Sv: HÄLGE! WTF???

Allan skrev:

Jag tycker att Hälge är proffsigt gjord och med perfekt timing. Dock är serien befriad från ambitioner som konstnärliga, nyskapande, åsikter(kanske finns ngt om naturvård, mer än vad jag vet) osv, vilket inte så ofta går hem hos den mer kräsne serieälskaren.

Lättsam underhållning går oftare hem hos allmänheten än djupa serier som kräver lite av läsaren.

Magnus K skrev:

Okej, ni begriper inte det roliga med Hälge. Ska vi säga så här: jag förklarar varför folk som bor på lantsorten och jagar älg gillar skämt om folk som bor på lantsorten och jagar älg.

Men det är just det... Jag blev förvånad över att den inte var rolig.
LÄTT UNDERHÅLLNING? Fuck jag ÄLSKAR lätt underhållning och osmakliga komedier, men var finns humorn här?

Jag förstår att serier om jakt känns kul för jägare. I min bekantskapskrets finns det bara en jägare
men han är inget fan av Hälge direkt (dock så är han ju född i staden).

Perfekt timing? Perfekt timing för mig är säsong 2,3 och 4 av Blackadder.
Jag är hemskt ledsen men jag tycker att Hälge är skit, men det är 100% ok att gilla den... Hoppas bara att det är ok att man
står bredvid och ser lite chockad ut.

Ville egentligen bara kolla stödet för Hälge bland seriefrämjarna.
Som vanligt så förstår jag på ett rent akademiskt sätt att Hälge är superbra och fyller sin funktion, men inte för mig.

I scream, you scream, we all scream for heroin!

Som Ola Hammarlund säger: Älgjakten på hösten är för många höjdpunkten på året. Det är då man tar ut semester! På småorter jobbar man gärna på hela sommaren istället.

Egentligen är det ju ett genidrag av Mortimer att exploatera denna genre. Respekt!

Bastion Styrbiskop skrev:

Som Ola Hammarlund säger: Älgjakten på hösten är för många höjdpunkten på året. Det är då man tar ut semester! På småorter jobbar man gärna på hela sommaren istället.

Egentligen är det ju ett genidrag av Mortimer att exploatera denna genre. Respekt!

Respekt för vad? Opportunism?

Rosen skrev:

Innan jag flyttade ner till Fjollträsk från Norrbotten så kunde jag inte se någon som helst mening med Rocky; planeten som den utspelades på hade rätt få likheter med den som jag kom ifrån, liksom... Hälge hade däremot rätt så solid cred däruppe.
Och jo, i en tallskog är det igenkänningsfaktor på kladdiga stubbar.

Kul att du kom ner till den Kungliga Hufvudstaden!
Problemet med norrland är att det råder ett moment 22 runt sex.
Alla kvinnorna och har ju flyttat till Stockholm och då så finns ju bara killar kvar, men alla bögarna har ju flyttat också.
Så kvar finns tre, tjocka, fulla killar på snöskoter som undrar "vars är brudarna?".

Personligen så älskar jag Norrland som förser oss Stockholmare med nya kvinnor! JIIHAAA!!! wink

Framgångrik populärkultur har väl i nån mening alltid ett opportunistiskt drag. Som Colin Nutley som är väldigt bra på att hitta breda stråk i svensk kultur att bygga en film kring. Jag tycker sånt här är intressant som fenomen, men därmed inte att resultatet automatiskt blir bra.

Men det är alltså inte ohederligt rent konstnärligt. Det är en metod.

Ola Hammarlund skrev:

Här finns säkert en viktig del av seriens popularitet. Älgjakt är *stort* i skogslänen.

Aha, då fattar jag. Rocky alltså. Att titta på tv4 är stort i Stockholms län.

Men, allvarligt. För de flesta skämtserier gäller detta: humorn bygger på interaktionen mellan figurern och denna bygger i sin tur på figurernas karaktärer. Det innebär att man måste aktivt ta del av serien, annars lär man inte känna karaktärerna. Att vid enstaka tillfälle läsa nåra strippar är alltså meninglöst, det säger inget om serien.

