Sv: Wikiöl

Skittrist, men jag kommer inte eftersom jag fortfarande håller på att fixa min bostad i Stockholm. Hänger dock gärna med nästa gång eftersom jag ändå bor här snart.

I övrigt anser jag att allt arbete mot ett enat seriesverige bör förstöras.
Segerkrönt i förväg - jag bloggar och serieklottrar om saker jag ser/läser, och annat smått och gott från mitt fantastiska liv.

Ordnar du bostad en söndagskväll? :-O

53 Senaste redigerad av Wakuran (2006-06-11 23:00:14)

mohsart skrev:

Bostad i Stockholm på så kort varsel? Skämtar du?
F.ö. så får du berätta hur det gick sen med bostaden... Det är iaf tillräckligt varmt i Stockholm nu för att klara sig ute någon natt... =S

Annars så vet jag inte hur mycket vi kom fram till om Wikin på träffen, egentligen, men vi har fixat två nya kategorier nu, iallafall:

http://seriewikin.serieframjandet.se/in … nde_serier

funkar hyfsat, men

http://seriewikin.serieframjandet.se/in … ionskällor

har ett rätt så vagt fokus, och behöver nog diskuteras, samt kanske bytas namn på...

Det är bara runt 10 "sidor som saknar kategori", för resten, men det beror mest på att stubbar verkar räknas som en egen kategori... =S

Wikiträff, geez, IRL är ju alltid läskigt, annars...

Ethno-postmodernism in an Albert Speer pattern dominates.

Uff. Huvudvärk idag.

Men trevligt att träffa er. Och jag tyckte att vi kom fram till en del matnyttigt. Två nya kategorier, marknadsföringsstrategier, fokus på användarvändligheten, ambitionen att fräscha upp användarinstruktionerna...

Plus en del tekniskt mumbo-jumbo som jag inte hängde med i. tongue

/ola

Säg till om nån kommer på något nytt om hur man ska,  öhhh, implementera förbättringarna...
Jag kanske kan skriva någon preliminär infotext till den där reklamgrejen under veckan, får se... =S

Ola Hellsten skrev:

Uff. Huvudvärk idag.

Hehe, jag mår utmärkt, men då tog jag sovmorgon också...

Alltid trevligt med en öl eller fem i trevligt sällskap! :-)

Huvudet är inte riktigt med i dag... men men, trevligt var det.

58 Senaste redigerad av Ola Hammarlund (2006-06-12 12:02:35)

Mycket trevligt som sagt. Och åtminstone någon av er hade jag inte träffat tidigare. Av ren nyfikenhet: hur länge stannade ni kvar efter att jag gått vid 21-30-tiden?

Ola Hammarlund
http://www.olahammarlund.se/
"Homo sum: humani nil a me alienum puto."
Terentius

Whoa, det lät som att det blev sent med tanke på att vi startade kl 15 (åtminstone några av oss).

Wakuran, om du ska skriva något marknadsföringsaktigt kanske du har nytta av den här pressreleasen som vi tog fram till bokmässan förra året (siffrorna stämmer inte längre):

SERIEFRÄMJANDET LANSERAR NY SERIEWIKI

Lagom till Bokmässan presenterar Seriefrämjandet Seriewikin, Sveriges största och mest aktuella uppslagsverk om tecknade serier. Termen wiki, eller wikipedia, används för att beteckna ett uppslagsverk på Internet som är gratis att använda och öppet för vem som helst att redigera.

Seriewikin tillkom sommaren 2005 på initiativ av Mikke Schirén, förlagschef för Komika Förlag och även ansvarig för uppfräschningen av Seriefrämjandets webbplats, www.serieframjandet.se. Under uppbyggnadsfasen har en stomme på nära 3500 uppslagsord skrivits av Mikke Schirén, Ola Hellsten och David Haglund, på senare tid även assisterade av Göran Semb och Andreas Eriksson. Men nu slår alltså Seriewikin upp portarna och välkomnar bidrag från alla serieentusiaster.

