Tråd: Gammal Fin Barnbok

Här har ni en annan fin gammal barnbok att gotta er med:
http://www.planetdan.net/pics/babies/index.htm

Tuggbuss Wallin

- Use the Batfish Robin!

Sv: Gammal Fin Barnbok

jimmy skrev:

Här har ni en annan fin gammal barnbok att gotta er med:
http://www.planetdan.net/pics/babies/index.htm

Underbart!
Eller tragiskt och vidrigt !
Eller kanske alla tre på en gång?
Barnet ler när det kommer ut!
Figurerna ser ut som Magnus Carlssons tidiga alster?
Såklart gör de det i missionären!

llapgoch skrev:

Förmodligen i triumf efter att med några snabba handrörelser ha orsakat livmoderinflammation, och därmed fått sin hämnd för att det tvingas ut ur sin komfortabla livmoderstillvaro. Nu kommer det att låtsas att det inte kan gå så att det ostört kan placera ut leksaker med hjul intill trappen för pappa att kliva på.

llapgoch skrev:

Det är det som visar att det är en gammal barnbok.

Man skulle kunna lägga till ett par sidor med olika ställningar för att uppdatera den. Stilen är ju inte särskilt svår att imitera.

Tuggbuss Wallin

- Use the Batfish Robin!

llapgoch skrev:

Underbart!
Eller tragiskt och vidrigt !
Eller kanske alla tre på en gång?
Figurerna ser ut som Magnus Carlssons tidiga alster?

Tragiskt? Förutom tyskan är det en bok som jag kunde tänka mig att ge till mina presumtiva barn.

/ola

Göran Semb skrev:
llapgoch skrev:

Förmodligen i triumf efter att med några snabba handrörelser ha orsakat livmoderinflammation, och därmed fått sin hämnd för att det tvingas ut ur sin komfortabla livmoderstillvaro. Nu kommer det att låtsas att det inte kan gå så att det ostört kan placera ut leksaker med hjul intill trappen för pappa att kliva på.

Låter som Stewie Griffin i Family Guy - som hatar sin mamma Lois och ständigt försöker ta livet av hene på olika sätt, men misslyckas jämt, och mamman märker aldrig nåt, utan bara ääälskar sin gulliga lilla bäbis !

Det blir ju litet roligare om man kan tyska... wink
Jag får litet South Park-vibbar...

Ethno-postmodernism in an Albert Speer pattern dominates.

Tacka vet jag Per,Ida och Minimum.

llapgoch skrev:

Låter som Stewie Griffin i Family Guy - som hatar sin mamma Lois och ständigt försöker ta livet av hene på olika sätt, men misslyckas jämt, och mamman märker aldrig nåt, utan bara ääälskar sin gulliga lilla bäbis !

I och för sig. Fast jag stal mitt i stort sett rakt av från Ray Bradbury.

llapgoch skrev:
Göran Semb skrev:
llapgoch skrev:

Låter som Stewie Griffin i Family Guy

big_smile

Göran Semb skrev:
llapgoch skrev:

I och för sig. Fast jag stal mitt i stort sett rakt av från Ray Bradbury.

Tror du Family guy har snott det från ray Bradbury? Har RB skrivit en bok om ett spädbarn som medvetet skadar sin mamma? På tal om family guy : http://www.noob.us/humor/family-guy-voi … eech-2006/  Se Seth macfarlane hålla tal med flera av karaktärernas röster!

Peter skrev:

AARRGGHH!!! Vilka minnen!! Och folk påstår att Staffan Westerberg förstört deras barndom???!!!!

llapgoch skrev:

Tror du Family guy har snott det från ray Bradbury? Har RB skrivit en bok om ett spädbarn som medvetet skadar sin mamma?

Ingen aning respektive en novell. IIRC slutar den med att pappan beväpnar sig med något tillhygge medan han går in för att möta barnet som "minerat" huset och lyckats ordna "olyckshändelse". Det är pappan som i sina tankar kommer fram till vilket bra liv barnet har i livmodern, hur det måste hata sina föräldrar för att de avbröt den lyckotillvaron, och hur lätt det är att med några handrörelser orsaka livmodersinflammation, utan att orsaken kan avslöjas.

llapgoch skrev:
Peter skrev:

AARRGGHH!!! Vilka minnen!! Och folk påstår att Staffan Westerberg förstört deras barndom???!!!!

