Tråd: Att leva på sitt tecknande? Teckna för miljoner!

Kan man leva på sitt tecknande? Är det bara en ytterst liten andel (som i t.ex. musikbranchen, ca 1%-5%) som kan göra det? Hur mycket tjänar man som tecknaren som t.ex. Martin Kellerman, Lise Myhre eller Tony Cronstam, hur mycket får de betalt per strip, hur stor skillnad är det på Martin Kellerman första strippar i betalning och de har gör idag? Får han månadslön av metro kanske? Är det seriealbumen som ger pengar eller måste man sälja t-shirt och liknande vid sidan av?

Vad får man för att göra en seriestipp i t.ex. DN/Metro, City etc, är det runt 2000-5000 per stripp? Hur mycket får man i en mindre tidning, t.ex. facktidning, etc med kanske 10-000 läsare, 1-10 öre per läsare och serie?

Sv: Att leva på sitt tecknande? Teckna för miljoner!

Jag har hört att om man är syndikerad får man typ 120 spänn för 7 strippar per tidning serien går i. Går den bara i en tidning är det ju inte så bra, då tjänar man mer om man jobbar en timme inom vården... Men går den i 100 tidningar är det bra.

Mina åsikter här speglar Svenska Kyrkans åsikter som jag är medlem i sedan födsel.

Mikael Sol skrev:

Jag har hört att om man är syndikerad får man typ 120 spänn för 7 strippar per tidning serien går i. Går den bara i en tidning är det ju inte så bra, då tjänar man mer om man jobbar en timme inom vården... Men går den i 100 tidningar är det bra.

det kan ju givetivs inte stämma. det beror ju givetvis vilken tidning den är och 120 kr per stripp kan ju inte stämma ens för amatörstrippar i en fanzine.

4 Senaste redigerad av The Ghost of Frank (2007-03-02 19:32:51)

Belfagor skrev:
Mikael Sol skrev:

det kan ju givetivs inte stämma. det beror ju givetvis vilken tidning den är och 120 kr per stripp kan ju inte stämma ens för amatörstrippar i en fanzine.

Jo det kallas tillgång och efterfrågan! wink

Seriöst så kostar det nästan ingenting att köpa in en syndikerad stripserie, men syndikatet ska se till att
den går i hundratals tidningar... Och många bäcker små blir till stora pengar typ.
Om en dagstidning får välja på att betala 1000kr till en okand Svensk eller 69:90 till en internationell firma som säljer
katten Gustav, så är ju valet ganska enkelt.

Det finns ju dock andra uppdrag som kan ge mer pengar (mer pengar per publicering i alla fall).

Bonnbackas Dagblad vill ha en specialgjord strip som handlar om frågor och händelser i Bonnbacka.

Tandhyginisten eller tex VVS-Ingenjörernas tidning vill ha en rolig strip om att vara VVS-gubbe.

Eller bara så att en tidning (vilken som helst) får för sig att dom vill ha en serie som är unik och som bara finns i deras tidning.
Dom kan då eventuellt tänka sig att betala betydligt mer än nån hundring per strip.

Illustrationer till tidningar eller reklam (betalar alltid mer än en serie).

There are two kinds of people, people who believe in stuff like fairies, gods and Santa... And people who don't!
http://biffzongo.blogspot.com/    http://dagbokinewyork.blogspot.com/    http://www.frankrules.nu/

Hej. Jag har sett en person presentera konkreta siffror här på forumet och det var följande:

"När min strippserie var syndikerad 2004-2005 låg ersättningen på 675-900 kronor för en månadsranson strippar (ca 24) varav syndikatet tog 50%.
Detta gäller dagspress.

För publicering i serietidningar gällde ungefär 550kr/sida vara 50% gick till Bulls."

Detta betyder att via syndikat så får du själv i snitt 16,40 kronor (låt oss säga 20) per stripp i dagstidningar och om dom körs i serietidningar (4 strippar per sida) ca 70 kronor per stripp.

