Sv: Hur behandlar man inscannade serier/bilder?

Om man vill ha en uppfattning om detaljerna på bilderna ser ut (utan att printa), så ska man titta på 100%. Då motsvarar en punkt på skärmen en pixel på bilden.  Dubbelklicka på förstoringsglaset, så kommer man automatiskt till 100% läget.

OBS du ska aldrig öka pixelvärdet från 600 till 1200 om du inte samtidigt skalar ner bilden i storlek. Om bilden skalas ner i storlek i samband med att gå från 600 till 1200 dpi så gör det ingen skillnad på bilden.

Det blir aldrig bra att öka pixelvärdet i efterhand på en bild. Ska du ha den i 1200 dpi ska den skannas in i 1200 dpi.

www.uddatorp.se - Ett bra stöd för dig som söker illustratör!

28 Senaste redigerad av The Ghost of Frank (2007-05-04 10:52:53)

Mojo skrev:

OBS du ska aldrig öka pixelvärdet från 600 till 1200 om du inte samtidigt skalar ner bilden i storlek. Om bilden skalas ner i storlek i samband med att gå från 600 till 1200 dpi så gör det ingen skillnad på bilden.

Nej precis jag hade ett samtal om detta med en kollega på mitt förra jobb en gång.
Det är som att tömma hälften av ditt glas vatten, eller klippa sig hos frisören.
Du kan skala bort information, men aldrig tillföra den igen när du väl har sparat (om du inte scannar om bilden igen).

Men seriöst om du scannar in SV600dpi och sen förminskar bilden samtidigt som du gör om den till gråskala, RBG eller CMYK så ska det funka.

There are two kinds of people, people who believe in stuff like fairies, gods and Santa... And people who don't!
http://biffzongo.blogspot.com/    http://dagbokinewyork.blogspot.com/    http://www.frankrules.nu/

Jag scannade först in i "Svartvit" 600 dpi, sen i "svartvit" 1200 dpi, men det blev fortfarande taggigt, även i 100 %.

Så hur ska jag göra?

Robin skrev:

Jag scannade först in i "Svartvit" 600 dpi, sen i "svartvit" 1200 dpi, men det blev fortfarande taggigt, även i 100 %.

Så hur ska jag göra?

Hur ser originalen ut? Är det tuschade sidor och i så fall finns det rester av blyerts eller rent av blåpenna? Om det inte blir för grötigt rekomenderas att skanna in det i färg och följa något av råden som finns på nedanstående länk.

http://www.imagecomics.com/messageboard … 64ad5a102a

Det låter som det är fel på scannern. Vad är det för scanner?

32 Senaste redigerad av Robin (2007-05-04 22:15:04)

Jag har en nästan ny Epson Perfection-scanner.
Det jag scannar är tuschade sidor.

Har testat att laborera med scannerns inställningar utan vidare resultat. Alltså, det jag är ute efter är att få den tuschade sidan rent svartvit utan gråskalor så att man enkelt kan ta bort blyertsspår och dammkorn etc.

Om vi förutsätter att scannern fungerar som den ska så ska det inte vara några problem.

Om scannern fungerar som den ska ska inställningarna vara lineart eller bitmap så blir den svart och vit dvs gråskalor försvinner. Damm, blyertsrester kan i vissa fall komma med om scannern upplever dessa som mer än 50% grått och gör de ytorna linjerna då svarta. Upplösningen bör vara ställd till 600 alternativt 1200 ppi.

Att du får en taggig bild ja det verkar minst sagt märkligt. I uppförstorat läge blir alltid pixelbilder taggiga då pixlarna blir synliga, men i 100% borde det se hyfsat normalt ut och vid utskrifter borde de inte bli visuellt taggiga.

Det är svårt att avgöra vad det är som går fel, utan att finnas med på plats, utifrån vad du skriver. Att du laborerat med scannerns inställningnar kan vara en avgörande faktor. Men det kan finnas andra orsaker. Har du möjlighet att återställa scannerns inställningar till fabriks-/ förinställt läge så att du kan börja om från början? I alla fall en väg att gå.