Om man då inte gillar teckningsstilen början man inte läsa serien och fattar aldrig det roliga. Man börjar heller aldrig läsa serien om man inte får nån ingång till den. Gillar man inte älgar eller jakthundar eller stugor i skogen har man ingen ingång till Hälge och börjar alltså aldrig läsa den. Och kommer aldrig fattar det roliga med den.

Själv har jag en förträfflig ingång till Hälge. Jag gillar nämligen tradtionella skämtserier. Till den grad att jag gör såna själv.

'And what is the use of a book,' thought Alice, 'without pictures or conversations?'
Lewis Carroll

Liksom Knasen inte primärt handlar om det militära handlar inte Hälge primärt om älgjakt. Båda är arenor för personligheter och konflikter att stötas och blötas.

Magnus K skrev:
Ola Hammarlund skrev:

Här finns säkert en viktig del av seriens popularitet. Älgjakt är *stort* i skogslänen.

Aha, då fattar jag. Rocky alltså. Att titta på tv4 är stort i Stockholms län.

Men, allvarligt. För de flesta skämtserier gäller detta: humorn bygger på interaktionen mellan figurern och denna bygger i sin tur på figurernas karaktärer. Det innebär att man måste aktivt ta del av serien, annars lär man inte känna karaktärerna. Att vid enstaka tillfälle läsa nåra strippar är alltså meninglöst, det säger inget om serien.

Om man då inte gillar teckningsstilen början man inte läsa serien och fattar aldrig det roliga. Man börjar heller aldrig läsa serien om man inte får nån ingång till den. Gillar man inte älgar eller jakthundar eller stugor i skogen har man ingen ingång till Hälge och börjar alltså aldrig läsa den. Och kommer aldrig fattar det roliga med den.

Själv har jag en förträfflig ingång till Hälge. Jag gillar nämligen tradtionella skämtserier. Till den grad att jag gör såna själv.

Mmmm... Stämmer delvis, men... Nahhh
Jag gillar traditionella skämtserier (dom serierna som man hittar i tex tidningarna Ernie och Larson) men Hälge förblir tyvärr en gåta för mig.

Ola Hammarlund skrev:
Ola Hellsten skrev:

Men det kan vara intressant att diskutera vad det är som gör ett fenomen så populärt, speciellt när man själv fattar noll.

Som någon som läser Nemi med behållning, och Hälge med viss behållning, tycker jag att det kan vara lika intressant att diskutera varför vissa fattar noll...

Självfallet, det tycker jag är en underförstådd del av samma diskussion. Vad är det jag inte fattar, Ola? smile

Magnus K skrev:

Visst behöver man en ingång och jag är väl medveten om att det för mig troligen handlar om att jag inte har hittat min. Men jag tror inte (precis som Göran antyder) att den ingången nödvändigtvis är relaterad till ämne/tema. Jag har inte gjort lumpen, men älskar Egerbrandts tidiga "91:an", jag har inte varit i närheten av Åsa Grennvalls vardagsproblem men tycker ändå att jag kan relatera till det hon berättar, jag kan inte flyga, men läser gärna superhjälteserier... Och jag älskar gothkultur men förstår inte "Nemi".

Lars Mortimer är f.ö. en utmärkt tecknare, det kan ingen ta ifrån honom. "Bobo" är fortfarande ett kärt minne från min barndom.

Magnus K skrev:

Men dina är ofantligt mycket skojigare...

/ola

34 Senaste redigerad av Spiring (2006-03-27 12:04:04)

Magnus K skrev:

Okej, ni begriper inte det roliga med Hälge. Ska vi säga så här: jag förklarar varför folk som bor på lantsorten och jagar älg gillar skämt om folk som bor på lantsorten och jagar älg.

Frågan var väl snarare varför folk som bor i landsorten och jagar älg gillar en o-kul serie om folk som bor i landsorten och jagar älg. Om jag inte helt missuppfattat  ursprungsfrågan.

Edit: ser att Frank Rules redan svarat på detta medan jag skrev detta inlägg.