Således, om din serie publiceras i tjugo dagstidningar och två seriemånadstidningar, så får du per månad (20 tidningar * 24 strippar * 20 kronor/stripp) + (2 tidningar * 70 kr/stripp * 4 strippar/sida * 4 sidor) = 9600 kronor + 2240 kronor = 11840 kronor.

Insekt-polisen
Som vanligt är det inte killen på bilden som skrivit inlägget.

Det är bättre att leva på tecknandet i reklamen...
Det andra gör man för att det är kul. Mindre chans för en svensk att bli syndikerad då man tävlar mot en hel omvärld och att grunden för publicering i en omvärld bygger på bra förutsättningar att förstå denna och vad som tilltalar hela marknaden.

www.uddatorp.se - Ett bra stöd för dig som söker illustratör!

Jag måste bara ifrågasätta detta tankesätt? Finns det verkligen så liten chans för en duktig svensk serieskapare att bli syndikerad? Det borde väl vara av svenska pressens intresse att publicera svenska serietecknare. Finns det överhuvudtaget svenska syndikatbyråer?

Även om chansen är liten ska man inte glömma att den finns... smile

Exempel på svenska serier som syndikeras av Bulls (som väl är Sveriges största syndikat):
Elvis
Hälge
Mammas Gata
Uno
Quarantän
och nya Keigo av Kwok-Hei Mak
(mer finns på www.bulls.se)

Jag tycker inte om att prata om tvångstankar men jag kan inte låta bli
http://www.idiotmusik.com

Svenska pressen gör inget förrän dem ser att det de skriver är mer än ren reklam. Det ska ha ett nyhetsvärde som kan vara aktuellt. Mer troligt att man kan få små lokaltidningar att skriva om sina egna lokalt boende tecknares utveckling.

Jag tycker inte det är särskilt bra med syndikering. Det är så låga ersättningar och det tar så många år att bygga upp ett stort publiceringsområde, om det över huvud taget händer. Bland svenskar är det bara Lars Mortimer som försörjer sig så.
Man frånsäger sig bestämmanderätten över sina seriers publicering så att det bara är syndikatet som får sälja in dem. Det enda man får behålla är överenskommelser som gjorts innan kontraktet med syndikatet skrevs på.

Att göra sig unik som tecknare är ett mycket säkrare sätt att tjäna pengar tror jag. Det vill säga att sälja serierna med argumentet att det här inte är nåt som alla har.

Om man ska använda av Martin Kellermans självbiografiska Rocky som källa så fick han månadslön från Metro. smile

Malin skrev:

Att göra sig unik som tecknare är ett mycket säkrare sätt att tjäna pengar tror jag. Det vill säga att sälja serierna med argumentet att det här inte är nåt som alla har.

Exakt. Det gäller att hitta nya vägar. Är det någon som vet om det går att bli publicerad i dagstidningat utan att använda sig av syndikat? "Take out the middle man" så att säga.

Rene Engström skrev:

Är det någon som vet om det går att bli publicerad i dagstidningat utan att använda sig av syndikat? "Take out the middle man" så att säga.

Åtminstone går det i Finland.

Det största problemet är pengar. Om tidningarna nu får syndikerade serier för 800 kronor per månad, ska det nog var en alldeles otroligt extraordinär serie för att dom ska börja betala mångfalt för en serie som tar samma utrymme. Många av de syndikerade serierna håller ändå hög kvalitet.

Insekt-polisen
Som vanligt är det inte killen på bilden som skrivit inlägget.

Sebastian skrev:

Det största problemet är pengar. Om tidningarna nu får syndikerade serier för 800 kronor per månad, ska det nog var en alldeles otroligt extraordinär serie för att dom ska börja betala mångfalt för en serie som tar samma utrymme. Många av de syndikerade serierna håller ändå hög kvalitet.