”Det som kommer att göra Seriefrämjandets wiki unik är just det som gör vår förening unik, det vill säga att allt och alla är välkomna” säger Fredrik Strömberg, Seriefrämjandets ordförande.
”Seriewikin kommer att bli ett uppslagsverk skapade av de verkliga experterna, nämligen läsarna” menar Mikke Schirén. ”Och det ligger ju i wikins natur att den ständigt uppdateras. Målet är att Seriewikin ska fungera som en värdefull referens för såväl seriefans som journalister och den som bara är nyfiken.”

Seriewikin innehåller information om allt från det smala och obskyra till det verkligt breda och kommersiella. Var annars hittar man info om nigerianska serietidningar, andorranska serieskapare, leksaker som blivit serier eller förteckningar över fantasy- och science fiction-serier? Listan över serieskapare från hela världen är nu uppe i 1300 namn och bara växer för varje dag som går. Seriewikin listar utöver detta 1000 olika serier och 600 serietidningar från hela världen. På sikt ska posterna i Seriewikin också länkas till föreningens recensioner från de senaste 35 åren.

Seriefrämjandet grundades 1968 och är ett riksomfattande förbund för serieintresserade. Vi verkar för ett höjande av den tecknade seriens status som uttrycksmedel, och en större kunskap om dess karaktär och särdag. Därtill fungerar Seriefrämjandet som en träffpunkt där man kan diskutera serier. Vi har också varit pådrivande när det statliga seriestödet infördes. Vi ger ut serietidskriften Bild och Bubbla samt böcker om och med serier. Våra medlemmar är aktiva i fem lokalföreningar samt på vårt forum och vår e-postlista. Varje år delar Seriefrämjandet dessutom ut seriepriset Urhunden till en svensk och en internationell serieskapare.

Seriefrämjandets webbplats: www.serieframjandet.se
Seriewikin: seriewikin.serieframjandet.se

60 Senaste redigerad av mohsart (2006-06-12 13:06:44)

Ola Hammarlund skrev:

Mycket trevligt som sagt. Och åtminstone någon av er hade jag inte träffat tidigare. Av ren nyfikenhet: hur länge stannade ni kvar efter att jag gått vid 21-30-tiden?

22:00 stängde de så 22:30 skulle jag gissa att klockan var när vi gick :-)

Wakuran skrev:
mohsart skrev:

Bostad i Stockholm på så kort varsel? Skämtar du?
F.ö. så får du berätta hur det gick sen med bostaden... Det är iaf tillräckligt varmt i Stockholm nu för att klara sig ute någon natt... =S

Haha, bostaden är ordnad, nej det handlade snarare om att städa och flytta in. Ett jobbigt projekt som fortfarande pågår. Alla mina kläder och serier är i lådor hmm

Kul att iallafall få se vad ni kom fram till smile I övrigt har jag också huvudvärk idag X/

I övrigt anser jag att allt arbete mot ett enat seriesverige bör förstöras.
Segerkrönt i förväg - jag bloggar och serieklottrar om saker jag ser/läser, och annat smått och gott från mitt fantastiska liv.

David Haglund skrev:

Whoa, det lät som att det blev sent med tanke på att vi startade kl 15 (åtminstone några av oss).

Wakuran, om du ska skriva något marknadsföringsaktigt kanske du har nytta av den här pressreleasen som vi tog fram till bokmässan förra året (siffrorna stämmer inte längre):

SERIEFRÄMJANDET LANSERAR NY SERIEWIKI

Lagom till Bokmässan presenterar Seriefrämjandet Seriewikin, Sveriges största och mest aktuella uppslagsverk om tecknade serier. Termen wiki, eller wikipedia, används för att beteckna ett uppslagsverk på Internet som är gratis att använda och öppet för vem som helst att redigera.

