Sv: Viktigaste fansinen?

... och JA, han måste ha studerat Jacovitti ordentligt smile

-Kasta kniv! (tORE tRANAH)

... vilket Woxnerud oxå torde ha gjort, för den delen wink

Senaste redigerad av Niclas Abrahamsson (2006-07-28 13:38:06)

Rolf "Zwing" Geschwind är född 1936 och när jag pratade med honom i samband med "Fanzineindex 2001" höll han på med släktforskning, gamla fotografier och "byböcker". Det står i anslutning till hans intervju i boken, och där avslöjar han mer än gärna sina influenser: Jacovitti, Don Martin och Hans Arnold. Det står i andra intervjuer att han har tecknat en hel del i Metallarbetaren, dock inte just den här.

Tack, Ingemar!

Förresten, det där indexet från 2001: Går det att få tag på idag? Har bara 1989-upplagan.

Du beställer det enklast genom att betala in 60 kronor på plusgirokonto 120 15 86-3, betalningsmottagare Optimal Press. Här följer fullständig information om boken (den var så jobbig att göra att jag troligen aldrig kommer att ge mig på ett liknande projekt igen):

Fanzineindex 2001 är en bok som grundligt går igenom de svenska amatörserietidningarnas historia. På över 500 sidor i pocketformat har vi ställt samman 29 intervjuer, 109 sidor fullständiga serieavsnitt samt ett index över innehållet i 630 olika titlar. Sammanlagt rör det sig alltså om innehållsbeskrivningar av flera tusen olika tidningsnummer.
Vår ambition har varit att täcka in allt som har givits ut i Sverige från cirka 1970 och fram till idag. 
Boken är rikt illustrerad med över 300 omslagsreproduktioner och mängder av serierutor och foton. Inlagan kommer att tryckas i svartvitt och omslaget av David Liljemark blir i färg. Kort sagt är detta en unik bok späckad med information om hur många av dagens stora svenska serieskapare kom fram. Säkerligen ingår också flera av framtidens namn.
Förutom seriefanzinen indexeras serietidskrifter som Thud, Bild & Bubbla och Serieguide; dessutom redovisas innehållet i svenska serietidningar och antologialbum som Svenska serier, Galago, MegaPyton, Mammut, Elixir, Elitserien och många fler.
Fanzineindex 2001 ingår i Magister Lämpels bibliotek och är utgiven av Optimal Press i samarbete med Seriefrämjandet. Boken är skriven och sammanställd av Ingemar Bengtsson (red.) och Gunnar Krantz.

SERIER AV:
Ulf Jansson
Ulf Jansson och Magnus Knutsson
Julie Leonardsson
Rolf "Zwing" Geschwind
Johan Andreasson
Gunnar Krantz
Åke Forsmark
Mattias Wiberg
Stefan Nagy och Bo Alvarsson
Nicolas Krizan
Magnus Svenningsson
Aldo Carota
Mikael Oskarsson
Gustaf Skördeman
Mikael Tomasic
Mats Källblad
David Liljemark
Johan Wanloo
Daniel Ahlgren
Mats Jonsson
Henrik Lange
Karna Rusek
Rasmus Gran och Patrik Stigzelius
Åsa Grennvall
Jojo Falk och Tomas Westberg
Marcus Ivarsson
Coco Moodysson
Theresa Widjeskog

INTERVJUER MED:
Ulf Jansson
Julie Leonardsson
Johan Höjer
Ulf Frödin
Rolf Lindby
Rolf Geschwind
Anders Bäckström
Johan Andreasson
Lars Andreasson
Gunnar Krantz
Åke Forsmark
Nicolas Krizan
Mattias Wiberg
Aldo Morot/Carota
Stefan Nagy
Magnus Svenningsson
Mikael Oskarsson
Gustaf Skördeman
Mats Källblad
David Liljemark
Johan Wanloo
Daniel Ahlgren
Mats Jonsson
Karna Rusek
Rasmus Gran och Patrik Stigzelius
Henrik Bromander
Fredrik Jonsson
Theresa Widjeskog

FANZINEINDEX 2001 Ingemar Bengtsson (red.) och Gunnar Krantz
544 sid sv/v, pocketformat
ISBN 91-88334-36-8

ehum.... utförligt svar, som vanligt smile

Värst vad man namedroppas här då. smile

Viktig är ju ett relativt begrepp men jag kan räkna upp två som varit viktiga för just mig av två helt olika anledningar.

Mangaka nr 5.
Jag ska be att få börja med att bli djävligt förvirrad eftersom jag nu ser att tidningen gavs ut ett år senare än jag tydligt minns att jag köpte den. Var det en annan Mangaka som var det första fansin jag någonsin köpte våren 2002 på mitt första besök på SPX? Eller kanske ett helt annat fansin? Eller köpte jag kanske inga fansin alls på min första SPX? Minnet är förgängligt men faktum kvarstår att Mangaka 5 liksom fått bli min urbild av hur ett (serie)fansin ser ut.

Dröm & Glöm 1.
Dels för att den är djävligt bra, personlig och inspirerande. Har lämnat starka intryck i mina föreställningar om hur ett bra fansin ska vara. Sedan så var det kanske fansinet om något som på allvar fick mig att vilja lära känna gossen med pennan som sedan, hur det nu gick till, blev en pojkvän. wink

Senaste redigerad av Stina Lövkvist (2006-07-29 15:52:28)

That's a pretty funky dance Garfield!

Grattis till pojkvän ;-) Och kul att uttalet/stavningen "fansin" används hela 6 ggr i detta inlägg. Heja!

