Sv: HÄLGE! WTF???

martinrebas skrev:
Andreas skrev:

Eftersom de mest Hälge-kritiska här verkar klaga på att den inte är rolig har jag en liten utmaning (kan kanske bli en tävling av det, vad vet jag?): Gör ett exempel på en Hälge-stripp som enligt er mening är rolig! Hur skulle ni göra en rolig dagsstrippserie om älgar och jägare på landsbygden? Går det att göra bättre än Mortimer gör nu?

Jag tycker att Hälge skulle vara kul om den var lite mer i den här stilen...

http://www.dtek.chalmers.se/~d3rebas/pics/halgy.gif

Kul, Martin.

52 Senaste redigerad av Peter (2006-03-27 23:29:07)

Jodå; inne i Luleå ser det ut ungefär som i Järfälla

Många lulebor tror ju att de bor i ett ministockholm....;)

Den här tråden handlar alltså inte om Luleå eller elitism.
/Mod

Mina åsikter här speglar Svenska Kyrkans åsikter som jag är medlem i sedan födsel.

Ola Hellsten skrev:

Hm? Är det frågan om misstro om att jag verkligen läst dina serier eller handlar det om huruvida de är "traditionella" skämtserier eller inte? Dessutom är det väl off-topic, men nåväl... av de Knutsson-serier jag har läst under de senaste 30 åren har väl "Vår lilla stad", "Snells Express" och "Tobor" varit högst traditionella skämtserier. Räknar man dessutom med de serier som innehåller satir blandat med traditionella skämt så tillkommer "Sveryda", sena "Ratte", "Gösta Grävling" och "Puddinge Nyheter". Merparten av dessa serier har jag tyckt om och har högsta respekt för.

Nja, det var väl så att diskussionen hela tiden gällt Hälge, en skämtserie i betydelsen dagsserie, en daglig stripp. Och jag har alltid haft för mej att jag inte varit känd för skapandet av såna. Men i förteckningen ovan ser nu jag både Puddinge Nyheter och Sveryda.

Förresten tycker jag att det finns en genre som inte har nåt  riktigt namn. Alltså serier som bygger på karikerade figurer och komiska poänger och har längden tre till tio sidor. Vad jag kan förstå så skapades den i Sverige i serietidningen 91:an när man tog Rudolf Pettersons helsidor från veckotidningen och gjorde om dom för serietidningen. Det är väl okej att kalla det "skämtserier" men det är ju faktiskt nåt helt annat än dagsserier... I praktiken är det ju ett slags sitcom i serietidningsform.

'And what is the use of a book,' thought Alice, 'without pictures or conversations?'
Lewis Carroll

Vad är dethär för prat om att vi inte kan vara värdeobjektivister etc etc.
Visst kan vi diskutera vad som är bra och dåligt... även om smaken är olika så tror jag det finns normer för vad som är bra ur olika perspektiv. Och det finns referensramar. Det gör det vettigt att diskutera. Annars kan ju inte forumet finnas kvar om man inte får diskutera. Och varför skulle man diskutera om det inte går att komma fram till något?

Huuua! Hälge har alltså foten inne i 30 dagstidningar. Hälge publicerat en gång varje dag gånger trettio! Det är sjukt mycket......särskilt för en så oerhört överskattad serie som den. Jag tycker inte det är fel att jämföra det med lätt buskis a´la Stefan & Krister.

Magnus K skrev:

Det är väl okej att kalla det "skämtserier" men det är ju faktiskt nåt helt annat än dagsserier... I praktiken är det ju ett slags sitcom i serietidningsform.

Episodserier?

Göran Semb skrev:
Magnus K skrev:

Det är väl okej att kalla det "skämtserier" men det är ju faktiskt nåt helt annat än dagsserier... I praktiken är det ju ett slags sitcom i serietidningsform.

Episodserier?

Den termen beskriver en halvan, att det rör sej om en kort berättelse. Fast det vore bra om man också fick med andra halvan, det roliga.

