Tråd: Hur gör du ditt fanzin?
Dels prat med Lisa Medin, och dels disskutioner om fanzin från serietecknarskolor har lett till att jag vill skapa denna tråd.
För när det gäller fanzin är alla enligt mitt intryck unika, eftersom de flesta troligen lärt sig allt själva. För mig var det iallafall så. Min knuff var att min mamma är grafisk formgivare och visste alltså en del om tryck och tidningsmakerier, och så har jag väl freeloadat en del på hennes program och skrivare för att göra mina fanzin. Och så gjorde jag mycket tidningar som skoluppgifter i låg och mellanstadiet, så det satt väl i.
Men sedan finns det ju de som kopierar, de som går till tryckerier, och ja allt möjligt.
Så jag tänkte fråga alla som gör fanzin, hur gör ni? Vilken upplaga gör ni dem i?
Själv är jag rätt flummig, jag har just nu tillgång att printa mina fanzin i hemmet så att de kostar mig 8 kr styck. Därför trycker jag bara upp dem när de behövs, och då bara i antalet jag tror kommer sälja. T.ex. fem ex till ett konvent eller en butik. Jag kommer troligen fixa fler ex till Small Press Expo, men jag vet inte hur många. Några tips?
Segerkrönt i förväg - jag bloggar och serieklottrar om saker jag ser/läser, och annat smått och gott från mitt fantastiska liv.