sig här och läser.

Jag gör en enkel katalogisering på tidningarna så att de blir sökbara i vår onlinekatalog på författare/titel.

Adress att skicka alster till:
Malmö stadsbibliotek
Avd: skönlitteratur & språk
Mats Nordström
205 81 Malmö

Eller om du är i närheten, titta upp på tredje våningen och fråga efter mig.

Sv: Fanzine på Malmö-stadsbibliotek.

Hur mycket fanzine har du/ni på biblioteket och hur mycket står framme? Jag får intrycket av att det är ganska nyligen gjorda grejer som står framme. Eller är det en illusion? Alla andra kan ju inte vara utlånade väl?

Vi har ungefär 250 olika fanzine just nu.
Alla står framme i fanzinehyllan. Men vi började samla in kring 2001 så på det viset är allt relativt nyligen gjort.
På skyltdelen av fanzinehyllan sätter jag främst de senast inkomna tidningarna. De andra står i tidskriftssamlare.

Jag vet faktiskt inte exakt hur stor del av fanzinene som är utlånade. Jag skulle gissa på det alltid är ungefär ett 50-tal utlånade. Jag kollar upp det närmare nästa gång jag jobbar.

Nu kom jag för mig att kolla hur det är med utlånen.
Just idag är 43 av våra 261 fanzine utlånade.

Sammanlagt har vi haft 1414 utlån på fanzine.

Vet någon om det finns andra bibliotek som gör sånt där? Alltså, lånar ut fanzines...

Serieteket har en fantastisk samling, vet dock ej om de är för utlån eller betraktas som "ref.ex".

Sedan jag skrev mitt första inlägg här i tråden har det trillat in 34 nya fanzine till bibblan! Det är sådan som gör en lycklig i själen. Vi har fått nytt av bland andra Loka Kanarp, Susanne Johansson, Daniel Novakovic, Fredrik Sjöholm, Jonna Björnstjerna, Sofia Falkenheim, Carl Hedsved.. osv.. smile

Fortsätt lämna och skicka!

"Vi har fått nytt av bland andra Loka Kanarp, Susanne Johansson, Daniel Novakovic, Fredrik Sjöholm, Jonna Björnstjerna, Sofia Falkenheim, Carl Hedsved.. osv.."

JIHAAA!!! Klart att man skickar :-)

Så synd att man inte har haft vägarna förbi Malmö på senaste åren, för det verkar vara en
kulturskatt av fanzine där nere.

I scream, you scream, we all scream for heroin!

Du har väl inte missat Serietekets fanzine-kulturskatt?

Frank Rules skrev:

JIHAAA!!! Klart att man skickar :-)

Så synd att man inte har haft vägarna förbi Malmö på senaste åren, för det verkar vara en
kulturskatt av fanzine där nere.

Trevligt, trevligt! smile

De sista åren har jag börjat katalogisera nyinkomna fanzine med något fler detaljer. Man kan tex söka på författare och titel i bibliotekets katalog nu. Här nere kommer du som exempel smile

http://www.malmo.stadsbibliotek.org/sea … lm+fredrik

Wow! Och vilket bra exempel! ;-)
En fråga dock, varför finns det inga ex tillgängliga för utlån av Frank 6??? (28/6 10:40)
Är dom utlånade eller saknas ex?

Vi har visst "bara" ett ex av sexan och den är utlånad för tillfället.

På Göteborgs stadsbibliotek och biblioteket på Dalheimers Hus, oxå i Götet, kan man lämna in Fanzines och få dem iordninggjorda för utlåning så man kan väl hoppas att det sprider sig. Ska tjata på biblioteket i Markaryd oxå.

Det finns ingen adress/kontaktperson om man inte bor på västkusten?

15 Senaste redigerad av MatsN (2006-04-07 10:39:52)

Tänkte det kunde vara dags att återuppliva denna gamla tråd med en uppmaning att fortsätta skicka fanzine till Malmö stadsbibliotek.

Just nu har vi 345 ex som sammanlagt varit utlånade 1976 gånger.
Nytt sedan sist är att du för nyinskickade fanzin kan få en modest peng (20-40k/ex beroende på hur avancerat tryckta de verkar vara) för dina tidningar. Vill du ha betalt så ange det och glöm inte att skriva en postadress så skickar jag helt enkelt en peng i ett kuvert.

