1 Senaste redigerad av [email protected] (2006-04-04 09:24:22)

Tråd: Klassificering

Bror bad mig börja knacka in lite om Nekrozinet i helgen, så det har jag börjat göra. Genast var någon där och snyggade till det hela med lite kategorier osv. Tack för det, Ola! Ren fröjd att bidra när det är så enkelt. Hade jag hittat en manual hade jag nog kunnat fixa det själv iofs. Nästa grej blir att börja länka in lite bilder; det gick sådär.

Jag hade dock uppskattat om någon frågade om Sambokilon-bilden; kunde ha skickat en bättre.

Men till ämnet: efter att ha läst erotik-tråden här och "seriegenrer"-sidan på wikin har jag en kommentar om klassificering: när man nu enkelt kan lägga till flera kategorier till en post, varför inte uppmuntra till det? System med helt öppna taggar (vem som helst kan klassificera vadsomhelst som vadsomhelst), á la last.fm och flickr.com, blir snabbt sökbara. Flera brett definierade genrer/sökord gör ju en post mer sökbar än få smala. Självklart ska "genre" spegla innehåll, men då behöver man inte fundera på om det är "mest" en webbserie, en stripp eller en humorserie; det är bara att lägga till fler kategorier.

Vad jag efterlyser är väl något slags diskussion om några riktlinjer och en nybörjarguide de kan ingå i, så att admins kan fokusera mer på att valla n00bs än att detaljredigera, och n00bs kan nöja sig med att vara n00bs utan att göra admins gråhåriga.

Sv: Klassificering

Doh! Missade "kategorier"-diskussionen... hoppas jag inte sparkade in allt för många öppna dörrar.

[email protected] skrev:

Doh! Missade "kategorier"-diskussionen... hoppas jag inte sparkade in allt för många öppna dörrar.

Näh... Jag tänkte ändå inflika med ett knappast livsviktigt men ändå motargument; ju fler kategorier desto fler kan en serie indelas i, vilket kan bli på bekostnad av artikelns överskådlighet.

Jag tycker t.ex det ser lite språkligt konstigt ut när Birger Barbaren beskrivs som en "pantomim-, stripp- och fantasyserie". Jag har tänkt försöka sprida ut dem lite mer i texten, fast det har inte blivit av än.

Inga problem. Sånt här är till för att diskuteras och omprövas.

När vi startade Wikin (eller "vi"... jag var inte med från allra första början, men nästan...) kom vi överens om att åtminstone till en början hålla ner antalet kategorier för att det inte skulle bli samma kategoriinflation och oöverskådlighet som hos stora Wikipedia. Därför ser vi helst att nya kategorier inte kommer till utan att vi har diskuterat dem lite. Nya kategoriförslag tas dock tacksamt emot för att stötas och blötas.

För den som undrar hur man går tillväga med wikandet så står det mesta i manualen/skrivreglerna (länk finns på Kollektivportalen på wikin). Annars är det enklaste sättet att lära sig att öppna och kopiera kod genom att klicka på "redigera" i en befintlig artikel -- det var så jag lärde mig det mesta.

Övriga frågor går bra att ställa här. Alternativt direkt till mig, David, Mikke eller Andreas.

Kul att ni har hittat dit. Vi behöver fler duktiga skribenter för alla seriegenrer. Spread the word.

/ola

Förresten, Johan CB. Om du lägger upp en ny Sambokilonbild så kan jag radera den gamla.

Och Rosen får mer än gärna redigera Birger-artikeln och alla andra artiklar med konstig ordföljd. smile

/ola