Sv: Att leva på sitt tecknande? Teckna för miljoner!
;-) Tyckte att det lät väldigt likt deras rekommenderade utpris lista.
Generellt sett är den svår att upprätthålla gentemot förlagsbranschen men riktlinjerna är relativt nära de priser som finns att få inom illustration/serier gentemot reklambranschen.
Hade vart intressant att se på förlagens riktprislistor för beställningar. Men det får man vanligtvis inte. För inte att förglömma är det Marknadens/Beställarnas riktlinjer som i slutändan gäller det är det som leder till om de kan eller inte kan beställa för att förverkliga projekt i den omfattning de önskar.
Saker som kan avgöra prisdifferenser mellan leverantörer/upphovsmän är vilken kvalitet och efterfrågan de levererar, hur bra de håller sig till deadlines. Vilket eget krav de har på sig för att leverera Original. Dvs om Originalet ska lämnas som Dia, påsikt, inscannat och eller retuscherat samt tillagd ICC-profil för färgmatchning enl Beställarens egna ICC-profiler.
(Här särskiljer jag Original från Bild:
Bild - illustrationer, teckningar, konstverk, collage, fotografiska verk och fotografiska bilder.
Original - den bild upphovsmannen i analog eller digital form skapar som förlaga och som levereras till köparen.)
Det går alltså inte att dra en jämn prisbild överlag. Alla har inte samma förutsättningar till leverans, kunskap om digital bildretuschering mm. Förlagen idag ställer högre krav och mer vanligt leverans i digital form.
Senaste beställningen jag själv fick var bilder som skulle levereras i digital form 1:1 i 300dpi med tillhörande fördefinierad ICC profil. Detta för ett fastpris per bild i ett publikationssammanhang.
Just nu sitter jag med en annans kunds material och gör retuscheringar samt roterar bilderna efter inskanningar. Detta trots att bilderna lämnades för inskanning till en reprofirma som lovade bra kvalitet för en relativt dyr kostnad. Visst färgmässigt är det ok men så förbenat mycket damm och skräp i bilderna som inte fanns med på illustrationerna innan. (Alla enl egen utsago professionella leverantörer är inte att lita på)
Alltså kravet på bra levererade original varierar kraftigt. Alla vill inte betala för den tid eller det pris som rekommenderas. De vill vanligtvis bara ha en klumpsumma för att se att projektet håller budgeten Och om förlaget beställer mer eller mer regelbundet lägger beställningar förutsätter det nästan marknadsmässigt ett billigare pris. Det är en indikation på att beställaren är en god beställare samt en riktlinje att man levererar bra. Med detta vill jag INTE säga att man ska sälja sig för publikationssammanhanget. Men det måste finans en rimlighet i priset förhållandevis till arbetets omfattning. Där går det aldrig att dra allt över en jämn kant. Då får de som gör ett bra jobb uselt betalt medan de som gör dåliga jobb får bra betalt.
Ex ett jobb som jag utförde förra året omfattade 70 illustrationer vilket jag färdigställde på 2 dagar. Det motsvarade 56.000 + moms. Det är bra betalt anser jag. Hade jag följt den rekommenderade listan hade det motsvarat 245.000 + moms. Visst jag hade blivit glad om det vart reellt men det är det inte. Kunden/Förläggaren hade aldrig betalat detta. Och om man tittar lite syniskt på det 28.000 + moms för en dags arbete är inte så pjåkigt eller? Självklart grundar detta sig på min införskaffade kunskap att illustrera och hur jag kan leverera ett original.
Jag menar inte med detta för att attackera dig Malin. Hoppas du inte tar det så.
Jag är bara inte överförtjust i ST och deras missvisande prisrekommendationer. Det går aldrig att dra allt över en kant.