Adressen är den samma fortfarande:
Malmö stadsbibliotek
Avd: skönlitteratur & språk
Mats Nordström
205 81 Malmö

EDIT: Skicka gärna 2 ex så jag blir jag glad.

Det där låter faktiskt ganska intressant. Det kan ju vara värt att fråga runt hos flera bibliotek och se om det finns fler som kan tänka sig att låna ut fansin.

Kort, lockig, högljudd.

Stilla din hunger! Medley; Retroaktivität har kommit i nytryck!
Läs mer, så är ni snart med på noterna.

På Umeå stadsbibliotek finns det några mappar med fanzines. Jag har alltid för bråttom för att hinna se vad det egentligen är som står där.

--------------------------------
        Gamle Gråskägg
        Hemsida -> http://www.forsmarx.se
        Blogg     -> http://forsmark-stralandetider.blogspot.com

Göteborgs stadsbibliotek har en "fanzinlåda", fast man får inte låna hem tidningarna. Kulturhuset i Jönköping kontaktade mig en gång och köpte in några stycken. Dessa två betalade t.o.m. begärt pris för mina fanzin (och inte "20-40 kr beroende på vad vi själva tycker att de är värda" ... wink ).

Jag donerade även några exemplar till Lunds stadsbibliotek för ett tag sen, men jag har faktiskt inte hittat dem någonstans i biblioteket ...

Min bok: http://eva-serien.blogspot.com/
Andra grejer av mig: http://www.kommiekomiks.com/
(Men jag är inte kommunist ...)

Tinet skrev:

Jag donerade även några exemplar till Lunds stadsbibliotek för ett tag sen, men jag har faktiskt inte hittat dem någonstans i biblioteket ...

Typ som Staffars serier som samlade in fanzin på SPX 05 och sen inte hade dom i butiken sad

20 Senaste redigerad av MatsN (2006-04-08 09:42:31)

Det där med max 40 spänn är av rent praktiska skäl. Vi tar kontanter ur en något "inofficiell" kassa. Blir det större summor måste det i regel till riktiga fakturor, vilket går emot min tanke om att fanzine-verksamheten ska flyta snabbt och enkelt.
Men är det något enstaka specialfall som kostar mer är det bara att kontakta mig direkt så brukar vi kunna lösa det.

Slå isf en signal till mig på: 040-6608680 , eller fråga efter mig om du är på bibblan.

Mats; Nu har aven jag skickat in mitt fanzine (hela vagen fran Amsterdam)! Fraga efter SWEET CHILLI alla i med vagarna forbi biblan i Malmo, zinet borde ha anlant by now.

Frank Rules skrev:
Tinet skrev:

Typ som Staffars serier som samlade in fanzin på SPX 05 och sen inte hade dom i butiken sad

Jag var där häromdagen. Alla fanzin var ju inte upp-packade, men det fanns en jäkla massa på högsta hyllan i mitten. Jag blev först glad då jag inte hittade mina, eftersom jag hoppades på att de var sålda, höhö. Men så upptäckte jag att de visst var där, på högsta hyllan. Du kanske var där några veckor tidigare än mig, eller så missade du dem precis som jag.

I övrigt anser jag att allt arbete mot ett enat seriesverige bör förstöras.
Segerkrönt i förväg - jag bloggar och serieklottrar om saker jag ser/läser, och annat smått och gott från mitt fantastiska liv.

23 Senaste redigerad av Stef Gaines (2006-06-16 11:10:49)

Jag skickade förresten ett gäng av mina fanzin till Malmös Serieskola, men jag tror inte att jag kom in. Finns det möjlighet att de kan ha skeppas vidare till stadsbibblan för den goda sakens skull? Eller kanske någon trevlig malmöbo kan rota lite i Serieskolans papperskorg och gå över gatan med dem? ;D

Fast jag drar nog ihop ett nytt paket och postar smile Kul att vara med.
Ursäkta dubbelpost

I övrigt anser jag att allt arbete mot ett enat seriesverige bör förstöras.
Segerkrönt i förväg - jag bloggar och serieklottrar om saker jag ser/läser, och annat smått och gott från mitt fantastiska liv.

24 Senaste redigerad av Olrik (2006-06-16 13:48:10)

Mats; jag har skickat tre ex av mitt fanzine till dig. Jag hoppas att de kommit fram ordentligt (det var ett tag sedan jag skickade dem och jag blir lätt nervös när jag har skickat saker med posten). wink

Ständigt denne Olrik!

Hur länge sedan var det och vad heter de?