Tråd: 3/4 2006

Ett par av våra trevliga biblioteksbesökare efterlyser 3/4-06.
Hur är läget med den? På G?

Sv: 3/4 2006

Jag trodde att den hade ställts in. Jag skulle bli glad om 1/2007 kom ut någon gång (framförallt för att få se min förseande recension i ett försenat nummer, äntligen)...

Ethno-postmodernism in an Albert Speer pattern dominates.

Den kommer, den kommer -- så fort den blir klar. Den som väntar på något gott väntar aldrig för länge.

Bli medlem i Seriefrämjandet!
Vill du veta mer?

KLICKA HÄR!

Agneta Hallin skrev:

Den kommer, den kommer -- så fort den blir klar. Den som väntar på något gott väntar aldrig för länge.

Vilken kommer? Vilket nummer? Om 3/4-2006 ska komma ut nu i April 2007 behöver ju redaktionen hetsa igenom 2007 för att komma ikapp...

Det är nr 3-4/07 som kommer först. Något annat har jag inte hört.

Vill du veta mer?

KLICKA HÄR!

Numret efter det kanske skulle blir 1-2/07, så det hela kommer på rätt köl?

Tre dubbelnummer under 2007? Om redax blir litet effektivare i år skulle det ju funka...
Litet förvirrande om det blir två olika 3-4/07, iofs... Blir det ett 3-4(2)/07-nummer, kanske?

Det här har nog varit på tapeten förut, i så fall förlåt, men vore det inte bättre att korta ner antalet sidor och på så vis uppnå en jämnare utgivningstakt?

Jag skrev fel: det är förstås 3-4/06 som snart kommer ut.

Vill du veta mer?

KLICKA HÄR!

Jag gillar verkligen varje nummer av bubblan, men borde inte redaktionen sänka sin ambitionsnivå något? De gör en mycket bra och läsvärd kulturtidskrift, men jag börjar misstänka att det sker till priset av ständiga förseningar och (förmodligen) snabbt växande magsår hos medarbetarna. För att få det hela att gå ihop bör man endera sänka ambitionsnivån och göra fyra tunnare nummer, eller gå ner till två nummer per år. Det är ju de facto två nummer nuförtiden eftersom det alltid kommer dubbelnummer för att komma ikapp...Man kanske ska göra ett quadrupel-nummer 2007 så att man kan börja 2008 med nummer ett...

- JS -

Senaste redigerad av Johan Sundman (2007-04-11 08:04:59)

"In the future, we´ll all use sophisticated Bozo filters to prevent idiots from communicating with us."
- Scott Adams, The Dilbert Future

Fyra tunnare nummer per år röstar jag på. Jag tycker visserligen det är oerhört intressant att läsa det mesta i bubblan, men det känns viktigare att få kontinuitet i utgivningen. Och supertjocka, dyra dubbelnummer kan vara avskräckande för den som inte redan är jätteintresserad och bara vill köpa ett nummer på prov.

Jag tycker inte om att prata om tvångstankar men jag kan inte låta bli
http://www.idiotmusik.com

Om man skulle köra med tunnare nummer kanske man ska skippa en hel del nyheter och liknande till förmån för artiklar och intervjuer. Nyheter kan man ändå finna så mycket snabbare på konkurrerande nätsidor, så de sektionerna borde man kunna skära ned en del plats och arbete på, som man kan lägga på annat...

Wakuran skrev:

Om man skulle köra med tunnare nummer kanske man ska skippa en hel del nyheter och liknande till förmån för artiklar och intervjuer. Nyheter kan man ändå finna så mycket snabbare på konkurrerande nätsidor, så de sektionerna borde man kunna skära ned en del plats och arbete på, som man kan lägga på annat...

Ska man ha nyheter tycker jag personligen att de ska vara färska, annars är det ju inga nyheter. Däremot skulle man kanske kunna fördjupa sig i någon nyhet. Webben är ju annars ett ypperligt komplement till papperstidningen.

Ted skrev:

Ska man ha nyheter tycker jag personligen att de ska vara färska, annars är det ju inga nyheter. Däremot skulle man kanske kunna fördjupa sig i någon nyhet. Webben är ju annars ett ypperligt komplement till papperstidningen.

Vad gäller B&B-nyheterna är planen att flytta ut mera till webben, ja. Jag hoppas att någon noterat att jag sedan 16 mars uppdaterat Seriefrämjandets nyhetssida ett tjugotal ggr. Det blir i snitt varannan dag.

Varför B&B 3-4/06 är så försenad kan jag tyvärr inte svara på för jag har inte aktuell status just nu. Dock förekommer förseningar i alla led eftersom i princip alla som skriver för och jobbar med B&B gör det på sin fritid. Och för en del kommer livet emellan med födslar, dödsfall, kriser, sjukdom och jobbelastning.

Men visst, att göra B&B tunnare är ju en idé.

David, påpeka gärna i forum när du gjort en uppdatering på SeF:s nyhetssida!

Vill du veta mer?

KLICKA HÄR!

Det är detta som jag inte finner logiskt, skriv här, peka där för att på kommande sida läsa om detta. Och snart kommer den tryckta versionen 4 nr i ett...