Magnus K skrev:

I gengäld förklarar ni för mej det roliga i två killar som sitter framför en dator och pratar om tv4. Sista bubblan i strippen bestod av "HA HA HA HA!". Och jag läste och läste, men kunde inte hitta nåt skämt. Det borde väl finnas ett, eftersom "HA HA HA HA!" ska vara ett skratt. Det ska det väl?

Tja... det händer att personer i serier skrattar, eller gråter, eller blir arga, utan att det förväntas att läsaren ska skratta, gråta eller bli arg just där. Nu har jag inte läst dagens DN, men det är möjligt att det fanns nån poäng i att en av seriefigurerna skrattade åt något som inte var särskilt kul. Humor i serier, även strippserier, kan bestå i så mycket mer än ett he-he-he-gag i sista rutan. Kanske gäller detta även Hälge, att de som gillar den hittat kvalitéer på ett annat plan en fyndiga poänger. Jag kan på nåt vis förstå att hundägare som i övrigt är tämligen ointresserade av serier tycker Laban är lite småtrevlig, till exempel.

En del tar sig fram, andra tar sig bak.

35 Senaste redigerad av Andreas (2006-03-27 12:55:13)

Frank Rules skrev:

Kul att du kom ner till den Kungliga Hufvudstaden!
Problemet med norrland är att det råder ett moment 22 runt sex.
Alla kvinnorna och har ju flyttat till Stockholm och då så finns ju bara killar kvar, men alla bögarna har ju flyttat också.
Så kvar finns tre, tjocka, fulla killar på snöskoter som undrar "vars är brudarna?".

Personligen så älskar jag Norrland som förser oss Stockholmare med nya kvinnor! JIIHAAA!!! wink

Tack för att du så klarsynt och fördomsfritt förklarar "problemet med norrland" för alla som vill veta. Börjar bli dags för mig att skaffa snöskoter och gå upp i vikt om jag ska kunna fortsätta vara stolt norrlänning... kanske även dumpa min sambo och säga upp bekantskapen med alla tjejer jag känner (inkl stockholmstjejerna som flyttat upp hit) för att kunna leva upp till alla högt ställda förväntningar... roll

Angående Hälge: Utan att ha gjort en djuplodande studie av serien kan jag inte riktigt förstå varför det skulle vara så upprörande eller märkvärdigt att den är en succé? Visserligen tycker inte jag att den är särskilt dålig, men "bra" och "dåligt" är ju så oerhört subjektiva begrepp. Det finns mycket som har blivit storsäljare som jag inte alls förstår mig på, men det rycker jag bara på axlarna åt. Let it be, liksom.

Eftersom de mest Hälge-kritiska här verkar klaga på att den inte är rolig (och inte själva upplägget och figurgalleriet) har jag en liten utmaning (kan kanske bli en tävling av det, vad vet jag?): Gör ett exempel på en Hälge-stripp som enligt er mening är rolig! Hur skulle ni göra en rolig dagsstrippserie om älgar och jägare på landsbygden? Går det att göra bättre än Mortimer gör nu? Jag säger inte det här för att vara spydig, utan det skulle faktiskt vara intressant att se om det finns någon bra infallsvinkel på det hela som Hälge-serien idag missar.

Jag tycker inte om att prata om tvångstankar men jag kan inte låta bli
http://www.idiotmusik.com

Andreas skrev:

Tack för att du så klarsynt och fördomsfritt förklarar "problemet med norrland" för alla som vill veta. Börjar bli dags för mig att skaffa snöskoter och gå upp i vikt om jag ska kunna fortsätta vara stolt norrlänning... kanske även dumpa min sambo och säga upp bekantskapen med alla tjejer jag känner (inkl stockholmstjejerna som flyttat upp hit) för att kunna leva upp till alla högt ställda förväntningar... roll

Rosen använde sig av ordet "Fjollträsk" om Stockholm och då jag spenderat en hel del tid på landet och mindre städer som tex Göteborg wink
Så har man ju fått en hel del skit som Stockholmare (otroligt mycket tjaffs faktiskt) så är jag numera alltid snabb med att kontra med
något om djursex, inavel, etc smile