Seriewikin tillkom sommaren 2005 på initiativ av Mikke Schirén, förlagschef för Komika Förlag och även ansvarig för uppfräschningen av Seriefrämjandets webbplats, www.serieframjandet.se. Under uppbyggnadsfasen har en stomme på nära 3500 uppslagsord skrivits av Mikke Schirén, Ola Hellsten och David Haglund, på senare tid även assisterade av Göran Semb och Andreas Eriksson. Men nu slår alltså Seriewikin upp portarna och välkomnar bidrag från alla serieentusiaster.

”Det som kommer att göra Seriefrämjandets wiki unik är just det som gör vår förening unik, det vill säga att allt och alla är välkomna” säger Fredrik Strömberg, Seriefrämjandets ordförande.
”Seriewikin kommer att bli ett uppslagsverk skapade av de verkliga experterna, nämligen läsarna” menar Mikke Schirén. ”Och det ligger ju i wikins natur att den ständigt uppdateras. Målet är att Seriewikin ska fungera som en värdefull referens för såväl seriefans som journalister och den som bara är nyfiken.”

Seriewikin innehåller information om allt från det smala och obskyra till det verkligt breda och kommersiella. Var annars hittar man info om nigerianska serietidningar, andorranska serieskapare, leksaker som blivit serier eller förteckningar över fantasy- och science fiction-serier? Listan över serieskapare från hela världen är nu uppe i 1300 namn och bara växer för varje dag som går. Seriewikin listar utöver detta 1000 olika serier och 600 serietidningar från hela världen. På sikt ska posterna i Seriewikin också länkas till föreningens recensioner från de senaste 35 åren.

Seriefrämjandet grundades 1968 och är ett riksomfattande förbund för serieintresserade. Vi verkar för ett höjande av den tecknade seriens status som uttrycksmedel, och en större kunskap om dess karaktär och särdag. Därtill fungerar Seriefrämjandet som en träffpunkt där man kan diskutera serier. Vi har också varit pådrivande när det statliga seriestödet infördes. Vi ger ut serietidskriften Bild och Bubbla samt böcker om och med serier. Våra medlemmar är aktiva i fem lokalföreningar samt på vårt forum och vår e-postlista. Varje år delar Seriefrämjandet dessutom ut seriepriset Urhunden till en svensk och en internationell serieskapare.

Seriefrämjandets webbplats: www.serieframjandet.se
Seriewikin: seriewikin.serieframjandet.se

Aha, jag ska nog inte skriva så mkt siffror, de blir inaktuella så fort, ändå...
Bara litet kort info om syftet bakom, samt grundläggande om hur en Wiki fungerar...
200 ord, kanske?

Stef Gaines skrev:

Ett jobbigt projekt som fortfarande pågår. Alla mina kläder och serier är i lådor hmm

Efter sådär fem år i min nuvarande bostad flyttar jag åter ned kläder och serier i lådor, för att få plats med dem.

Göran Semb skrev:
Stef Gaines skrev:

Ett jobbigt projekt som fortfarande pågår. Alla mina kläder och serier är i lådor hmm

Efter sådär fem år i min nuvarande bostad flyttar jag åter ned kläder och serier i lådor, för att få plats med dem.

Lätt hänt, men det kräver att man har koll på var allt finns ändå... =S

Wakuran skrev:

Aha, jag ska nog inte skriva så mkt siffror, de blir inaktuella så fort, ändå...
Bara litet kort info om syftet bakom, samt grundläggande om hur en Wiki fungerar...
200 ord, kanske?

Det fanns en kort nyhetsnotis i nyaste B&B, och ev. lite mer i nästa B&B också. Kan vara värd att titta på.

Det jag framförallt skulle vilja ha info om är när Seriefrämjandet lade fram förslag till/tog initiativ till att skapa en Seriewiki, och när grunden var programmerad och de första artiklarna las upp på Internet...
Litet såna grejer...
Tänkte ta det väldigt kortfattat, men det kan ändå vara intressant i en informationspamflett...