När det gäller namn på saker säger min erfarenhet att antingen ger sej namnet själv eller så kommer man aldrig på nåt bra. Och det är ju väldigt subjektivt...

Ni kommer väl ihåg diskussionen om "grafisk novell".... Blev det inte mest röster på "serieroman"?

'And what is the use of a book,' thought Alice, 'without pictures or conversations?'
Lewis Carroll

Jag maste saga att jag gillar Halge aven om jag inte ar ett stort fan. Kommer ju iofs. ute ifran glesbygden dar jag faktiskt bodde precis brevid en algjaktskoja. Om alla gjorde serier om hur jobbigt det ar att vara singel och att forsoka komma in pa krogen sa vore det ganska trakigt. Da kanns tva tallar som star och pratar valdigt coolt.

Mathias skrev:

Vad är dethär för prat om att vi inte kan vara värdeobjektivister etc etc.

Det är klart att man får vara värdeobjektist om man vill. Man får vara ufolog och tro på astrologi också, vi har både religions- och yttrandefrihet i Sverige.

Mathias skrev:

Visst kan vi diskutera vad som är bra och dåligt... även om smaken är olika så tror jag det finns normer för vad som är bra ur olika perspektiv. Och det finns referensramar. Det gör det vettigt att diskutera. Annars kan ju inte forumet finnas kvar om man inte får diskutera. Och varför skulle man diskutera om det inte går att komma fram till något?

Finns det någon som någon gång har sagt att man inte kan diskutera serier på denna lista? Vad som sagts är att man kan prata om hur vi ska diskutera.

Men att säga att det finns normer är ingen räddning av värdeobjektivismen. Låt oss säga att en vettig norm när det gäller skämtserier är att de ska ha ett rent och tydligt streck, detta för att skämtserier trycks på tidningspapper och att stripparna i tidningarna ofta blir små.  Vidare bör det vara få figurer med tydligt kroppspråk, av samma skäl som ovan.
Serier som Snobben och Kalle och Hobbe följer den normen och anses av seriekännare vara mycket bra. En annan serie som följer normen är Hälge.

Mathias skrev:

Huuua! Hälge har alltså foten inne i 30 dagstidningar. Hälge publicerat en gång varje dag gånger trettio! Det är sjukt mycket......särskilt för en så oerhört överskattad serie som den. Jag tycker inte det är fel att jämföra det med lätt buskis a´la Stefan & Krister.

Nej, att jämföra den med buskis är helt rätt. Buskis är en uppskattad svenska tradition, stark inom seriekonsten. Behöver jag nämna Kronblom och 91 Karlsson? En av de absolut bästa av de nyare svenska serierna, Krister Petterssons Uti vår hage, ryms också inom den traditionen.

Lewis Carroll

60 Senaste redigerad av Göran Semb (2006-10-25 07:02:01)

"Då sprack mina böxer." / "Dum beväring. Kaffekäring."

Göran Semb skrev:

"Då sprack mina böxer."

Nu tycker jag att du är för hård mot dej själv. Det var faktiskt ett bra försök till namn på en genre.

Lewis Carroll

Dä ä norrland, å dä hä sånt vi flabba åt.
Storskogsdepp och di härna.
Jämra koolt vet du..*sniff*

*Spott*, nää duu, har du än prisa till?

Ethno-postmodernism in an Albert Speer pattern dominates.

64 Senaste redigerad av Rosen (2006-10-25 19:01:46)

Rickard skrev:

Om alla gjorde serier om hur jobbigt det ar att vara singel och att forsoka komma in pa krogen sa vore det ganska trakigt.

Huvet på spiken - begreppet "krogkö" är fortfarande en ganska främmande Stockholmism i rätt stora delar av Sverige.

Edit: Intressant; tråden låg inte i det här sub-forumet när jag skrev inlägget, men när jag tryckte 'Skicka' så var den här.