Det är inte ens fel om två träter smile

--------------------------------
        Gamle Gråskägg
        Hemsida -> http://www.forsmarx.se
        Blogg     -> http://forsmark-stralandetider.blogspot.com

Frank Rules skrev:

Rosen använde sig av ordet "Fjollträsk" om Stockholm och då jag spenderat en hel del tid på landet och mindre städer som tex Göteborg wink
Så har man ju fått en hel del skit som Stockholmare (otroligt mycket tjaffs faktiskt) så är jag numera alltid snabb med att kontra med
något om djursex, inavel, etc smile

Jag trodde väl egentligen inte att du var helt allvarlig i din kommentar, och jag försökte vara lite "tongue-in-cheek" också smile så någon större debatt om Norrland vs Stockholm hoppas jag att den här tråden inte ska behöva bli (även om man snabbt kommer in i jämförelser mellan landsort och storstad när Hälge kommer på tal).

Andreas skrev:

Börjar bli dags för mig att skaffa snöskoter och gå upp i vikt om jag ska kunna fortsätta vara stolt norrlänning...

Problemet är väl att det är obehagligt nära sanningen... wink

Rosen skrev:
Andreas skrev:

Börjar bli dags för mig att skaffa snöskoter och gå upp i vikt om jag ska kunna fortsätta vara stolt norrlänning...

Risken finns att åtminstone det där med vikten går i den riktningen vare sig jag vill eller inte... hmm

Rosen skrev:
Andreas skrev:

Äh! Jag väger så mycket det bara är rimligt och kör snöskoter (en Ockelbo från 1964). I de delar det är relevant att köra snöskoter så gör man det. Det är som att hacka på Stockholmare för att de åker tunnelbana. Möjligheten finns ju. Varför ska man avstå?

Men "norrland" är ju också urbaniserat. De flesta har flyttat till kuststäderna, så pistvakter och skoteråkare ser jag ju bara om jag åker ut på landsbygden.

--------------------------------
        Gamle Gråskägg
        Hemsida -> http://www.forsmarx.se
        Blogg     -> http://forsmark-stralandetider.blogspot.com

Ola Hellsten skrev:
Ola Hammarlund skrev:
Ola Hellsten skrev:

Men det kan vara intressant att diskutera vad det är som gör ett fenomen så populärt, speciellt när man själv fattar noll.

Som någon som läser Nemi med behållning, och Hälge med viss behållning, tycker jag att det kan vara lika intressant att diskutera varför vissa fattar noll...

Självfallet, det tycker jag är en underförstådd del av samma diskussion. Vad är det jag inte fattar, Ola? smile

Vad du inte fattar av t.ex. Nemi undrar jag också. Det är därför jag följer den här tråden :-)

Magnus K skrev:

Här fångar Magnus en mycket viktig aspekt igen.

Ola Hammarlund
http://www.olahammarlund.se/
"Homo sum: humani nil a me alienum puto."
Terentius

Andreas skrev:

Eftersom de mest Hälge-kritiska här verkar klaga på att den inte är rolig har jag en liten utmaning (kan kanske bli en tävling av det, vad vet jag?): Gör ett exempel på en Hälge-stripp som enligt er mening är rolig! Hur skulle ni göra en rolig dagsstrippserie om älgar och jägare på landsbygden? Går det att göra bättre än Mortimer gör nu?

Jag tycker att Hälge skulle vara kul om den var lite mer i den här stilen...

http://www.dtek.chalmers.se/~d3rebas/pics/halgy.gif

Frank Rules skrev:

Jag gillar traditionella skämtserier (dom serierna som man hittar i tex tidningarna Ernie och Larson) men Hälge förblir tyvärr en gåta för mig.

I alla såna här diskussioner hamnar man till slut i det där som inte  g å r  att diskutera, personlighet, smak, god som dålig, vad man innerst, innerst inne tycker om...

Så det är väl så här att på listan finns ett gäng lite platta, grunda personligheter. Såna som kan gilla Hälge.
Och så nåra intellektuella, innerliga, verkligt djupa personer. Såna som inte kan gilla Hälge.

