Tråd: Hur går det till?

Har hört många tecknare som håller på med barnböcker och det framstår ganska lätt att få jobb som det. Men så funderade jag. Hur gör man?
Det finns väl olika vägar till det såklart, det förstår jag, men vilka?

LeifEngstrom
Min blogg.

Sv: Hur går det till?

Tur, envishet eller pengar.

www.uddatorp.se - Ett bra stöd för dig som söker illustratör!

Skriv ett manus, gör illustrationer, tävla med de 135252462343346 andra som har samma brighta plan och tror att det är enkelt. Jag läste på nåt förlags hemsida (ett av de större, vill jag minnas) att de publicerar mindre än 1% av de manus de får in.

Regaining unconsciousness

Håkan - jag tror att du tänker på vuxenböcker - och en procent låter väldigt högt, på Albert Bonniers för tio år sedan var siffran  0,1%. Det är många fler som skriver ej utgivna vuxenböcker (de flesta böcker som skickas in är dessutom inte färdiga) än som skriver ej utgivna barnböcker. Men man ska inte tro att genren barnböcker är lättare än vuxenböcker - kortare ja - men det är en speciell form.

Bonnier Carlsen annonserar hela tiden att de vill ha in fler manus:
http://www.bonniercarlsen.se/v2/manus/index.html

Jo, du har säkert rätt i att det är fler som skriver vuxenböcker men det verkar ändå vara ganska många som skriver för barn, jag kan tänka mig att det verkar lättare och man måste inte skriva lika mycket, dessutom kanske man anser sig vara ganska bra på att rita bilder till sitt barnboksmanus. Jag köper lätt att det faktiskt skulle vara mindre än 1% men jag höftade lite. Det är ju ganska få i vilket fall. Men att det inte är lätt att skriva bra oavsett målgruppen är ju ganska klart.

Har du Mikke (eller om någon annan har koll) någon uppfattning om hur många barnböcker som ges ut under ett år i Sverige?

Regaining unconsciousness

2004 gavs det ut 468 svenska böcker i förstautgåva för barn och unga.
Källa:
http://www.boernogkultur.dk/section3/in … 2005%22%22

www.uddatorp.se - Ett bra stöd för dig som söker illustratör!