Tråd: Att ta betalt

Hallå allihop,

jag har fått i uppdrag att teckna en kentaur till ett litet företag, som ska använda denna som symbol på hemsida och på eventuella broschyrer och skyltar, samt dyl.
Det tog mig ungefär 1 ½ h att teckna den och den är svart/vit.

Hur mycket tror ni är rimligt att jag tar för den? (Det här är mitt första betal-uppdrag)

Sv: Att ta betalt

Du tar alltså inte betalt bara för den tid det tog att göra bilden, utan du tar betalt för den lokal du har, den utrustning du använder och den tid det tagit att sälja ditt verk. Har du marknadsföringskostnader som exempelvis websida så ska ju det också tas betalt för. Dessutom så ska du ju ha betalt för din utbildning.

Då den ska användas relativt mycket så ska du kräva massor med pengar. Det är logotyper och bilder som ska användas som symboler som ska bilda ryggraden i din ekonomi som yrkesverksam. Det man tjänar på roliga arbeten räcker inte till saltet uti gröten.

Å andra sidan är du nybörjare och företaget är litet så därför kanske det är svårt att kräva så mycket.

Så då står du där. Kräver du för mycket kanske dom slår bakut och backar ur. Å andra sidan kräver du för lite så har du satt en olycklig nivå för ditt fortsatta arbete. Dessutom slår man undan fötterna för etablerade illustratörer om man dumpar marknaden. Men är det viktigt för dej att ha en första fot på marknaden kan du ju gå lite lågt. Jag skulle testa 2000 spänn och får du ett motbud under tusen spänn skulle jag gå därifrån. Typ.

Titta på
http://www.svenskatecknare.se/
http://www.illustratorsforum.com/

Där är man mer införstådd med den typen av uppdrag.

--------------------------------
        Gamle Gråskägg
        Hemsida -> http://www.forsmarx.se
        Blogg     -> http://forsmark-stralandetider.blogspot.com

Tack för det svaret, det var ungefär det jag ville höra...jag funderade själv på omkring 1500 och absolut inte under 1000-lappen. Tack igen.

Grattis till ditt första uppdrag! smile Tycker att 2000 är rimligt även för ett litet företag. Se till att levera produkten på ett proffsigt sätt också.

Glöm inte bort om att det handlar om köp av överlåtelse av gällande rättigheter. Det verkar som om företaget som ska använda bilden vill kunna ha den i flera sammanhang utan att behöva återkomma och kolla så att det är ok med dig. Överlåtelsen bör anges antingen via avtal eller direkt i fakturan.

En tumregel en gammal bekant lärde mig var att räkna produktionspris * 3-10ggr produktionspris för överlåtelserätten + moms. Lite beräknat på i hur stor uppskattning man tror att verket kommer ha och ge i värde samt hur det kommer att nyttjas.

Glöm ej bort att du har rimlig rätt till pliktexemplar där ditt verk används.

2000 är billigt men rimligt för en mycket liten verksamhet samt som ett första jobb.

www.uddatorp.se - Ett bra stöd för dig som söker illustratör!

Aha, vilka fina tips...mycket jag inte har tänkt riktigt på...tack ska ni ha.

Aningen O.T:
Det är skattepliktig inkomst, men kanske skattefritt i.o.m. att summan är så liten. Var går gränsen?
Och om den är skattefri, måste man ändå redovisa den i deklarationen?

/Mats

Jag brukar alltid be om tre så mycket det jag egentligen vill ha, eller jag vill alltid ha mer...
Sen får man kompromissa tills man är överens och då får jag ofta mer en vad jag borde få.

Sen vill jag alltid veta hur mycket betalt jag ska få INNAN jag gjort jobbet.
På så vis slipper jag känna mig blåst sen.
Det kan vara okej att få för lite betalt om man vet om det från början, men får man reda på det sen blir man ju sur som fan, och vem orkar gå omkring och vara sur?

Mina åsikter här speglar Svenska Kyrkans åsikter som jag är medlem i sedan födsel.

All inkomst ska alltid redovisas. Det ska finnas gränser för skattefria inkomster som rör sig inom kulturområdet. Men då detta borde klassas som reklam... Titta nogrannare i momsbroschyren "Moms inom Kulturområdet"

www.uddatorp.se - Ett bra stöd för dig som söker illustratör!