Stina Lövkvist skrev:

Mangaka nr 5.
Var det en annan Mangaka som var det första fansin jag någonsin köpte våren 2002 på mitt första besök på SPX? Eller kanske ett helt annat fansin? Eller köpte jag kanske inga fansin alls på min första SPX? Minnet är förgängligt men faktum kvarstår att Mangaka 5 liksom fått bli min urbild av hur ett (serie)fansin ser ut.

I den var jag med, men jag minns inte datum och sånt särskilt bra... fast enligt Mangakais hemsida:

http://www.mangakai.se/bilder/mangaka5.jpg Mangaka #5 (omslag av Josephine Tsoi)
Kom ut i april 2003, och innehåller verk av Mattias Thorelli, Jesper Nordqvist, Åke Rosenius, Agnes Mikucka, Emelie Sander och Jonas Nelson.

Det var inte Mangaka 3 du köpte? Den kom ut våren '02.
Jag var iaf med i den också. ^_^

Senaste redigerad av Rosen (2006-07-29 16:31:21)

Vid närmare eftertanke tror jag inte att jag köpte något på SPX02. Den gången var fansinmarknaden väldigt liten, det var mest Seriefrämjandetbord och dylikt som syntes. Och allting var inmosat på Serieteket ...Vill mitt förgängliga minne minnas.

Jag och två kompisar skulle göra ett fansin till SPX02 som hette Gurk. Det blev inte av.

That's a pretty funky dance Garfield!

Stina Lövkvist skrev:

Jag och två kompisar skulle göra ett fansin till SPX02 som hette Gurk. Det blev inte av.

Och det kanske vi ska vara glada för wink (jag funderar fortfarande på "Gurk - Återkomsten" eller... öh...ja).

Viktigaste fanzine... Det beror nog helt på om jag svarar utifrån min egen upplevelse eller vad jag tror var viktigast för "seriesverige," så att säga. Dom som poppar upp i huvudet som viktigt för mig är Agnosis 1 och 2. Och seriehögskolornas samlingsfanzine, såklart, eftersom jag verkligen gillade att se hur olika serier det finns!

Fast viktigaste fanzinen seriesverige i stort vet jag inte... Men Åsa Ekström's Stilikon känns som en bra kandidat.

Ha ha ha! Ja för fan. kASTA kNIV! Det var länge sedan. Men den gamla haggan kommer att göra comback. Vänta bara!

HAAAAAAAAA!!!! Äntligen!!! En legend är tillbaka!!

"Let the sax do the sex..."

Senaste redigerad av Niclas Abrahamsson (2006-09-02 08:34:54)

Jag gillar Bitte Anderssons fanzines!

Tuggbuss Wallin

- Use the Batfish Robin!

Minns ni politikern patriot? Minns ni Svenne Sjödin?
/kASTA kNIV

Svenne Sjödin -- ett medelklassvin....

Självklart! smile tsss...

För mig har Myziplyz, Hemska Serier, Snappar'n, Seriehorisont och några till varit de viktigaste. Det var några av de ledande fansinen då jag upptäckte amatörserierna. Sedan kom nästa generation med bland andra Fizzo, Puerila Serier, Home made Comics och lite annat som inspirerade. Och tORE tRANAH minns man ju, en legend som sagt!

Thomas Fels

Thomas Fels skrev:

Och tORE tRANAH minns man ju...

Ja, det borde du göra - med tanke på att du tryckte ett par tORE-avsnitt i Megaton smile

SAFFS, då? tongue

I övrigt anser jag att allt arbete mot ett enat seriesverige bör förstöras.
Segerkrönt i förväg - jag bloggar och serieklottrar om saker jag ser/läser, och annat smått och gott från mitt fantastiska liv.

StaffS, menar du väl?
http://www2.gavle.to/~mats.larsson/S.t.a.f.f.s%20omslag%20Mats%20Erland%20Larsson.jpg

Senaste redigerad av Petrini (2006-09-07 10:18:16)

Ah, missade "tecknade" går den fortfarande att få tag på? big_smile

I övrigt anser jag att allt arbete mot ett enat seriesverige bör förstöras.
Segerkrönt i förväg - jag bloggar och serieklottrar om saker jag ser/läser, och annat smått och gott från mitt fantastiska liv.

Svårt att säga.. Men ta kontakt med redaktören Mats Erland Larsson via http://www2.gavle.to/~mats.larsson/

Vi vill ju inte att du ska gå miste om seriepärlor som Bling Bling Leif och Mitt Millennieskifte.

Myziplyz, Banzai, Snappar´n, Kaktuz Komix, Särart, Skunk Special Pirinen och sista numret av Seriehorisont, är de bästa enligt min mening. Samtliga gavs ut för ganska länge sen, men jag gillar även nyare grejer. Framför allt serier av Nickan.

Senaste redigerad av Oswald (2007-10-28 15:51:01)

Nickan är jäkligt bra, men han räknas nog inte till fanzinefolket, han är ju etablerad.

There are two kinds of people, people who believe in stuff like fairies, gods and Santa... And people who don't!
http://biffzongo.blogspot.com/    http://dagbokinewyork.blogspot.com/    http://www.frankrules.nu/

The Ghost of Frank skrev:

Nickan är jäkligt bra, men han räknas nog inte till fanzinefolket, han är ju etablerad.

Kanske inte nu längre, men för några år sen var det väl så?

Senaste redigerad av Oswald (2007-10-28 20:44:07)