Mejla den inskannade bilden åt någon, så blir vi klokare.

Insekt-polisen
Som vanligt är det inte killen på bilden som skrivit inlägget.

Svartvit 600dpi kommer att se taggigt ut på skärm om man tittar på det i 100% filstorlek, dvs om man använder förstoringsglaset eller navigatorfönstret för att se bilden i 100% i photoshop. Jag menar alltså skärmstorlek till skillnad från utskriftstorlek. Men det kommer nog bli vackert när bilden är tryckt eller utskriven.

Om jag ska skapa en mindre version av bilden för webben funkar det alltid för mig att göra om bilden till gråskala INNAN jag förminskar den, annars blir förminskningen taggig.

Det är nog inget fel alls på din scanner. Ibland är det någon inställning man glömt att tänka på eller inte räknat med när man försöker förklara.

36 Senaste redigerad av Robin (2007-05-05 14:15:36)

Jag har löst det, problemet var enkelt. Jag sparade i TIFF hela tiden, fast självklart ska det vara Bitmap.

Nu börjar det likna nåt iallafall. Jag scannar in i 600 dpi (1200 var för mkt) och får då ett ganska bra resultat. Men när jag tar in den i Photoshop så ser det sämre ut än i förhandsgrankningen i Windows. Men så kanske det ska vara?

Och hur gör jag när jag tagit in den i PS, ska jag konvertera till gråskala först eller hur var det?

Låter fortfarande märkligt. Förhandsgranskningen i datorn brukar oftast ge sämre resultat eftersom den skalar bilden för att anpassas efter skärmens storlek.

Det borde inte vara problem med att spara i tiff eftersom tiffformatet är att föredra för att spara till tryck.

Flera scanners erbjuder möjlighet att scanna högre än 1200 ppi. Även om maskinen inte klarar av det så brukar programvaran ha stöd för detta. sk. interpolerad scanning, dvs programvaran simulerar pixlarna i det utökade utrymmet.

För att redigera en bitmap-bild och kunna lägga färg på den bör du konvertera en till gråskala (med lägsta pixel aspect ratio) sedan konvertera den vidare till antingen RGB eller CMYK. Dessa ändringar gör du under Image->Mode-> och det val du där ska göra. Du kan inte direkt hoppa från bitmapp till RGB eller CMYK. (Ursäkta engelsk text men jag utgår från min version av photoshop.)

Konstigt nog så funkade det bättre.
Min scanner kan scanna bra mkt högre än 1200 dpi.

Ja det går säkerligen men är inte heller att rekommendera. När du konverterar bilderna till cmyk och börjar arbeta med lager kommer du upptäcka att de blir enormt stora över 100 mb per bild. Vilket kräver mycket kraft av datorn och egentligen inte är behövligt. Då de ändå i färg 1:1 trycks i ca 300-400 ppi. I tryck brukar man räkna med lpi vilket för normal tidning ligger ca runt 150 lpi för att trycket ska bli bra dubblar man då antalat ppi. Dagspress låg tidigare runt 80-85 lpi viket då motsvarade 160-170 ppi. Det är endast när du har behovet av att den tryckta bilden ska vara större än 1:1 format som det kan vara bra att högre ppi. Ex i menyn Image->Image size kan du se om du bockar av Scale Style samt Resample Image och ställer in bildens höjd och bredd till det dubbla så minskar också ppi (Resolution). Du kan då också konstatera hur stort du kan dra det utifrån vilken lpi bilden ska tryckas i. Som du även kommer märka påverkar detta inte bildens storlek i mb, då bilden oavsett storlek fortfarande innehåller lika många pixlar. Det är först när du lägger på nya lager mer färg som bilden ökar i storlek och kräver mer av din dators ramminne och till viss del scratchdisk.