65 Senaste redigerad av Frank Rules (2006-10-25 20:14:51)

Rosen skrev:

Edit: Intressant; tråden låg inte i det här sub-forumet när jag skrev inlägget, men när jag tryckte 'Skicka' så var den här.

Snacka med gudarna som basar över forumet. Dom flyttar trådar och deletar folks inlägg godtyckligt. sad
Jävligt synd... Seriefrämjandets forum var riktigt kul och spännande förr i tiden.

I scream, you scream, we all scream for heroin!

66 Senaste redigerad av mikke schirén (2006-10-25 20:34:03)

Frank Rules skrev:

Snacka med gudarna som basar över forumet. Dom flyttar trådar och deletar folks inlägg godtyckligt. sad
Jävligt synd... Seriefrämjandets forum var riktigt kul och spännande förr i tiden.

Kommentar här:
http://forumet.serieframjandet.se/viewt … 510#p26510

Martin Rebas:

Gör flera Hälgy-episoder, snälla. Den rockade ju fett!

Jag måste diskutera värdeobjektivitetsdiskussioner senare tror jag, nu skall jag se tv.

68 Senaste redigerad av Ulfb (2006-11-04 23:50:04)

Rickard skrev:

Jag maste saga att jag gillar Halge aven om jag inte ar ett stort fan. Kommer ju iofs. ute ifran glesbygden dar jag faktiskt bodde precis brevid en algjaktskoja.

Det är inget försvar, på sin höjd en förklaring...
Själv läste jag nämligen för första gången Hälge under sommarens vistelse på Gotland, eftersom den visade sig gå i en lokaltidning där.
Och upptäckte att den är helt värdelös. Stripparna saknade nämligen poänger.

Därmed är det en stor plump i Åke Forsmarks protokoll att han försvarat en sådan serie - då borde man kunna förvänta sig att kartan stämmer någorlunda med verkligheten.

Rickard skrev:

Om alla gjorde serier om hur jobbigt det ar att vara singel och att forsoka komma in pa krogen sa vore det ganska trakigt.

Det intressanta är inte vad serien handlar om utan att den har några kvalitéer, att den klarar de grundläggande kraven. För en skämtserie är det främst att den ska vara rolig. Hälge uppfyller inte denna punkt. Uppenbarligen uppskattar folk den för att de känner igen miljöer, situationer o dyl. Men det har ingenting med kvalitet att göra.

Jag läste för första gången Rocky imorse och upptäckte att den är helt värdelös. Serien är varken rolig, träffande eller välgjord. Det är en usel kalkonserie. För det har jag bestämt.

Därmed är det en stor plump för alla seriefrämjare som har försvarat en så ofattbart dålig serie. Det är nästan alla på det här forumet som har gjort det, så det betyder att alla här är inkompetenta, oinsatta och dumma i huvet.

Den enda som är smart här är jag. För det har jag bestämt.

70 Senaste redigerad av Magnus K (2006-11-05 16:16:08)

Ulfb skrev:

Det intressanta är inte vad serien handlar om utan att den har några kvalitéer, att den klarar de grundläggande kraven. För en skämtserie är det främst att den ska vara rolig. Hälge uppfyller inte denna punkt. Uppenbarligen uppskattar folk den för att de känner igen miljöer, situationer o dyl. Men det har ingenting med kvalitet att göra.

En förklaring till att så många människor gillar Hälge, kan vara att de på grund av dumhet tror att serien har poänger. Medan Ulfb är så intelligent att han inser att serien inte har det.

Men tänk om det är majoriteten som är intelligent. Vad är Ulfb då?

Lewis Carroll

71 Senaste redigerad av Bastion Styrbiskop (2006-11-05 17:38:09)

Magnus K skrev:
Ulfb skrev:

En förklaring till att så många människor gillar Hälge, kan vara att de på grund av dumhet tror att serien har poänger. Medan Ulfb är så intelligent att han inser att serien inte har det.