På vilket sätt kan Minimum ha förstört din barndom?

/ola

Ola Hellsten skrev:
llapgoch skrev:
Peter skrev:

/ola

Genom de explicita samlagsbilderna och oblyga exponeringarna av könsdelar, även på barnen - var väl det jag närmast tänkte på. Men även den allmänna 70-tals aktiga "stilen" på alltihopa, berättandet, deras repliker, osv.

En annan klassiker på detta område är Gunilla Woldes "Totte och malin" där de två barnen ( ca 7 år ?) klär av sig nakna, ligger bredvid varnadra, håller om varandra, kissar tillsammans och på just kissbilden ( som visar allt mycket tydligt!) berättar man verkligen att "malin har en springa hon kissar med" osv !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

llapgoch skrev:
Ola Hellsten skrev:
llapgoch skrev:

/ola

Genom de explicita samlagsbilderna och oblyga exponeringarna av könsdelar, även på barnen - var väl det jag närmast tänkte på. Men även den allmänna 70-tals aktiga "stilen" på alltihopa, berättandet, deras repliker, osv.

En annan klassiker på detta område är Gunilla Woldes "Totte och malin" där de två barnen ( ca 7 år ?) klär av sig nakna, ligger bredvid varnadra, håller om varandra, kissar tillsammans och på just kissbilden ( som visar allt mycket tydligt!) berättar man verkligen att "malin har en springa hon kissar med" osv !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Fan, du är vuxen nu, du skulle ändå ha fått reda på det där förr eller senare... wink

llapgoch skrev:

Dagens ungar har tur som slipper allt det där. De kommer undan med Canal+ och TV1000.

Göran Semb skrev:
llapgoch skrev:

Dagens ungar har tur som slipper allt det där. De kommer undan med Canal+ och TV1000.

...som är en underbar källa om man vill slippa explicita samlagsbilder, oblyg exponering av könsdelar, en generallt töntig stil på berättandet, repliker osv. @_@

Min dotter tyckte den var väldigt rolig, hon är fem år...

Jag tycker den verkar lite heteronormativ.

--------------------------------
        Gamle Gråskägg
        Hemsida -> http://www.forsmarx.se
        Blogg     -> http://forsmark-stralandetider.blogspot.com

llapgoch skrev:
Ola Hellsten skrev:
llapgoch skrev:

/ola

Vi fick alltid smyga med Per,Ida och Minimum på lekis, för den var så snuskig.
De sa ju till och med knulla.
Jag är övertygad om att det är samma tecknare till alla pedagogiska barnböcker från 70-talet...

Peter skrev:

De sa ju till och med

Den där Per kunde gott ha fått en örfil av föräldrarna för sitt språk, så det blev folk av honom. Nu blev han säkert fotbollshuligan eller anti-EU-demonstrant.

23 Senaste redigerad av llapgoch (2006-06-20 22:54:57)

De sa ju till och med knulla.

Om jag inte minns fel så är det barnen som använder ordet knulla, och pappan tillrättavisar dem milt och påpekar att det heter "ligga med varandra" !

ARRGH! " ibland när mamma och pappa tycker extra mycket om varandra så stoppar pappa in sin..." osv !!!

varför är alltid sånt här så roligt/pinsamt att diskutera?? 70-tals pedagogiken i böcker och tv alltså??

llapgoch skrev:

och pappan tillrättavisar dem milt och påpekar att det heter "ligga med varandra"

"Man kan också säga att man älskar".

När den korrekta pedagogiken vore WHAM! + tvätta munnen med tvål!

mikke skrev: Min dotter tyckte den var väldigt rolig, hon är fem år...

Vad var det hon tyckte var roligt? Minimum, den tyska boken eller canal+ ?

;-)

Tuggbuss Wallin

- Use the Batfish Robin!