Tråd: Kategorifunderingar

Jag har nu lagt in tre serier som i någon mån handlar om spelet go och en om schack.
Rimligtvis finns det massor av liknande serier som på något sätt behandlar ett intellektuellt spel.
Ska man ha en kategori för dem? Ska man kanske har en sport-kategori där sådana serier ingår?

/Mats

Sv: Kategorifunderingar

Vi har gjort ett medvetet val att vara ganska sparsamma med antalet genrekategorier (åtminstone tills vidare) och jag tror inte att dessa serier är så många att de förtjänar en egen kategori. Däremot kanske de förtjänar att hamna i någon av kategorierna "Sportserier" eller "Serier baserade på spel". Vad tycker ni?

/ola

3 Senaste redigerad av mohsart (2006-06-12 17:11:17)

Hikaru no Go betraktas i mangakretsar som en sport-manga/anime, delvis är det kanske p.g.a. att historien följer sport-mangors koncept: "noob börjar med ngt, blir bättre, stöter på svårigheter, slutar med att han/hon är bästast i världen", typ.
Jag tycker att det kan vara ok att lägga även spel-serier i "sportserier", "serier baserade på spel" är kanske rättare men vill vi ha få kategorier är "sportserier" kanske bättre...

/Mats
ps Hur många måste det vara för att det ska bli en egen kategori?

mohsart skrev:

Jag tycker att det kan vara ok att lägga även spel-serier i "sportserier", "serier baserade på spel" är kanske rättare men vill vi ha få kategorier är "sportserier" kanske bättre...

Båda kategorierna finns redan. Men "sportserier" är en genrebenämning, medan "serier baserade på spel" är mer av en benämning för adaptioner (jämför "Serier baserade på filmer", "Serier baserade på böcker", etc. ) Sen finns det ju spel som inte är särskilt "sportiga" av sig... jag skulle inte kalla "Zelda" eller "Super Mario" för sportserier.

mohsart skrev:

ps Hur många måste det vara för att det ska bli en egen kategori?

Vi har inga klara riktlinjer här. Vi brukar diskutera förslag ett par vändor innan en ny kategori skapas.

/ola

Hur gör man med Yu-gi-oh som är en serie om ett spel som lanserades i samband med serien...

/Mats

Bra fråga. Jag överlåter det beslutet till er som har läst "Yu-gi-oh". smile

Kan serien anses som "originalet" eller kom de till parallellt? Vi har pratat om att skapa kategorin "Serier som blivit spel", och det kanske är dags att göra det nu?

/ola

7 Senaste redigerad av Wakuran (2006-06-12 18:33:41)

Ola Hellsten skrev:

Bra fråga. Jag överlåter det beslutet till er som har läst "Yu-gi-oh". smile

Kan serien anses som "originalet" eller kom de till parallellt? Vi har pratat om att skapa kategorin "Serier som blivit spel", och det kanske är dags att göra det nu?

/ola

Finns en poäng i kategorin.
Yu-Gi-Oh kanske är ett "marknadsföringskoncept", där allting kommer ut samtidigt, så att de olika delarna inom fenomenet marknadsför varandra...
Undrar om det står något på Wikipedia?

Ethno-postmodernism in an Albert Speer pattern dominates.

Det naturliga är nog att lägga serier om intellektuella spel under sportserier. Allt annat känns överdrivet. Möjligen en underkategori.

Ola Hammarlund
http://www.olahammarlund.se/
"Homo sum: humani nil a me alienum puto."
Terentius

Instämmer med Ola Ha. Jag har för mig att biblioteket kallar det "idrott, lek och spel"...

10 Senaste redigerad av Hansh (2006-06-13 09:07:49)

När biblioteket inte är så lat att det kallar det för R.

Är inte schack det rutiga brädets fotboll?

OT:
Är inte tecknade serier en epileptikers experimentfilm?...

Ethno-postmodernism in an Albert Speer pattern dominates.