Men tänk om det är majoriteten som är intelligent. Vad är Ulfb då?

Jag fattar inte UlfBs kvalitetskriterier - miljöer och situationer, om läsaren känner igen sig där, då har väl serieskaparen kommit en bra bit på vägen?

Ulfb skrev:

Därmed är det en stor plump i Åke Forsmarks protokoll att han försvarat en sådan serie - då borde man kunna förvänta sig att kartan stämmer någorlunda med verkligheten.

Va? Förs det ett protokoll?

Nu har ju jag läst serien ända från starten och du har läst några strippar när Hälge är rejält gammal och trött. Men seriens viktigaste funktion är trots allt just igenkännandet. Lite uttjatade skämt som har begripliga referenser är trots allt roligare än ett genialt skämt som man inte förstår, eller inte riktigt kan engagera sej i. Min svärfar gillade Laban men avskydde Far Side. Jag trodde att det berodde på att han inte begrep skämten, men han kunde förklara vad det var som skulle vara roligt i en Far Side-bild, men det talade inte till honom. Däremot Labans lågmälda, stillsamma humor passade bättre.

Humor är svårt. Ibland när jag läser tidningar som Ernie eller Larsson kan jag bli så fruktansvärt, fruktansvärt trött. En serie som Affe&Egon är vekligen trist. Trodde jag. Medan jag skriver tar jag fram en Ernie och bläddrar och hittar tre aproliga strippar direkt. WTF.

--------------------------------
        Gamle Gråskägg
        Hemsida -> http://www.forsmarx.se
        Blogg     -> http://forsmark-stralandetider.blogspot.com

73 Senaste redigerad av Mathias (2006-11-13 16:33:26)

Aakeforsmark skrev:

Min svärfar gillade Laban men avskydde Far Side. Jag trodde att det berodde på att han inte begrep skämten, men han kunde förklara vad det var som skulle vara roligt i en Far Side-bild, men det talade inte till honom. Däremot Labans lågmälda, stillsamma humor passade bättre..

Ojdå. Ja, att folk kan förstå båda och argumentera för sin favorit gör att man måste acceptera det på ett annat sätt trots att ens egen preferens är det omvända.
Men hur ofta är det att anhängare av en enklare serie förstår den svårare serien men ändå föredrar den enklare? Är det inte så att de inte förstår och därför inte gillar den, men vågar inte avslöja att de inte förstår. Men drar sig inte för att kalla serien för usel skit.

Själv förstår jag tv-serien the Office (brittiska originalet) perfekt men jag tycker inte den är helt klanderfri (även om den ÄR bra till hög grad iaf) . Tittar man runt på amazon-kommentarerna eller dylikt så ser man dock att de flesta som inte fattar den ger den låga betyg medan de som fattar ger den full poäng.

Jag är stripptecknare och Hälge är inte en serie i min smak. Tyvärr ej heller Nemi. Däremot gillar jag generellt Pondus, Rocky, Monty, Get Fuzzy och Pärlor för svin. Vad jag vill påpeka är att genren strippserier är bred. Jag vill även påpeka att det inte borde finnas någon motsättning mellan att sälja bra och vara bra.

Mathias skrev:

Själv förstår jag tv-serien the Office (brittiska originalet) perfekt men jag tycker inte den är helt klanderfri (även om den ÄR bra till hög grad iaf) . Tittar man runt på amazon-kommentarerna eller dylikt så ser man dock att de flesta som inte fattar den ger den låga betyg medan de som fattar ger den full poäng.

Spännande! Undrar om man kan gilla The Office, men ändå gilla Hälge?
Jag förstår oftast vad som SKA vara roligt i en Hälge-strip, men... Ja det blir liksom inte kul, bara uselt och pinsamt dåligt.
Men smaken är ju delad.

Tintin Tintin Tintin
Han är sjuk och dum och störd
Tintin Tintin Tintin
Han är obehagligt kort