Jag ser kanske en annan syn på det men om man inte klarar av att skapa 4 biblar på ett år med kontinuitet på utgivning bör man kanske antingen dela upp det i tidningar med färre sidor. Visst något ökande kostnader för fler utgivningar bla av intagskostnader samt ev tid för färdigställande men då kommer i alla fall tidningen ut och kan hålla sig någorlunda dagsaktuell (Vilket är viktigt även ur annonssynpunkt). Alternativet är att flytta över tidningen till webben helt och hållet. Då spar man in kostnaderna för tryck. Men man minskar annonsinkomsterna som man kan få på en tidning.

Jag kan förstå att alla arbetar ideellt. Men någon ansvarig utgivare måste styra upp så att det blir en utgivning som är fungerande.

www.uddatorp.se - Ett bra stöd för dig som söker illustratör!

Kanske vore en idé att "fylla ut" tidningen med serier från nya svenska tecknare? Typ som "De nya svenska serietecknarna"-bilagan i Knasen. Kan iof förstå om tecknare inte vill jobba gratis men om man ser det som reklam för någon serie man försöker få såld, eller sålt till någon enstaka tidning, så kanske man kan få in lite serier. Eller är jag helt ute och cyklar?

Mojo skrev:

Det är detta som jag inte finner logiskt, skriv här, peka där för att på kommande sida läsa om detta.

Vad är det som inte är logiskt?

/ola

Att information om senaste utlagda artiklar ska ligga både på forum och på seriefrämjandets webbsida. Om jag vill ha artiklar bör jag gå dit där de postas, vill jag ha forumaktuella ämnen bör jag gå dit där dessa postas. Det blir rörigt med flera vägar som pekar åt höger och vänster. Annars kan lika gärna aktuella artiklar postas direkt i forumet.

www.uddatorp.se - Ett bra stöd för dig som söker illustratör!

Personligen tror jag nog att två-tre nummer per år är den bästa lösningen om man vill få en fungerande utgivning. Visst kan man ha 4 lite tunnare nummer, frågan är dock om det skulle fungera i praktiken? Då måste man kanske ta bort så mycket att tidningen till slut skulle förlora sin identitet. (Ni som varit med ett tag; hur har bubblan utvecklats sedan starten -77? Finns det några stora skillnader mot dagens, är det i så fall något man bör återställa från den tiden?)

Ut med det på webben!

Nickan skrev:

Ut med det på webben!

Nej fanken, jag vill ha något att läsa när det är strömavbrott.

Mojo skrev:

Att information om senaste utlagda artiklar ska ligga både på forum och på seriefrämjandets webbsida.

Jag ser inte problemet. Forumet är en användarbaserad diskussionsplats och nyhetssidan är en "officiell" publikation. Där publiceras nyheter, här diskuteras och tipsas om nyheter.

Vad skulle alternativet vara? Publicera alla nyheter på forumet? Det innebär att de alla får samma dignitet oavsett om de är kontrollerade eller inte, och oavsett om det är, typ, "Johnny Hart är död" eller "Jag köpte nya Scooby-Doo i morse".

Eller helt enkelt låta bli att prata om nyheter på forumet?

(EDIT: Eftersom det här forumet ibland uppfattas som hegemoniskt ska jag förtydliga att jag själv inte har något att göra med Seriefrämjandets officiella verksamhet. Jag bidrar bara till Seriewikin och nyheterna när andan faller på. SeF:s egna anledningar till sajtstrukturen har jag ingen aning om.)

/ola

Senaste redigerad av Ola Hellsten (2007-04-11 15:53:58)

Några saker:

* Jag tänker inte posta på forumet varje gång jag lägger ut en notis på SeF:s nyhetssida, det pallar jag inte och det skulle bli rätt tjatigt. Däremot använder jag forumet för att hitta tips på nyheter. Tänk på att alla inte är intresserade av att surfa runt på forum för att hitta nyheterna, de vill gå till SeF:s nyhetssida.

* B&B måste komma ut med minst 4 nr/år för att få kulturstöd.

* Diskussioner inom SeF och andra organisationer tenderar att återkomma med några års mellanrum. När Skånegänget tog över B&B en gång i tiden kom tidningen ut med 6 nr/år och man lyckades beta av en rätt stor eftersläpning bl.a. genom att gå ner till 4 nr/år. (Om jag inte minns fel.) Sedan dess har B&B iofs svällt en del. Eftersläpningar är inget nytt i Bubblans historia även om det för en del av dagens medlemmar känns ovant och oproffsigt.

* Nackdelen med en webbtidning är att inget på webben är beständigt. En tryckt tidning finns kvar och är historiskt mer intressant och akademiskt mer tillförlitlig. Jämför en uppsats där källförteckningen pekar på en massa webbsidor, där hälften redan har bytt adress eller försvunnit, med att lista publikationer som finns på bibliotek. Dessutom gillar jag att bläddra i något handgripligt efter 8 timmar framför bildskärmen. Men det är min personliga åsikt.

David Haglund skrev:

Några saker:
Dessutom gillar jag att bläddra i något handgripligt efter 8 timmar framför bildskärmen. Men det är min personliga åsikt.

Min med. Jag vill ha en tryckt Bubbla. Om den sedan kommer i tunnare kuvert fyra gånger per år eller i tjocka kuvert två gånger per år spelar mindre roll. Det viktigaste är att innehållet är bra och att det inte kostar redaktionens hälsa. Man kanske ska tillägga att det vore också kul om 2007 års nummer kommer ut under 2007...

- JS -

"In the future, we´ll all use sophisticated Bozo filters to prevent idiots from communicating with us."
- Scott Adams, The Dilbert Future