'And what is the use of a book,' thought Alice, 'without pictures or conversations?'
Lewis Carroll

aakeforsmark skrev:

Det är som att hacka på Stockholmare för att de åker tunnelbana.

Fast man får väl åtminstone antyda att den inte är riktig Stockholmare som inte har månadskort? wink

Men "norrland" är ju också urbaniserat. De flesta har flyttat till kuststäderna, så pistvakter och skoteråkare ser jag ju bara om jag åker ut på landsbygden.

Jodå; inne i Luleå ser det ut ungefär som i Järfälla, de "fysiska" skillnaderna märks först när man ger sig en bit ut från shtân. Däremot tycker jag ofta (dvs, inte precis hela tiden, men ofta) att man märker hur storstadsbor betraktar det asfalterade landskapet som sin självklart naturliga miljö, medan norrländska stadsbor förväntar av varandra att de ska sitta och längta ut till tallbarren och lingonriset. (En del stockholmare sitter och längtar ut till skärgårdens mer ödsligt belägna kobbar, men de verkar inte vara i majoritet.)

Samtidigt... Att väldans många norrlänningar de facto längtar ut bland rotvältorna syns ju som sagt rätt tydligt på älgjaktens centrala ställning, och måhända även på Hälges popularitet. Fast vad jag har förstått så säljer väl Hälge även söder om Ångermanälven..?

Ola Hellsten skrev:

Men dina är ofantligt mycket skojigare...

Med smicker kommer du ingenstans. Det är din förbannade skyldighet att gilla Hälge!
Förresten, har du verkligen läst nåra riktiga, traditionella skämtserier av mej? Vilka i så fall?

Lewis Carroll

Magnus K skrev:
Frank Rules skrev:

I alla såna här diskussioner hamnar man till slut i det där som inte  g å r  att diskutera, personlighet, smak, god som dålig, vad man innerst, innerst inne tycker om...

Så det är väl så här att på listan finns ett gäng lite platta, grunda personligheter. Såna som kan gilla Hälge.
Och så nåra intellektuella, innerliga, verkligt djupa personer. Såna som inte kan gilla Hälge.

NEJ! Det är en för kraftig generalisering.
Faktum är att en del av mysteriet är ju att folk som verkar uppskatta bra serier även gillar Hälge smile

Frank Rules skrev:

Faktum är att en del av mysteriet är ju att folk som verkar uppskatta bra serier även gillar Hälge smile

Haha! Min listiga plan lyckades. Tanken var hela tiden av avslöja dolda värdeobjektivister. Och här stiger en fram i hela sin metafysiska prakt: Frank!

Emottag Magnus K:s pris för forumets bästa värdeobjektivism, en ros i ett sprucket krus.

Lewis Carroll

Magnus K skrev:

Förresten, har du verkligen läst nåra riktiga, traditionella skämtserier av mej? Vilka i så fall?

Hm? Är det frågan om misstro om att jag verkligen läst dina serier eller handlar det om huruvida de är "traditionella" skämtserier eller inte? Dessutom är det väl off-topic, men nåväl... av de Knutsson-serier jag har läst under de senaste 30 åren har väl "Vår lilla stad", "Snells Express" och "Tobor" varit högst traditionella skämtserier. Räknar man dessutom med de serier som innehåller satir blandat med traditionella skämt så tillkommer "Sveryda", sena "Ratte", "Gösta Grävling" och "Puddinge Nyheter". Merparten av dessa serier har jag tyckt om och har högsta respekt för.

För att inte låta smickret gå för långt får jag medge att jag nog läst ett par av dina "91:an"-avsnitt också, men just de har inte fastnat i mitt minne.

/ola

Magnus K skrev:
Frank Rules skrev:

Haha! Min listiga plan lyckades. Tanken var hela tiden av avslöja dolda värdeobjektivister. Och här stiger en fram i hela sin metafysiska prakt: Frank!

Emottag Magnus K:s pris för forumets bästa värdeobjektivism, en ros i ett sprucket krus.

Jag var väl medveten om det när jag svarade, men accepterar ändå priset smile