Givetvis ska serierna vara av bra kvalité. Jag är övertygad att om en duktig, svensk serieskapare kunde göra en någorlunda unik och underhållande serie och var duktig på marknadsföra sig så skulle det gå. Haha det hoppas jag, för det är det jag satsar på! big_smile

Min serie "Västerås Deluxe" till Västmanlands Läns Tidning, den lokala
morgontidningen här i Västerås säljer jag till dom utan mellanhänder.
Dealen är att dom får en serie producerad just för dom
(även om jag kan och ska sälja dom vidare i efterhand).

Jag har etablerat kontakt med rätt avdelning på tidningen,
gör serierna lokalt anknutna ibland, förjer med i tidningens teman,
vad som händer på insändarsidorna, vad det görs stora reportageserier om osv.

Ibland är jag bara tramsig men även det kan man göra med stil.

Om man erbjuder något mer intressant än det slentrianmässiga slänga-in-laban-och-dilbert-seriesidan
så kan man ju berätta det för tidningen och visa exempel.

Mitt tips är: var lokalt förankrad, utanför storstäderna så brinner tidningarna för det lokala.

Jag fakturerar VLT 500kr/stripp och får en publicerad i färg varje lördag på
seriesidan brevid Rocky, Nemi och Medelålders plus.
Jag brukar göra serien på onsdagen innan (lever farligt!) och maila in
Alla serier finns även ute på min blogg:

http://malarnetcity.se/marco

Marco jag gillar din serie skarpt! smile Jag nästan skrattade högt när jag läste om diskningsfienden!

Jag tar också 500:-/stripp. Det tycker jag är rimlig utan några mellanhänder. Jag håller också på förhandla med våran lokalatidning.

OK jag gick tillbaks och läste om den och den här gången skrattade jag högt! Bra jobbat! big_smile

Rene Engström skrev:

Är det någon som vet om det går att bli publicerad i dagstidningat utan att använda sig av syndikat? "Take out the middle man" så att säga.

Ja! Men vanligtvis vill tidningarna då inflika med egna krav ex att serien utspelar sig i den miljö som är deras egna eller deras läsares miljö.

Vanligt: Tidningar om datorer vill ha serier om datorer, datoranvändare mm. Tidningar om hundar vill ha serier om hundar, hundmänniskor mm. Tidningar lokalt förankrade i en stad vill att serierna ska skildra den staden, att leva i den stadsmiljön och den samhällsideologi som finns där.

Med detta som grund kan det bli svårt att få serien bärkraftig i andra medier men det går om man tänker på att anpassa serien för att även fungera i andra sammanhang.

Det svåra är att sälja in en redan producerad serie. Det är som att presentera ett komplett och helt färdigt reklamkoncept till en kund: Kunden vill oftast ha en möjlighet att själv få påverka och anpassa konceptet efter sitt sammanhang annars känns det påtvingat. Påtvingade produkter är vanligt förekommande som kraftigt prissänkta produkter som konkurrerar med övrigt utbud på marknaden.

Mojo skrev:
Rene Engström skrev:

Ja! Men vanligtvis vill tidningarna då inflika med egna krav ex att serien utspelar sig i den miljö som är deras egna eller deras läsares miljö.

Vanligt: Tidningar om datorer vill ha serier om datorer, datoranvändare mm. Tidningar om hundar vill ha serier om hundar, hundmänniskor mm. Tidningar lokalt förankrade i en stad vill att serierna ska skildra den staden, att leva i den stadsmiljön och den samhällsideologi som finns där.

Med detta som grund kan det bli svårt att få serien bärkraftig i andra medier men det går om man tänker på att anpassa serien för att även fungera i andra sammanhang.

Det svåra är att sälja in en redan producerad serie. Det är som att presentera ett komplett och helt färdigt reklamkoncept till en kund: Kunden vill oftast ha en möjlighet att själv få påverka och anpassa konceptet efter sitt sammanhang annars känns det påtvingat. Påtvingade produkter är vanligt förekommande som kraftigt prissänkta produkter som konkurrerar med övrigt utbud på marknaden.

