Tråd: Dinotopia

Vet inte om detta är rätt forum, men jag skulle vilja slå ett slag för boken "Dinotopia" som handlar om en okänd ö där människor och dinosaurier lever sida vid sida. Otroligt vackra tecknigar, och öns kultur, georafi och teknik presenteras i detalj som att det vore verkligt. Jag gillar sådant. www.dinotopia.com

Sv: Dinotopia

Kom ut som stor, maffig bilderbok i Sverige 1993. Hette då Dinotopia. Ett land bortom tiden och är gjord av James Gurney.

Jag kommer ihåg boken mycket väl, jag borde förresten ha ett ex hemma, för jag recenserade den åt DN. Och skrev upp den så mycket jag vågade för den är verkligen udda. Men bra.

'And what is the use of a book,' thought Alice, 'without pictures or conversations?'
Lewis Carroll

Det ser ut som om någon har illustrerat vad jag drömde om som barn.

Den är klart värd att investera i.
Synd bara att man inte läste den som barn.

Tuggbuss Wallin

- Use the Batfish Robin!

Det ser lite ut som bilder ur Vakttornet, fast med dinosaurier istället för lejon och lamm.
I like.

Mina åsikter här speglar Svenska Kyrkans åsikter som jag är medlem i sedan födsel.

Påminner litegrand om böckerna om Tomtar av holländarna Wil Huygen och Rien Poortvliet, som också var väldigt realistiska och beskrev tomtarnas liv, seder, möbler, hantverk och teknologi detaljerat och ingående.
Det finns också en bok om Troll av Jan-Öjvind Swahn i samma stil.

llapgoch skrev:

Påminner litegrand om böckerna om Tomtar av holländarna Wil Huygen och Rien Poortvliet, som också var väldigt realistiska och beskrev tomtarnas liv, seder, möbler, hantverk och teknologi detaljerat och ingående.
Det finns också en bok om Troll av Jan-Öjvind Swahn i samma stil.

Tomtar var den som även finns som animerad film - Trolltyg i tomteskogen.

Dinotopia har även blivit film. http://www.brafilm.com/se/film_fact.asp … on=Article Har inte sett den, men jag har för mig att den inte blev nån hit,  ( för Disney-gullig?) och jag håller mig nog till böckerna.

mikke schirén skrev:

Tomtar var den som även finns som animerad film - Trolltyg i tomteskogen.

Underbar film!
Var är fjant? Här mamma!
Morsan - jag har mejat ner en hel tomtearmé !!

10 Senaste redigerad av Mikael Sol (2006-08-04 12:15:24)

Från artikeln om filmen: "Tillsammans med en nyfunnen vän vid namn Zippo, beger sig pojkarna ut på ett strapatsrikt uppdrag för att rädda det paradis de nu kallar sitt hem."

Klart alla vill ha en polare som heter Zippo.

Hur är böckerna?
Handlar de också om några människor som råkar hamna i det där landet, precis som filmen?

Annars så fick jag intrycket av att handlingen i filmen verkar vara ett klassiskt Hollywood-misstag.
Man underskattar publiken och tänker att här måste man slänga in några personer som är lika nya i världen som vi i publiken och som alltså ska ställa alla frågor vi kan tänkas ha om denna nya spännande värld.
Sånt är aptråkigt.
Det är skönare med Star Wars och Sagan om Ringen där man bara kastas in i världen och så är allt som det är bara.

Mina åsikter här speglar Svenska Kyrkans åsikter som jag är medlem i sedan födsel.

Mikael Sol skrev:

Hur är böckerna?
Handlar de också om några människor som råkar hamna i det där landet, precis som filmen?

Japp. Far och son, enda överlevande från ett skeppsbrott i mitten på 1800-talet.

[tråden städad]

Hmm Trolltyg i tomteskogen... Har det inte gått en julkalender med det namnet?..

/Mats

mohsart skrev:

Hmm Trolltyg i tomteskogen... Har det inte gått en julkalender med det namnet?..

/Mats

du tänker nog på trolltider : http://www.brafilm.com/se/film_fact.asp … on=Article

Jag läste faktiskt Dinotopia igår, och den är lika underbar nu som när jag var liten. smile Jag är glad att jag inte lyckats slarva bort den under alla de gångerna jag flyttat, som jag gjort med diverse seriealbum...

Well, I don't hear any damn trumpets and it's my delusion!

Jag har nyligen köpt del två " the world beneath" på Ebay, den finns ndast på engelska. Den var jättebra! Nu är jag på jakt efter del tre, "first flight"