67 Senaste redigerad av mikke schirén (2006-06-12 19:23:31)

Förslaget kom från mig i juni förra året:
http://forumet.serieframjandet.se/viewt … 2920#p2920

Och i juli så började vi bygga på den.

Officiellt lanserades den till bokmässan:
http://forumet.serieframjandet.se/viewt … 5743#p5743

mikke schirén skrev:

Förslaget kom från mig i juni förra året:
http://forumet.serieframjandet.se/viewt … 2920#p2920

Och i juli så började vi bygga på den.

Officiellt lanserades den till bokmässan:
http://forumet.serieframjandet.se/viewt … 5743#p5743

Ookii, tack!

David Haglund skrev:
Wakuran skrev:

200 ord, kanske?

Det fanns en kort nyhetsnotis i nyaste B&B, och ev. lite mer i nästa B&B också. Kan vara värd att titta på.

Det får bara inte bli för långt. Om poängen är att få folk att upptäcka wikin och börja bidra själva, bör det inte bli större än säg A5, en folder eller en flyer.

Ola Hammarlund
Terentius

Jag tror att det här kan bli perfekt (kreditkort - 6-8 paneler):
http://www.zcard.se/cformat.htm

71 Senaste redigerad av Wakuran (2006-06-13 10:11:14)

mikke schirén skrev:

Jag tror att det här kan bli perfekt (kreditkort - 6-8 paneler):
http://www.zcard.se/cformat.htm

Aahh, det ser bra ut, hur mkt kostar, säg, ett kort, om man trycker 1000 stk?
Panelformatet passar ju bra för en serie som man läser uppifrån och ned.
Jag tecknar iaf hyfsat för att göra läsbara skisser (!), om det inte är någon annan som orkar...

Sen man kan ju göra en "hyperlänk" vid 4:e panelen (då man vänder på kortet och fortsätter läsa på andra sidan), en småtöntig gimmick som kan simulera hur en Wiki fungerar interaktivitet och användardelaktighet...
Typ om maskotgubben säger "Men oj, en hyperlänk!" med en textruta i hörnet "Eyy, sidan läses in, vänd på kortet, bre!!". (Bara en idé som kanske är litet för löjlig...)

Låter som en kul idé, vi får titta på det, kanske inte för ungdomligt tugg. Vi vill ju inte skrämma bort de äldre smile
Jag har lagt ut en offertförfrågan

73 Senaste redigerad av mikke schirén (2006-06-13 11:03:56)

Offerten från zcard var alldeles för dyr - en sådan liten upplaga skulle gå 17350 (då vet jag ett tryckeri som skulle kunna trycka ett helt album i fyrfärg under det priset..), men jag kollar upp några andra också om de kan göra liknande format - annars så kanske man ska göra en miniserietidning i a6-format på typ 8 sidor. Det kan jag få riktigt bra pris på.

74 Senaste redigerad av Wakuran (2006-06-13 11:24:58)

Förresten, hurdan är lagstiftningen vad det gäller användande av befintliga seriefigurer för promotionmaterial? Går det under någon sorts "fair use"-lag? (Känns som copyrightkostnader och arbete kan bli rätt dyrt?)
Kan man använda befintliga bilder av, alt. rita kopior på kända seriefigurer, eller får man skapa nya? (Typ generisk superhjälte, generisk mangabrud med stora ögon etc...)

Det borde väl göras i något sorts "interaktivt serieliknande" format, hur som helst, vi kan inte frångå främjarrollen så lättvindigt... smile

Påpekas bör att Sef har en printer som kan printa foldrar. Urhundenfoldern är gjord med den. Innan man börjar söka utomstående trckerier kanska man kan kolla den möjligheten.

Ola Hammarlund
Terentius