Mojo har du själv gått igenom den här processen? Dvs att försöka sälja till tidningar? Jag är tacksam för all erfarenhet du har att dela med dig! smile

Ja jag sålde en serie till en lokal turistnäringstidning med egna krav som senare även lyckades bli insåld och publicerad i en svensk serietidning.

Marco skrev:

Jag fakturerar VLT 500kr/stripp och får en publicerad i färg varje lördag på
seriesidan brevid Rocky, Nemi och Medelålders plus.
Jag brukar göra serien på onsdagen innan (lever farligt!) och maila in
Alla serier finns även ute på min blogg:

http://malarnetcity.se/marco

Ett helt ok pris om du behåller rättigheter och får sälja den även till andra.
Bra serier by the way!

There are two kinds of people, people who believe in stuff like fairies, gods and Santa... And people who don't!
http://biffzongo.blogspot.com/    http://dagbokinewyork.blogspot.com/    http://www.frankrules.nu/

Tack!

Apropå ta betalt och leva på sitt tecknande; vad man vanligtvis får betalt och vad man verkligen tycker man borde få i ersättning, lägger jag upp den här listan som kan vara en vägledning:

LISTA MED FÖRSLAG PÅ PRISER (illustrationer och serier -baserat på arbetets ungefärliga värde)
Sammansatt av yrkesverksamma serietecknare

Alla priser är F-skatt exkl moms (oftast 6%)

ENSKILD ILLUSTRATION
dagspress 3500:-
tidskrift 3500:-

STRIPSERIE (vanlig 3strip)
dagspress 3000:-
tidskrift 4000:-
serietidning 4000:-

SÖNDAGSSTRIP(dubbelstrip/halvsida)
dagspress 4000:-
tidskrift 5500:-
serietidning 5000:-

SERIESIDA
dagspress 6500:-
tidskrift 8000:-
serietidning 6500:-

LÄNGRE SERIE (pris/sida)
tidskrift 6000:-
serietidning 4500:-

SERIEALBUM
förskott 50%
royalty 20%

För serier gäller att det är 33,3% manus, 44,5% teckning, 22,2%
tuschning. Färgläggning tillkommer (lägg på 25%).
Detta gäller för material där den/de som utför arbetet har skapat och
äger rättigheterna för serien (alltså inte för licensproduktioner).

Andrapublicering: 50%

Låter som Svenska Tecknares rekommenderade prislista.

Är det vad man tycker man borde få betalt eller vad man vanligtvis får betalt?

Hade vart intressant att veta vilka dessa "yrkesverksamma serietecknare" är.

Det är svårt att sätta ett gängse pris över alla serieskapare då det finns en uppsjö av stilar och mer eller mindre krävande arbete. I mångt och mycket kan ett bra manus sälja sig självt och borde ur den reklamsynpunkten vara mer värt än teckningarna. vice verca.

I andra aspekter så finns det en annan kostnad som behöver regleras. En sådan avgörande faktor kan vara programvara atelje, förvaringdvs eget materiellt behov för att kunna göra en bra serie.

Samt regleringar för återproduceringar. För helt klart är det skäligt med lägre pris för något som säljs till flera tidningar eller andra sammanhang.

Mojo skrev:

Är det vad man tycker man borde få betalt eller vad man vanligtvis får betalt?

Hade vart intressant att veta vilka dessa "yrkesverksamma serietecknare" är.

Prislistan är satt för att motsvara arbetets ungefärliga värde. Det är inte vanligt (såvitt jag har hört och har erfarenhet) att dagspress t.ex. vill betala såhär mycket, men listan kan fungera som en vägledning när man ska förhandla.

Det var ett gäng svenska serietecknare som satte ihop listan efter en diskussion om ersättningar. Det var många som deltog med åsikter och förslag, men jag tror Mattias Elftorp tog initiativet att sammanställa listan. Listan har skickats till Svenska Tecknare också, vi tyckte väl kanske att vi inte hittat så mycket prisråd för just serier hos dem. ST var tydligen positiva.